Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2020.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De kap... voor het lakken eerst even opengewerkt, daarna in model geschaaft
    met opgerold schuurlinnen grof...


    IMG_2257.jpg



    Kap nâh...


    B9555A3B-8C46-4026-BD9B-7009BEC8BD58.jpeg

    Nu ook in wit... eerste 'stofcoa' met De IJssel-koppijnverf...
    2k Double Coat jachtlak... methanol bestendig... en ook nitromethaan... 5%...

    Volgende ronde schuren.... dan weer opzetten, maar iets verdund... iets te stroperig...
    maar vloeit gestaag uit... zie je later pas ontstaan....

    Werken in goed geventileerde ruimte...
    Maar woei iets te hard... en neemt dan landbouwstof mee... het is ook nooit perfect...

    Tot zoevers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2020
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb een 3M spuiterijmasker met actieve koolstofpatronen... Maar dan moet ik het wel opzetten...
    Ik had de garage op de tocht-stand gezet... dat woei goed door... zo van.. dat kan wel effe...

    Je maakt voor zo een motorkapje niet meer van 15 gram verf aan... en zelfs dat is al kwalmend tot en met...
    Ze zetten hele stalen jachten in deze polyesterachtige verf...
    zal wel goed geventileerd moeten gebeuren... ongedierte haakt snel af bij deze damp :)
    Daarna dampt de verf nog een forse tijd na...
    Geen hoofdpijn en uitval van ledematen... stof, ja dat wel... mij iets te veel...

    Lak... Grap is het niet... goedje is echt niet gezond! Serieus mee opletten,
    een ieder die het wil gebruiken!

    Kap gaat in de schuurronde met 600 of 1000 even aanzien... en dan idd in een nieuwe coat.
    Ik beschouw deze als een soort primer. Ik heb deze kwaliteit lak ook op een motorblok gezet...
    zit er na 9 jaar nog rotsvast op. Niets te mopperen wat dat betreft.
    Er onder zit wel de IJ-pox van het zelfde merk...

    Stoft dat kapje overigens weer vol omdat ik niet in optimale omstandigheden kan werken?...
    dan polijst ik hem wederom en zet ik eer een rappe 2K blanke lak over...
    Spuitbujes 2K... aangebroken en gemengd kort houdbaar... daarna kan het de vuilnisbak in...
    Of dat nu high end is? Valt te bezien... wel goed te verwerken... autospuiter zegt... vooral veel oplosmiddel...

    Maar ik ga niet mikken op een 100% finish... goed is goed genoeg. Ergens genoegen nemen.
    Modelvliegtuig vlieg je in de waan van de dag...
    ook al ben ik in staat een kist 15 jaar heel te houden... intensief gebruikt...

    https://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke-lak-hoogglans-in-spuitbus-spraymax-250ml-400ml
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2020
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je de dd lak de laatste coat redelijk stofvrij weet te houden is blanke lak nergens voor nodig. Dat spul is al 2k en glimt als ik weet niet wat, hooguit beetje napolijsten.
    T'is supergoede verf maar vergt wel wat oefening om aan te brengen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wil het niet spuiten, maar dat kan wel...10% verdunning...
    De volgende laag wil ik Iets verdund op gaan zetten... idd 5% lijkt me dan ook...
    met een vlakke kunsthaarpenseel... mar het verdunnen gaat iets on the fly... daar ik met een minieme hoeveelheid werk...

    Ja... die lak kan goed glanzen. Was eerst bezig met 400... maar toch maar de 240 grid waterproof nat... toen gebeurde er wat. Verrekte hard.
    Vervolgens nog even met 400 alu oxide papier. Het zaakje is nu nog iets gladder geworden...

    De blanke lak.... noodmaatregel, voor als ik het niet strak genoeg krijg...

    Ik heb met deze lak ook een vleugel gerold van een andere RC1 kist.
    Dat ging behoorlijk goed.
    Tevoren geglast met PU en 25gr weefsel... puur als experiment... maar pakte goed uit...
    Geen top finish maar ook niet slecht. met een poesmachine en 3M poets... dan wordt het wel echt strak. Nu iets matte... maar ook geheel niet storend... moet de 'lively' nog worden opgezet.
    Dat wordt Motip en 2K blanke lak om het te sealen voor brandstof.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2020
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Schuren met 240 of 320 tussen de lagen.
    Verdunnen met < 5% kwastverdunner (ik weet helaas niet wat daar in zit, moet passen bij de lak).
    30 minuten gemengd laten staan voor gebruik.
    Object ontvetten en goed ontstoffen met een kleefdoekje.
    Rolleren, verdelen, 1 keer narollen en NIET MEER aankomen.

    Zorgen dat je in een stofvrije ruimte werkt, dan moet het in 1 keer glanzend en goed blijven.
    Niet buiten laten drogen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De IJssel heeft een eigen verdunner speciaal voor deze verf. Heb ik staan.
    Dus dat komt goed.Verspuiten moet de verdunning op 10% worden gezet...
    Ontvetten heb ik met remmenreiniger gedaan.

    En eenmaal de lak opgezet is zeker afblijven. De eerste laag heb ik getamponeerd... met iets te stevig penseel...
    Echt vlak trekt het door het tamponeren niet... dat is dus gevlakt met 240 waterproof en daarna 400 aluminium oxide droog papier...

    Wel heb je iets van 2 uur verwerkingstijd... staat op de blikken.. maar het lijkt me korter...
    Maar aangebracht zet de verf zich snel...
    Ik laat het niet 30 minuten staan... 5 minuten. Meng zeer kleine hoeveelheid op de weegschaal.
    Roer dat stevig met een spatel...
    Reageren mag het op de kap... in hoeverre dat de lak anders doet zetten weet ik niet.
    Wel wordt het goed hard... over de hele kap is dat gelijk... dus de mening is goed geweest.
    Het restant eveneens... dat veranderd in een staaie iets elastische kunsstof...
    De verf is niet geschikt om direct mee te lamineren met glas...
    daar is het door vulmiddelen en kleurstoffen niet sterk genoeg.

    Wat overblijft aan verf bewaar ik, daaraan kan je zien hoever het reactieproces is...

    Eerst maar even een kiekje geschoten met een zoomobjectief...
    Photoshop vrijstaand... Geeft een keurige indicatie 1:1...
    Want de zaag moet er natuurlijk in... daarna komt de eind-finish...


    6962AE01-333B-4456-B75C-2207501B9028.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2020
    ramses vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verder... passen en meten...
    Hulpstukje gemaakt om eerst de positie van de kap af te meten en tekenen...
    gepaste afstand spinnerplaat en kap te kunnen bepalen.

    Het vormpje van de motor had ik eerder gemaakt als boorsjabloon... 4 mm dik multiplex,
    een draadeind M8 aat zich dan makkelijk gecentreerd inlijmen.
    Tevoren zorgvuldig afgetekend en in de gezaagde sleuf de zaak verlijmd met 5 min epoxy.
    Uit resthout het 'spinnerplaatje' gezaagd, ingeboord met houtboor...


    A4B4576E-05A2-4960-98CB-782CD37F1C1D.jpeg


    Aan de hand van de laserprint, met ponsgaatjes er in, de contour van de motor
    overgezet op de kap en verder in geschetst...


    63A28887-1056-46C7-812D-85E0754B2725.jpeg


    En dan moest toch echt de zaag er in...
    Eerst voorboren met houtboren met centerpunt... die lopen niet weg... daarna met een dun
    bladzaagje, geknipt en bijgeslepen uit klein ijzerzaagje, in een houder bevestigd en daarmee
    de opening ruw uitgenomen, van boorgat naar boorgat....

    De rest met een Dremel schuurtonnetje en schuurlatje verder gemodelleerd.
    Keer op keer passen met de motor en de houten spinnerplaat, om vervolgens weer
    bij te werken op gemarkeerde spots.
    De kop moest echter wel van de motor... anders liep alles klem. In de manual van het model
    zie je dat ook... (De garantie op je nieuwe OS 65 AX kan je dan gevoegelijk vergeten... )
    Langzaam aan, beetje bij beetje de passing verbetert tot correcte passing.

    611074D8-BABD-4609-A3E5-883B3CC20513.jpeg


    Dan is de uitsparing voor de uitlaat aan bod... wederom met steekzaag en
    schuurtonnetje in vorm gebracht...


    1B1B44C3-986F-4AFF-BF14-2C7BC6CBF64D.jpeg


    Volgende stap is het aanbrengen van de schroefgaatjes om de kap vast te zetten...
    De imbusbout rechts passeert de kap en zo vrij de motor in,
    links moet de kap worden ingedrukt... doch net voldoende flex om deze ook in positie te mikken.
    Top! Dat lukt pardoes... en ook bij demonteren. Mooi!

    Brandstofslang om te kunnen tanken, deze moet nog tactisch door de kap bedacht worden.
    Dus daar gist ik nog even op... en mag het lossen van de kap ook niet in de weg zitten...

    4FCCA3CE-6B63-4EC1-903B-09CCD9E1E395.jpeg


    De kap kan door de uitsnede nu keurig over steun en motor worden geschoven.
    Kop dan wel gelost.
    De bout van de stuurhevel kan door de uitlaat opening worden vast gezet met een
    lange inbussleutel... ook toegankelijk.


    7ECFDD22-E823-4D1D-A88A-0C2D8E2E959E.jpeg


    Aftekenen van boorgaatjes voor het kunnen fixeren van de kap, de doorvoer van de voorpoot...
    De teepjes klap je opzij... kap er op...teepjes weer terug... aftekenen maar...


    6034F273-00CF-41B9-ABBC-144E69A53582.jpeg

    Tot zover maar weer...
    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    ramses, blaauwen, Hein.z en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Jij hebt er duidelijk vaker mee gewerkt.....
    met spuiten geld hetzelfde.. gelijk strak opzetten en afblijven, zet het ook nooit op de tocht, vooral de dubbelUV blank gaat heel snel visogen geven zodra het op de tocht staat.

    Als je wilt schuren dan bij voorkeur de volgende dag, PU lak word naarmate het uithard steeds harder... na een dag of 4-5 is het al knalhard, voordat je lak is doorgehard ben je 7 dgn verder
    Mooi spul, en je moet het vaak verwerkt hebben voor je er echt goed en superstrak mee kan spuiten
    Voor een echt spiegelglad resultaat moet je iets afwijken van de voorschriften....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De IJssel is een soort polyester 2K lak... maar de grenzen zijn een beetje vervaagd in 2K land
    heb ik mij laten influisteren...
    er is nog al wat afgedacht in de chemie...

    PU wordt hard... maar als het moet krijg je alles in het gareel.
    Daar heb ik geen 7 dagen voor nodig ;-)

    'Moet' je PU aflakken... goed ontvetten, schuren, ontvetten en eventueel eerst een etsprimer...
    Motip heeft er een voor de lakken... is dat het verfpad... gebruik je dat middel en hecht het goed.... geen afschuiftesten gedaan...

    Bestaan ook Urethaan blanke lakken... of die parelen? Spiegelglad oppervlak? Bijkans!
    Maar is dat oppervlak mooi egaal gematteerd geschuurd...
    is het met een clear-coat zeker op te frissen.
    En we hebben het hier om een RC1 werkpaard... alles komt keurig in relatie van het model...
    Is niet mijn klassieker die ik hier hoef over te spuiten. En het smoel moeder aarde is meedogenloos...

    Overigens heb ik voorheen wel strakke resultaten weten neer te zetten met deze De IJssel lak...
    Maar de tocht... op dat moment garagedeur open... uitzicht op een Hondsruggen-boerenakker
    en dan net op het 'moment suprême' een veel te sterke windvlaag...
    dat ging niet zo best... Murphy's law...
    De IJssellak wordt vast en zeker in de buitenlucht in het zonnetje op jachten neergepenseeld door vlijtige doe het zelvers... op allerhande Kaagkruisers en Brasemermeerbodems...
    In de jachtbouw op high end... gelden andere normen...

    Het gaat bij dit item hier helemaal goed komen jongens.
    Maar schrijf vooral een mooie tutorial over de diverse lakken in de FAQ's
    Als er kennis is, neer pennen. Gelijk het thema 'Hardsolderen' van Willum.
    Er is een schare aan bootjesbouwers die met de handen in het haar zitten, hoe en wat.
    En bij menig verfwinkel is geen kennis in detail.

    Overigens... Ik blijf mij verbazen over een blikje Graupner Alkydverf (Alkyfix) dat ik in 1972 heb gekocht als jonge snuiter van 13... voor een modelbootje... en nooit heb geopend.
    Vorig najaar opengetrokken... het zag er verdoofd uit.
    Kwartier geroerd.... en had ik een mooi oranje staan. Proefstukje was binnen 24 uur hard
    en sowieso al methanol bestendig... en dat glom keurig... en stofvrij...
    Jammer dat ik de andere blikjes heb afgevoerd bij een verhuizing aantal jaren terug...
    1 bewaard als aandenken...
    Die kwaliteit van toen is ecotechnisch uitgefaseerd en zijn de meeste lakken met 5 jaar al bedorven. Gezondheid is ook wat waard... heel veel...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    willum vindt dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... is het zover? 92 jaar... wel heel bijzonder zo een hoge leeftijd.
    Verdienstelijk ontwerper en promoter van de modelvliegsport...
    Drie weken terug zoiets nog effe naar staan snuffelen op Google...
    Dacht toen... wat een doordouwer.


    Hier minder doordouwen...
    Brandstofleidingen organiseren...
    Dat is nu gebeurd... kan de kap voor
    tweede kwak lak afgerond worden!
    Bevestiging met 4 multiplex servoparkers van HobbyIn.

    9541EB8D-444B-42E1-97FE-6913E8035E55.jpeg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2020
    ramses vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet veel gedaan...
    Kap in definitieve laklaag... nu mooi strak... geschilderd met een platte kunststofhaar penseel
    uit mijn gevulde tekenkast... en bedoeld om fraaie aquarellen op te zetten...
    Maar met de 2K maakt de kwast ook geen ruzie... nu dus strak in de lak...
    Kap mooi op nuttig gewicht... 93 gram...

    Omdat ik toch een beetje op een kritisch CG zit... weer eens uitwegen binnenkort...
    zit ik met nuttige ballast te stoeien... de accu...
    Had hem eerst onder te tank... nu dan maar met dun schuim op de tank...
    Het begint een beetje een hilarische toestand te worden... staart is zwaar...
    Door de zeer opdikkende kielvlakken van 1 cm dik... ARF standaard... had ook 7 of 8 mm kunnen wezen/bouwen...
    Iets gescheeld?... en natuurlijk iedere cm2 aan folie, tik ook behoorlijk aan in massa.

    Naja... een mogelijke oplossing is dus deze... met de kap toe... kan het geen kant uit.
    maar oogt gewoon zot... kan nog een tweede klittenbandje bij... maar dan nog...
    het zit geheel opgesloten...


    IMG_2399.jpg


    Dan had ik nog de kabinekap voor eindafwerking... de naad tussen kap en hout/folie-bouw moest nog dicht...
    De contour was 'redelijk netjes', maar niet 100% strak... ook ietsje beschadigd omdat de kap
    er toch een paar keer in en uit moest... dat ging met gewurm en geduld... en altijd weer ergens een deukje extra...

    De naad heb ik dichtgestreken met de 2K De IJssel lak... ik heb door het te veel aan aangemaakte lak voor de motorkapkap
    een behoorlijke hoeveelheid Aerosil gemengd... gewoon per experiment... dit gaf een mooie vulpasta...
    Kap afgetaped en dan maar geduldig er in strijken met een menghoutje...
    De lak blijft iets rubberachtig... ook zonder poespas toevoegingen... en zou ook kleurvast moeten zijn...
    Zien of het in de praktijk mooi blijft zitten. Naad kan zich nu in ieder geval niet vullen met brandstof
    residu en stof... Wel is de lak-damp erg agressief op de Vivak gebleken... dus oppassen!
    Iets aantasting op kit-zoom heb ik er maar weer uit gepoetst... loop je tegenaan 'on the fly'...


    IMG_2398.jpg

    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
    Cnn en ramses vinden dit leuk.
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een pracht van een kap is dit geworden.:worship:
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank, dank... Met 'kunst en vliegwerk'... nimmernooooit tevoren weet je of het lukt... Haha :)

    Tijd om de zaak weer eens op te bouwen... en zien hoe het CG er nu bij staat!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mooi hoor Bas. Blijft er gek uit zien een lipo op een tank.

    Ff wat anders. We zitten op camping in klijndijk. Ben nu twee keer met de kids in het weekend naar de olvc gefietst( kunnen schuilen onder jullie tafels de eerste keer. Mijn god wat een stortbui). Maar er is nooit iemand. Alleen een rode ketting bij de poort. Komt er niemand meer? Gras stond er netjes bij
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je zit bij mij om de hoek!

    Aanwezigheid is wisselend. Vooral het weer speelt nogal een rol. Corona natuurlijk.

    Vrijdag’s en zondagmiddag... soms ook wel een groepje op de woensdagmiddag.
    We zitten op een app... meestal is er dan een handje vol.
    Afgelopen zondag had ik alles klaar staan... toch maar gaan bouwen...

    Lipo... ja... zien wat het orakel van de Great Planes CG machine aangeeft...
    Soort waggelroede...
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah oke duidelijk.
    Vorige week zondag en afgelopen zaterdag waren we er. Had me kinderen verteld dat we er vroeger nog met de tent stonden(onder de bomen bij de bankjes). Waar me vader mij had leren vliegen. Dat de hoge bomen weg waren vij de straat. Maar er was weinig tot geen interesse. Speeltuintje was veel interessanter haha. Kastje met de frequentie knijpers was ook interessant. Tot ik uitlegde waar het voor was.

    Heel veel meer opties heb je ook niet om zonder dood gewicht het CG verder naar voren te krijgen of wel?

    We zitten midden in een verhuizing. Dus we moeten hier even zitten. Heb hier wel een prive vliegveld
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar als je op de OLC wilt vliegen, dan kan dat. Bestuur benaderen.
    Gastvliegers hebben we een aantal al gehad. Ook omdat de FlyIn niet door is gegaan...
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat vind ik erg aardig aangeboden. Ik wil eerst graag eens kijken hoe de club is. Heb alleen mijn herinneringen nog van 25 jaar geleden aan de olc. Meestal vlieg ik met een umx timber. Die kan ik overal omhoog gooien. Tot voor kort woonde ik in Parc sandur. Toen was het veldje in Erica 500 meter bij me vandaan.

    Ik kom wel eens langs waaien. Ben wel benieuwd eigenlijk
     

Deel Deze Pagina