Zoals vele mensen onder ons bestel ik regelmatig pakketjes uit het buitenland, al dan niet van buiten de E.U..
Al sinds jaar en dag erger ik mezelf aan de langzame bezorging van deze pakketten, het maakt niet uit of je ze priority of express laat verzenden, je kan er donder op zeggen dat het niet binnen de aangegeven tijd aankomt.
Uiteraard heb ik vaak met de klantenservice gebeld, waar me allerlei smoesjes werden gegeven, we kennen ze vast allemaal al:
- door de lage dollar koers is het erg druk
- de douane doet er erg lang over (dit is pertinent niet waar, de douane wordt zelf gek van de lakse manier van zaken doen van de TNT en hun afschuifpolitiek, je kan dat bij de belastingtelefoon makkelijk navragen: 0800-0143)
- wij mogen er zo lang over doen als we zelf willen
- het is vakantie
Nu heb ik al vele uren aan dit alles besteed en onlangs heb ik er weer een hoop tijd aan besteed, deze keer ben ik echter een hoop te weten gekomen.
TNTpost is gebonden aan de termijn die de verzendende partij aangaat, d.w.z. dat wanneer jij iets express laat verzenden(3-5 dagen) je je pakketje binnen 3-5 werkdagen hoort binnen te krijgen, echter zit hier een maar aan: de tijd die de douane nodig heeft om een pakket te onderzoeken/in te klaren/waardebepaling te doen, telt niet mee!!!
Een voorbeeld:
Op maandag 1 oktober bestel je een pakket in Tjazikistan en je betaald voor express verzending.
Dinsdag 2 oktober doet de betreffende firma je spulletjes op de post, deze dag telt nog niet mee, de teller gaat dus lopen op woensdag 3 oktober.
Donderdag 4 oktober komt je pakket aan in Nederland, er zijn inclusief deze dag nu dus 2 dagen verstreken.
Vrijdag 5 oktober biedt de TNT het pakket aan bij de douane, deze dag telt niet meer mee.
De douane is niet aan tijd gebonden in dit alles, zij werken net zo snel als de TNT de pakketten bij hun aanbiedt.
Ook hebben zij geen opslagruimte of een loods waar ze de pakketten in stallen, deze blijven in het bezit van de TNTpost. De douane controleert het pakket op verboden artikelen en ook de waardebepaling wordt door hun gedaan. Heb je dus een pakket waar wel een douaneformulier opzit maar geen bon, dan krijg je van TNTpost een brief thuis met daarin de vraag voor een bon van de spullen uit het pakket.
Wanneer dit gedaan is geeft de douane de TNT "toestemming tot wegvoering", het pakket is nu vrijgegeven om bij jouw bezorgd te worden, dit is tevens ook het moment dat de teller weer gaat lopen.
Stel dat de douane maandag 8 oktober deze toestemming tot wegvoering geeft, dan moet het pakket uiterlijk op 12 oktober bij je bezorgd zijn. We hadden al 2 dagen staan voor de douane, dus hebben ze na de douane nog 3 dagen om het pakket bezorgd te krijgen. We tellen alleen hele dagen (om het makkelijk te houden, ook heeft de TNT zo nog een extra buffer) dus dinsdag 9 oktober gaan we weer tellen, 12 oktober moet jij dus je spullen binnen hebben.
Onlangs heb ik een pakket besteld uit Hong Kong:
Verzonden vanuit Hong Kong op 19 september
Aangekomen in Nederland op 21 september
28 september kreeg ik pas een brief thuis van de TNT met de vraag of ik de bon op wilde sturen, of de waarde in wilde vullen en dat formulier op te sturen, uiteraard heb ik dit gedaan en 29 september is deze brief aangetekend en wel op de post gegaan.
30 oktober is deze brief bij de TNTpost aangekomen en op 8 oktober heeft de douane toestemming gegeven tot wegvoering.
Tot op de dag van vandaag heb ik mijn pakket nog niet mogen ontvangen.
Omdat je normaal op express verzonden pakketten administratiekosten moet betalen aan de TNT a 17 euro, heb ik daartegen een klacht ingediend en waarvoor ik ook in het gelijk ben gesteld, deze 17 euro hoef ik niet te betalen!
Op dit moment ben ik nog in overleg met de OPTA (het noemen van de autoriteit doet soms ook wonderen) over wat ik nog meer zou kunnen doen (bijvoorbeeld een gedeeltelijke of volledige teruggave van de verzendkosten), morgen krijg ik daar telefonisch bericht van en zal ik dat hier posten.
Bij deze wil ik iedereen oproepen om je vooral niet langer te laten naaien (mijn excuses voor de woordkeuze, maar zo voelt het wel degelijk!) door de TNT, dien een klacht in en vraag je geld terug, je hebt er recht op!
Zelf bel ik alleen om mijn binnenlandse tracenummers aan te vragen met de klantenservice, veel meer als dat moet je ook niet proberen voor elkaar te krijgen via de klantenservice, ik bel liever met inklaringen zelf:
Telefoonnummer klantenservice TNT: 058-2333333
Telefoonnummer inklaringen TNT: 020-587 34 00
noot: al deze informatie heb ik gekregen van de TNT en de OPTA.
noot 2: inklaringskosten en douanekosten betaal je aan de douane, niet aan de TNT, deze rekenen slechts administratiekosten voor het inklaren
Al sinds jaar en dag erger ik mezelf aan de langzame bezorging van deze pakketten, het maakt niet uit of je ze priority of express laat verzenden, je kan er donder op zeggen dat het niet binnen de aangegeven tijd aankomt.
Uiteraard heb ik vaak met de klantenservice gebeld, waar me allerlei smoesjes werden gegeven, we kennen ze vast allemaal al:
- door de lage dollar koers is het erg druk
- de douane doet er erg lang over (dit is pertinent niet waar, de douane wordt zelf gek van de lakse manier van zaken doen van de TNT en hun afschuifpolitiek, je kan dat bij de belastingtelefoon makkelijk navragen: 0800-0143)
- wij mogen er zo lang over doen als we zelf willen
- het is vakantie
Nu heb ik al vele uren aan dit alles besteed en onlangs heb ik er weer een hoop tijd aan besteed, deze keer ben ik echter een hoop te weten gekomen.
TNTpost is gebonden aan de termijn die de verzendende partij aangaat, d.w.z. dat wanneer jij iets express laat verzenden(3-5 dagen) je je pakketje binnen 3-5 werkdagen hoort binnen te krijgen, echter zit hier een maar aan: de tijd die de douane nodig heeft om een pakket te onderzoeken/in te klaren/waardebepaling te doen, telt niet mee!!!
Een voorbeeld:
Op maandag 1 oktober bestel je een pakket in Tjazikistan en je betaald voor express verzending.
Dinsdag 2 oktober doet de betreffende firma je spulletjes op de post, deze dag telt nog niet mee, de teller gaat dus lopen op woensdag 3 oktober.
Donderdag 4 oktober komt je pakket aan in Nederland, er zijn inclusief deze dag nu dus 2 dagen verstreken.
Vrijdag 5 oktober biedt de TNT het pakket aan bij de douane, deze dag telt niet meer mee.
De douane is niet aan tijd gebonden in dit alles, zij werken net zo snel als de TNT de pakketten bij hun aanbiedt.
Ook hebben zij geen opslagruimte of een loods waar ze de pakketten in stallen, deze blijven in het bezit van de TNTpost. De douane controleert het pakket op verboden artikelen en ook de waardebepaling wordt door hun gedaan. Heb je dus een pakket waar wel een douaneformulier opzit maar geen bon, dan krijg je van TNTpost een brief thuis met daarin de vraag voor een bon van de spullen uit het pakket.
Wanneer dit gedaan is geeft de douane de TNT "toestemming tot wegvoering", het pakket is nu vrijgegeven om bij jouw bezorgd te worden, dit is tevens ook het moment dat de teller weer gaat lopen.
Stel dat de douane maandag 8 oktober deze toestemming tot wegvoering geeft, dan moet het pakket uiterlijk op 12 oktober bij je bezorgd zijn. We hadden al 2 dagen staan voor de douane, dus hebben ze na de douane nog 3 dagen om het pakket bezorgd te krijgen. We tellen alleen hele dagen (om het makkelijk te houden, ook heeft de TNT zo nog een extra buffer) dus dinsdag 9 oktober gaan we weer tellen, 12 oktober moet jij dus je spullen binnen hebben.
Onlangs heb ik een pakket besteld uit Hong Kong:
Verzonden vanuit Hong Kong op 19 september
Aangekomen in Nederland op 21 september
28 september kreeg ik pas een brief thuis van de TNT met de vraag of ik de bon op wilde sturen, of de waarde in wilde vullen en dat formulier op te sturen, uiteraard heb ik dit gedaan en 29 september is deze brief aangetekend en wel op de post gegaan.
30 oktober is deze brief bij de TNTpost aangekomen en op 8 oktober heeft de douane toestemming gegeven tot wegvoering.
Tot op de dag van vandaag heb ik mijn pakket nog niet mogen ontvangen.
Omdat je normaal op express verzonden pakketten administratiekosten moet betalen aan de TNT a 17 euro, heb ik daartegen een klacht ingediend en waarvoor ik ook in het gelijk ben gesteld, deze 17 euro hoef ik niet te betalen!
Op dit moment ben ik nog in overleg met de OPTA (het noemen van de autoriteit doet soms ook wonderen) over wat ik nog meer zou kunnen doen (bijvoorbeeld een gedeeltelijke of volledige teruggave van de verzendkosten), morgen krijg ik daar telefonisch bericht van en zal ik dat hier posten.
Bij deze wil ik iedereen oproepen om je vooral niet langer te laten naaien (mijn excuses voor de woordkeuze, maar zo voelt het wel degelijk!) door de TNT, dien een klacht in en vraag je geld terug, je hebt er recht op!
Zelf bel ik alleen om mijn binnenlandse tracenummers aan te vragen met de klantenservice, veel meer als dat moet je ook niet proberen voor elkaar te krijgen via de klantenservice, ik bel liever met inklaringen zelf:
Telefoonnummer klantenservice TNT: 058-2333333
Telefoonnummer inklaringen TNT: 020-587 34 00
noot: al deze informatie heb ik gekregen van de TNT en de OPTA.
noot 2: inklaringskosten en douanekosten betaal je aan de douane, niet aan de TNT, deze rekenen slechts administratiekosten voor het inklaren
Laatst bewerkt: