Turnigy 9X 9Ch Transmitter

Vandaag de Turnigy zender ontvangen. was netjes verpakt:

20120723_163425.jpg

20120723_163514.jpg

maar wel zonder beschrijving. deze dien je zelf bij HK te downloaden. en dat is niet makkelijk kan ik zeggen .... je moet tussen al die verschillende talen eerst naar engels zoeken, en dan tussen de engelse de orginele beschrijving zoeken. maar goed, dat is gelukt. was ook niet echt nodig. het spreekt voor zich ......

zoals op de doos schijnt het dus wel CE gekeurd te zijn ??!!

20120723_163610.jpg

20120723_163616.jpg

maar goed, dat kan iedereen er op printen. maar het kan wel ......

20120723_163935.jpg

ik heb een lege zender gekocht. wat je ernaast ziet liggen is een FrSky set. dat schijnt zowat het meest betrouwbaarste te zijn wat je nu kunt krijgen. althans, de forums staan er vol mee. de verbinding schijnt rotsvast te zijn. een vriend gebruikt het ook, en wil nooit meer anders.

hier zit normaal de originele zend module, maar komt dus de FrSky module in:

IMG-20120723-WA0006.jpg

IMG-20120723-WA0011.jpg

moest wel de module een beetje bewerken. het paste niet 1 op 1. maar was wel zo gepiept.

we hebben er gelijk wit backlight in gezet voor de avond uren:

IMG-20120723-WA0010.jpg

hij voelt goed aan, niet al te robuust, maar ik heb een DX6i, en hier mag je deze qua gevoel mee vergelijken. wel is deze iets zwaarder. zal met de batterijen te maken hebben. moet nog een lipo in komen.

verder kan ik alleen maar zeggen ........ wauw ....... wat veel zender, voor een fractie van de grote bekende merken.

gr.

Toevallig heb ik gisteren precies hetzelfde binnen gekregen! :o
Moest ook de FrSky module wat aanpassen, maar nu zit ie perfect.

Wil ook nog een LiPo of eigenlijk een LiFe accu kopen. Ben nu aan het uitzoeken welke? Iemand tips??

En dat ER9x moet ik me ook maar eens in verdiepen.

Is voor een 11.1v lipo geen aanpassing nodig ? Ik las deze week ergens bij RC Group dat je de voltage naar 9.6v omlaag moest brengen omdat de zender anders stuk ging. Vond het wel een raar verhaal omdat er nu 8x 1.5v batterijen in zitten. Maar goed, als het kan dan natuurlijk gelijk een lipo er in. Ik heb er zat liggen van 1800mAh en 2200mAh.

En hoe moet je de ER9x software hier op zetten ? De software staat klaar ...... Is daar een kabel voor ? Zo ja, waar plug je deze dan in ?

En backlight is ook een must om er in te zetten. Ik heb nu de witte. Mooi beeld. En ik hoop dat ik met die nieuwe software dat irritant gepiep uit kan zetten !! Anders gaat er een plakbandje over de speaker.

Gr.

Bij mij zit de lipo er zonder aanpassingen in, tot nu toe geen problemen mee. Heb hem nu een half jaar in gebruik.

Om de software er op te zetten moet je zelf nog een aansluiting op de zender maken, hieronder 1 van de vele howto's hoe dit te doen:
9x Full Mod Programmer - 9X Guides

Piepjes kun je in de ER9X software uitzetten, of alleen gebruiken voor dingen die echt nuttig zijn.

Is voor een 11.1v lipo geen aanpassing nodig ? Ik las deze week ergens bij RC Group dat je de voltage naar 9.6v omlaag moest brengen omdat de zender anders stuk ging. Vond het wel een raar verhaal omdat er nu 8x 1.5v batterijen in zitten. Maar goed, als het kan dan natuurlijk gelijk een lipo er in. Ik heb er zat liggen van 1800mAh en 2200mAh.

En hoe moet je de ER9x software hier op zetten ? De software staat klaar ...... Is daar een kabel voor ? Zo ja, waar plug je deze dan in ?

En backlight is ook een must om er in te zetten. Ik heb nu de witte. Mooi beeld. En ik hoop dat ik met die nieuwe software dat irritant gepiep uit kan zetten !! Anders gaat er een plakbandje over de speaker.

Gr.

dat gepiep kan zeker uit gezet worden......hij/zij kan praten!
zie: OXW_ktvhtJA[/media] Audio with WAV files at 11KHz. Timer Countdown, Inactivity Alarm and Welcome Message - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een gedoe ....hadden ze toch gewoon de zender 10 dollar duurder gemaakt en dit standaard voorzien van USB. ik ga straks eerst een met de standaard software en FrSky vliegen. Kijken hoe dat bevalt. Die usb bordjes, zijn die standaard ergens te bestellen, of via HK ?

En moet het een "low discharge" lipo zijn ?

Dat spreken gaat me eigenlijk al te ver. Gaat dan richting speelgoed. Beetje kietscherig.

Gr.

Wat een gedoe ....hadden ze toch gewoon de zender 10 dollar duurder gemaakt en dit standaard voorzien van USB. ik ga straks eerst een met de standaard software en FrSky vliegen. Kijken hoe dat bevalt. Die usb bordjes, zijn die standaard ergens te bestellen, of via HK ?

En moet het een "low discharge" lipo zijn ?

Dat spreken gaat me eigenlijk al te ver. Gaat dan richting speelgoed. Beetje kietscherig.

Gr.

Volgens mij kun je die USB boardjes via HK bestellen.

Op zich lijkt mij spraak wel handig .... vriend van was laatste met zn E Glider zo'n 450 m hoogte en ik las zn telemetrie scherm en vertelde m af en toe hoe hoog ie zat. Hij wilde niet op zn scherm kijken omdat ie goed naar zn vliegtuig moest kijken (was echt een klein stipje).

Wat ik wel een beetje jammer vindt is dat het niet mogelijk is dat de telemetrie data op het 9X schermpje kan krijgen (met deze FrSky module).
Nou ja voorlopig ook maar stock FrSky display vliegen.

@MarcoFr: welke sensors heb je allemaal?

Deze kun je gebruiken:
HobbyKing R/C Hobby Store : USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors
Bij mij zit hij er niet vast in, ik heb een ps2 aansluiting gemaakt, daar plug ik hem dan weer in als ik wat wil programmeren.

Telemetrie met de DJT module is met wat aanpassingen gewoon mogelijk hoor.

Als je die programmer dan toch besteld bij HK, bestel dit dan gelijk mee:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16672
Dat heb je nodig om telemetrie op je ER9X schermpje weer te geven.

@MarcoFr: welke sensors heb je allemaal?

Ik heb geen sensoren erbij genomen. Ik heb deze set meer genomen voor de betroubaarheid. Waar wij vliegen heeft om onbekende reden bijna iedereen last van storingen met Spektrum zenders gecombineerd met Orange recievers. Nou ligt dat niet zo zeer aan de Spektrun zenders, want daar heb ik wel vertrouwen in, maar als ik 3 Spektrum onvangers moest kopen was ik ook 150 euro kwijt. Nu ook, maar dan voor een heel nieuw systeem, en ik heb in die 150 ook nog eens 4 FrSky onvangers !! En die Spektrum zender is ook niet overbodig, want ik heb nog 3 E-Flite heli's, die met de Spektrum vliegen.

Maar ik las ergens dat je het Turnigy display juist wel voor de telemetry kunt gaan gebruiken !? Ik zal het vanavond nog eens gaan opzoeken. Daar was ook een mod voor online.

Ik wil wel toekomstig verder hiermee gaan, maar voor nu gewoon betrouwbaar en storings vrij vliegen.

Gr.

Ik wil wel toekomstig verder hiermee gaan, maar voor nu gewoon betrouwbaar en storings vrij vliegen.
Gr.

Met de ER9X software is het nog betrouwbaarder ;-)
Geen lipo buzzer meer in de kist die je pas hoort al je dichtbij bent.
Gewoon een alarmpje instellen op je ER9X en je zender begint te piepen bij een lege vliegaccu.

Maar inderdaad, misschien meer een winterklusje..

Deze kun je gebruiken:
Bij mij zit hij er niet vast in, ik heb een ps2 aansluiting gemaakt, daar plug ik hem dan weer in als ik wat wil programmeren.

HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky Telemetry Reciever upgrade USB/Serial lead interface

Ik heb nog even goed gelezen en je hebt gelijk. Ik was verkeerd; dacht dat ik een DHU module had (dit had ik gelezen: 9x forums • View topic - Frsky DJT or DHT-U or DHT?)

Maar ik heb dus een DJT module :banana:

Hoe precies dat weet ik nog niet, maar zal die onderdelen die je aangaf eens gaan bestellen bij HK.

Stuur me gerust een berichtje als je het spul binnen hebt en je komt er niet uit..

ok thx.

Ben even verder aan het instellen geweest. Maar kom niet uit het volgende.

Ik wil graag bij mn E Glider Pro de throttle beveiligen. Zodat de propellor niet gaat draaien als ik per ongeluk het pookje op de zender beweeg (met alle gevolgen van dien).

Dus wil 1 van de schakelaars gebruiken als veiligheidsschakelaar.

Kan het niet vinden hoe dit in te stellen op de 9X. Weet iemand dit?

Deze kun je gebruiken:

HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky Telemetry Reciever upgrade USB/Serial lead interface

dus als ik het nou goed begrijp, is die 2e om de telemetry op het origineel scherm van de 9X zender weer te geven ?? is er ook een know how ergens op het net hierover ?

vandaag gevlogen met de zender. wat een afstand !! en nog geen een piepje dat de ontvangst verminderde. gaaf ......

hier foto's met het witte backlight:

overdag:
DSC03313.jpg

avond:
DSC03314.jpg

is die ER9x software makkelijk over te zetten ?? en qua instellingen net zo makkelijk als origineel ??

dus als ik het nou goed begrijp, is die 2e om de telemetry op het origineel scherm van de 9X zender weer te geven ?? is er ook een know how ergens op het net hierover ?
How to modify your 9x to support telemetry - 9X Guides

is die ER9x software makkelijk over te zetten ?? en qua instellingen net zo makkelijk als origineel ??
Ik heb de orginele software van de 9X nooit bekeken, ik heb gelijk ER9X geinstalleerd.
Maar het maken van instellingen is super simpel, zeker als je de software voor op de pc gebruikt (eepe - EEPROM Editor for er9x FW - Google Project Hosting).

turnigy 9X

een klein vraagje voor de mensen die deze zender kennen
hoe kan ik de rolroeren instellen? want ik zie bij sommige menu's staan AIL1 en AIL2 maar ik heb geen idee hoe ik dit moet instellen, ik heb nu om met rolroeren te vliegen 1 servo in de stekkerbus van rolroeren ingestoken, 1 in die van de richtingsroeren en deze dan apart gemixt.

kan iemand me hierbij helpen?

Donderdag mijn 2e 9x zender ontvangen !! ik kan niet anders zeggen dan geweldige zenders !! zelfs de originele software is al perfect. alleen jammer dat er maar 8 modellen in kunnen. vandaar ook nu mijn 2e zender. maar ook voor de leraar / leerling functie.

gelijk een backlight geplaatst:

20121011_224714.jpg

20121011_225254.jpg

bij de nieuwe blauw backlight gebruikt. zo kan ik de oude en nieuwe uit elkaar houden. ook gelijk de trainer switch aangepast.

20121011_223724.jpg

20121011_223904.jpg

20121011_224051.jpg

zoek de verschillen ..... ;)

deze moest eerst door de master vast gehouden worden als de "master" zelf vliegt. dus zelf vliegen en de trainer switch vast houden ...... beetje dom zo ... ook haast onmogelijk. nu moet de "master" deze vast houden als de leerling vliegt.

ik vlieg natuurlijk wel met een beter zend systeem dan de Turnigy zender. ik heb er een FrSky modul in gezet.

20121013_153526.jpg
\

20121013_153501.jpg

past niet helemaal vlekkeloos, wat wel de bedoeling zou moeten zijn. maar met een beetje vijlen glijd de module er zo in. en voorheen vloog ik met Spektrum / Orange en Spektrum / Spektrum. bij beide regelmatig verbindings problemen. en dat tijdens het vliegen ....

sinds ik met deze Turnigy / FrSky setup vlieg ..... geen een keer meer !!!
de perfecte zend combinatie voor weinig.

ook ik gebruik nu al een tijdje een 11.1v zender lipo. geen enkel probleem.

Back