heb ik over nagedacht, maar de romp is lang(125 cm) en is ruim 14 cm breed, er is zeer veel ruimte
Dit is echt een slank schip, verhouding breedte tot lengte 1:9.
Voor het berekenen van het drijfvermogen van een modelschip zijn er twee vuistregels:
1 - De waterverplaatsing van het echte schip gedeeld door de 3e macht van de schaal, ofwel : waterverplaatsing / (schaal x schaal x schaal) = ca. waterverplaatsing van het model.
2 - De andere grove methode is de waterverplaatsing uit te rekenen aan de hand van de afmetingen van het model.
Bij deze methode gaat men uit, dat het schip wordt gezien als een vierkante doos, met hierop een correcte voor de slankheid ven het schip.
De boeg en stern hebben een beperkte bijdrage aan het drijfvermogen.
Veronderstel een diepgang van 5cm, dan krijg je: lengte x breedte x diepte (alles in dm) ;
correctie factor X 12,5 x 1,4 x 0,5 = correctie factor x 8,75 kg
Voor een zo slank schip heb je een lage correctie factor, in jouw geval 0,5.
Dit geeft 8,75kg x 0,5 = 4,375 kg.
In een eerder topic heb ik een uitgebreider antwoord gegeven :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/hr-ms-tromp-uit-het-stof.278797/page-4#post-4202543
Het drijfvermogen van een lang slank schip valt altijd tegen.
Vandaar mijn opmerking om één accu te gebruiken.
Het zwaartepunt van een accu zit op halverwege hoogte.
Bij een slank schip moet het zwaartepunt zo laag mogelijk liggen.
Eventueel ballast kun je onder de accu plaatsen, waardoor het zwaartepunt nog lager komt.
Soms valt het drijfvermogen van een slank schip tegen.
Succes met je project. Henk.