Tortuga kr84

Ik vlieg al een tijdje met de Fx200, die werkt prima in een F5B model, met peikwaardes tot 7kw.
Dat is met de voor F5B typische korte inschakeltijden van 1.5-2.5 seconden natuurlijk. Continue vermogen zal een stukje lager liggen.
 
Ik heb dit draadje niet volledig gelezen, hij lijkt wat afgeweken van het start topic, de Tortuga.
Snel is relatief, maar ik heb er vandaag iemand en demo mee zien vliegen op Global 3D, het was het einige vliegtuig dat demo gaf tussen het heli geweld, maar,...... Sjees, er gebeurde wel wat met dat ding in de lucht.
Geen speed cup toestel, maar serieus snel en snel bochtenwerk, als je dit kan sturen... Respect.
Ik vond hem indrukwekkend.
 
Tbird, het is niet de Tortuga geworden maar de Big Monster.
En Gerben, ik vind de door de fabrikant opgegeven waarden redelijk realistisch.
Een 100A met piek 150A en een 120A met een piek van 180A.
Maar hoe zit het met de temperatuur, blijft ie koud?
Ik heb zomaar het idee dat ze Infineon FETs gebruiken want het ding lijkt echt heel erg op de regelaars die AEG bouwde (Infineon zit naast AEG in Warstein) en die konden enorme vermogens wegstoken in een hele kleine behuizing.

GJ
 
Ik heb net een paar APD regelaartjes besteld, eens kijken wat het is.
En ik ben erachter dat ze ON Semiconductor Fets gebruiken.
Die 120A regelaar heeft fets die 300A aankunnen, dus overkill.
Ik hoop ze volgende week binnen te hebben, we zullen zien.

GJ
 
De APD Fx120 regelaar kan in peak (hotlinergebruik) max 200A aan. Daarboven gaat hij terugregelen.
Ga je er ver overheen, brandt de regelaar op kan ik je uit ervaring vertellen (>250A).

Op de Fx200 meet ik bij warm weer en na een tijdje klaarliggen in de rompverwarmer (start temperatuur 40C) maximaal 92C direct op de FET.
 
De Fx120 zal voor de meeste mensen voldoende zijn maar de Fx200 is dan goed binnen de grenzen zonder al te veel koeling.
Ik heb de 40A en de 120A voor mezelf besteld.
Dat is voorlopig voldoende.
Het word me alleen niet duidelijk of ze nou wel of niet meteen het ppm signaal kunnen zien uit de ontvanger of dat ik ze moet flashen.
De Fx200 schijnt wel direct het signaal uit de ontvanger te kunnen zien.
Ik heb ze in Frankrijk besteld, de man spreekt prima engels en reageert binnen een dag.
De Aussies zijn wat trager, die hebben 2 dagen nodig om een mailtje half te beantwoorden.
Ik heb ze hier besteld, de Fx200 komt eind deze week op zijn website te staan en gaat 189 Euro kosten.
Verzendkosten zijn 15 Euro.

https://hrc-lipo.com/prestashop/202-APD-Advanced-Power-Drive-france-esc-pdb-xclass

GJ
 
Als je bij APD aangeeft dat het voor hotlinergebruik is, zetten ze meteen de juiste firmware erop en verwijderen R25 bij de Fx200 (ontstoringsweerstand voor multikopergebruik, werkt niet samen met de Unilog).
 
Maar als je bij APD besteld heb je 35 euro verzendkosten en dan komt Fedex nog eens inklaringskosten en belasting innen.
Dus dan zit je incl verzendkosten en inklaring op minimaal 230 Euro, uit Frankrijk ligt ie voor 204 euro in je bus.
In Frankrijk zit de F5B software er ook al op, dus zal R25 ook wel verwijderd zijn.
De andere regelaars moeten nog wel geflasht worden en dat kan ook met F5B software, snellere opstart en hardere rem is het verschil met de standaard software.
En de puls moet naar minimaal 1020 uS gezet worden om hem te "armen".
Maar dat is bij elke regelaar het geval.

GJ
 
Bij een Castle gebruik ik -46% en +61% servoweg om zo dicht mogelijk bij de eindpunten te zitten en zo de ramping optimaal te laten funktioneren. Bij de APD is dat -102% en +104%.
Let wel, dit zijn waardes in een Jeti zender, bij andere zenders liggen die waardes anders, typisch wat hoger (een Jeti heeft van zichzelf vrij grote servowegen).
 
Ik heb moderatoren gevraagd om berichten m.b.t. APD / Powerdrives regelaars een eigen draadje te geven. Of te verplaatsen naar dit eerdere draadje:
www.modelbouwforum.nl/threads/apd-regelaars-500w-tot-20kw-750k-tot-2m-e-rpm-32bit.262746/
Ze zijn niet verplaatst, moderatoren liggen allemaal op zonnig zand te bakken ;) Verder gaan met APD in genoemde discussie? Gertjan heeft daarin al het voortouw genomen, en ik heb alle relevante berichten daar geciteerd (Ihandig, die multi-citaat optie).

John kan weer gerust ademhalen :D
 
Laatst bewerkt:
Dag Samen,

Inmiddels heb ik mijn Big Monster binnengekregen, en het ziet er allemaal goed uit, ondanks dat ik meer dan 9 maanden heb moeten wachtenheeft het zich wel geloont, de Big Monster is in die tijd van 995 euro naar 1999 euro gestegen, Pffft
Nu zit ik met twee vragen, een de regelaar welke ik wil gaan gebruiken is de ICE-180A HV voor 14 cellen, nu heb ik gehoort of gelezen dat deze regelaar voorheen ook 16 cellen aankan.
Bij nader onderzoek heeft de regelaar 30 eind-mosfets en wel de volgende K65G10NE in TO263 behuizing, ze worden gemaakt in Vietnam, altans daar heb ik de volgende gegevens gevonden Mosfet 65A - 100V TO263N.
Nu wil ik deze regelaar op 16 cellen bedrijven, is dat mogelijk als ik de condensatoren vervang door exemplaren die een hogere spanning kunnen verdragen? bv 100 volt inplaats van 63v .
Of komen er nu ook andere zaken om de hoek kijken?

Mvg John
 
De regelaar kan 16S aan maar dat is verboden dus mag dat er niet op staan.
De klemspanning is te hoog en als er doden vallen dan is de verkoper aansprakelijk.
Daarom staat er op de YGE's ook geen 16S meer.
De condensatoren houden het wel even uit, volgens mij zijn er lastig 100V condensatoren te vinden met de juiste afmetingen en specs.

GJ
 
Dag Samen,

Nog altijd geen vliegweer dus maar aan de slag met mijn nieuwe vlieger, loop gelijk tegen een probleem op, de hoorntjes die meegeleverd zijn, hoe moeten die gemonteerd worden? zie foto.

Mvg John
 

Bijlagen

  • 20200222_160641.jpg
    20200222_160641.jpg
    238 KB · Weergaven: 319
  • 20200222_160701.jpg
    20200222_160701.jpg
    289,5 KB · Weergaven: 300
Ik zou denken dat ze om het roer heen moeten en dan voor dat kleine pinnetje een gaatje boren in het roer.
Verlijmen met de groene UHU Endfest.

Maar zit er geen gebruiksaanwijzing bij?

GJ
 
Dag GJ.

Helemaal correct, heb vandaag dit geheel nog eens bekeken en inderdaad ze moeten om het roer heen, dit ook om de stevigheid te behouden.
Al met al, hij vliegt dadelijk toch behoorlijk snel en om flatteren te voorkomen.....

Mvg John
 
Back
Top