Traxxas Stampede 4x4 topic!

De slipkoppeling moet gewoon goed staan, anders gaan stalen assen net zo hard, zo niet harder dan de plastic assen. De plastic assen kunnen namelijk nog iets torderen en zo klappen opvangen. De stalen assen geven de klappen slechts door aan andere onderdelen waardoor de stress op de aandrijflijn groter wordt als de slipkoppeling niet goed staat.
 
De slipkoppeling moet gewoon goed staan, anders gaan stalen assen net zo hard, zo niet harder dan de plastic assen. De plastic assen kunnen namelijk nog iets torderen en zo klappen opvangen. De stalen assen geven de klappen slechts door aan andere onderdelen waardoor de stress op de aandrijflijn groter wordt als de slipkoppeling niet goed staat.

Waar baseer je dit op?

Kan nog geen enkele slijtage zien op mijn xray xt8 aandrijfassen en daar zit helemaal geen slip koppeling op..
 
Ik baseer dat op eigen ervaringen met stalen assen op mijn monstertruck. Die bogen gewoon om en de outdrives sleten uit als een gek. Sinds ik dat allemaal door gehard staal en dikke (4mm) cvd assen heb vervangen valt het qua slijtage mee, maar nu breken de assen gewoon doormidden:)
 
Heb je er foto's van?

Buigen en doormidden breken lijkt me niet iets dat te maken heeft met ronddraaiende krachten :p

Maar t ging me meer over plastic vs staal.. Want plastic gaat over het algemeen een stuk sneller kapot..
 
Heb je er foto's van?

Buigen en doormidden breken lijkt me niet iets dat te maken heeft met ronddraaiende krachten :p

Maar t ging me meer over plastic vs staal.. Want plastic gaat over het algemeen een stuk sneller kapot..
En metaal buigt , terwijl plastic een stukje mee " veert " en absorbeert. Metaal geeft het door aan andere onderdelen.
Er is gewoon een verhouding die je moet vinden tussen alu en RPM ( zeer sterke soort plastic). Alu geeft de klap door, RPM vangt het op.
 
En metaal buigt , terwijl plastic een stukje mee " veert " en absorbeert. Metaal geeft het door aan andere onderdelen.
Er is gewoon een verhouding die je moet vinden tussen alu en RPM ( zeer sterke soort plastic). Alu geeft de klap door, RPM vangt het op.

We hebben het over aandrijfassen ;)
 
Heb je er foto's van?

Buigen en doormidden breken lijkt me niet iets dat te maken heeft met ronddraaiende krachten :p

Maar t ging me meer over plastic vs staal.. Want plastic gaat over het algemeen een stuk sneller kapot..

Sorry ik heb er geen foto's van. Het gaat bij mij in elk geval om een tamiya wild dagger. Een 2-motorige monstertruck zonder slipkoppeling en met een tandwielverhouding gemaakt voor trekkracht.
De standaard 3 mm assen verdraaiden gewoon letterlijk meer dan 90 graden en bogen op een gegeven moment gewoon om. Als het zover was waren de sleuven in de outdrives en de wielassen ook minimaal 45 graden uitgeslagen.
Toen heb ik het geheel vervangen door gehard stalen outdrives i.c.m. de sterkste assen die ik kon vinden die passen op de wild dagger. Het gaat dan om 4 mm dikke gehard stalen cvd assen. Deze breken als luciferhoutjes af bij de kruiskoppeling.
Voor de duidelijkheid...de wagen rijdt op brushed motoren!!!

Daarom vind ik het dus opvallend dat in mijn slash 4x4 waar brushless geweld op los wordt gelaten, de assen het wel een goed jaar volhouden. Vandaar dat ik dus deze positieve mening heb over plastic assen.
 
Laatst bewerkt:
Het afstellen van de slipperclutch is ook geen gemakkelijk karwei. Om mer bij te kunnen moet je of langs de bovenzijde de esc en de motor verwijderen, alvorens je iets kunt wijizgen. Om het dan te testen moet je weer alles vastmaken enz... Je kunt er ook bij komen via de achterzijde los te halen, zoals ik gisteren heb gedaan, en dan heb je de clutch in je hand, maar kan ik er verder geen wijs uit. Ik hoop gewoon dat de fabrieksnstelling vade slipper goed staat, want ik heb er niets aan veranderd, en hoop dus dat staal langer meegaat.
 
Fabrieksinstellingen zijn vaker niet goed dan wel goed.
Dus zou daar niet vanuit gaan iig, maar wat ik begrijp is dat die stampede dus niet echt sleutelvriendelijk is. Slipperclutch zul je wel vaker moeten verstellen.
 
Huh? is dat echt zo ingewikkeld bij de stampede? Je hoeft toch alleen het kapje wat over de middenas weg te halen (als die tenminste helemaal doorloopt tot aan de motormount). Bij de slash 4x4 kan ik zo mijn stelsleutel van bovenaf erin steken en met het voor- of achteruit rijden van de wagen stel ik mijn slipperclutch in. Dat moet bij de stampede 4x4 toch niet heel anders zijn....
 
Huh? is dat echt zo ingewikkeld bij de stampede? Je hoeft toch alleen het kapje wat over de middenas weg te halen (als die tenminste helemaal doorloopt tot aan de motormount). Bij de slash 4x4 kan ik zo mijn stelsleutel van bovenaf erin steken en met het voor- of achteruit rijden van de wagen stel ik mijn slipperclutch in. Dat moet bij de stampede 4x4 toch niet heel anders zijn....

Dat kapje zit deels onder de esc en de brushless motor verborgen. Die zul je er nooit uitkrijgen zonder die te verwijderen...
 
6708_disassembly_med.jpg


Zo lijkt t alsof je met 4 schroeven zo bij de achterkant kan komen, maar makkelijk is het niet.
En ben je nog niet bij de slipper, maar staat dit niet gewoon in de handleiding?

edit: gevonden voor je!

Adjusting the Slipper Clutch
The model is equipped with an
adjustable slipper clutch which is built
into the large spur gear. The purpose
of the slipper clutch is to regulate the
amount of power sent to the wheels
to prevent tire spin. When it slips, the
slipper clutch makes a high-pitch,
whining noise. To adjust the slipper,
use the included wrench to hold
the adjusting nut and roll the model
forward to tighten and reverse to loosen.
Place the model on a high-traction surface, such as carpet . Adjust the
slipper so that you can hear it slip for approximately two feet from a

standing, full throttle start. (Learn more about adjusting the slipper
 
Laatst bewerkt:
6708_disassembly_med.jpg


Zo lijkt t alsof je met 4 schroeven zo bij de achterkant kan komen, maar makkelijk is het niet.
En ben je nog niet bij de slipper, maar staat dit niet gewoon in de handleiding?

Dat heb ik gisteren dus al gedaan, zo los gemaakt. Gaat goed, maar dan heb je de clutch in je hand, en kun je hem wel afstellen, maar zal je alles weer in elkaar moetezetten voordat je kunt testen... Het is een optie, maar niet de gemakkelijkste.
 
Back
Top