Maar... hoe het mis ging met de vleugels... Wel een van de euvels zat hem in de
plaatsing van de landingsgestel steunen.
Een helft was fabrieks onjuist geplaatst. Op het ranzige af!
Op RC-Groups had ik gelezen dat in enkele gevallen dit hout niet eens verlijmd zat.
Wel... dat was hier ook het geval. Spaarzaam verlijmd en begon al te wankelen bij
opspannen/belasten van de verenstalen poot. Daarbij zat de ander verkeerd om gemonteerd.
Daar kon ik gewoon echt niet mee leven. Je maar een paar landingen, en je vleugel is verpest.
Je zet het deels nieuw in de folie, je hebt er al werk aan. En dan dat met die verwachting van uitbreken?
Nog iets anders. Ik kon de vleugels niet borgen met de daarvoor bestemde kunststof boutjes.
Aandraaien en 'plink' los... Dat maakt geen vliegtuig.
Verkeerd draad op slagmoer, of het draad niet diep genoeg, plastic te elastisch?
Iets om uit te zoeken... of dan maar over de kop te gooien... wat vlotter is dan nieuwe boutjes in China bestellen... die het ook gaan begeven. Ik had wel een ideetje er voor klaar liggen.
En dan de folie... Hoe een vleugel niet gefolied hoort te zijn... ook niet uit een 'ARF-factorij'...
Je wilt je vleugel opnetten met de bout, de wrinkels er uit. Je weet dat je dan eerst alle
naden moet nalopen voordat je de grote vlakken thermisch gaat opspannen.
Dat gedaan hebbende zeiden de vleugels 'plink'... en kroop de folie weg.
Heb dat eerder bij een ARF Big Stik 40 gehad... de hele vleugel kon over.
Heb nog zo een kit liggen. Daarvan weet je dit... Houden hem mooi in de doos... 'till the end of days'...
Moraal van het verhaal... 3x is scheepsrecht... opentrekken en aan de slag er mee!
Een van de 'Cull-pritters' aan de vleugels
Gaandeweg kwam ik nog wel meer onvolkomenheden tegen, waar dat hersteld kon worden hersteld... en anders maar zo gelaten. Compromiterend zou het op die puntjes niet zijn voor de sterkte of vlieggedrag...
Groet Bas