U 47 van Robbe

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 19 sep 2003.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo
    vandaag in de boeken kunnen klijken
    en er sitten ongeveer een stuk of 5 standaard maten tussen de twee maten die ik zelf hier nu heb
    er is ook verschil in zachtheid en dat is ook te voelen bij de twee die ik heb
    welke goed gaat zijn geen idee
    morgen naar maastricht en O ringen halen
    dan heb ik nog een paar dagen om te testen

    lex ik breng ze zondag mee kan je eens kijken wat een vereschil het maakt
    volgens de mechanieker zouden deze O ringen tot een druk van 50 a 60 bar moeten blijven afdichten
    als ik deze druk haal dan gaat er niet veel meer van mijn modellen over schieten denk ik

    groetjes raf
    ik ga bij de knijnen het gras afrijden nu
     
  2. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf,ik ben net terug van duikbootjes kijken en wil even op de "O" ringen terug komen.

    Ik werk dagelijks met O ringen in koelinstallaties ,en als je niet weet welke maat je moet hebben ,moet de O ring 20 % dikker zijn dan de diepte van de gleuf dan moet hij goed afdichten,ook bij een lage druk zo als bij jou boot.

    Gr Joop
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb nu de diameter gemeten van de buitenring en kom op 102.30
    de binnen ring waar de o ring opkomt is 98.72
    dit geeft een dikte verschil van 3.58
    dus als ik het goed heb zou een O ring van 1.79 moeten afdichten
    dan wordt deze nog wel niet plat gedrukt dus moet hij nog ietsje dikker zijn

    hallo joop

    20% diekker dan de diepte van de gleuf
    komt uit op 2.12

    ergens wordt ik gek van al die getallen (moet aan mij liegen hoor)
    ik ga vandaag naar maastricht en die mensen zullen wel weten wat er in zou moeten kunnen

    vanaf nu maak ik ze helemaal zelf dan heb ik geen probleem er mee

    groetjes raf
     
  4. Harrie68

    Harrie68 Guest

    He Raf,

    Ik heb zelf ook het probleem gehad met een o-ring voor de akula maar ik heb de boot gewoon mee genomen naar
    een zaak hier in de buurt en dan te plekke gepast,en heb tot nu toe geen last weer gehad en heb direct de maat
    laten op schrijven voor de volgende keer.maar moet er wel bij zeggen dat ik ook nog kraanvet gebruik en dat
    bevalt mij heel goed.

    succes er mee.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik ben deze namiddag bij brammer geweest in maastricht
    vriendelijke mensen die echt willen helpen
    maar nu komt het
    de maat van O ring die in de bajonetsluitingen moet wordt niet meer gemaakt als standaard maat

    ik heb nu O ringen mee 90/2.0
    en ze dichten beter af dan de originele maar lekken nog
    alleen ze lekken niet in alle boten dus er zit nog een verschil tussen de bajonetsluitingen zelf

    ik heb nu gemailt om een 90/2.5 te bestellen

    de originele O ring die kwam maar 0.01 mm boven de groeve uit en kon haast niet afdichten
    de nieuwe komt er ietsje verder bovenuit maar nog net niet genoeg
    ik heb nu oracover er onder zitten maar het blijft behelpen
    er waren genoeg O ringen van 3 mm maar deze waren te dik en de maat 90/2.5 was niet meer op voorraad
    ik ben nu eerst bezig met de u47 en dan ga ik beginnen aan de u2540 te voorzien van de nieuwe ringen
    en zo verder met de akula en de type 7 F
    dus voor het weekeinde kom ik niet meer aan een 90/2.5 ring grrrrrrrrrrrrrrrrr
    maar voldoende oracover er onder moet toch lukken om de u47 zondag te kunnen laten varen

    groetjes raf en tot zondag
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi raf,

    Kijk ook eens of er geen krasjes en / of beschadigingen in de ring zitten. Dan op het vlak van de buitenring waar de o-ring op af moet dichten. Met het in en uit schuiven wil je dat vlak wel eens beschadigen met de nokken van de bajonet. Is mij ook eens overkomen, er zit aan stuurboord onder nog steeds een zwakke plek in de afdichting. Als er lucht lekt is het daar. Met de tape er nu onder is dat weg, maar het zou bij jou ook zomaar kunnen. Vooral als je zegt dat het in de ene boot goed afdicht, en in de andere niet.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    the neverendig story of the robbe U47
    hahahahahahaha
    kon wel een soap serie op tv worden

    nadat de bajonet eindelijk afsluit
    knal blub blub blub (belletjes gelijk spa rood)

    het probleem is die verdomde supper lijm die op geen barst trekt
    net zoals bij de u2540 is ook hier de volledige binnen ring van de bajonet sluitign los gekomen
    deze was ook met die shit lijm gelijmt

    HEIN WAAR BLIJVEN DIE TWEE TUBES LIJM
    zitten die al aan utrecht of zo want als ik de u47 nog varend wil krijgen tegen zondag dan moet die lijm nu toch reeds een eindje gevorderd zijn
    nederland gaat nog maar hier bij ons zit er een rem op de post (staking)

    hier een paar foto's

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    zoals je ziet zit de lijm nog wel tegen de eindstop aan maar van de alu is hij gelost
    deze was opgeruwd maar toch geeft de lijm restant een supper gladde oppervlakte weer????
    de lijm vliegt in stukjes als je der spanning op zet
    normaal blijft deze lijm ietsje flexible maar ik denk dat door het water deze glashart is geworden
    dat verklaart ook het knal effect dat tehoren was toen hij volledig los sprong
    het roze is een kleurstof die ik gebruikt heb bij het testen maar dat was ook geen succes
    of ik hem zondag nog varend krijg denk ik niet
    geen nood ik heb nog boten die het wel doen
    maar ik breng hem toch mee
    dan kunnen jullie met eigen ogen de zaak eens bekijken want dat is nogaltijd beter dan een foto niet ????
    de kriek komt ook mee met al zijn problemen
    eens kijken of we hier ook van die lijm hebben gebruikt ?????

    groeten raf ik ga bedenken hoe ik aan die uhu 300 lijm kan komen tegen het einde van deze week


    groetjes raf
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,

    we beginnen niet te jagen he???
    Die paar dagen kunnen er ook nog wel bij.

    HEIN WAAR BLIJVEN DIE TWEE TUBES LIJM
    zitten die al aan utrecht of zo want als ik de u47 nog varend wil krijgen tegen zondag dan moet die lijm nu toch reeds een eindje gevorderd zijn
    nederland gaat nog maar hier bij ons zit er een rem op de post (staking)


    En nog een belangrijk ding!!!!!!
    Die lijm moet wel uitharden ik meen minimaal 48 uur.
    En donderdag wordt hij gehaald en gaat dan op de post.
    Of ik moet je een gebruikte set sturen.

    Hein
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    hahahaha nee doe maar rustig aan
    ik haal zondag toch zowiezo niet meer
    maar als ik hem nu lijm wil ik wel dat als er iets los komt het de deksel is en niet de bajonet sluiting want met die stomme bexane heb ik nu wel genoeg ellende gehad
    ik ga nu elke boot kontroleren waar er ook maar een gram van die lijm zit gaat hij er ook meteen uit want daar komt toch alleen maar ellende van

    en nu is er nog geen probleem maar als eenmaal de nieten set er op zit en er gebeurt zo iets mee dan flip ik kompleet door denk ik
    want het is niet alleen de bajonet maar dan gaat ook heel de boot voor een stuk mee in de vernieling om alles weer mooi strak te krijgen

    groetjes en reeds bedankt voor de moeite
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Halo Raf

    De O ring moet min.2,15 mm dik zijn als de speling van het mannetje en vrouwtje minimaal is,als de speling b.v.0,1 mm of meer is moet je die speling bij de dikte van de ring optellen,op zo,n manier heb je echt een goede afdichting,ook bij deze lage druk ,want hoe hoger de druk hoe beter de O ringen afdichten.

    En wat een gedoe om bij jullie aan spullen te komen,lopen er soms ook nog koppensnellers bij julie in het bos?
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joop

    nee maar als klein meisje zou ik toch maar oppassen want niet alle gekken zitten vast
    en dat is hier zelfs relatief want wegens procedure fouten komen er wel de laatste tijd een hele hoop van die (mensen) op vrije voeten


    het is echt een gedoe hier
    en als je dan aan spullen geraakt dan is het nog maar te zien of ze doen wat ze zouden moeten doen
    BV een boortje van 2.2 moet gewoon een gat boren van 2.2 amen uit
    een draai bank waar je een gat mee boort verloopt niet als je de positie van het gat gecentert hebt
    een boor kolom kan nog wel iets verlopen maar een draaibank niet (of zie ik het weer verkeert)
    mijn center punten staan als ik ze in de klauw zet en de boorkop recht over elkaar dus normaal zou een gat recht geboort moeten worden

    dan met de lijm die we hadden
    eerste proeven waren en zijn nog steeds uitstekenthet geeltje nummer 1 vaart nog steeds zonder problemen en die is met die bexane helemaal inelkaar gelijmt

    wil ik hobby materiaal dan ga ik naar bergeyk
    want hier moet ik zeker 70% bestellen

    hier vind je voor vliegtuigen en auto's 1000 den onderdelen
    maar voor boten ????????????????


    groeten raf
     
  12. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Wat je voor die hobby toch allemaal moet overhebben raf.
    Zo dichtbij als die grote steden als Hasselt en Maastricht en Eindhoven ook lijken met hun doe-het-zelf- en hobbywinkels maar die niet te bereiken zijn...
    Blij dat ik in centrum Vlaanderen woon, alles lekker dicht in de buurt 8O

    Kan ik je misschien ergens mee helpen, je producten bezorgen, je op de goede weg helpen? Een boortje van 2,2 misschien??
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik krijg al hulp van hein die gaat me de lijm opsturen
    en die boortjes heb ik ook reeds gevonden hoor
    het is niet dat je nergens aangeraakt maar dat het allemaal zo lang duurt
    een eenvoudig email of telefoontje zou voldoende moeten kunnen zijn om een bestelling te plaatsen
    een voorschot kan betaald via de bank en dan het afschrift doormailen als bevestiging

    ik kan langs de andere kant ook de bedrijven begrijpen hoor dat er soms bestellingen gedaan worden en nooit afgehaalt
    maar als je nu al jaren klant bent dan moet het toch allemaal makkelijker kunnen
    ze zetten een nieuw gebouw op een nieuwe lokatie en meteen kan je haast niets meer of het moet langs omwegen

    en om iets over te hebben voor mijn hobby hahahaha
    dat maakt de hobby nu juist zo lekker interresant
    maar er is tegen woordig meer rommel dan goed spul te koop
    om een goede rechte staf rvs te vinden om er een as van te maken moet je wel haast hemel en aarde verzetten
    want de assen in de bouwdozen roesten voor je ze kan inbouwen
    dat ze dan de prijs wat optrekken en er tenminste goed materiaal in duwen inplaats van rommel

    toen ik nog nachtpost maakte was het makkelijker om ergens naartoe te rijden
    dan had ik wat meer tijdover maar nu met die wisselende posten is het behelpen en lijken inderdaad de winkels verder weg dan ooit
    ookal omdat deze sluiten voor het weekeinde en we normaal zaterdag voormiddag gaan winkelen om eten en dergelijke in huis te halen (moet de vrouw ook nog wat verzorgen hahaha)is het haast onmogelijk om ergens naartoe te rijden

    we hebben op het werk 3 nieuwe modellen dus moeten er ook overuren geklopt worden
    er gaat zoveel tijd in dat werken in zitten dat er voor de hobby haast niets meer over blijft
    je verdient bakken geld maar je hebt geen tijd om het uit te geven

    vandaag ga ik nazien waar ik nog van die bexane lijm in mijn modellen heb gebruikt en dan een inventaris opmaken van de te verwachten schade
    die ik ga oplopen

    groetjes raf
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag eens gaan kijken waar die rommel overal in en op zit

    de u 2540 is er ook door geinfecteerd
    de assen zijn er mee vast gezet maar voorlopig geen actie daar het allemaal nog dicht is en er geen scheurtjes tezien zijn
    het gat in de eind dop is er ook mee dicht gemaakt maar langs binnen uit zoals een klinknagel door het gat naar buiten geperst
    hier ook nog geen actie

    de kriek is er ook door besmet en hier moet wel aktie ondernomen worden
    aan de binnen ring zie je dezelfde barstjes als bij de u47
    dus tussen de ring en de einddop
    deze is dus vermoedelijk ook aan het los komen
    hopelijk komt hij ook zo helemaal zonder stukken los zoals bij de twee vorige boten

    tot zover de update

    groetjes raf
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag is de lijm van hein aangekomen en heb ik nu nog de koppeling er terug opgelijmt

    eerst de oude lijm van de einddop er afgehaalt
    dan met een vijl de dop opgeruwd
    en daarna de bajonetring ook ruwgemaakt met een dremel met een schuurtolletje er op
    daarna alles ontvet met aceton

    dan de bajonet zonder O ring inelkaar gezet en juist gecentreerd op de buis
    dan de WTC er in geschoven en lijm aangebracht en dan het staartstuk IN de bajonetring gedrukt

    nu wachten tot morgen om naar het resultaat te kijken

    de oude lijm die sprong in stukjes zo ik er met een plat schroevendraaiertje aan kwam
    hij hechte wel een beetje op de einddop maar niet echt dat het druk bestendig zou zijn

    nu spannend wachten tot hij is uitgehart om naar het resultaat te kijken


    groetjes raf
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag de twee romphelften uitelkaar gehaalt wat gelukkig goed verlopen is zonder alteveel kracht te hoeven zetten

    nu is de ring aan het uitharden en donderdag zal de eerste proefvaart terug opnieuw beginnen in de test tank

    het lood voorin is nu ook vastgezet en de trim loodjes ook
    nu moet alleen de brugge regelaar nog naar de bakboord kant verhuizen omdat ik nu niet aan de regelschroef kan

    dit was voorlopig alles tot donderdag

    groetjes raf
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    he ver ben je nu met het lijmen?
    Lukt het nu wel?

    Hein
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    ja ik heb nu de u47 en de u2540 terug opnieuw gelijmt
    volgens u zou de lijm 48 uur moeten uitharden en die zijn nu voorbij
    zaterdag ga ik proef varen met beide modellen

    de kriek krijgt een nieuwe tech rek
    het probleem is dat de spantjes van een materiaal gemaakt zijn wat wel goed lijmt maar dat in stukken vliegt zo snel er tegen gestoten wordt
    deze ga ik nu vervangen door printplaat

    ook het systeem met de draadstangen wordt veranderd
    inplaats van 60 moertjes ga ik de techniek van jos toepassen met messing buisjes tussen de spanten

    dit kan eenvoudig gebeuren zonder al te veel moeite te kosten
    daar het tech rek los kan van de romp

    groetjes raf
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    niet kunnen wachten en vandaag de eerste duikproeven gedaan

    en waarempel de endfast lijm houd de druk dus wel

    HEIN bedankt voor de tip en de lijm
    al de rest gaat de vuilbak in want als ik zo aan het kijken was dan is er hier en daar ook nogal wat los gekomen aan het techrek

    en nu dit allemaal terug vaststaat met endfast is het tech rek ook terug stijver geworden
    en zo moet het dus zijn
    geen belletje meer te bespeuren en de koppeling dicht als nooit tevoren
    bij de u2540 komen er hier en daar nog wel heel fijne belltjes boven maar dat is door de dichtingen van de stuurstangen en daar heb ik dus nu ook de oplossing voor gevonden en dat is dus de volgende operatie
    maar zoals het er nu uitziet zijn de lekjes zo klein dat ik er wel noat van heb genomen maar nog geen herstelling ga uitvoeren
    dit gebeurt na de volgende grote beurt wat bij mijn boten om het jaar gebeurt
    nu de rest terug in orde brengen

    het systeem dat ik toe pas in al mijn boten heeft voordelen wat constructie betreft
    al de stukken zijn hetzelfde wat je moet draaien
    maar als je dan een fout aan een boot ontdekt wat zich dan afspiegeld in al je andere boten dan licht heel je vloot aan de kant

    hopen dat het na deze problemen opgelost is

    groetjes raf
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag een film ploeg van de vrt over de vloer gehad
    en een lokqtie gevonden voor 2008 een duikboten weekeinde te houden
    ja ik begin reeds aan volgend jaar te plannen
    het is een duikclub met een watertje waar je u kunt tegen zeggen maar daar komt nog wel een topic over

    de u2540 heeft vandaag zijn diepduikproeven afgelegd
    hij heeft op de bodem van de vijver gelegen en dit was op een diepte van 5 meter
    waarna hij zijn opduik is beginnen aanvangen
    dit is verschillende keren gebeurt zonder ook maar 1 druppeltje te lekken

    meneer HEIN bedankt voor de lijm
    het varen ging niet probleem loos daar de sensor ietsje te gevoelig blijkt te reageren op het water aldaar
    het heeft een Ph van 0.0 en daardoor kunnen er geen algen in groeien
    en je hebt daar dus een klare blik tot een metertje of 3
    daarna wordt het donker en de licht inval speelt een grote rol
    je ziet gewoon weg wel je boot maar je kan de diepte dus niet schaten en zo zit je direkt 1.50 diep

    maar er is meer dan 1 uur gefilmd en ik hoop dat ik deze band toegestuurt gaan krijgen zodat ik jullie mee kan laten genieten van dit mooie ogenblik


    groeten raf
     

Deel Deze Pagina