Mijne heren
laten wij de boel niet overtrekken,voor mij mag Douglas rustig verder gaan met aanstekergas(isobutaan).
Ik denk dat wij allemaal wel eens een aansteker hebben gevuld en dat er soms meer voorbij ging dan dat in de aansteker kon,en sommigen nog met een sigaret op zijn lippen!
Nu zit er tussen brandgevaar en explosie gevaar ook nog een groot verschil,als men tijdens het vullen maar geen vuur te dicht bij houd is er niks aan de hand,dus op passen voor brandgevaar.
Explosie gevaar is een heel ander verhaal.voor dat er een gas moet gaan exploderen heb je een verhouding lucht en gas nodig,dat noemd men de explosiegrens en daar heb je heel wat meer gas voor nodig in de open ruimte dan dat in die pen zit.Ik heb ook de DRUK/DAMP tabel aangehaald alleen om materiele schade te voor komen.
Zoals velen van ons niet weten dat in 9 van de 10 koel en diepvries kasten van de laatste jaren propaan als koude middel in zit ,propaan heeft nog een hogere druk dan isobutaan met eveneens een hoger thermische waarde.De inhoud kan wel 1oo gram zijn(veel meer dan er in die pen van Douglas zit)mocht er een lek in de verdamper van de koelkast onstaan en het gas in de koelkast stromen kan het met de lucht inhoud van de kast de explosiegren niet berijken ,want er onstaan wel vonken in de koelkast doordat de thermostaat in en uit schakeld en er geen gevaar voor explosie onstaat.
Propaan is een perfekt koude middel maar in grote installatie brengd het te veel rompslomp mee om die veilig te maken,dus de installatie wordt te duur.
Ik hop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.
Gr Joop