Traxxas Stampede 4x4 topic!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door rubenbosman, 12 dec 2010.

  1. Niels M

    Niels M Guest

    Goeie tip!!
     
  2. Niels M

    Niels M Guest

    Bestuurder..... Of was het geen vraag:wink::p
     
  3. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    het was meer een aanleiding haha :p
     
  4. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    Stalen assen rij je ook kapot:)
     
  5. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Als je er normaal mee omgaat en normaal rijdt niet xD
    Bij het bashen horen ze ook gewoon heel te blijven :p
     
  6. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    De slipkoppeling moet gewoon goed staan, anders gaan stalen assen net zo hard, zo niet harder dan de plastic assen. De plastic assen kunnen namelijk nog iets torderen en zo klappen opvangen. De stalen assen geven de klappen slechts door aan andere onderdelen waardoor de stress op de aandrijflijn groter wordt als de slipkoppeling niet goed staat.
     
  7. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    hmm, ja daar heb je gelijk in.
     
  8. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Waar baseer je dit op?

    Kan nog geen enkele slijtage zien op mijn xray xt8 aandrijfassen en daar zit helemaal geen slip koppeling op..
     
  9. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    Ik baseer dat op eigen ervaringen met stalen assen op mijn monstertruck. Die bogen gewoon om en de outdrives sleten uit als een gek. Sinds ik dat allemaal door gehard staal en dikke (4mm) cvd assen heb vervangen valt het qua slijtage mee, maar nu breken de assen gewoon doormidden:)
     
  10. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Heb je er foto's van?

    Buigen en doormidden breken lijkt me niet iets dat te maken heeft met ronddraaiende krachten :p

    Maar t ging me meer over plastic vs staal.. Want plastic gaat over het algemeen een stuk sneller kapot..
     
  11. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    En metaal buigt , terwijl plastic een stukje mee " veert " en absorbeert. Metaal geeft het door aan andere onderdelen.
    Er is gewoon een verhouding die je moet vinden tussen alu en RPM ( zeer sterke soort plastic). Alu geeft de klap door, RPM vangt het op.
     
  12. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    We hebben het over aandrijfassen ;)
     
  13. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    Sorry ik heb er geen foto's van. Het gaat bij mij in elk geval om een tamiya wild dagger. Een 2-motorige monstertruck zonder slipkoppeling en met een tandwielverhouding gemaakt voor trekkracht.
    De standaard 3 mm assen verdraaiden gewoon letterlijk meer dan 90 graden en bogen op een gegeven moment gewoon om. Als het zover was waren de sleuven in de outdrives en de wielassen ook minimaal 45 graden uitgeslagen.
    Toen heb ik het geheel vervangen door gehard stalen outdrives i.c.m. de sterkste assen die ik kon vinden die passen op de wild dagger. Het gaat dan om 4 mm dikke gehard stalen cvd assen. Deze breken als luciferhoutjes af bij de kruiskoppeling.
    Voor de duidelijkheid...de wagen rijdt op brushed motoren!!!

    Daarom vind ik het dus opvallend dat in mijn slash 4x4 waar brushless geweld op los wordt gelaten, de assen het wel een goed jaar volhouden. Vandaar dat ik dus deze positieve mening heb over plastic assen.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011
  14. Niels M

    Niels M Guest

    Het afstellen van de slipperclutch is ook geen gemakkelijk karwei. Om mer bij te kunnen moet je of langs de bovenzijde de esc en de motor verwijderen, alvorens je iets kunt wijizgen. Om het dan te testen moet je weer alles vastmaken enz... Je kunt er ook bij komen via de achterzijde los te halen, zoals ik gisteren heb gedaan, en dan heb je de clutch in je hand, maar kan ik er verder geen wijs uit. Ik hoop gewoon dat de fabrieksnstelling vade slipper goed staat, want ik heb er niets aan veranderd, en hoop dus dat staal langer meegaat.
     
  15. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    Fabrieksinstellingen zijn vaker niet goed dan wel goed.
    Dus zou daar niet vanuit gaan iig, maar wat ik begrijp is dat die stampede dus niet echt sleutelvriendelijk is. Slipperclutch zul je wel vaker moeten verstellen.
     
  16. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    Huh? is dat echt zo ingewikkeld bij de stampede? Je hoeft toch alleen het kapje wat over de middenas weg te halen (als die tenminste helemaal doorloopt tot aan de motormount). Bij de slash 4x4 kan ik zo mijn stelsleutel van bovenaf erin steken en met het voor- of achteruit rijden van de wagen stel ik mijn slipperclutch in. Dat moet bij de stampede 4x4 toch niet heel anders zijn....
     
  17. Niels M

    Niels M Guest

    Dat kapje zit deels onder de esc en de brushless motor verborgen. Die zul je er nooit uitkrijgen zonder die te verwijderen...
     
  18. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    [​IMG]

    Zo lijkt t alsof je met 4 schroeven zo bij de achterkant kan komen, maar makkelijk is het niet.
    En ben je nog niet bij de slipper, maar staat dit niet gewoon in de handleiding?

    edit: gevonden voor je!
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011
  19. Niels M

    Niels M Guest

    Dat heb ik gisteren dus al gedaan, zo los gemaakt. Gaat goed, maar dan heb je de clutch in je hand, en kun je hem wel afstellen, maar zal je alles weer in elkaar moetezetten voordat je kunt testen... Het is een optie, maar niet de gemakkelijkste.
     
  20. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    check je manual pagina 21, daar zie je een foto hoe t moet ;-)
     

Deel Deze Pagina