Twinn-Rexx Chinook helikopter CH47

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door mr. nice, 21 aug 2009.

  1. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    negatieve pitch niet nodig om de heli naar beneden te drukken bij wind ?
     
  2. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Als je tegen de wind in gaat vliegen wil hij doorgaans ook wel naar beneden.
    Overigens is dit geen heli om bij storm mee te vliegen;)

    Groeten, Wilbert
     
  3. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Na lange tijd eindelijk weer een update over de Twinn-Rexx.

    Ik heb besloten eerst de heli goed afgesteld te krijgen en daarna pas aandacht te besteden aan de body.
    En ik kan zeggen de techniek blijft me verbazen:
    Eerst had ik een trilling in de voorste kop die veroorzaakt bleek door een schroefje dat steeds los trilde.
    Hiervoor heb ik een langer schroefje gebruikt en dat lijkt nu de oplossing te zijn.
    Na het plaatsen van het schroefje bleek er echter nog steeds een trilling in de kop te zitten.
    Dit heeft mede veroorzaakt dat deze pauze wat langer was dan gewenst :evil: .
    Afgelopen dinsdag kon ik in een gymzaal vliegen en daar heb ik het mysterie opgelost.
    Het bleek dat ik ook een kromme feathering shaft in de voorste kop had zitten. :eek:
    Verder dinsdag niet meer afgesteld maar wat gevlogen met de Twinn-Rexx. Voor het opstijgen ging wel eerst de kont omhoog wat je moest corrigeren en tijdens het vliegen moest ik met beide sticks iets corrigeren. Als ik de sticks losliet ging de heli naar links voor.
    Vandaag 2 uur bezig geweest de afstelling te verbeteren. Eerst zorgen dat de lift van beide rotors gelijk werd. Dit resulteerde in een heli die naar links om wilde kiepen. Het blijft fascinerend hoe een heli die recht op steeg door het verhogen van de swash plate voor en het verlagen van de swashplate achter ineens naar links om kan kiepen :roll: ...
    Verklaring: Dit kan door differential collective pitch. Door de staart naar beneden te drukken krijgt de voorste rotor meer lift en meer momentum. De heli zou om de voorste rotor heen gaan draaien daarom stuurt de controller automatisch extra tegen..Linksom draaiende kop dus correctie naar rechts. :D

    Vervolgens hen ik de swashplates opnieuw afgesteld zo goed mogelijk horizontaal. Als ik nu op toer gaat op een gegeven moment de heli op alle vier de wielen naar voren rijden. Volgens mij kom ik dicht tegen de perfecte afstelling. Volgend weekend kan ik weer in een zaal vliegen, dan kan ik hopelijk dit stukje afmaken...

    Groeten, Wilbert.
     
  4. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    goe bezig

    de aanhouder wint ;)
    grtz Dimitri
     
  5. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De winterstop is voorbij!!
    Afgelopen zondag de mechanische afstelling van de Twinn-Rexx eindelijk op orde gekregen.
    Beide rotors geven nu even veel lift.
    Aangezien de heli iets voorover staat vertrekt de heli nu altijd voorwaarts bij opstijgen.
    Afgelopen zondag was het wel erg lastig om de heli onder controle te houden.
    Het was erg moeilijk om hem stil te laten hangen. Hij draaide iedere keer weg en was heel lastig te controleren.
    Tot vandaag nagedacht en gelezen om uit te vogelen wat ik aan de elektronica moest veranderen om dat op te lossen...
    Vandaag na het werk de gain van de JAW gyro verhoogd (Naar 2/3) en weer gevlogen.
    Probleem opgelost!!!!
    De heli draait nu meestal heel langzaam rechtsom, maar soms ook linksom.
    Voorlopig ben ik Happy.
    Ik ben dan ook vanavond begonnen met het uitknippen van de romp....

    Groeten, Wilbert.
     
  6. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    25 of 26 maart had de Twinn-Rexx ineens weer enorme trillingen.
    Ik heb van alles onderzocht en moet bekennen dat ik er ook even de balen van heb gehad.....Eindelijk de heli perfect afgesteld in de zaal. Mee naar huis genomen en de volgende keer dat je wilt vliegen is het weer goed mis!!
    Bevrijdingsdag vond ik een goede dag om me van deze frustratie te bevrijden ;)
    Dan de boel maar uit elkaar halen...Toen bleek dat de flybar verbogen was :?:
    Nieuwe flybar er in en vliegen..Toen leek de trilling nog wel erger geworden :eek: :?: :shock:
    Uiteindelijk ook de voorste main shaft verwijderd en ook deze bleek krom :shock:
    Duidelijk een gevalletje transport schade :evil:
    Waar en wanneer gebeurd is mij niet geheel duidelijk.

    Vervolgens heb ik met de hand de main shaft weer recht gebogen.
    En volgens de spiegel vrijwel kaarsrecht. Ik kan op een punt nog net een randje licht onder de as door zien komen.
    Hij vliegt weer. Helaas heb ik bij mijn onderzoeken de afstelling van de heli wel weer om zeep geholpen maar dat komt wel weer goed :cool:
    Toch ook maar 2 nieuwe voorste main shafts besteld in de USA. (Maat onderdeel van de Twinn-Rexx)
    Nu hij weer vliegt kan ik ook weer voorzichtig aan de body gaan denken. Ik ben al bezig met spuitproeven op een HK-450 kapje. Moet even uitzoeken wat wel en niet werkt met afplaktape en verschillende kleuren spuiten.
    Eerste conclusie: Zonder kunstof primer hecht de verf niet :oops: zoals iedereen ook al voorspeld had. Maar ik moest het toch eerst testen :D Een heli piloot is nou eenmaal af en toe een heel klein beetje eigenwijs :lol:

    Groeten, Wilbert.
     
  7. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Hee.. da's ook toevallig. Ik vroeg me vanmorgen nog af hoe het nou was verlopen met je twin-rex.. Zonde van de transportschade zeg. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de kap. Heb je al een bepaalde scheme op het oog?

    succes!

    Maarten
     
  8. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Leuk om te zien dat men toch nieuwsgierig is naar de vorderingen.
    Het schema waarop ik mijn heli ga baseren is deze:
    [​IMG]
    Eigenlijk wil ik de ramen ook echt doorzichtig houden.

    Groeten, Wilbert.
     
  9. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    vandaag de voorste mail shaft vervangen voor een nieuwe.
    Wel nog geschrokken dat de schroeven met zelfborgende moeren vrijwel allemaal los getrild zijn. :shock:
    Zelfborgend lijkt dus veel minder goed te houden dan locktite.
    De heli vloog weer bijna helemaal trillingsvrij......
    2 lipo's lang.
    Vervolgens de achterste main shaft nog gecontroleerd en de achterste flybar in een poging de laatste trillingen er ook nog uit te krijgen.
    Vervolgens weer proef gevlogen en nog steeds trillingen.
    Feathering shaft van de achterste kop gecontroleerd en ja hoor een lichte slag hierin.
    Nieuwe feathering shaft geplaatst en weer getest. Weer kwam er onbalans. Eén keer echt even hevig door laten resoneren. Toen weer terug naar binnen en wat denk je.... voorste en achterste feathering shaft krom.

    Conclusie: De fetheringshaft van de HK-450 is te zwak voor de Twinn-Rexx. Ik hoop morgen originele Align feathering shafts te scoren en daarmee dit probleem definitief uit de wereld te helpen.
    Tja dit heb ik ook over mezelf afgeroepen door voor de "goedkope" oplossing te kiezen :?

    Groeten, Wilbert.
     
  10. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Vandaag de align feathering shafts geplaatst. Tevens de Dampening rubbers vervangen.
    Net even gevlogen en ging redelijk. Er blijft iets van trilling maar ik denk dat ik dat moet accepteren.
    Featehring shafts zijn nog recht. Dat zegt eigenlijk nog niets omdat ze geen zware trilling hebben meegemaakt.

    Dus de Twinn_Rexx vliegt weer. Al moet ik zeggen dat de wind die hier op dit moment is te veel is om veilig met de Twinn_rexx te vliegen. Het was hier zo erg dat ik de 11 minuten niet vol heb durven maken.

    Groeten, Wilbert.
     
  11. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    hallo mr. Nice

    ik volg je verslag al een tijdje
    een mooi verslag met mooie plaatjes maar ik heb een vraagje , staan de bijde rotor assen in de glijke hoek want dit kan ik niet goed zie op de foto's.
    dit vraag ik omdat ik zelf ook een een CH47 wil bouwen maar niet achter de juiste gegevens komen kan

    groetje harrie
     
  12. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Hallo Harrie,

    Bij de Twinn-Rexx staan de beide assen in de gelijke hoek.
    Bij een echte Chinook staat de voorste as iets sterker naar voren dan de achterste.
    Op Helifreak staat veel informatie over de Twinn-Rexx gecombineerd met de informatie van echte Chinook piloten die de Twinn-Rexx hebben.
    Als je zelf wilt gaan bouwen kun je daar een hele bult informatie weg halen.
    Tandem Rotor Helicopters - HeliFreak

    Groeten en succes,

    Wilbert.

    PS. Ben ook benieuwd naar jouw vorderingen op dit gebied. Ik zie je draadje wel verschijnen;)
     
  13. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Vandaag 1:20 minuten gevlogen met de Twinn-Rexx..........
    Het was ongeveer windkracht 4 en ik dacht wel even met de neus in de wind te gaan hoveren.....
    Het is begrijpelijk dat de heli erg onrustig was.
    En opeens sloeg de wind onder het voorste rotorblad, dat ging vervolgens heel snel omhoog.
    Ik dacht dat het deze keer volledig fout zou gaan...maar gelukkig kreeg ik hem weer horizontaal en heeeeel snel op de grond.

    Conclusie: De Twinn-Rexx kan niet vliegen bij harde wind :roll:

    Groeten, Wilbert.
     
  14. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Dat van windgevoeligheid heb ik ook gehoord over de Gaui Chinook. Die heli bleek een minder succes. Mocht de prijs aanzienlijk dalen probeer ik die heli ook. Hoewel ik denk dat ik nog niet helemaal uit de voeten zou kunnen wat betreft afstelling (al moeite wat betreft geduld bij de "gewone" heli's).

    Hoop dat je nog veel plezier hebt aan je unieke project!
     
  15. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De windgevoeligheid is heel logisch aangezien het vrijwel onmogelijk is om negatieve pitch te hebben.
    Leuk dat er na 6 manden spontaan een entry in dit topic komt.
    Komend weekend gaat de Twinn-Rexx weer indoor vliegen.
    Hopelijk krijg ik hem eindelijk weer trillingsvrij.
    Ik denk dat ik inmiddels het afstellen redelijk onder de knie heb.
    Als hij dan weer goed vliegt kan ik met de romp verder.....

    Groeten, Wilbert.
     

Deel Deze Pagina