Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Met behulp van Tijn en allerlei internet resources is nu het gyro "probleem" van de Gaui verleden tijd. Nu wachten op een windstille dag en de ballen om de 2e maiden te gaan doen.. Ik moet nog even wat spulletjes kopen om e.e.a. nog netjes te maken qua bedrading en onderdelen en dan gaan we er maar voor.. Heb er wel zin in.. Alleen wacht ik wel op een echt gunstige dag omdat ik wellicht nog wat aan de gain moet doen en eventueel trimmen. Dat doe ik toch het liefst als er nauwelijks wind is..

Wat was het probleem dan, en interessanter, wat was de oplossing?

Groet, Bert

Het probleem was dat in zowel de handleiding van de KDS800 en de HK401B duidelijk staat vermeld onderin dat bij een digitale highspeed tailservo zowel de delay als de limit op 0 moet. Dit terwijl overal elders anders wordt gemeld. Nu ben ik stronteigenwijs en ik ga dus net zolang zoeken op internet tot ik weet wie er nu gelijk heeft. Moet de limit op 100 om te beginnen zoals gebruikelijk of klopt de handleiding. Bij de maiden stond de limit conform de handleiding op 0 dus maar hadden we nauwelijks rudder. Niet voldoende uitslag. Tijn en ik hebben de handleidingen zitten analyseren en vergeleken met handleidingen van andere Futaba klonen en Futaba zelf. We zijn tot de conclusie gekomen dat beide handleidingen niet kloppen. Soort drukfout.
Ik heb nu dus conform de procedure de tail opnieuw gedaan en wel limit gebruikt en nu is de uitslag goed.
Uiteraard kun je dan denken waarom doe je dat niet gelijk? Tsja, zo ben ik niet. Wil gewoon precies weten waarom en hoe iets werkt ;)

OK, duidelijk.

Was ook wel logisch: Limit beperkt de servo uitslag en gebruik je om de servouitslag op de mechanische mogelijkheden van de heli af te stemmen. Zet je die op nul dan zul je inderdaad niet veel stuuruitslag hebben.... maar ja, da's achteraf....

Groet, Bert

Tís logisch maar twee handleidingen die anders vermelden doen mij twijfelen. Ik wil het dan uitzoeken. Een crash door onverwacht technisch falen is zuur. Een crash door een stuurfout is zuurder. Een crash door gemakzucht en nalatigheid is onverteerbaar.
Voordeel van dit hele gedoe is dat de tail en gyro geen geheimen meer voor me hebben ;)

En dat, mijn jonge Jedi, is de manier om het aan te pakken;)....

Groet, Bert

hopelijk weet je nu heel goed wat delay en limit doen want als je dat wist had je geweten dat de tekst bij limit gewoon compleet fout is :)
Dat is het nadeel met clone meuk. Handleidingen die nergens op slaan.
Zo staat er ook in de Esky handleiding een groffe fout.

5ed66c45-041c-33c4.jpg

Heb de handleiding nog eens bekeken en het staat er fout in.
Zowieso is de vertaling Cycle pitch fout, dit had Collective Pitch moeten zijn. En in plaats van het kantelen van de swash had hij horizontaal omhoog en omlaag moeten gaan.

hopelijk weet je nu heel goed wat delay en limit doen want als je dat wist had je geweten dat de tekst bij limit gewoon compleet fout is :)

Geloof me. Ik weet nu ook in de praktijk prima wat het doet.. Maar je snapt toch wel dat een maiden met een 500 voor een beginner erg spannend is maar nog spannender als je het gevoel hebt dat er technisch iets niet klopt :mrgreen:

Hey Chow, je bent behoorlijk verder in je ontwikkelngen m.b.t. heli vliegen.
In de tijd dat ik niet aanwezig kon zijn op het forum heb ik je ervaringen wel beetje bij beetje bijgehouden en je weet waarom.
Leuk om te lezen hoe je nu gevorderd en niet te vergeten, motiverend:D

@Chow, dank je. Zal niet zo vaak meer zijn als voorheen maar dat komt ook wel weer. Probeer de draad weer op te pakken, enkel jammer dat het weer het niet toelaat om buiten te vliegen:D Heb ik de tijd om de heli te repareren.

Blijf jouw rubriek volgen en we gaan zien wanneer ik terug ben in de race:D

Ok, sterkte en ik weet zeker dat je opeens ons weer komt verrassen met een waanzinnig Evo filmpje ;)

Fijn dat je nu begrijpt waarom de gaui bijna geen tail beweging had,.. :D Het is van de zotte dat ze dat zo in de handleiding zetten. Maar goed, met een beetje onderzoek ben je nu toch wat wijzer geworden. :mrgreen:

Het lijkt wel of ze de handleiding zo van elkaar overnemen. De KDS800 zou zo maar een broertje kunnen zijn van de HK401B, al zijn ze in de afstelling erg verschillend.

Als je de WindGURU bekijkt kunnen we binnenkort weer buiten vliegen. :shock:

Als windguru gelijk krijgt inderdaad. Maar ik moet het nog maar zien.. Als er wat gusts zijn durf ik de 450 wel te pakken donderdag of vrijdag. Voor de Gaui wil ik echt wel mild weer hebben. Zeker omdat ik verwacht nog wel e.e.a. te moeten instellen cq afstellen.

Ben bang dat de motor voor de 450 er toch niet is deze week...

Ik keek net even op site om hem te volgen en nu staat er(in het Engels dan): Bestemming: Zweden, Verzonden op 6 oktober 2011.

Meteen maar even contact met HK opgenomen en het spijt hun zeer. Ik hoor vanavond wat ze voor een oplossing hebben:)

Yep, dat is balen.. Ik las ergens in een ander topic al een keer dat ze per ongeluk iets naar Zweden hadden gestuurd. Ben benieuwd hoe ze dit voor je gaan oplossen..

:eek: Ik heb net een bestelling gedaan bij HK. Een Align canopy, en een backlight (green) voor de Turnigy 9X. :o

Als je toch snel een motor moet hebben: link

Ik heb hem daar ook vandaan, en je hebt hem morgen in huis. :D

Back