Traxxas 1/16 e-revo Topic!

Nou beetje pech met de merv geloof ik, vanmiddag een lipo leeggereden, notabene op de 50% stand. Door de straat wat heen en weer.

Op een gegeven moment einde oefening, dus ik denk ok, de batterij is leeg. De regelaar en motor waren wel behoorlijk warm, viel me ook tegen op de 50% stand. Snelheid is aardig maar het mag dan nog niet zo warm worden lijkt me. Kon de vinger niet aan de motor houden.

Heb de lipo nu geladen, de lader had er geen problemen mee. Dus dat lijkt ok.

Maar nu komt de motor niet meer op gang, bij gas geven flink stotteren en daarna heel langzaam lopen. Wat kan dit zijn???

Meer info : gearing / lipo ?

Als je de vinger niet meer op de motor kunt houden dan gok ik toch dat de moto 50c + is wat inderdaad erg warm is voor 50%. Zet hem eens op 100% en geef eens minder gas.

Pfff het wordt nog erger, ik zag dat de esc een rood led langzaam knipperen liet zien.

Om even wat te testen een lipo er aan gehangen en beetje gas gegeven, maar geen of nauwelijks respons van de motor. En toen ineens een steekvlam(metje) en een heleboel rook. Jawel de esc is in rook opgegaan...hoe is dit in hemelsnaam mogelijk???
De lipo was ook erg warm, maar voltage en alles was ok. Ik vertrouw nu de lipo ook niet meer....

Ik mag toch hopen dat dit garantie is?

Wat de lipo betreft, ik ben afgegaan op de winkel wat dat betreft. Ze hebben een Graupner Lipo3/1600, 11,1V meegegeven. Ik rijd met de standaard gearing.

Er is vanmiddag ook een andere ontvanger in gezet in de winkel, heb een Spectrum DX3E 2,4Ghz set gekocht. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Laatst bewerkt:
Ai, da's niet zo best! Zoals Nard al boven aan de pagina had aangegeven, heeft dit waarschijnlijk met je gearing te maken. Durf ik natuurlijk ook niet met zekerheid te zeggen, want ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Voor mijn info: heb je de 20C versie zoals ik had beschreven in bovenstaande post? Gaat om art.no.7634.3...?

Groet en succes, Ronald

Op 3S zeker voor de speedpinion (23T) gaan, anders verwacht ik dat je serieuze temp problemen gaat krijgen. Vanuit daar gewoon verder aanpassen naar je wensen

@ Nard Cox :

Ik rijd nu met 2s in serie met tandwiel 28T, Als ik nu dan een 23T steek ga ik dan zowiezo harder ? en gaat het dan niet te warm worden ?

@ sequence, ai ai ai. Standaard gearing is 28/50. Voor 3S wordt dat ook afgeraden en zegt Traxxas dat je beter de 23T kunt instaleren. Voor een paar speedruns kun je die 28T wel laten zitten, maar voor constant te rijden is het toch wat te hoog gegrepen.

@ Olii, 2S in serie = 4S = insane?! Of bedoel je parralel? Hoe dan ook 2S in parralel is goed te doen met de 28T (in mijn geval). Met een 23T zul je langzamer gaan en de temperatuur zal waarschijnlijk iets dalen, maar het beste is dit even zelf te testen en te meten. Traxxas noemt het de 'speed pinion' omdat met een 28T op 3S of 12cell NiMH het zaakje serieus warm wordt. Met een 23T heb je hier minder last van. Dus ondanks dat je snelheid tenopzichte van een 28T minder zal zijn wordt het een speedpinion genoemd.

@Ollie: als je je pinion kleiner maakt, komt de motor sneller op toeren. Oftewel: je accelaratie neemt toe, maar je topsnelheid neemt af. In geen van beide gevallen zul je warmteproblemen krijgen. Deze problemen spelen bij de hogere Voltages, dus v.a. 11,1V lipo en '14,4 Volt' met de standaard NiMh's in serie. NiMh zal in de praktijk echter nooit het Voltage & Amperage halen vergeleken met lipo's.

Met een standaard set-up met 7,4 Volt zou ik gewoon de standaard pinion houden.

GTR-Shocks: de standaard shocks waren bij mij SLECHT afgevuld: te weinig olie en luchtbelletjes. Ik durf met 95% zekerheid te zeggen dat hier ook gewoon 40W in zit, net als de olie die bij de GTR-shocks wordt geleverd. Alleen je standaard shocks goed afvullen levert denk ik al wat winst!

Morgen zal ik mijn ervaring met de GTR's even beschrijven.

Groet, Ronald
- Nard & ik zijn tegelijkertijd aan het tikken...:-); ik ga er van uit dat er parallel wordt bedoeld, met 4s had de boel waarschijnlijk al wat rookpluimpjes gevormd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja weet nu niet of die parralel is of in serie :) Rood aan rood en zwart aan zwart.

Bedankt nu is het me duidelijk ;)

Maar euh op youtube zie je toch filmpjes van mini revo's of 4 cell ?
Want hoe die nu rijdt is die me nog niet snel genoeg.. En weet niet of 3s me daarmee zal helpen.. Dus mocht ik de draden anders (in serie) solderen zou ik met 2*2s op 4s komen ? en de boel niet affikken ?

grtjz

Serie = voltage verdubbeld / mAh blijft gelijk
Parallel = voltage blijft gelijk / mAh verdubbeld

Er zijn inderdaad mensen die hun MERVs op 4S LiPo's rijden. Dit doen ze vaak met een andere ESC of de VXL op NiMH mode. Natuurlijk zijn de esc en motor daar niet voor gemaakt (14,8v * 4000kv = 59.200RPM).

Met de standaard gearing (28/50) zul je op 2S zo'n [URL="
a 60 KMPH[/URL] gaan. Met een 3S zal dit zeker hoger liggen. Heb het helaas nog niet kunnen testen omdat mijn 3S niet past :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok , dan ga ik morgen ze in serie solderen. Moet ik wel opletten want binnekort komen er 3cellen bij dat ik een ander kabeltje pak:D

Als ik voldoende tijd heb maak ik er ook nog eens een filmpje van.

FF opzoeken hoe je in serie moet solderen ;)

Maar hoezo op nimh mode zette ? en als je op 23 of 25T rijdt is dat soms niet goed ?? en je kan de regelaar toch maar op 3 standen zette ? trainig , racer en nog iets ?

Voel me zo Noob :rolleyes: (Eeerste vxl wagen) dus moet er nog veel van leren..

Parallel (langere rijtijd):
23rs2nk.jpg

Serie (hoger Voltage):
97mg42.jpg

Wat jij dus beschrijft is parallel...

Groet, Ronald
-die het je niet makkelijker kan maken ;-)-

@ Olii, dus ondanks dat de motor en ESC het niet aan kunnen en je nog een beginner hebt ga je toch 4S rijden?. Maak er zeker een filmpje van, ben benieuwd naar die uitgefikte zooi (berichten van sequence niet gelezen?). Sowieso is het niet geschikt om constant te rijden, een enkele speedrun houd hij wellicht wel uit.

Als je niet weet waarom je hem in NiMH moet zetten zou ik ver ver ver wegblijven van 4S. Je doet het in ieder geval omdat de ESC anders herkent dat het LiPo voltage te hoog is. Bij NiMH zit deze ''beveiliging'' er niet in oid. Bij LiPo 3S zit je op 11,1v bij NiMH met twee keer 6cell zit je op 14,4v, met een 4S zit je op 14,8v (maar top zit op 4 * 4,2v = 16,8v).

Lol, en graag een close-up! Gelukkig kunnen we 't niet ruiken want een afgefikte regelaar stinkt als een bunzing!

Ik ga voor het advies om met de speed-pinion te rijden en hou de temp goed in de gaten!

Groet, Ronald

@ Nard

Ik ga morgen gewoon ff wat rijden op een piste , wat heen en weer tjoekere , dus niet egt intensief. en de batterijtjes zijn ook vrij snel leeg..
Ik ben al een heleboel gewoon , ik weet zeker wanneer ik moet stoppen. Ik heb het gewoon lastig om eruit te geraken hoe je een esc moet instellen (gewoon is goed het boekske lezen) en hoe je een zender moet instellen (ook eens goed het boekske lezen) Ja ik moet het boekskke eens lezen maar dan snap ik het nog niet :) Ik ben zeeer traag van begrip hiervoor mijn oprechte excuses:rolleyes::mrgreen:

Lol, en graag een close-up! Gelukkig kunnen we 't niet ruiken want een afgefikte regelaar stinkt als een bunzing!

Ik ga voor het advies om met de speed-pinion te rijden en hou de temp goed in de gaten!

Groet, Ronald

:D , ik ga maar 2 keer over en weer rijden. en dan terug gewoon parralel rijden.. wil hem nu niet stuk rijden (zou de pret bedreven)
Ik zal er dan al zeker een 23T insteken;) en na elke speedrun eens voelen..

Ik heb het gemerkt.....maar dat hadden ze in de winkel ook moeten zeggen imho. Aangezien ik een redelijke leek ben op dit gebied.

@Bootje Ronald, het gaat inderdaad om de 20C lipo.

Ben benieuwd hoe dit afgehandeld wordt door de winkel / Traxxas. Achteraf snap ik niet waarom ze me niet een 2S lipo hebben verkocht, ik vroeg namelijk om een lipo vervanging voor de nimh packs waar je gewoon mee kunt rijden.

@ sequence, ai ai ai. Standaard gearing is 28/50. Voor 3S wordt dat ook afgeraden en zegt Traxxas dat je beter de 23T kunt instaleren. Voor een paar speedruns kun je die 28T wel laten zitten, maar voor constant te rijden is het toch wat te hoog gegrepen.

@ Olii, 2S in serie = 4S = insane?! Of bedoel je parralel? Hoe dan ook 2S in parralel is goed te doen met de 28T (in mijn geval). Met een 23T zul je langzamer gaan en de temperatuur zal waarschijnlijk iets dalen, maar het beste is dit even zelf te testen en te meten. Traxxas noemt het de 'speed pinion' omdat met een 28T op 3S of 12cell NiMH het zaakje serieus warm wordt. Met een 23T heb je hier minder last van. Dus ondanks dat je snelheid tenopzichte van een 28T minder zal zijn wordt het een speedpinion genoemd.

Laatst bewerkt:
@ bootje ronald, je was gewaarschuwd met je lipo's dat het wel ging passen maar dat het probleem zit in de aansluiting.;)

@sequence: met welke lader heb je de lipo geladen?:confused:

Laatst bewerkt:
heey!!!

Kun je ook de speedpinion erin zetten bij de standaard nimh?
Dus om je temps laag te houden(bij mij word hij aardig warm maar ik kan nog wel mijn vinger erop houden).
Of is het dan niet nodig?

Greetzz,

Ruud

Geladen met een Ultramat 16, lipo wordt netjes uitgelezen. Na opladen is de batterij ook niet warm. Moet wel het boekje er nog eens op nalezen, de instelling staat op 1C laden.

@ bootje ronald, je was gewaarschuwd met je lipo's dat het wel ging passen maar dat het probleem zit in de aansluiting.;)

@sequence: met welke lader heb je de lipo geladen?:confused:

Vertel mij wat, had de auto net even in de woonkamer gezet toen ie begon te roken. De lucht is nu nog niet weg ondanks alle ramen open. :D

Wat zou een mooie vervanging zijn voor de ESC en motor op deze auto?
Hoe groot is de kans dat de motor ook schade heeft?

Groet, Ronald

Laatst bewerkt:
Back