U 47 van Robbe

Hoi F van Gent

Nee vliegtuigen zijn ook niet goedkoop zeker als je met allerlei extra toestanden gaat inbouwen en dat kan allemaal ook nog eens neerstorten!
En dat noemen ze ook nog eens hobby en dat is het dus ook!

Maar duikboten daar loop ik al wat langer aan te denken en ik kom nu dit forum tegen en de rest is history.

Hallo Jan,

Welkom in het onderwaterwereldje!

Over de keuze U 47 versus U 2540: als je statisch wilt gaan duiken is in de U 2540 beter een tank in te bouwen, simpelweg omdat die meer binnenruimte heeft. De U 47 wordt dan snel krap, lees de verhalen van Raf er maar eens op na. Bovendien heeft Robbe van de 47 geleerd, en verbeteringen van de constructie in de 2540 doorgevoerd. Zo is bij mij (U 2540) de standaard afsluiting met een O-ring en centrale bevestiging prima waterdicht. Tot nu toe bij alle vaarten geen enkele druppel water binnen. (echt niet !!) De U 47 schijnt daar meer problemen te hebben

En ja, de prijs, dat is een afweging die je moet maken. En of de boot je aanstaat natuurlijk. Volgens mij liggen ze beiden qua moeilijkheidsgraad om te bouwen een beetje op een zelfde niveau.

Hou er wel rekening mee dat de U 2540 veel ruimte nodig heeft. In de hobbykamer, in de auto, en in het water (draaicirkel!) Maar het is wel een imposante verschijning met een erg mooi vaarbeeld.

Hoi Lex

Ik vind de U47 mooier die heeft wat meer dan de U2540 en als ik daar dan meteen die bajonet koppelingen inzet wat Raf heeft gedaan, en goede as afdichtingen en met een baxter tank uitrust.

Wat ik eigenlijk ook met de U2540 zou moeten doen en de buis loslaten natuurlijk.

Maar wat je daar zegt over de grootte daar heb je wel een punt dat is wat je iedere keer weer tegen komt.

Ik heb zelf een piper cup 1 op 4 dus een spanweite van 278 cm en dat vind je dus ook overal weer terug, en dan heeft de U47 met een lengte van 170 cm wel een voordeel al scheelt het "maar"20 cm kortom ik ben er nog niet uit welke het gaat worden ,de U47 of de U2540.

Vr gr jan

hallo

de u47 is uit het droogdock gelopen vandaag

eerste proeven in de haven gedaan
daarna op wolle zee
de veranderingen die zijn gebeurt zijn de volgende

het tech frame is verstevigd terhoogte van de bajonetkoppeling en de motoren
deze ingreep is goed merkbaar als je de boot inelkaar zet

de servo van het duikventiel is vervangen door een platter type wat gebruikt wordt om wielen uit te laten bij vliegtuigen
het probleem is deze doet alleen 180° in een keer
er zijn geen tussen stappen mogelijk
dus de stuur stang moest aangepast worden

na het duiken is de wtc volledig droog gebleven
er ontsnapten wel een paar lucht belletjes in het berijk van de koppelin
maar deze habben toch geen invloed gehad op het varen

deze boot is nu klaar op het messing dek na
als dat is aangekomen en gemonteerd dan kan de boot helemaal afgewerkt worden

op naar de u2540 waarvan de bajonet sluiting is los gekomen en ik niet tevreden ben over de passing van beide romp helften

groeten raf

hallo

de u47 is met spoed terug in het drogdock gelopen

ne de eerst tests bleef de wtc droog en is het oude ventiel vervangen door een nieuw
daar zit nu het addertje onder het gras

dit ventiel werkt anders om dan het vorige al ziet het er hetzelfde uit

als ik dacht dat het open was dan was het gesloten met als resultaat dat de duiktank onder druk is komen te staan en zo is beginnen lekken

daar de duiktank een dragend gedeelte is van de konstruktie is deze vervangen een nogal ingrijpende gebeurtenis

meteen ga ik nog wat veranderingen doorvoeren die ik door het robbe systeem niet heb kunnen doen
of toen nog niet wist of ik het zo wel zou doen

inplaats van drie stellen accus komen er nu twee packs van 3.3 amp 8 cellen
deze zitten niet meer vast IN het frame maar kunnen gewisselt worden
deze oplossing geeft me een kleinere actieradius maar ik kan wel makkelijker accus wisselen en zo op een dag meerdere keren varen

de sturing van de pomp wordt herzien en wordt inplaats van vierkant (conrad) langwerpig zodat ze in de zijkanten past waar nu alleen maar lucht zit
de schakeling voor water detectie is een probleem daar de zoemer nogal groot is en ik er voorlopig geen plaats voor vind
de duiktank wordt 5 cm langer wat me ongeveer 100 gr water meer geeft
dit samen met de gewichts vermindering van 8 cellen gaat de boot hoger aan de oppervlakte laten liggen
wat weer geeft dat ik lood onder in de kiel kan bij leggen wat de u47 een betere stabiliteit gaat geven

ingrijpende veranderingen ja zeker maar de moeite waard

de volgende zijn de assen voorzien van een lipring dichting goe dat gaat opgelost worden weet ik nog niet want dan zullen de assen er uitmoeten

groeten raf

hallo

de schade is toch erger dan gedacht
na controle van de deksels die in de duiktank zaten was er op het eerste zicht niets aan de hand
ze waren op een paar plaatsen losgekomen van de buis
na demontage blijkt dat een van de deksels barsten vertoont aan de binnen kant van de duiktank
deze barsten lopen voor 90% door het materiaal heen en er zijn een barst of 6 tezien

als dat schot het tijdens een duik begeven had dan was het "gray lady down"
op deze manier zou de pomp de duiktank niet meer leeg hebben kunnen trekken en al het water uit de tank zou zich in de wtc versprijt hebben
en zulk een massa water zou wel eens aan de boven ligende elektronica kunnen geraken met alle gevolgen van dien
als de boot nog met de boeg omlaag aan het gaan was dan zou al dat water naar voor geschoten zijn
daar zit de regeling van de pomp en de 5 volt stabilisator
zou het gebeuren bij horizontale onderwater vaart zou het water tot aan de accu's hebben gestaan wat verder geen problemen zou geven
zou de boot met de boeg aan het stijgen zijn dan werden de servo's voor al de roeren verzopen

een geluk bij een ongeluk zou ik maar zeggen
nu nieuwe deksels maken en dan de tank terug inelkaar zetten
de rest is haast klaar om terug een geheel te worden

groeten raf

hallo

de tank zit terug inelkaar met nieuwe deksels

nu kan ze heel de nacht drogen en dinsdag een druk test
ze moet 1 bar kunnen houden
dat is ook de vermoedelijke binnen druk in de u47

groeten raf

raf zei:
ze moet 1 bar kunnen houden
dat is ook de vermoedelijke binnen druk in de u47

groeten raf

Hoi Raf,

Neemt de tank dan de helft van je WTC in beslag ?? 8O 8O Die 1 bar binnendruk zou je krijgen als je de lucht in de WTC tot de helft van het volume comprimeert.

hallo lex

het probleem was dat de lucht IN de tank bleef zitten
dus op die 50 gr werd al de 900 gram tezamen geperst en dan heb ik meer dan 1 bar
daarom ga ik nu de tank testen op 1 bar

groeten raf

Hoi Raf,

OK, dus geen ontluchting de WTC in, vandaar die hoge druk, het is weer helemaal duidelijk :D

Maar al met al ben je er weer aardig druk mee! Het is een hele operatie, en dat arme ding heeft al zoveel achter de rug ... ( ik kan me ergens nog een foto herinneren met een grote zaag... ) Maar ja, had hij maar geen duikboot moeten worden :wink:

hallo

dat arme ding is in eerste plaats verkeerd ontworpen door robbe

ze hadden twee versies moeten uitbrengen van deze boot

een voor de mensen die een duiboot wilden hebben en dan eentje voor de meer eisende mensen

normaal bleeslucht niet in de tank maar door de verkeerde werking van het ventiel was dit dus wel gebeurt wat resulteerde in een lekkende tank

nu de tank testen
ik ga ze vol water doen en dan de uitlaat afsluiten
dan een darm met een fietsventiel er op met een manometer
dan alles in het test basin onder water en op pompen tot 1 bar
dan 1 uurtje laten liggen en kijken of er lekken komen of barstjes
als alles goed verloopt zit de tank straks weer terug aan de drager vast
en kan er begonnen worden met de vernieuwing van de bedrading daar alles nu een ander plaatsje gekregen heeft
en ik nu kan gaan genieten van de vernieuwingen doordat ik nu accu's kan wisselen

groeten raf

hallo

de nieuwe tank is druk dicht
en wordt nu verder is gebouwd
de lijm moet een uurtje of 12 drogen en dan kan begonnen worden met de bekabeling
die veel eenvoudiger gaat worden
daar de boot met de vorige drager wat naar BB helde gaat er nu een deel van het elektro materiaal naar SB verhuizen
met de nieuwe voorste drager kan ik een plak lood onder het accu vak monteren wat weer het zwaarte punt tengoede komt
op deze plaats heb ik 4 accucellen minder dan voorheen en onder de motoren heb ik er ook 4 minder dus de boot gaat hoger uit het water komen
met zijn achter steven
de print voor de pomp sturing wordt niet veranderd maar wordt naar achter geplaatst onder de motoren
zo compenseer ik een deel gewicht en moet ik niets veranderen aan een stukje electro dat reeds goed werkte
door het inlijmen van een extra horizontale spant wordt de drager daar ook een stuk steviger

groeten raf

hallo

de nieuwe drager is op dit ogenblik aan het drogen

de tank met het de voorste drager waren reeds aanelkaar gelijmt
nu is dus dat deel aan de originele drager vast gelijmt en moet nu de tijd krijgen om te drogen

ik heb alle delen gewogen en ik kom op een gewichts winst van 600gr
door dat ik het abs vervangen heb door een ander materiaal wat lichter is dan abs heb ik reeds 60 gram gewonnen
dan het weg laten van een accu pack van 8 cellen
is nog eens 480 gr
de rest is bespaart op bekabeling en stekkers
wat weer eens 60 gr opgelevert heeft

van die 600 gram is er in de boeg 400 gr gewonnen en dus 200 gr aan de achterzijde
de boeg was ongeveer 10 gr te licht voor de verbouwing en nu heb ik wat meer adem ruimte om de boot te trimmen
door het toevoegen van lood plaatjes onder in de drager komt de stabiliteit ook nog beter
maar nu is het wachten tot de drager aan elkaar zit
om verder te kunnen werken

er moet nog bekabeling om de accus aan te kunnen sluiten maar deze was reeds aanwezig dus dat gewicht hoef ik niet mee te gaan rekenen

groeten raf

Hoi Raf,

Leuk zo'n live renovatie/upgrade bouw verslag.

Wordt nog een hele verbouwing wat je met een moordend tempo aan het uivoeren bent, en een gewichts besparing van 600gram is nogal wat. :thumbsup:

Daar kun je een hoop lol van hebben met trimmen, ik zit zelf aan mijn max wat de Lafajette betreft, veel trim ruimte heb ik niet meer omdat hij anders in het geheel te diep komt te liggen.

Ik weet niet precies wat de U 47 aan gewicht heeft maar als je kans ziet om 6 tot 8 % aan gewicht te besparen dan doe je het niet raar. :thumbsup:

Ben benieuwd naar het vervolg van je verslag.

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

hallo

meer besparing zit er niet in
en eigenlijk is het niet besparen op gewicht wat ik doe

ik heb 8 cellen minder dan voorheen en een cel weegt 60 gr
dus van die 600 gr moet ik dat gewicht af trekken
maar de voor delen wegen op tegen de nadelen
het voordeel is dat ik nu kan wisselen van accu pack wat voorheen niet kon
de bekabeling is beter geworden daar er nu vooraan geen printjes meer zitten die aan de ontvanger vast hangen
er komen nu maar 6 draden niet meer van voor naar achter tegen 16 voor de verbouwing
waar onder een paar heel dikke
de versteviging onder de motoren zal zich ook goed laten merken in de stugheid van de drager tegen over de originele
de tank vol detektie is lichtjes gewijzigd en nu zou ik geen storingen meer mogen hebben als er deeltjes in het water zitten
ik heb eens gras sprietjes in de tank gehad en toen wilde de u47 niet meer duiken doordat ze de tanlvol detektie bekrachtigde
een deel van de servo bekabeling is korter geworden wat weer minder storingen kan geven

nu wachten tot lijm van de drager droog is voor ik verder kan
hij staat nu recht op in de kelder te drogen

groeten raf

hallo

proefje gedaan met lijm
ik gebruik nu twee soorten lijm en dat lijkt goed te werken
seconden lijm om snel iets te kleven en 2componenten die iets langer moet uitharden maar steviger lijmt
ik kan nu sneller werken daar de delen met de seconden lijm wel vast aan elkaar zitten en als je voorzichtig werkt stevig genoeg

ik heb de spannings stabilisator ook naar achter verplaatst samen met de schakelaar
bespaart weer twee draden die langs de duiktank heen moeten
en het gewicht is ook geen probleem door de 200 gram die ik achter gewonnen had
de zoemer en de watermelder is ook reeds opgelost en de voeding die zit reeds voor aan wat weer een besparing is van draden .

daar die watermelder toch de duiktank niet aanstuurt is er geen probleem om dit zo te gebruiken
nu door deze veranderingen heb ik nog wat plaats over achter de motoren om nog een schakeling in te bouwen die ik voorzien had voor de u2540 maar hier ook ingebouwd kan worden
deze schakeling is nog niet uitgeprobeert en dient ingeval van nood
ze heeft een eigen voeding en is water proof
en schakelt de ontvanger uit
en stuurt dan de pomp en de balans schakelaar
om de boot met de neus omlaag (dit is regelbaar)boven te brengen.
de pomp gebruikt in dit geval niet zoveel stroom daar de samen gedrukte lucht helpt het water uit de duiktank te persen
en dan is een kleine accu reeds voldoende

groeten raf

hallo

het is nu 23.00 uur en de u47 is weer tot leven gekomen
hij is nog niet helemaal klaar maar al de systemen zijn getest kunnen worden op hun werking
een hele opluchting
het foutje dat er in de elektronica zat (de boot kon aangezet worden zonder dat de accu was aangesloten)is plots verdwenen.
er moeten ergens twee verkeerde verbindingen gezeten hebben.
achter in de bood is desopndanks dat alle kabels ingekort werden best een kluwe draad geworden
de kabels van de motoren zijn ook veranderd
ik heb een dikkere diameter genomen dan voorheen
vroeger liepen de aansluitingen over 4 kabels nu over 2 en die moeten ook het zelfde vermogen kunnen verwerken

morgen verdere test en kijken of alles nog inelkaar past

groeten raf

hallo

zoals verwacht ging de drager niet in de wtc
na het afvijlen van een paar verstevigings stuts paste het nog niet

gelukkig had ik de dikkere stroomdraden nog niet vast gelijmt en kon ik ze verleggen
want door dat ze dus dubbel dik waren dan de vorige klemmen ze echt heel erg
als dit probleem zich blijft voordoen dan ga ik ze vervangen door koperen strips op de duiktank te kleven

nu wachten op de accu packs om te kunnen proefdraaien

groeten raf

hallo

weer wat verder kunnen doen aan de u47

de nieuwe drager die bleef maar klemmen
de oorzaak is dat robbe aan het waterdichte schot twee lipjes had voorzien waar je achter de drager in vast lijmt
daar de nieuwe drager tot IN dit deksel komt bleef die daar aan hangen
door nu twee stukjes weg te zagen aan de drager is dit probleem opgelost

de BB koppeling van de schroefas draait een beetje nipt tegen de koelvin van de spaningsstabilisator aan en maakt een schurend geluid
daar nog eventjes met een schuurpapiertje wat plaats winnen maar dan moet eerst de koppeling er weer uit

de drijf proef heeft hij goed doorstaan en zoals verwacht licht hij nu hoger op het water
ook de onstabiliteit is er weer terug maar dat wordt opgelost als hij terug op zijn originele waterlijn komt te liggen
ik moet ni 600 gr lood gaan verdelen over de hele lengte van de u47
jammer dat ik deze boot niet zo heb gebouwd als de u2540 dan kon ik het lood onder de WTC mooi in de kiel lijmen en lag het op zijn diepste punt in de romp

het vaar beeld is het zelfde zoals voorheen daar er voor de aandrijving niets is veranderd alleen dat er minder accu's in zitten
maar wel met een hogere capaciteit en makkelijk te wisselen
ik heb nu ook kontrole led's voor de pomp ingebouwd en kan nu zien wat er in de boot gebeurt
met deze led's kan ik meer zien dan alleen vol of leeg pompen maar ik moet nog aan dat printje werken nu geven ze alleen indikatie van vol of leeg pompen

groeten raf

Back