Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Tijn G.... vanaf heden zijn wij GEEN vriendjes meer. Jij kostte me zonet 170 euro'tjes!

Was al lang aan het twijfelen voor een Trex250 voor indoor maar heb toch maar een mCPX besteld bij Hobbymaniac. Trex250 toch maar even uitstellen en me wat focussen op de Atom eerst. Wou de Trex250 met een minijazz, hi-tec servo's, beastx, ... dus ga mezelf minder schuldig voelen als ik dat nog even kan uitstellen :) (Ken jezelf, komt er sowieso nog)

Chow, hebben we weer iets om over te keuvelen ;)

Ik wist niet dat wij vriendjes waren, waar moet ik mij schuldig over voelen? :rolleyes:

Als je wil mag je wel even op mijn schouder komen uithuilen, en dan praten we er wel even over. :D

Dus je hebt een Mcpx aangeschaft, en hij bevalt niet?

Heb dat geprobeerd, het zou het inkakken van het toerental verminderen. Bij mij hielp het niks en ik vond hem er alleen maar slechter van vliegen.

Heb nu noodgedwongen die bladen zonder de "uitsteeksels" en vind dat niet super. Doe mij maar gewoon de standaard bladen met "uitsteeksels"...

Groet, Bert

Ik heb inmiddels ook weer die bladen met die p!kkies er op zitten. Het inkakken kan je beter verhelpen met een betere accu, 35C van hyperion, en ze zijn ook niet zo duur ook, 3.99. Je hebt wel gelijk Bert, op de sim is het een eitje om een beetje te stunten, maar in het echt met de Mcpx is Damn hard. :D

Ik heb hetzelfde met die knobbelblades.

In het begin dacht ik dat die andere fijner waren. Maar nu ik veel buitenvlieg zijn die knobbeldingen toch fijner.

Hij reageert gewoon voorspelbaarder of zoiets. Ik hoorde dat die blades het CoG iets naar voren toe verschuiven en daarom beter voor speed/outdoor-flights zijn.

Ik wist niet dat wij vriendjes waren, waar moet ik mij schuldig over voelen? :rolleyes:

Als je wil mag je wel even op mijn schouder komen uithuilen, en dan praten we er wel even over. :D

Dus je hebt een Mcpx aangeschaft, en hij bevalt niet?

Wil maar zeggen dat ik door jou filmpje het me niet kon laten een mCPX te bestellen :)

@Tijn

Tip: Bestel die Turnigy Nanotech 300 mAh bij de Hobbyking, kosten maar een paar dollar per stuk en zijn bewezen goed. Ik had er eerst 2 besteld maar ze bevielen zo goed dat ik er maar 7 extra had besteld.

Long live the (Hobby)King!

Ik ben er enkel nog niet uit voor een charger. Extra standaard lader of die 4 poort lader vd msr. 9 lipo'tjes besteld bij hk. Hopelijk snel geleverd :)

Ik gebruik de standaard lader, met 3 accutjes, en ik kan bijna continu vliegen. laden duurt ongeveer 20 min. Ik heb wel 4 nano-tech accutjes, 300 Mah 35c besteld.

Windstil. Kruis was al van de 450 af maar zat te wachten op goed weer voor de maiden zonder kruis. Net gedaan en ging uitstekend..

Leuk! Hier is het ook lekker windstil met geen wolkje aan de lucht :banana: daarjuist nog even een lipo'tje gevlogen, helaas had ik de grote wei niet tot mijn beschikking dus moest k spijtig genoeg in een kleinere wei vliegen :mad: Gisteren buzzertje besteld voor mijn lipo's zodat ik niet weer die fout kan maken van 2 weekjes geleden ;)

Heb je toevallig een filpje van je eerste vlucht zonder kruis ? ;)

Nee joh, ik stond al strak van de zenuwen. Dan ga ik er niet ook nog een camera bij zetten :)

Dat gevoel ken ik goed :p De eerste 5 vluchten was dat ook zo zelfs met trainingskruis, maar de eerste keer zonder trainingskruis had ik eigenlijk amper zenuwen omdat ik ervan overtuigt was dat het ook goed ging gaan ZONDER trainingskruis :)

Ik was ook wel redelijk zeker alleen wist ik niet of ik nog veel moest trimmen en gyro afstellen. Wist dus niet wat te verwachten. Tevens heb ik ongeveer twee weken zitten wachten op een goeie dag en dan loop je je onbewust toch een beetje op te fokken. Maar het ging dus gewoon goed. De heli vliegt zelfs stabieler zonder kruis. Maar dat weet je achteraf pas natuurlijk :)
Nu gewoon lekker vluchtjes maken als het weer het toelaat. Dan gaat het steeds relaxter :)

Ik neem wel een plankje mee volgende keer. Waar ik oefen is een oud industrieterrein en de kleine bakstenen zijn best ongelijk. Nu schraapte de tailfin over de stenen bij eerste keer opstijgen en daar schrok ik even van. Kan me echter ook voorstellen dat er een keer een skid blijft steken en dat de heli omvalt. Dus denk dat zeker op het terrein waar ik oefen een plankje verstandiger is om vanaf op te stijgen..

In de wei waar ik vlieg is het ook allemaal met hobbels enzo. Ik zoek gewoon een plekje waardat ik zie dat het tamelijk plat is en ga dan wat dichter bij de heli staan en land hem dan.
Al vaak voorgehad dat hij neigt om te kantelen maar ik stuur dan gewoon wat tegen tot de bladen bijna stil staan en dan mag je lossen zonder dat ie omvalt ;) Ik heb al voorgehad dat de tailfin opeens scheef stond doordat ie eventjes de grond geraakt had waarschijnlijk, gewoon even teruggebogen ;)

En nu lekker verder oefenen :) Ben blij dat ik van het kruis verlost ben. Is de eerste paar lipo's wel even chill maar zonder is de heli stabieler..

Nou, over bibbers gesproken, ik sta ook nog elke keer met trillende poten de sticks te roeren, als ik buiten vlieg. Ik moet soms FF landen om weer een paar diepe zuchten te halen. :rolleyes:

Ik denk dat dat ook niet zo snel over gaat.

Gefeliciteerd, Chow zonder het kruis :banana: Je hebt vast wel gemerkt dat dit een stuk strakker vliegt.

Wat betreft de hobbels, of geen vlakke landingsplaats, geef wat meer neg. pitch, dan kan je hem zeg maar aan de grond plakken, en als je dan meteen de throttle-hold inschakelt (wat je hoort te doen) dan blijft hij helemaal staan. :thumbsup:

Wat betreft de hobbels, of geen vlakke landingsplaats, geef wat meer neg. pitch, dan kan je hem zeg maar aan de grond plakken, en als je dan meteen de throttle-hold inschakelt (wat je hoort te doen) dan blijft hij helemaal staan. :thumbsup:

JUIST niet....

Als je een heli op een "knollenveldje" VEILIG aan de grond wilt hebben met een zo klein mogelijk risico op omkukelen, zul je toch echt na het eerste grondcontact rustig de pitch eruit moeten halen.

Waarom? Omdat als jij je heli toevallig op een hobbeltje zet en je drukt in één keer naar negatief, dan kan het gebeuren dat je heli in een kuiltje schiet of van zijn hobbeltje af kantelt. Omdat je de heli "hard" naar beneden drukt ben je niet meer in staat om te reageren. Throttle hold omzetten veroorzaakt juist dat je de laatste mogelijkheid om nog wat te redden, ook niet meer hebt.

Rustig aan de grond zetten (en de heli nog licht houden), vervolgens rustig de pitch terug halen, en voorzichtig kijken of hij recht blijft. Zo niet, kun je óf met cyclic de heli recht houden terwijl je pitch terug neemt, óf anders altijd nog even weer liften en de heli een paar cm verder opnieuw neer planten. Zo ja, dan pas als je nul pitch hebt, en zeker weet dat de heli blijft staan, het rotortoerental weghalen.

Dat is de enige manier waarbij je ALTIJD controle hebt. Alle andere manieren blijven een gok of het goed gaat of niet.

Voor de 450-ers is het meestal niet het omkukelen, eerder het per ongeluk de staart in de grond drukken (staartvin komt in een kuiltje, maar hekrotor raakt nog net het naastgelegen hogere stukje grond) waar je érg voor op moet passen.

Groet, Bert

Back