"Turnigy 1/10 Brushless 2WD Offroad Serie" Algemeen Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door xXxRemkoxXx, 4 dec 2012.

  1. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Mijn SCT. Rollbeugel, versterkt chassis, versterkte body, anti prut hoes:D[​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Mooi... ik zie dat het gelukt is met de foto's..!!! :D

    Maar zo zadel je mij wel weer gelijk met wat vragen op... ;)

    #01- Die aluminium versteviging bij de achteras, die heb je volgens mij zelf gemaakt (daar hou ik van)
    Maar,.. heb je dat uit voorzorg gedaan of heb je problemen gehad met dat gedeelte van de wagen..?

    #02- Die "Anti Prut Hoes", Heb je dat van waterwerend materiaal gemaakt..?

    Geniaal idee zeg zo'n "Anti Prut Hoes", Dit was voor mij precies de reden om voor de Buggy te kiezen,
    ik had het idee dat de electronica dan beter beschermd zou zijn tegen water en modder enzo.. (en dat is ook zo.. ;))
    Maar met dit idee had ik waarschijnlijk voor de SCT gekozen.

    #03- Heb je met de "Anti Prut Hoes" ook rekening gehouden met de ventilator van de motor regelaar..?
    (dat kan ik niet zo goed zien op de foto.)

    #04- Heeft deze SCT al kilometers gemaakt...? Ik zie namelijk nog geen enkele spoor van schade op deze foto's.. :D
    (of hij is gewoon heel goed schoon gemaakt..)

    #05- Die rolkooi ziet er best professioneel uit zeg, heb je dat vaker zo gedaan?

    #06- Die schokbrekers, dat zijn toch niet de standaard schokbrekers?

    Al met al vind ik dat je er een mooie wagen van gemaakt hebt,
    en ik zou het ook leuk vinden om hem een keer in actie te zien.
     
  3. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer
    Dat ziet er top uit, vooral de rolkooi ziet er top uit.

    @Remko, er zijn wat structurele problemen met het T-stuk bij de bumper, het is het breekpunt van het chassis. Niet zo'n probleem het T-stuk is simpel te vervangen en kost bijna niets. Ook is deze wanneer je dat nodig vindt te vervangen met het T-stuk van Kyosho, houdt er dan wel rekening bij dat je bij het punt waar het diff komt te zitten wel wat weg moet dremelen.
     
  4. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    xXxRemkoxXx, 1) zelfmaken kost weinig. 2) anti pruthoes gemaakt van oude laptoptas- bevestiging met klitteband 3) ventilatie zal nog een deel vervangen door gaas 4) nog niet mee gereden Turnigy 2WD SCT - YouTube 5) rolkooi- alubuis gekocht bij bouwmarkt, op lengte maken, uiteinden 1cm geplet met werkbank, buigen, doorboren, boutjes en klaar!!! 6) schokbreker zijn standaard in sct-kit

    URC link SCT Turnigy.
     
  5. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Sorry werkbank, bankschroef!!
    Bij URC kun je een bouwverhaal vinden;)
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Vind de rolkooi ook wel interessant.Heb wel zin precies om er zelf eentje te maken voor mijn beetlekapje op de lrp blast.
    Eerst maar eens tijd vinden :D
     
  7. Shifty-PK

    Shifty-PK

    Lid geworden:
    6 jan 2013
    Berichten:
    19
    Hallo Iedereen,

    Ik rij inmiddels een klein jaartje met de Turnigy DB.
    Het is een leuk stuk speelgoed maar je moet wel houden van sleutelen, er gaat nog wel eens iets stuk. De eerste 5 keer was ik niet in staat 2 accu's (5000mah) leeg te rijden zonder iets stuk te rijden wat ik niet op voorraad had.
    Het feit dat de auto wat kwetsbaar is heeft denk ik met een aantal factoren te maken: Mijn rijervaring (1 jaar nu), de auto is snel waardoor je sneller stuk rijdt, de kwaliteit van onderdelen, de constructie en de desert buggy kap beschermd de ophanging niet.

    Ik rij regelmatig bij MVBracing.nl in berschenhoek, een leuke baan en leuke mensen. Een aanrader!

    Ik heb de volgende upgrade's uitgevoerd:
    - AKA wielen met Gridiron banden (helaas met kleinere offset)
    * MUST Voor baangebruik heb je echt andere banden nodig. De standaard banden hebben weinig grip én (mogelijk door) ook geen schuimvulling
    - ProLine wielen met extra offset staan nog in bestelling (zijn bedoeld voor de vóórwielen van een Slash, schijnen de grootste offset te hebben) Hopelijk past het straks nog in de nieuwe SCT kap

    - MUST HPI Blitz shokbrekers (met 400sct = 30wt olie)
    * De standaard schokbrekers hebben te dikke olie, te kleine gaatjes in de pistons, te stugge veren. Daarnaast is de olie afdichting kwetsbaar. Ik heb dus maar direct andere schokbrekers gekocht ipv de standaard aan te passen.
    * Extra/andere Schokbreker veren staan nog in bestelling

    - MUST Rear Pivot block: ST Racing Concepts Aluminum Rear Pivot Block Set (RF/RR) (Blue) [SPTSTUM508XB] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
    * Dit kwetsbare onderdeel moet je vervangen door een sterk exemplaar, een bekend probleem ook bij de Kyosho Ultima SC

    - Servo vervangen voor een snellere (en metalen gears)

    - ESC vervangen door een HK 65A versie,
    * ik kreeg de stock versie niet geprogrammeerd en die van mij bleef had een probleem dat wanneer je remde hij dit bleef doen totdat je weer gas gaf. Ik spinde dus vrijwel elke bocht als ik de rem gebruikte.
    * Helaas was de 65A versie ook niet perfect, tot 25% gas hakkelt de auto. Maar weer terug gestuurd voor vervanging.

    - JConcepts Illuzion "Ford Raptor SVT SCT-R" body in bestelling.
    * Ik ga mijn buggy ombouwen tot Truck zodat ik mee kan rijden met wedstrijden en hopelijk beschermd de truck kap de auto beter. De standaard Turnigy kappen lees ik vrij slechte verhalen over, ze zijn te kwetsbaar, dus ik heb maar geinvesteerd in een betere.
    * Hiervoor heb ik ook de grotere en andere SCT bumpers van Turnigy besteld en spullen voor andere bevestiging van de kap.

    - Alluminium ophanging van de wielen (C-hubs en Steering knukle set)
    * Ik heb zowel de upgrade versie van Hobby King als die van Kyosho gebruikt (ST-Racing). Daarbij is het mij opgevallen dat de HK versie meer tolerantie gebruikt in de gaten (0.1mm tolerantie) waardoor je veel meer spelling krijgt. Ik raad dus de Kyosho versie (0.05mm tolerantie) aan als je strakkere wegligging wilt.
    Deze: ST Racing Concepts Aluminum Steering Knuckle Set (Blue) [SPTSTUM505KB] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
    En deze dus:
    ST Racing Concepts Aluminum Front C-Hub Carrier Set (Blue) [SPTSTUM505CB] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
    Hou er wel rekening mee dat je hiervoor ook spacers moet toevoegen en dat je andere schroefjes nodig hebt om de hingepin te borgen.
    - Ik heb verder een hoop speling uit de overige assen gehaald door het volgende:
    * Staaf (spijkers) van 3.15mm gekocht en op de juiste lengte geslepen. Alle gaten van de ophanging opgeboord tot 3.2mm. Alles loopt nu strakker maar nog steeds soepel.
    * Waar de voorschokbreker armen verbonden zitten aan het schassis accepteerde deze direct al de 3.15mm spijkers.

    - Metalen Hex spacers, de plastiken zullen op den duur rond zijn.

    - Ander hoofd tandwiel, de standaard messing variant is erg zacht en slijt te snel. Ik rij nog steeds met de standaard verhouding.

    - Ik rij zelf met 5000mah 2S 20C zippy accu's. Hiermee trekt de auto geen wheelies, volgens mij zou die dat wel doen bij hogere C rating, tussen de 40 en 60C. Mijn volgende accu's kies ik dus ook uit op C rating.

    - Ik rij nog met het standaard differentieel, ik heb er al wel eentje vervangen omdat er wat veel speling op kwam. Ik heb een reserve klaar liggen die ik extra geshimed heb, en met 5000sct differential olie, maar nog niet getest dus.

    @Appie, kan je een link plaatsen naar jouw 'build report' op URC? Ik neem aan dat je Ultimate RC bedoeld?
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2013
  8. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
  9. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    Als ik het zo lees moet je dus behoorlijk wat upgrades kopen om er een beetje fatsoenlijk mee rond te rijden?
     
  10. Shifty-PK

    Shifty-PK

    Lid geworden:
    6 jan 2013
    Berichten:
    19
    Definier de term 'fatsoenlijk' :)

    Out of the box rijdt hij, zoals op de filmpjes van Remco te zien, prima op straat. Maar voor offroad op een baan rijden is er toch wel wat tweaking nodig. Ik heb verder geen ervaring met andere auto's maar ik vraag me af in hoeverre dit niet voor elke auto geldt. Het is wat mij betreft een prima basis voor een beginner, indien je meer wilt kan je meer investeren.

    Voor mij vind ik het trouwens een leuk deel van de hobby: (stuk) rijden, sleutelen, nieuwe onderdelen uitzoeken, auto sneller maken. Voor het leer proces is het ook wel goed om deze stappen te doorlopen, om zo te merken wat bepalen zaken met een auto doen.

    Indien je gevorderd bent is dit een minder geschikte keuze, omdat je de standaard onderdelen sneller zal willen vervangen. Maar de instapdrempel is laag met deze buggy.

    Trouwens nog wat goedkope tweaks:
    - Door de achter wiel hubs te verwisselen met links en rechts verleng je de wielbasis met zo'n 3mm gok ik. Ik merkte dat dit de stabiliteit verhoogde op een gladde offroad baan. De auto brak minder snel uit.
    - Door het inkorten van de onderste schokbreker bevestiging, zorg je ervoor dat de veerweg wordt verlengt, hierdoor zal de auto op het chassis uit-bottomen, ipv dat de kracht op de ophanging terecht komt. Dit voorkomt weer snelle slijtage en breuken.

    Wat handige topics op URC:
    Which 2wd sct is the best:
    Which 2WD SCT is the best? <UPDATED 6-JAN-2013> - Short Course Trucks & SCBs @ URC Forums

    Turnigy Buggy Review, tips and tracks en upgrades
    Review: Turnigy DB (SCB) <Updated 21-AUG-2012> - Short Course Trucks & SCBs @ URC Forums

    Turnigy 2WD SCT
    Turnigy SCT 2WD 1/10 Brushless Short Course Truck (ARR) - RC Industry News @ URC Forums

    Long Term review:
    http://www.ultimaterc.com/forums/showthread.php?t=153532
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2013
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat het probleem zit in de standaard kwaliteit van bepaalde onderdelen in combinatie met de snelheid. Had er een brushed setup in gezeten met een snelheid van ca 35 km/u, dan breekt er veel minder snel iets.

    Voor wat hobby-rijden voldoet het daardoor net, maar wil je meer duurzaamheid en prestatie, dan moet je tijd en/of geld investeren.
     
  12. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Voor een goeie wedstrijd shortcourse zit je toch snel op meer dan 500,-.
    Nou zover ben ik nog lang niet;)
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Haal je dan ook dezelfde betrouwbaarheid? Voor wedstrijden is betrouwbaarheid minstens zo belangrijk als prestatie, als je auto in de laatste minuut stil komt te staan, dan ben je gezien.
     
  14. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Ik moet je helaas gelijk geven! Deze middag even mee gerost, stuurknuckle en upright afgebroken! M.a.w. het ding kan niet tegen winterweer.
    Wordt dus 4 weken wachten op spares vanaf Hobbyking.:mad::mad:
     
  15. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    ik heb de 4wd SC van HK aan het werk gezien in een wedstrijd (Vlijmen), met een goeie chauffeur aan het stuur, de auto hield het geen hele wedstrijddag vol.
     
  16. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Volgens mij zijn bijna alle spare parts op dit moment op voorraad bij hobbyking en het duurt geen 4 weken voor je je spulletjes hebt.. Bij mij duurt het gemiddeld 10 dagen voordat ik mijn spullen binnen krijg.
     
  17. dechristof

    dechristof Guest

    dit weekend de eerste keer gaan rijden met de kinderen op een grote zandvlakte met hun nieuwe sct truck ...
    bij alle twee het knopje afgebroken om de auto te kunnen afzetten
    (door mijzelf) bij eentje de aandrijving kapot na 2 minuutjes op de straat ...
     
  18. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Bedoel je het aan en uit knopje die aan de regelaar vast zit..?
    (zo ja, echt heel bijzonder.. en zeker omdat het dan bij allebij is)

    Had je de slipkoppeling wel afgesteld zodat hij wel doorslipt bij teveel grip..?
    (Ik neem aan dat de spur gear nu kapot is.. of heb je nog geen idee..?)
     
  19. dechristof

    dechristof Guest

    hoi
    ja het knopje met on/off op:)
    en ik ben nergens aangeweest voor we hebben gereden
    ineens begon hij te ratelen en ging hij niet meer voor of achteruit
    een kant van de wielen kan ik nu gewoon ronddraaien gelijk de voorste
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Bij lage temperaturen worden kunststoffen nu eenmaal brosser. Het kan zijn dat het kunststof van deze auto minder is dan gemiddeld, maar flink crossen met dit weer met een andere auto zou ook met schade kunnen eindigen.
     

Deel Deze Pagina