Torpedo's

Ziet er goed uit Douglas! En er zit ook nog lekker gang in. :thumbsup: Alleen zolang je aanstekergas gebruikt even een bordje 'verboden te roken' erbij .... :lol: :wink:

Ik hoop dit weekend mijn 1:24 electroversie ook (proef)vaarklaar te hebben.

Hoi douglas,

Torpedomaker geworden ?.Ik las de verhalen en dat ziet er interesant uit om te bouwen maar meer niet, ik spreek uit ervaring (R enz, Hoge druk enz enz.) afijn je hebt het gelezen van sommige en ik heb gezien wat de eventuele gevolgen kunnen zijn!!!!!! aan boord.
Trouwens mijn lageregler werkt prefect,en als klap op de Torpedo :roll: ik heb van mama :wink: een lageregler LTR 5.3 voor mijn verjaardag gekregen voor de Patrick Henry,ik werk van schip tot boot v.v :proost: ik schijn het goed te doen aan de wal ,na 40 jaar te hebben gevaren!

(Hoe gaat het met jou boot inclu.lageregler? Groeten Rob

Hoi Rob,

wat de gevaren betreft, het is maar hoe je er zelf mee omgaat! Ik ben voorzichtig genoeg en ik weet waar ik mee bezig ben. Tuurlijk moet ik uitkijken. Maar de ongelukken waar jij het over hebt zijn niet te vergelijken met mijn mini torpedo's!

Over de Ltr 5.3 stuur ik je wel een pb,tje. Anders gaan we :offtopic:

wat betreft mijn torpedo, ik ga hem zo uitbalanceren dat ''ie'' gevuld iets zwaarder is zodat ie zinkt. Op het moment dat ik hem afvuur zal die de eerste meter onderwater gaan en vervolgens aan de opervlakte verder gaan omdat ie lichter word. Het is de bedoeling dat ie leeg voldoende onderwater is. nu is de torpedo te licht en komt de aandrijving iets boven water, en dit is dus een verlies! Als het gaatje onder water blijf duurt de aandrijving ietsjes langer omdat het water ook wat weerstand geeft.

Groetjes Douglas

hallo douglas

ziet er mooi uit
de lancering kan ook zo geen probleem opleveren

gewoon van de naald afschuiven en de rest gaat vanzelf
ik zou de torpedo buizen wel in messing maken
en voldoende gaten voorzien mocht er eens iets verkeerd lopen bij de lancering dan kan alsnog het gas weg

ik blijf met spanning volgen

groeten raf

Hee Raf,

Daar zeg je me wat, ik had voor mijzelf wel in gedachte om de lanceerbuisjes van koper te maken. Maar om deze van gaatjes te voorzien is een goed idee. Zeker als er wat mis gaat, dan kan inderdaad het gas ontsnappen ipv de sub :lol:

En voor het lanceren van de torpedo zelf zal het niet erg veel uitmaken, hij gaat toch wel van ''kiet''.

Ben alleen nog aan het broeden hoe ik de lanceerinrichting ga maken.
Ik zit er aan te denken om het 1 geheel te maken die ik er helemaal kan demonteren en monteren zonder mijn U 1234 open te schroeven.

Verder ga ik in de torpedo een buisje maken, zodat er gas uitkomt ipv vloeibaar gas. Hier maak ik nog wel een foto van.

Groetjes Douglas

Hallo allen

Hier onder vind je voor de geintereseerden een DAMP/DRUK tabel van de meest voor komende drijfgassen waaronder ook de 134a die hier al eerder genoemd is;

15 Bar komt overeen met 58 gr.cel.
14 ---------------------------- 55
13 ---------------------------- 52
12 ---------------------------- 49
11 ---------------------------- 46
10 ---------------------------- 43
9 ---------------------------- 40
8 ---------------------------- 36
7 ---------------------------- 32
6 ---------------------------- 28
5 ---------------------------- 23
4 ---------------------------- 16
3 ---------------------------- 10
2 ---------------------------- 1
1 ---------------------------- -10
0 ---------------------------- -30

Gr.Joop

ja nu snap ik het opeen heete dag word je duikboot de koersk. is het geen idee om een druk fentiel toe te passen .

marc

Hoi,

Hier weer een filmpje gemaakt op dezelfde dag. Dit is nog de oude torpedo.
http://media.putfile.com/torpedo-2

Nu ben ik even bezig geweest en ik heb door middel van mijn aanpassingen de tijd van aandrijving op ruim 10 seconden weten te brengen!

IMG_0147.JPG

Inmiddels heb ik hem wat zwaarder gemaakt zodat de uitopening onder water blijft als de topedo leeg is. Nog wat vinnen er aan plakken en dan is het een heel eind klaar.

Groetjes Douglas

Dit is echt supervet :D :D

Is er ook een keer een duikbotenshow in Drenthe? :D

Die torpedo's zijn zo vet.

Kan iemand is een keer van die air cartridgeds proberen? Daar kan je denk ik een langere aandrijving mee krijgen :D

hallo
een rden te meer om een koelkast mee naar de vijver te nemen
kan je en drank en je torpedo's in koel houden

groeten raf

Hoi,

Hier nog even een laatste update. Zoals je ziet heb ik er de vinnen opgeplakt, deze staan alle vier onder een hoek zodat de torpedo gaat draaien zodra deze vaart maakt. Tijdens de testrun ging het perfect. Het afvuren ging onder water en de torpedo kwam na een meter onderwater weer aan de opervlakte. Na schatting kom ik zo'n 8 meter ver, dan pas is de brandstof op. De torpedo maakte een kaarsrechte lijn!!!!!!!
Net voordat de brandstof op is duikt ie onder water, om na een aantal seconden weer boven te komen. De bellenbaan is nadrukkelijk aanwezig en is erg mooi om te zien! Ik ga er binnenkort een filmpje van maken.
Het enige wat ik nog wil veranderen is het ruberen slangetje, deze wil ik veranderen in een teflon busje van ongeveer 3mm dik en van een gaatje voorzien van 0.3 mm. En nu nog even iemand vinden die dit voor mij wil draaien op zijn draaibank :lol:.

IMG_0148.JPG

Groetjes Douglas.

hallo

ik blijf dat gas toch een linke boel vinden

als het nu niet ontvlambaar was zou ik zeggen ja ok maar dit spul blijft wel over het water hangen daar het zwaarder is dan lucht

groeten raf

@raf
Kan geen kwaad hoor je mag toch nergens meer ROKEN. :oops:
En ja de hoeveelheid zal wel klein zijn he :evil:
En het vervliegt toch ook gelijk
of zie ik dat verkeerd
mvg :P
Frederik :D :D

Ja, ik denk dat de gevaren tijdens het lanceren en de vaart wel mee zullen vallen... Het gas vervliegt meteen, want echt windstil is het aan het water nergens.
Alleen het vullen, en de opslag in de sub zal je heel voorzichtig mee moeten zijn. Maar de vaart ziet er prachtig uit! Ik ben heel benieuwd naar een filmpje met je 'vin-gestabiliseerde' torpedo's.

Mijne heren

laten wij de boel niet overtrekken,voor mij mag Douglas rustig verder gaan met aanstekergas(isobutaan).

Ik denk dat wij allemaal wel eens een aansteker hebben gevuld en dat er soms meer voorbij ging dan dat in de aansteker kon,en sommigen nog met een sigaret op zijn lippen!

Nu zit er tussen brandgevaar en explosie gevaar ook nog een groot verschil,als men tijdens het vullen maar geen vuur te dicht bij houd is er niks aan de hand,dus op passen voor brandgevaar.

Explosie gevaar is een heel ander verhaal.voor dat er een gas moet gaan exploderen heb je een verhouding lucht en gas nodig,dat noemd men de explosiegrens en daar heb je heel wat meer gas voor nodig in de open ruimte dan dat in die pen zit.Ik heb ook de DRUK/DAMP tabel aangehaald alleen om materiele schade te voor komen.

Zoals velen van ons niet weten dat in 9 van de 10 koel en diepvries kasten van de laatste jaren propaan als koude middel in zit ,propaan heeft nog een hogere druk dan isobutaan met eveneens een hoger thermische waarde.De inhoud kan wel 1oo gram zijn(veel meer dan er in die pen van Douglas zit)mocht er een lek in de verdamper van de koelkast onstaan en het gas in de koelkast stromen kan het met de lucht inhoud van de kast de explosiegren niet berijken ,want er onstaan wel vonken in de koelkast doordat de thermostaat in en uit schakeld en er geen gevaar voor explosie onstaat.

Propaan is een perfekt koude middel maar in grote installatie brengd het te veel rompslomp mee om die veilig te maken,dus de installatie wordt te duur.

Ik hop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.

Gr Joop

volledig mee eens joop.

ik werk veel met aardgas met veel hogere consentraties in open lucht of
in putten in de grond.
maar dit is ook vrij veilig als je de risicos maar kent.
ik ken ook verhalen van colegas die met een peuk op gas aan boren,
en mijn pa zet ook een haakse slijper ik een gas voerende buis waar nog rest gas in zit en ik sta er nog geen meter van daan.

Hallo mensen,

Even uit het explosievrije electro-front een bericht ........

Ik heb afgelopen weekend proefgevaren met de 1:24 torpedo. De PVC electrabuis is vervangen door een 20mm sigarenkoker. PVC werd toch te zwaar. Op zich draaien de tandwielen voor de twee schroeven mooi soepel, maar de twee buisjes en één as die in elkaar draaien zorgen voor veel weerstand. De torpedo vaart strak rechtuit, maar veel te langzaam, en het motortje word flink heet. Het trekt ook veel stroom, en dan raakt het tijdschakelaartje van slag door de spanningsval op de accu.

Torpedo met sigarenkoker. (zonder timer tussen motor en accu)
torpedemetkoker.JPG

De tandwieltjes
torpedotandwielen.JPG

Ik wil dus gaan kijken of ik de binnenas en de buis van de voorste schroef wat af kan draaien, waardoor en voor en achter een lagerpunt komt, en de rest van de buis / as vrij kan draaien. Dat zou aardig in de weerstand moeten schelen. Als het soepeler loopt krijg je vanzelf meer toeren, en daardoor minder spanningsval over de accu, waardoor de timer het wel goed zou kunnen doen.

Iedereen die bekent is met de gas-gestookte stoomlocomotief modellen zal weten dat propaan en butaan link spul kan zijn. Maar in deze hoeveelheden is het gewoon niet genoeg om gevaarlijk te zijn. En het vervliegt zo snel dat het vermoedelijk zelfs bijna niet meer aan te steken is.

De gastankjes op zo'n locomotiefje bevatten toch heel wat meer, maar het grootste gevaar onstaat toch bij het vullen. (En helaas zijn er zat idioten die niet inzien dat dit niet veilig is om dit te doen in de buurt van een rijdende locomief met open vlam :| ) Ik heb het tot nu toe 2 keer mis zien gaan. Een keer een paar verbrande wenkbrauwen, de andere een (zwaar) verbrande onderarm :? )

hallo lex

ik heb het dubbelschroefs probleem een voudiger zien opgelost worden
namelijk twee motoren achter elkaar

als je het gewicht van je tandwielen en kast weegt dan zal je zien dat je haast evenveel uitkomt als een tweede motor
als je nu een motor voorziet van een holle as dan kan de tweede er doorheen draaien zonder wrijving
en je hebt dubbele power door de tweede motor
en de constructie is een ietsje eenvoudiger

groeten raf

Back