Twinn-Rexx Chinook helikopter CH47

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door mr. nice, 21 aug 2009.

  1. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    En dan nu het linksdraaiend maken van een rechtsdraaiende kop.
    Men neme een standaard Main rotor housing en plaatst de sesaw verkeerd om.
    [​IMG]
    Vervolgens neemt men de mixing arms en zet de ballinks aan de andere kan van de arm en de arm zelf met de andere kant dan normaal tegen de sesaw.
    [​IMG]
    Vervolgens neemt men een standaard washout base en draait die om.
    De flens die nu boven aan de washout base zit is veel te groot en moet getrimd worden.
    [​IMG]
    Na het trimmen ziet hij er zo uit: (Ja het is niet recht :oops: Maar niet zo scheef als de foto doet vermoeden)
    [​IMG]
    Als ik nu voldoende vrijheid heb tot de kop dan laat ik het zo. Als de rand toch nog te hoog is volgt nog een nabewerking. Dit onder het motto: Meer er af kan altijd nog ;)
    De washout controll arms worden normaal gemonteerd en draaien mee om met de washout base. Vervolgens worden de kunststof links naar beneden gedraaid.
    Hiermee is de rechtsdraaiende kop linksdraaiend geworden.
    Aangezien ik nu één kop heb met bladhouders en één zonder kon ik mooi kijken wat nu de afstand is tussen het Blad en de flybar paddle. :D
    [​IMG]
    Het is niet veel maar voldoende zodat ze elkaar nooit kunnen raken.
    Het resultaat na 5 echte bouwdagen:
    [​IMG]
    En ter vergelijking ook even naast mijn HK-450 gezet
    [​IMG]

    Groeten, Wilbert
     
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Mooi hoor, dit ga ik zeker volgen.

    Hoe mix je die twee rotorkoppen?
     
  3. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Voor het mixen van de rotorkoppen heb ik van Tech-Model-Products de TH2-GP met extender board. Deze controller bevat speciale software voor de tandem helikopter en vangt zelf al de nodige bekende nukken van een dergelijke heli al af. (zegt men)
    Hieris een review van deze controller te vinden.

    Groeten, Wilbert.
     
  4. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi ,

    misschien leuk leesvoer :

    Twin T-rex 600 :

    t-rex 600 tandem is a go

    Misschien moet je jezelf eerst nog even aanmelden op het forum .

    Henk
     
  5. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Bijna een week verder en maar heel weinig veranderingen.
    Helaas zit ik op onderdelen te wachten.
    Wat ik wel heb kunnen doen is bladhouders op de 2e kop plaatsen alleen aangezien de baldhouders aan de onderkant blauw waren:
    [​IMG]
    Heb ik een hele klus gehad om die onderkanten te ontdoen van die blauwe kleur. Het viel nog niet mee om dat er netjes vanaf te krijgen. Maar dit is het resultaat geworden:
    [​IMG]
    En na montage ziet de heli er nu zo uit.
    [​IMG]
    Ik had verwacht dat mijn bestelling uit Engeland voor het weekend nog zou komen maar dat is niet gebeurd :cry:
    Maar moet nu wel elk moment binnen komen. Dan kan ik weer een stukje verder.
    Verder heb ik afgelopen vrijdag de spullen die ik nog mis om hem vliegend te maken in hong-kong besteld.
    Dus wellicht einde van de maand ook alle elektronica er op....

    Groeten, Wilbert.
     
  6. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Weer een week verder met weinig vooruitgang.
    De servo's zitten er in maar nog zonder servo armen.
    Ik heb geen ESC om mijn ontvanger te voeden zodat ik de sevo's op 0 positie kan stellen.
    Overigens stelt het nog niet zo veel voor.
    Volgens de instructie moet ik alle servo's even op het zelfde kanaal op 0 stellen en dan de servo armen zo goed mogelijk horizontaal monteren. De verdere afstelling gebeurt via de TH2 controller.
    Verder heb ik de pinion tijdelijk op de motor geplaatst en de motor als proef bevestigd.
    Op dit moment is de 12T pinion geplaatst ik zit mij nog af te vragen of ik niet beter kan beginnen met de 11T pinion.
    Een wat tamme heli lijkt mij eenvoudiger af te regelen.
    [​IMG]
    Verder bleek mijn eerdere redenering dat de spacers tussen het frame en de motor mount niet nodig zouden zijn fout. De motor mount is gemaakt toen men nog met de standaard allign 450 motor aan het testen was. Om deze JGF500T motor te kunnen plaatsen moest de motor mount verder naar buiten.
    Ik heb alle meegeleverde spacers nu geplaatst en zoals je ziet past de motor nu net.
    [​IMG]
    Ik hoop dat de komende week de bestelde spullen binnen komen dan kan ik weer verder....

    Groeten, Wilbert.
     
  7. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Afgelopen maandag de laatste electronica spullen die ik nodig had binnen gekregen
    [​IMG]
    2 * Assan 410 Gyro
    1 * Truningly Sentry 60A Esc
    1 * Turningly ESC programmer
    1 * Turningly 4S 3000Mah lipo 20C
    5 * 60Cm servo wire.

    Ten eerste de ESC progammer doet niets. Op de site van HK zijn diverse recenties te vinden die hetzelfde aangeven. Het lijkt er op dat hij niet met de sentry kan werken ook al staat op de site dat dat wel zo is.
    Programmeren van de Esc via de zender is overigens prima gelukt.

    Sinds ontvangst van deze zending het volgende gedaan:
    - Esc voorzien van de motor connectoren
    - ESC voorzien van Deans plug
    - Ontvanger gebonden aan de zender en alle servo's op 0 positie gezet en servo armen gemonteerd.
    - Motor aangesloten en gezorgd dat hij goed om draait. (Tests zonder dat hij de gear raakt.)
    De motor maakt bij weinig toeren enorm veel herrie. Als de toeren hoger worden wordt de motor heel stil.
    - Deans plug aan de Lipo gezet
    - Deans plug aan de Medusa BEC gezet
    - Handleiding van de medusa Bec van de Site van Medusa gehaald. Daar staat overigens vermeld dat zij geen hardware meet maken voor de RC wereld :( .

    Op dit moment kan ik dus de ESC of de BEC aansluiten. Uiteindelijk zal hier en Y-kabel tussen komen waardoor ze tegelijkertijd aangesloten kunnen worden.

    Voor het aansluiten van de elektronica neem ik rustige de tijd. De uitleg die meegekomen is met de heli vind ik erg summier. Ik moet even rustig puzzelen hoe een en ander nu aangesloten moet gaan worden.

    Groeten, Wilbert.
     
  8. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Zo goed als de beschrijving van de bouw van de heli was, zo beperkt is de beschrijving van de electronica.
    Na veel lezen, nadenken en puzzelen heb ik besloten om de voeding van mijn BEC toch drie kanten op te splitsen.
    In eerste test had ik de BEC aangesloten op de ontvangen en werd de TH2-GT gevoed via de ontvanger en waren alle servo's rechtstreeks op de TH2-GT aangesloten. Dit werkte maar Tech Model Products geeft aan dat ze een aparte voeding naar de ontvanger willen, Twee naar de TH2-GT en één naar het extender board.
    Verder komen er dan veel medlignen dat je hier van af kunt wijken omdat men natuurlijk niet weet wat voor servo's etc op de TH2 aangesloten gaan worden en welke stromen er dus gevraagd gaan worden. Te hoge stromen kunnen uiteindelijk je TH2-GT wel beschadigen :?
    Ik heb er uiteindelijke dus voor gekozen om één voedingsdraad naar de ontvanger te leiden, één voedingsdraad naar de TH2-GT (Die ook nog voeding kan trekken via de stekken naar de ontvanger en één voedingsdraad naar het extenderboard voor de voorste drie servo's.
    [​IMG]
    Links boven ligt het extender bordje de twee draden er onder gaan naar de TH2-GT en de ontvanger.
    Verder heb ik inmiddels de elektronica op de voorkant "definitief" gemonteerd.
    Aan de rechter zijde de BEC met extender board:
    [​IMG]
    Het extender bordje voedt de onderste twee pootjes van de servo stekkers met stroom. De stekker die haaks op de servo aansluitingen zit verzorgt alleen het signaal van de 3 kanalen van de TH2-GT naar het extender board. Hierdoor loopt er dus maar één servo verleng kabel van de TH-2GT naar de voorkant om 3 servo's aan te sturen :)
    [​IMG]
    Hier een foto van de TH2-GT met één kabel naar de voeding en één kabel richting extender board. (Ja ik weet dat de kabel op de rear is aangesloten en op de front hoort. Heeft slechts 30 Min geduurd voordat ik door had waarom ik die servo's maar niet afgesteld kreeg :eek: )
    Aan de andere zijde heb ik inmiddels ook de ESC gemonteerd. In de bouw instructie stond aangegeven dat het verstandig was het koelblok van de ESC tegen het main frame aan te monteren. Als ik de ESC goed geanalyseerd heb heb ik dat ook gedaan. Zo kan hij straks zijn warmte afgeven aan de aluminium main frame buis.
    [​IMG]
    Verder ben ik nu bezig het elektronische deel verder af te regelen. Ik heb de swash plate keuze goed ingesteld en alle servo's op 0 positie ingesteld. Dit is een omslachtig werkje. Om de TH2 in te stellen verbind men deze met de USB poort van de computer. Er mag dan echter geen spanning op de TH 2 staan. Dus je moet iedere keer de TH2 aan de laptop aansluiten, instelling aanpassen, loskoppelen en stroom op de TH2 zetten, Kijken hoe de servo's reageren, stroom loshalen en TH2 weer aan de computer aansluiten. Bij mij was het ook nog zo dat de software iedere keer opnieuw gestart moest worden en dat de laptop soms wat tijd nodig had om de TH2 te herkennen.
    Het instellen is dus eigenlijk heel simpel maar ook een enorm gepruts.
    Verder ben ik nu op het punt aangekomen dat ik de Gyro's zou moeten gaan koppelen. Ik snap alleen nog even niet hoe ik deze aan moet gaan sluiten. In de beschrijving staat wel waar ik de gyro tussen moet zetten maar niet waar ik de gain van de gyro op aan moet sluiten. Toch weet ik dat ik dat ooit ergens duidelijk gelezen heb. Toch nog maar even doorzoeken dus.

    Groeten, Wilbert.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2009
  9. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De puzzel is voorlopig opgelost :D :) :D
    Het probleem was inderdaad dat ik twee kanalen nodig zou hebben om de gain van beide gyro's in te stellen.
    De geadviseerde gyro is de Futaba GY240. Deze gyo heeft geen remote gain maar een draaiknopje op de gyro zelf.
    Met de futaba GY240 gyro's kan men met 6 kanalen vliegen met de heli. Gelukkig heb ik er 7 dus ik kan één gyro met remote gain gebruiken :) . De andere gyro moest dus een andere worden. De keuze is gevallen op een GWS PG-03 die ik nog had.
    [​IMG]
    De GWS gyro is een wat eigenwijze gyro die zijn as wat anders heeft liggen dan normaal. De wijze waarop hij nu gemonteerd is werkt hij net als de normale gyro op een normale helikopter. Hij corrigeert de linksom/rechtsom bewegingen. Deze gyro is rate only maar dat geeft niet want de Twinn-Rexx (of de TH2GT) vind heading hold op deze as niet prettig.
    [​IMG]
    Aan de andere zijde is de DCP gyro gemonteerd. DCP staat voor Differential Collective Pitch. Dit is bijzonder en specifiek voor een Chinook. Simpel gezegd komt het er op neer dat als je naar forward flight gaat niet alleen de swash plates voorover kantelen maar dat ook de voorste swash plate iets zakt en de achterste iets stijgt. Hierdoor krijgt de achterste rotor meer pitch en de voorste minder. Hierdoor ontstaat het typische vliegbeeld van een Chinook dat de hele heli voorover kantelt als de heli vooruit vliegt. Op het moment dat de juiste hoek bereikt is gaan beide swash plates weer naar gelijke hoogte en wordt via de gyro iedere afwijking in die hoek steeds weer bijgesteld. (Deze gyro is bij voorkeur dus wel Heading hold).
    De DCP gyro wordt aangestuurd via kanaal 5(AUX2 bij Spectrum). Hiervoor wordt een 70% mix geplaatst op de aileron in beide richtingen. Dit houd in dat een stick beweging van de aileron voor 70% ook doorgegeven wordt aan kanaal 5. Kanaal 5 heeft op zijn beurt limits van 50%. De gain van de gyro wordt ingesteld op 50% en de Gain van het DCP kanaal in de TH2GT is 30% waardoor DCP toch een subtiel geheel is.
    (Voor diegenen die zich afvragen waar die waarden op gebaseerd zijn: Zo staat het in de handleiding van de Twinn-Rexx)
    Dus door via de stick forward flight te starten krijgt het DCP kanaal ook positieve imput wat de HH gyro vertelt dat de heli voorover moet kantelen. De voorste swash zakt en krijgt minder lift, de achterste stijgt en krijgt meer lift tot de hoek bereikt is waarna de pitch voor en achter weer gelijk wordt.
    Door deze DCP actie ontstaat er torque in de heli. De achterste rotor heeft meer kracht als de voorste en de heli zal dus om de achterste rotor heen willen gaan draaien. Als onderdeel van de intelligentie van de TH2GT controller zal proactief tegengestuurd worden om dit te compenseren. Dit stuk intelligentie zorgt er voor dat een HH gyro op die as niet werkt.
    Nu kan men die compensatie wel uit zetten maar een HH gyro gaat reactief werken op de beweging en de piro snelheid van een Chinook is traag waardoor het geheel veel minder prettig word. Nu wordt proportioneel tegen gestuurd om te voorkomen dat de heli aan een beweging begint.

    Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is en dat ik geen fouten in mijn tekst heb staan.
    Ik heb ongeveer één week nodig gehad en nu gezien wat er gebeurt als ik de heli beweeg en denk dat ik het nu begrijp.

    Volgende stap:
    - De passende verlengkabels kopen om de gyro's aan te sluiten (60CM is toch wat lang ;) )
    - De TH2-GT netjes monteren & de bekabeling netjes monteren.
    - Een kabel maken dat ik Motor & elektronica tegelijk kan gebruiken.
    - ........Ik durf er nog niet aan te denken :eek:

    Groeten, Wilbert.
     
  10. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik vind het echt een geweldig project :thumbsup:
    Dit zie je niet vaak voorbij komen en al helemaal niet op zo'n kleine schaal.

    Ik ben vooral benieuwd naar dat laatste puntje (waar je nog niet aan durft te denken ;))
     
  11. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Erg gaaf hoor! Zelf ook altijd een tandem willen bouwen!
    Wat ik ERG cheap vind zijn die boutjes met die "platte schroevendraaier" koppen.
    Ik vind dat als je een kit koopt dat daar minimaal kruiskop bij zit...

    Benieuwd naar het resultaat en op z'n minst een filmpje he!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  12. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik snap wat je bedoelt.
    Zelf ben ik nogal fan van Inbus.
    Echter is het wel zo dat alles in de kit wel heel goed past en heel degelijk aan voelt.
    Uiteindelijk is dat toch belangrijker.

    En Ja wat niet in foto's te vangen is zal gefilmd moeten worden.
    Helaas moet ik wel filmen met een fotocamera maar ik zal mijn best doen om een acceptabel resultaat te presenteren.;)

    Groeten, Wilbert.
     
  13. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Kijk dit soort reacties maak het schrijven van dit verslag nou leuk:)

    Zelf heb ik gemengde gevoelens bij dat laatste puntje...
    Als ik er alleen al aan denk loopt het zweet al in straaltjes van mijn rug:roll:

    Groeten, Wilbert.
     
  14. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    twin rex

    Hallo Wilbert,

    Het schiet al aardig op zo te lezen. Het instellen van de TH2 komt mij bekend voor. Zelf had ik een schakelaar in de voedingskabel gemonteerd om niet steeds in- en uit te pluggen. Ik vlieg met een 6 kanaals installatie en daarom kan ik de gain van de gyro niet via de zender instellen. Daarom heb ik gekozen voor een Conrad SMD servoteste en deze in het achterdeel ingebouwd. Werkt super !! Bovendien : al vliegend heb je echt geen tijd om even rustig de gain bij te stellen.....

    Wel vraag ik mij al of zo'n (goedkope) GWS gyro goed genoeg zal werken op de DCP. Bezuinig hier niet op ! Zelf heb ik 2x een (echte) GY401. Dit geeft een mooi stabiel vliegbeeld.

    De eerste vliegpogingen zijn erg spannend. Helemaal omdat er tientallen parameters allemaal precies goed moeten staan.... en dit voor 2 koppen....
    Hoe dan ook : Erg veel succes met de verdere afbouw !

    Groeten
    Harold[​IMG]
     
  15. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Nooit op het idee gekomen om het zo op te lossen.
    Ik had dan ook nooit zo iets gezien zo compact.

    Met betrekking tot de gyro's de GWS zit niet op DCP. Op DCP zit de ASSAN gyro.
    Ik wil het toch eerst met deze gyro's proberen.
    Overstappen naar de GY401 kan altijd nog. (mijn budget is beperkt)

    Maar ik zal je advies zeker in mijn achterhoofd houden en hoop dat ik niet door een crash leer dat ik (weer) te eigenwijs ben geweest:rolleyes:

    Groeten, Wilbert.
    PS. Als ik niet zo eigenwijs was geweest had ik geen heli gevlogen en al zeker geen Twinn-Rexx;)
     
  16. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Gisteren 5:30uur aan twinn-rexx aan het werk geweest.
    Het eerste klusje was het monteren van de montage plaat voor de TH2-GT controler.
    Het wordt wel geadviseerd om deze plaat gebruiken bij de twinn-rexx maar er zijn geen gaten voor gemaakt in de kit.
    Ik heb hiervoor 1 gat dwars door het aluminium frame heen geboord waar de schroef van de steun doorheen paste.
    Langs de andere kant kon mijn inbus schroevendraaier ook exact door het gat. Schroef tussen een pincet langs achter het holle frame in Inbus schroevendraaier in de kop plaatsen en schroef in en keer door het gat in het frame naar buiten :D (Soms moet je een beetje geluk hebben). Verder de kabels geleid en aangesloten. Zie hier het resultaat.
    [​IMG]
    Verder bleek bij het testen dat de verbinding naar het extender board niet betrouwbaar was. Het stekkertje aan de extender board kant maakte niet altijd goed contact. Uiteindelijk heb ik de losse stekkertjes uit het huis gehaald en stuk voor stuk aan hun potje vast gezet en met krimpkous beveiligd. Het geheel nog met isolatie tape afgewerkt.
    [​IMG]
    Toen ik toch an het solderen was gelijk maar de Y kabel gemaakt om gelijktijdig de ESC en de BEC van stroom te voorzien. De reden dat ik graag deze extra lengte wil hebben is dat ik later als de body er om zit eenvoudig de accu los en vast kan koppelen zonder in de romp te moeten prutsen.
    [​IMG]
    Ik heb nog een tijd overwogen of ik verschillende draden zou gebruiken voor de ESC en de BEC. Uiteindelijk besloten ze gelijk te houden. Dit levert toch de meeste flexible oplossing.
    Vervolgens liep ik bij de afstel werkzaamheden van de kop tegen het probleem op dat de swash plate aan de achterzijde tot op het frame kwam. Bij het verstellen van de links om dit hoger te krijgen kwam ik tot aan het einde van de draad van mijn links. Uiteindelijk met de verzameling links die ik inmiddels opgebouwd heb gezocht naar de juiste lengtes met als resultaat dat ik nu deze minimale vrijheid over heb.
    [​IMG]
    Inmiddels dus alle electronica op zijn plek, Biede swash plates level, 0 graden pitch op de bladen bij midstick, Geen binding in de koppen. Dus klaar om richting motor te gaan kijken.
    Motor staat nog vrij van de main gear....
    Heli voorzien van spanning via de Y-kabel.
    Alles werkt normaal alleen reageert de motor wat laat op de throttle stick. Test onbelast hooguit 3 seconden.
    Hetgeen ik nog niet gedaan had met de ESC was het afstellen van de throttle range.
    Papieren van de ESC opgezocht en throttle range ingesteld.
    vervolgens heel langzaam de trottle stick naar voren om te kijken wanneer hij nu echt begint. De motor begint langzaam maar niet mooi te lopen. Bij meer gas pikt hij eigenlijk niet op...Even een korte piek gegeven om te kijken of hij dan wel op wil pakken........
    Dat doet hij niet. In plaats daarvan gaat hij roken :cry:
    Als ik nu gas geeft gaat hij wel draaien maar op de zelfde trage manier als vlak voordat hij ging roken.
    De maiden moet dus voorlopig worden uitgesteld :cry:

    Groeten, Wilbert.
     
  17. victorr

    victorr Guest

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt voor de Input maar mijn timing staat al op High....
    Deze motor is overigens 12 poles.
    Ik heb al contact met JGF en we gaan uitzoeken wat er mis is.

    Groeten, Wilbert.
     
  19. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik snap het niet meer.
    Ik ben vandaag weer met de motor aan de slag gegaan want JGF wilde natuurlijk dat ik wat extra tests deed om zeker te zijn dat de motor defect zou zijn. (Kon hij zich eigenlijk niet voorstellen.)
    Zijn verwachting was dat de ESC het begeven zou hebben. Die zou dan een rookwolkje 2 centimeter naast het uiteinde van de esc geproduceerd hebben :? .
    Om eerst de verdenking van de ESC weg te halen een ander motortje wat ik nog had liggen op de esc aangesloten....
    Liep net zo beroerd als de JGF500T :eek:
    Maar de JGF500T heeft High timing nodig en het motortje dat ik er nu aan had hangen low timing, Ingesteld zonder resultaat.
    Toen de ESC ingesteld op harde start. Lopen :!:
    Vervolgens de JRF500T open gemaakt en foto's gemaakt voor JGF:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik zie niet wat er nu gerookt heeft :shock:
    Toen de JGF500T weer aangesloten, Timing op High met harde start.
    Short power burst, lopen als een zonnetje :)
    Slow start aan gezet, eerste turns wat moeizaam maar dan lopen als een zonnetje :) :p
    Na deze tests (3 á 4 keer) voelt de motor net niet koud meer :) :p :D

    Ik heb de foto's en ervaringen opgestuurd naar JGF en nu afwachten wat ze zeggen.
    Zelf denk ik nu dat de ESC programming volledig van slag geweest is en dan vooral de soft start. Dat deze om een of andere reden bleef hangen op een lage power output.....

    Ziet iemand anders iets aan de foto's wat niet hoort?
    Ik hoor het graag.
    Verder verwacht ik dat het roken van de motor op één of andere manier altijd een negatieve invloed op de motor moet hebben. Hopelijk merk is daar in 2010 niet van :D

    Groeten, Wilbert.
     
  20. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De afgelopen dagen diverse zaken getest met de motor.
    Uitkomst: De soft start werkt niet!!
    Gisteren avond de ESC op harde (Normale) start ingesteld, diverse proeven gedaan. Geen probleem!!
    Motor tegen main gear geplaatst zonder hoofdbladen. Optoeren geen probleem en trillingsvrij :D .
    Vanavond optoeren met bladen:
    Video eerste spinups Twinn-Rexx
    Drie minuten video die waarschijnlijk alleen ik interessant vind :roll:
    Maar opstart gaat eigenlijk best mooi.
    En na 3 minuten draaien gaat er maar 646Mah in de lipo. De motor lijkt dus behoorlijk efficiënt te lopen.
    Overigens loopt de heli met 80% throttle 1700 Toeren op 3 S en 2300 toeren op 4S. Eerst gemeten en daarna blijkt de berekening nog te kloppen ook :D.
    Helaas was het al te donker om te herkennen of er bladspoor was.Volgens mij viel het erg mee.

    Groeten, Wilbert.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2009

Deel Deze Pagina