Trumpeter USS Enterprise CV6 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 15 jan 2022.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die ontstoring is zondermeer goed voor de motoren Willie. Minder vonkvorming aan de koolborstels en daardoor minder inbranden van de collectors. Gr. Klaas.
     
  2. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankje Klaas voor de uitleg, ik dacht dat de ontstoring alleen voor de ontvanger signalen was. Hier wordt je steeds wijzer.:)

    Groet,
    Willie
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Even iets over de bijgeleverde motorboten en sloep, zoals Trumpeter dit ziet. Het was mij bij de 1/200 Bismarck al opgevallen dat de motor boten er wel erg karig uitzagen. Nu, bij de Enterprise is van hetzelfde menu. Ook bij de laatste 1/200 schip van Trumpeter(de Scharnhorst), zijn ook de motor boten van hetzelfde karige type. Ik heb foto's genomen van de boten van Trumpeter en die van mijn update kit van MK1 Design. Links zijn van Trumpeter.
    upload_2022-3-27_12-56-1.jpeg

    Zoek de verschillen! De boten van MK1 Design worden nog aangekleed met veel ets-onderdelen.
    upload_2022-3-27_12-57-59.jpeg

    De sloep van Trumpeter is de enige boot die op de Enterprise komt, opgeleukt met ets-onderdelen.

    Groet,
    Willie
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Willie, houd er rekening mee dat dit schip een draaicirkel van een Starfighter heeft. Zeker als ze tegen de wind in moet draaien.
    Bij mijn Yamato heb ik dat opgelost door beide stuur- en beide bakboordmotoren een eigen regelaar te geven en met de V-mixer op de zender, gekoppeld met het roer kan ik nu bijzonder scherp draaien.
    Roer een beetje bakboord, dan gaan de bakboordmotoren langzamer en de stuurboordmotoren sneller draaien.
    Met het roer bakboord aan boord draaien de bakboordmotoren achteruit en de stuurboordmotoren vooruit. Een en ander afhankelijk van de uitslag van de knuppel uiteraard. En ik kan ook nog alleen met het roer manoeuvreren, maar (nogmaals) dan heb je een bijzonder grote draaicirkel.
    Wat ik bij de Yamato ook heb gedaan: middels een schakeling kan ik kiezen of ik alleen de buitenste motoren laat draaien of buiten én binnenmotoren. Da's in de buurt van de haven wel prettig om rustig te kunnen manouevreren.
    En ook met alleen de buitenste motoren draaiend, is de V-mixer nog steeds werkzaam.
    Denk er eens over... Het kost je één regelaar extra en een schakelmodule, maar op het water vind ik het wel prettig.
    Kijk maar eens hoe wendbaar Yamato kan zijn...:
     
    Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja Roel, ik ken de draaidiameter van de Yamato. Ik heb hem toen gebouwd met de vertragingskast en de 540 motor. Gaf veel herrie maar het schip voer prima.

    Ik ga vandaag de motoren aansluiten van de Big-E. Ze krijgt sowieso 2 vaartregelaars, Één voor de bakboord- en de andere voor de stuurboordschroeven. Kan ik altijd nog experimenteren.

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Update van mijn schip. De machine kamer is klaar, moet alleen nog de ontvangeraccu monteren en de schakelaar die de rc aan zet. Ook de schakelaars van de esc's moeten nog hun plaats krijgen. De motoren worden aangestuurd door de linker- en rechter stick op de zender, op de eerste foto is te zien dat de rode kabels van de esc's zijn afgeknipt van de stekkers. Dus geen BEC.
    upload_2022-4-16_19-43-7.jpeg
    upload_2022-4-16_19-50-1.jpeg
    upload_2022-4-16_19-44-27.jpeg

    Groet,
    Willie
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie, netjes geordende machine kamer.
    hoop en vermoed, wel dat de onderste motor gezichtsbedrog is, want op de foto lijkt deze wel wat uit lijn te staan.
     
  8. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Beide buitenste motoren staan inderdaad iets schuin naar binnen. Dit komt doordat de buitenste schroefassen de lagers volgen die buiten de romp zijn aangebracht ik heb deze gemonteerd waar ze volgens Trumpeter gemonteerd moeten worden.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    schuine opstelling van as en motor is niet erg als er 4 onder zitten :) , als ze maar zoveel mogelijk netjes in lijn staan. Er staan tenslotte nog koppelingen tussen die een klein verschil opvangen.
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Motoren en schroefassen staan in een lijn. De complete aandrijflijnen staan niet evenwijdig aan de hartlijn van de romp. Maar hier kon ik niets aan doen. Dit komt door de plaatsing van de lagerblokken onder de romp.

    Groet,
    Willie.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2022
    Marc w vindt dit leuk.
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag alle patrijspoorten in de romp uitgeboord en waar nodig met een rond vijltje, nagewerkt. Op de foto is te zien dat ik de kabeldoorvoeringen nog open moet maken.
    upload_2022-4-18_16-58-2.jpeg

    Groet,
    Willie
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Bezig met het aanbrengen van de Degaussing kabelgoten. Trumpeter heeft daarvoor een bundeltje kabel bijgevoegd, zie onderstaande foto.
    upload_2022-4-25_12-25-50.jpeg

    Om de kabel mooi strak te maken, zag ik niet zitten, heb daarom besloten voor de kabelgoten van de MK1 set.
    upload_2022-4-25_12-29-50.jpeg

    upload_2022-4-25_12-30-36.jpeg

    Hier is MK1 in de fout gegaan. De kabelgoot moet eindigen voorbij de ankerkluis, met andere woorden, hij is te kort. Omdat er geen reserve kabelgoot is meegeleverd, laat ik het zo.
    upload_2022-4-25_12-31-6.jpeg

    Ben intussen mijn hoofd aan het breken over de waterlijn van de Enterprise. In de instructies wordt er geen woord of afbeelding gerept op welke hoogte ik die moet aanbrengen. Ook op de romp van het schip zelf, is geen dunne referentielijn aangebracht. De enige afbeelding van de waterlijn is op de zijkant van de deksel van de doos. Maar dan moet ik het gaan verschalen.

    Groet,
    Willie
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    is er geen diepgang markering die je als referentie kan gebruiken?
     
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Niets Marc, helemaal niets.

    Groet,
    Willie.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Zijn er geen gegevens over het schip waarin de diepgang is vermeld? Aan de hand van de schaal is dat dan om te zerrten. Is tussen 6,70 (standaard) en 8,5 (volgeladen). Zie bijgaande link met bijna onderaan de technische gegevens. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_(1938)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja Klaas, dat ben ik ook van plan. Zit niets anders op.:)

    Groet,
    Willie
     
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb de site van de Enterprise nagekeken(http://www.cv6.org/), daar praten ze over de diepgang die moet liggen tussen de 21 en 27 voet, dus zeg maar 6,3 meter en 8.1 meter als hij vol beladen is. In mijn schaal zal dat dus gemiddeld op 7 meter 700:200 = 3,5cm zijn.

    Groet,
    Willie
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op die site hebben ze het over 21 voet 8 inch en 27 voet en 11 inch.
    Dat komt overeen met 6,6 en 8,5 m. Je zou tussen die 2 dieptes een afwijkende kleur (zwart?) kunnen zetten. Op de foto waarop ze te water gaat meen ik ook twee kleuren te zien. Maar het is natuurlijk aan jou om daarvoor iets moois te bedenken. Op het plaatje op de doos lijkt het of er onder het grijs zwart zit. Jammer dat er van het onderste deel (waarschinlijk rode antifouling) niets is te zien. Gr. Klaas.
     
  19. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Klaas, volgens mij hadden(hebben) alle Amerikaanse marineschepen een zwarte band die het onderwater- en bovenwaterschip scheiden. Dus die breng ik ook aan ik ga later als alle onderdelen op de romp gemonteerd zijn, eerst een zwarte laag lak aanbrengen en daarna de grijze en anti-fouling kleur aanbrengen. Ik houd het midden van de zwarte band aan als de waterlijn.

    Groet,
    Willie
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Ben je in ieder geval een stukje verder. Zal best wat worden toch? Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina