"Turnigy 1/10 Brushless 2WD Offroad Serie" Algemeen Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door xXxRemkoxXx, 4 dec 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik dacht dat 3.2 mm standaard was voor de as. Wat betreft vertanding, als je het aantal tanden weet van elk tandwiel kun je die inderdaad uitrekenen. Soms staat in de handleiding al de totale vertraging voor elk pinion, in een kleine tabel.
     
  2. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Dit is in ieder geval de vertanding van motor tot aandrijfas.

    [​IMG]


    De diameter van de as heb ik zo snel nog niet kunnen vinden.. daar kijk ik later wel even naar.. ;)
     
  3. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik heb even de schuifmaat uit de kelder gehaald en de asdiameter van de motor is inderdaad 3,2mm.

    En voor de pinion kun je ook nog 2 andere verschillende maten krijgen.

    Upgraded Motor Gear 17T

    [​IMG]

    en de..

    Upgraded Motor Gear 21T

    [​IMG]

    Zou het de moeite waard zijn om deze tandwielen een keer uit te proberen..?
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2012
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    21T zal meer topsnelheid leveren ten koste van acceleratie, de 17T geeft meer trekkracht en acceleratie, maar lagere top.

    Vanaf diff tot spur kom ik op 2:62 op 1
    Spur tot motor is 4,32 op 1
    Totaal krijg ik dan (afgerond) 11,30 op 1
     
  5. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Met deze getallen kan ik jammer genoeg nog niets.. ik weet ook niet wat een beetje standaard verhouding van een auto is.. :D
    Ik weet dus ook nog niet of het verstandig is om te gaan experimenteren met verschillende pinions enzo...
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    De vertraging betekent hoeveel keer de as van de motor rond moet gaan voordat het wiel 1 keer rond is. Hoe groter het getal, des te meer omwentelingen de motor moet halen om het wiel 1 keer rond te krijgen. Zover duidelijk?

    Bij brushed motoren wordt vaak als gulden middenweg voor een verhouding van 9.7 (afgerond) op 1 gekozen. Heb je een motor die meer toeren maakt dan gemiddeld, maar minder koppel heeft, of ga je in zwaar terrein rijden, dan kies je een kleiner pinion, zodat de motor minder hoeft te werken, en je meer acceleratie hebt. Heb je een motor die niet zo veel toeren maakt maar wel veel koppel heeft, of ga je op minder zwaar terrein rijden, dan ga je omhoog met de tanden van je pinion, en gaat de totale vertraging naar beneden. De acceleratie zal iets minder worden, maar de topsnelheid ligt meestal hoger, tenzij je de motor een te hoog pinion geeft zodat hij niet op toeren kan komen, vergelijkbaar met proberen op te trekken met een echte auto in een te hoge versnelling.

    Brushless motoren in auto's maken meestal flink wat toeren, zodat de vertraging vaak wat groter wordt gekozen, vandaar dat deze Turnigy bij het "middelste" pinion, de 19T, al op 11,30 op 1 zit. Voor jouw situatie geldt dus vooral, is de topsnelheid voldoende, dan zo laten. Wil je harder, ten koste van iets minder fel optrekken en mogelijk een wat sneller opwarmen van de motor, neem dan het 21T pinion. Ga je veel door zwaar terrein crossen, dan kan het zijn dat met de 19T je motor te zwaar moet werken, en te heet zal worden. Door dan terug te gaan naar 17T ontlast je de motor, en in zwaar terrein is topsnelheid minder van belang, die haal te toch niet in die omstandigheden.
     
  7. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Dit was mij al duidelijk.. ;)


    Ok... Dit is nu ook helemaal duidelijk.. :D (klinkt best wel logisch)
    Dat van die standaard verhouding vind ik ook wel leuk om te weten.


    Ik neem aan dat je "brushless" bedoeld..? (Want er zit namelijk een brushless setup in deze buggy)

    Kijk.. hier was ik een beetje naar opzoek. met deze informatie kan ik straks van te voren een beetje inschatten wat voor pinion ik op de buggy ga zetten als ik weet op wat voor ondergrond ik ga rijden. Dus lijkt het mij aan te bevelen om deze pinions een keer mee te bestellen.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi dat het wat meer duidelijk is zo. Hier en daar heb ik wat gegeneraliseerd, maar de basis is helder.

    Er staat trouwens ook brushless in het tweede stukje, alleen heb je bij het quoten een deel van de eerste zin van de eerste alinea voor de 2e geplakt. ;)

    Het kan zeker handig zijn om extra pinions te hebben. In de zomer zal de motor misschien te snel warm worden als je met de standaard pinion in terrein gaat rijden, en kan het raadzaam zijn een "tandje terug" te gaan. Of als je eventueel later een andere brushless set mocht gaan monteren, of omdat deze het begeeft, of omdat je nog sneller wil, dan kun je met de verschillende pinions de auto wat fijn-afstemmen.
     
  9. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Sorry..!!! Dat gebeurt de laatste tijd wel vaker. ik heb sinds kort een nieuwe laptop en als ik iets aan het tikken ben dan kom ik met m'n handen in de buurt van de touchpad, en die is zo enorm gevoelig dat hij (zonder dat ik het in de gaten heb) text selecteert die ik vervolgens net zo snel verwijder door gewoon verder te tikken waar ik mee bezig ben. Maar ik heb hem weer uit gezet.. ;)

    Ik ga die verschillende pinions zeker binnenkort meebestellen.
     
  10. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik kon het niet laten om het nog even te proberen, dus heb ik van de week nog even gereden op asfalt en op gras om te testen, en het ziet er naar uit dat het spijkertje die nu in de dogbone zit het toch best goed uithoudt.. :D het was natuurlijk niet helemaal droog, maar ik heb het beesje toch flink op z'n staart getrapt en er is nog totaal geen vervorming van het spijkertje te zien. dus als ik de nieuwe erin gezet heb dan hou ik deze zeker nog als reserve.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Blijkbaar een goede spijker. Inderdaad gewoon achter de hand houden, je hebt niet snel onderdelen teveel.
     
  12. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik heb vandaag de nieuwe dogbones besteld + nog wat andere onderdelen die mij handig lijken om achter de hand te hebben. Maar waar ik nog niet uit ben is wat voor een schokdemper olie ik moet gebruiken voor deze buggy. en is het gebruikelijk dat je achter andere olie gebruikt dan voor..?
     
  13. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Voor m'n shortcourse gebruik ik 35 voor, 25 achter! Werkt OK.
     
  14. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer
    Remko/mods wellicht een idee om van dit topic een algemeen topic te maken voor de Turnigy SCT 2wd/ Quanum E-Guana 1/10 Brushless 2WD Desert Racing Buggy/ Desert buggy?

    Deze zijn allen op hetzelfde platform gebaseerd. Zelf zojuist de kit versie van de truck besteld, en deel uiteraard graag mijn ervaringen zover, zonder onbedoeld het topic te kapen;)
     
  15. Ruy Horta

    Ruy Horta

    Lid geworden:
    3 jan 2011
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Amstelveen
    Dan kan je ook het origineel meenemen: de Kyosho Ultima DB, die op zijn beurt weer op een Kyosho Ultima SC chassis is gebouwd en die weer van de Kyosho Ultima RT5 is afgeleid, etc.
     
  16. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Hallo CircusAso,

    Eigenlijk vind ik dit geen slecht idee.. Sterker nog... :D

    Ik heb gelijk even een beginnetje gemaakt met de verandering van het topic en wat aanpassingen gemaakt in de orginele text. maar ik ga nu eerst even van deze feestdagen genieten.

    Prettige feestdagen..!! ;)
     
  17. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer
    Ruy de 3 auto's die ik hierboven genoemd heb zijn op kap en bumpers na exact hetzelfde, in tegenstelling tot de kyosho modellen waavan vrijwel niets uitwisselbaar is.

    @Remko, helemaal top, ik zal de kit foto's posten zo gauw die binnen is!
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2012
  18. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik ben erg benieuwd naar die foto's van de Kit versie, ik zag op de foto's van HK dat er wel wat
    andere onderdelen op zitten dan de ARR versie.

    Zoals de schokbrekers...

    [​IMG]



    En de batterijhouder...

    [​IMG]



    Een gedeelte van de servo saver heeft een ander kleurtje zie ik..

    [​IMG]



    En de Spur-gear lijkt van een andere kunststof gemaakt te zijn. (in ieder geval is de kleur anders)

    [​IMG]


    Ik ben benieuwd of er nog meer veranderingen te bespeuren zijn.


    Wat mij wel leuk lijkt aan de Kit versie is dat hij in onderdelen geleverd wordt, en dat je hem
    zelf in elkaar moet zetten. Dit had ik nog niet eerder gezien. (behalve bij IKEA natuurlijk ;))
     
  19. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Hee luitjes, even een domme vraag, hoe upload ik hier zelf gemaakte foto's, kan ik even mijn Turnigy SCT showen?? T'zal wel m'n leeftijd zijn!!
     
  20. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Even dit filmpje kijken, dan mag het geen probleem meer zijn denk ik..
    (Dit filmpje heb ik niet gemaakt hoor..!!;))




    Ik hoop je foto's hier snel tegen te komen...!!! :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina