twinstar fpv (nog een fpv'er erbij)

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 14 aug 2010.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen nog leuke vluchtjes gedaan op de club vorig weekend. Wreed plezant.
    De kodak ZX-1 is ondertussen ook binnengekomen. Moet nog wel een sd kaartje opsnorren ergens en hem aansluiten op de vlieglipo. Dan nog een plaatsje zoeken op de twinstar en er kunnen HD opnames gemaakt worden.
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Wreed plezant? Dat belgish haha :D

    Leuk u4eake! En nu gauw eens een mooie HD video:)
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Dit weekend een paar vluchtjes gedaan met de kodak zx-1 op de twinstar.
    Het was eerst nog flink werken (en vloeken) om die zx-1 goed op de twinstar te krijgen. Ben nog niet helemaal tevreden over de opstelling, maar het werkt al wel. Ziet er alleen niet zo geweldig uit :)

    [​IMG]

    Zaterdag eerst geprobeerd om de zx-1 vanaf de vliegaccu van stroom te voorzien, net als fpv cam en zender. Voor fpv cam en zender ging dat prima, gewoon via de balanceerstekker op de 3 cellen aansluiten. De zx-1 op 1 cel ging echter niet zo goed, want bij 3.75 volt hield die ermee op. Mijn twinstar is redelijk overpowerd, en volgas laat die een halfvolle lipo makkelijk tot 3.5V per cel zakken, dus dat ging zo niet.
    Ok, de zx-1 dan op de 5V bec van een regelaar aangesloten. Ik heb 2 regelaars en elke bec voedt de helft van de servo's dus ik dacht dat ik nog wel wat over had. Niet dus. Zelfs zonder motor stookte ik 1 bec zo heet dat die afsloeg.
    Goed, ondertussen was het al half 5, dus dan maar 2 AA Nimh batterijen in de zx1 want anders kwam er van vliegen niets meer in huis. Het extra gewicht van de Nimh's vind de twinstar trouwens niet erg.

    Bij de eerste vlucht zaterdag stond de zx-1 duidelijk te hoog gericht. Ik zag 80% van het filmpje enkel lucht. Probleem was dat ik hem niet lager kon richten, want dan zat de fpv cam in de weg. Dus de fpv cam moest ook lager.
    Het hoogteroer van de twinstar zat ook niet goed meer, blijkbaar versprongen bij transport.

    [​IMG]

    Zondag de fpv cam lager gezet, maar bij de laatste lijm operatie lijm ik hem toch wel niet scheef zeker ! Hop, snel terug lossnijden met papiermes. Beetje wrikken, die secondenlijm is ook zo snel droog he (natuurlijk als je ook kicker gebruikt), ja 't komt, hier nog een beetje wrikken en natuurlijk schuift daar mijn mesje uit en snijdt de draden van de cam door 1mm achter het stekkertje !!!

    *#@&§!!*é*"#~*@ De cam was los ja...

    En ik dacht net eens vroeg op de club te zijn en ook nog wat vluchtjes met de jet ( nog-een-1e-jet-t22-warrior-met-p160 )neer te zetten.
    Na eens flink gevloekt te hebben toch maar de soldeerbout ter hand genomen en erin geslaagd de draadjes terug aan het stekkertje te solderen.

    Rond half 4 toch nog op de club geraakt en een vluchtje met de Jet gedaan.
    Dan met de twinstar en dit keer ging het wel goed. Ik merk wel dat ik al snel veel storingen op mijn rc heb. Mogelijk heeft de twin dit altijd al gehad maar heb ik dat vroeger nooit gemerkt ? Echter omdat ik nu een pan servo heb kan ik goed storingen zien door plots wegdraaien of trillen van de camera. Is op de HD cam ook goed te zien.
    Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik de fpv cam en tx ook voedt vanaf de hoofdaccu, maar later nog eens geprobeerd met aparte accu en met zelfde resultaat.

    Fotootjes :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het stukje isolatieschuim vooraan op de kodak heeft een dubbele functie. Het dient vooral om de microfoon af te sluiten en het windgeruis te dempen, en dat werkt aardig, maar tegelijkertijd beschermt het ook de kodak en de tx antenne.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Voorproefje

    Als voorproefje op de film, al een fotootje :

    Onze club vanuit de lucht :

    [​IMG]
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Eerste HD filmpje

    En hier is het dan, mijn eerste HD filmpje van onze club en directe omgeving.
    Het was wel nogal harde wind en ik had last van rc storingen (kan je soms zien aan het randje van de fpv cam onderaan in beeld, je ziet de pan servo dan jitteren). Ik ga eens proberen extra low ESR condensatoren aan de regelaars te solderen, bij andere electro toestellen met heeft dat goed geholpen tegen de rc storingen.



    Van opstijgen tot landing is via de aangepaste trimersion bril gevlogen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.208
    Mooi filmpje, en mooie omgeving om FPV te vliegen :cool: .
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Vorige week mijn CE OSD en onboard microfoontje binnengekregen en gisteren de eerste vlucht ermee gedaan. Voor een eerste vlucht ging het goed.
    Aansluiten van de OSD gaat allemaal prima en tot mijn vreugde kon ik de RSSI van de corona RP8D1 gewoon rechtstreeks aansluiten op de RSSI van de OSD, zonder dat het voltage naar beneden gehaald werd. Met DVM mat ik 1.9V met zender naast onvanger en 0.9V met zender uit. Op de OSD kwamen dezelde waardes. Wel moet je op het OSD printje nog een draadje of pinnetje solderen waar je de RSSI van de ontvanger op kan aansluiten.

    Vliegen met de CE OSD ging goed. GPS op de neus gezet (in de luchtinlaat van de twinstar) en had constant 4 balkjes ontvangst. Wel was ik vergeten de OSD op 0 te zetten bij de start, zodat ik op -84m hoogte vertrok en home 30m verder lag :). Gaf een leuke discussie omdat ik het eerst niet gezien had en na het opstijgen melde : jongens ik zit op 50m. ""Nja stuur maar terug die chinese brol" was de reaktie want dat is minstens 150m hoog (maar dat zag ik natuurlijk niet). Dan maar gedaald en een low pass gedaan en dan zag ik dat ik op -84m hoogte vloog :)

    Ik had zeer veel storing op mijn 2.4Ghz beeld, maar ik vermoed dat dit van de andere 2.4Ghz zenders is. Er waren nog een 4-tal 2.4Ghz vliegtuigen in de lucht en ik kon op mijn airview 2 zien dat heel de 2.4Ghz band flink gebruikt werd door de mengeling van spectrums en futabas.

    Ook viel de ontvangst van mijn 35Mhz rc wat tegen... Op een 450m afstand en op vrij lage hoogte zat ik al maar aan 1.3V meer en kreeg ik knikken (was vroeger ook)

    Er is dus nog wat werk aan de winkel. Vandaag eens met een ontvanger batterij proberen ipv bec (bij testen op de werkbank gaf dat minder knikken) en eens vliegen als er minder 2.4Ghz zenders in de lucht zijn.
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    kijk, en dás nou experimenteren met het e.a.

    Erg leuk om te lezen! Juist die dingen die maken voor mij het FPV vliegen leuk. Problemen aanpakken, oplossen en dan genieten van het geen je gedaan hebt.

    Super!
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bij de Remzibi OSD schijn je dat ook te kunnen doen met een corona ontvanger.
    Die kerel heeft er bij mij al een RSSI aansluiting op gesoldeerd dus even dat bruggetje aftappen is een eitje.
    Alleen vraag ik me af, is die RSSI uitlezen op je OSD nu eigenlijk wel echt nuttig?
    Vaak zie ik ze in de filmpjes stuiteren als een gek, en kan ik er eigenlijk niet echt uit halen of je nog wel of niet genoeg signaal krijgt.
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ja Remy dat experimenteren vind ik ook erg leuk. Heb ook verlengstukken gemaakt voor de antenne van de ontvanger naar 2.02 en 4.04 meter.

    Vandaag gevlogen zonder pan servo aangesloten en dan was mijn rc ontvangst stukken beter en de knikken veel minder. Lijkt er dus op dat ik naar een andere panservo op zoek moet :)
    Ook eens gevraagd aan de clubleden om even de 2.4Ghz zenders uit te laten en dan was mijn videobeeld perfect, dus das ook in orde.

    Met de 2.02m antenne tot 630m ver geweest en dan was de RSSI nog heel goed (1.7V). Het was wat mistig, dus op 630m zagen mijn spotters de twinstar nog nauwelijks hangen.

    Sven, aftappen van de corona ontvanger is niet zo simpel. Je moet aan een ZEER dun draadje solderen en als je even teveel warmte toevoegt komt dat draadje los van de ic voetjes en dat wordt zeer moeilijk terug te solderen op die piepkleine voetjes. Zeer voorzichtig bij zijn dus en soldeerbout niet te warm maken en zeer kort op het draadje laten. Ik vind de RSSI aanduiding wel interessant.

    Helaas was ik bij het storingsvrije vluchtje vergeten op "record" te drukken op mijn laptop en de andere filmpjes zijn vol storing.

    1 probleem blijft nog : de hoogtemeter drift op de grond naar beneden. Terwijl het vliegtuig stilstaat voor de start zie je hem langzaam zakken, ook al heb je 4 balkjes GPS ontvangst. Na het landen doet hij dat schijnbaar niet of toch veel minder...

    'K heb nog wat video van vluchten in de mist en met OSD en storing van andere RC zenders, maar die moeten nog wat ge-editeerd worden. Komen nog wel :)

    OW, het microfoontje werkt ook niet naar behoren :( Ik denk dat hij te gevoelig is, want op de grond werkt hij wel, en soms in de lucht ook, maar als er flink windgeruis is of motorgeluid dan komt er niks meer door, zelfs al is de mic goed ingepakt in schuim.

    Er blijft dus nog wat te onderzoeken...
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  11. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Even ter vergelijking : frequentie spectrum van een ASSAN XF8 V2 module en een FRSKY DFT module (met telemetrie)

    assan :
    [​IMG]

    En de FRSKY :
    [​IMG]

    Beide spectra zijn vlak na elkaar opgenomen op dezelfde plaats, met de antenne van zender en spectrummeter op ongeveer 5cm van elkaar en evenwijdig.
    Zoals je kan zien lijkt de assan iets meer vermogen af te stralen, maar zend slechts op 1 kanaal uit, de frsky zend iets minder vermogen uit, maar hopt dapper over de kanalen tussen 2400 en 2450 Mhz (franse wetgeving).
    Een futaba kan je instellen op tot 2480Mhz het spectrum te gebruiken, weet nog niet of dat met de frsky ook mogelijk is.
     
  12. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Leuk om te zien dat er nog mensen echt onderzoek doen ipv het hele forum als een grote helpdesk te zien!
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    dit zijn ook geen metingen die elke hobbyist eventjes uitvoert.
    hier komt best duur meet apparatuur bij kijken.

    des al niet te min hele mooi info!

    enigste wat ik me nog afvraag. gebruikt frsky alleen de eerste helft van het spektrum, of ook het 2de in bv een andere module?
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2010
  14. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Iemand al in het veld met die FRSKY FPV gevlogen?

    MVG. Robert.
     
  15. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Ik heb zo'n telemetrie set voor JR radio's, en die werkt bij mij perfect.

    edit:
    Om precies te zijn:
    Deze RC: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8992
    (standaard module is ook prima maar heeft geen telemetrie)
    met deze module/ontvanger: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14355
    Die past in alle JR compatible modulaire RC's (zoals Graupner).

    Maar ze hebben ook een setje voor Futaba: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14354
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik heb het frsky futaba setje, bedoeling is om er mijn T22 jet mee te vliegen.

    Vandaag de 1km mijlpaal doorbroken :) Met mijn zelfgemaakte patch bleef het beeld perfect, zelfs met een 2.4Ghz rc zender die gelijktijdig aan 't vliegen was.
    RSSI van de corona RP8D1 met 2.02m antenne bleef tussen 1.9 en 1.2V, meestal rond 1.5-1.7V.
    Het was verder een zeer mooie vlucht in heel rustig weer.

    [​IMG]
     
  17. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb Jonathan van frsky in mijn msn lijstje staan.
    Wat heb je er voor betaal baggus ?
    Moet er wel 50 stuks afnemen geloof ik.
     
  18. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
  19. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Als er veel intresse is kan ik altijd een dealtje maken.
    Maar 50 vind ik ook een beetje overdreven.
     
  20. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Nog even over de storende pan servo die mijn rc bereik beperkte :

    Dit was een turnigy 90MG, een hxt900 met metal gears zeg maar :)
    Ik heb het servootje opengemaakt en stel vast dat er geen condensatortje over de borstels van de motor staat. Dit is volgens mij niet goed voor de RF die het servootje uitstuurt.
    Zou ik het geheel kunnen verbeteren door er een 103 keramisch condensatortje over te solderen ?
    Ik ga dan meteen ook de modificatie maken om de pan servo 180° te laten draaien.

    Verder gisteren een pan/tilt constructie gemaakt die zo laag mogelijk is, zodat de board cam niet in het beeld van de kodak ZX-1 komt.

    Ook nog een drukknopje op de OSD gesoldeerd om de gps op nul te zetten en een weerstandje in de audio lijn naar de video tx om het geluid wat te dempen (nog te testen of het werkt)

    Was een leuk knutseldagje !
     

Deel Deze Pagina