U 47 van Robbe

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 19 sep 2003.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    betaald heb ik altijd alles daar licht niet het probleem
    ik heb bij niemand schuld zelfs niet bij een bank want ik heb nergens een lening lopen

    kom je niet naar lelystad dan ?????

    de pericelen met materialen (zie het boortje van 2.2 mm)is niet alleen in de modelbouw wereld zo ook bij andere winkels geld het zelfde devies
    eerst geld dan bestellen

    wat de motoren temaken hebben

    ik bestelde deze set 2 maal
    SPEED GEAR 480 3,45:1 7,2 V
    Best.-Nr. 6501 EUR 71,80 *

    en in de verpakking zat
    SPEED 480 Race 7,2 V
    Best.-Nr. 6330 EUR 17,30

    maar ik moest wel de prijs van 71.80 betalen
    en volgens de dealer was bovenstaande combinatie niet meer leverbaar
    alleen staat hij nog wel online bij graupener (https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=821)tekoop

    en tel dan maar eventjes uit 2 X 71.80

    wat treffens betreft in belgië is er echt niet meer veel wat duikboten aan gaat
    en ik heb dit jaar wat gesnoeid in de treffens waar ik heen wil gaan
    want er zijn een heel deel demo dagen bij gekomen maar

    wat het treffen nog aan gaat is dat het meestal op zondag is en dan zijn de winkels dicht
    en op zaterdag zijn ze meestal maar open tot 12 uur of ook helemaal niet

    en nu en dan moet ik ook nog werken zelfs op zaterdag
    want ze hebben nu op de fabriek (toelevering )gestaakt (4 dagen) en nu moeten wij 6 dagen op zaterdag komen werken om de schade in te halen
    ik wordt niet betaald want ik moet die dagen recupereren
    maar je bent wel een dag kwijt waar je iets anders op kon doen


    groetjes raf
    ik doe je een pb met mijn adres want ik wil echt wel die lijm gebruiken
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    nu terug eventjes over het probleem

    daar ik alles dubbel heb ben ik dus in de mogelijkheid geweest om het achterste gedeelte alleen te testen
    drukbuis en daar een bajonet sluiting op gemonteerd (vrouwelijke kant)
    en na de test is gebleken dat de achterkant dus water dicht is

    dan terug met de originele romp maar wel een nieuwe O ring gestoken
    er zijn nog twee lekken aan de linker kant ?????
    water komt er niet in maar lucht gaat er wel uit

    nu ben ik de eind dop die ik dus nog reserve heb liggen aan het voorzien van een schot met een ventieltje zodat ik er druk op kan zetten
    zo kan ik de wtc die in de romp zit opdruk brengen en krijg ik een betere kijk op waar een lekje is

    nu moet dit nog wel eerst drogen voor ik kan testen dus vanavond maar eerst terug een update

    groeten raf
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de test gedaan en het rusultaat is
    de bajonet O ring lekt

    ik heb een diepte van 1.36 MM en een spleetbreedte van 2.49 mm
    heeft er iemand pertoeval een tabellen boekje langs de pc liggen

    de O ring die ik nu heb is 1.77 dik
    deze licht losjes in de gleuf

    en de andere die ik nog heb liggen is 2.69 dik
    deze is iets kleiner en spant rond de bajonet maar kan er niet in
    dus deze is te dik


    voor de rest is de romp water dicht
    er ontsnappen lucht belletjes maar er komt geen water in de boot
    maar eigenlijk horen er helemaal geen belletjes te ontsnappen

    aub kan er eventjes iemand in zijn boekje kijken wat ik eventueel nodig zou hebben
    want hoe stom het ook lijkt ik heb een boekje maar dat licht op de fabriek
    en daar kan ik nu niet aan

    groetjes raf
     
  4. Stefaan

    Stefaan

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Wijnegem
    Hoi Raf,

    de groef van een o-ring dikte 1,77 staat er niet in 1.8 wel
    voor deze is de breedte 2.2 pneumatische aangedreven en 2.4 hydraulisch
    de diepte is 1.55 pneumatisc en 1.5 hydraulisch.

    voor U neem de pneumatische maten.
    de stralen (afrondingen) van de groef zijn 0.3

    is uwe telefoon kapot? je kan me toch bellen voor info.

    groeten,

    Stefaan
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    nee nie kapot wel plat hahahaha
    teveel gebelt vandaag en nu is de accu plat
    handig zo een draadloze

    skype maar

    groetjes raf
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    ik snap het nu niet meer.
    De ene keer zit de ring los de andere keer lekt de o-ring.
    Dan zijn de motoren verkeerd en dan weer oke.
    Of de servo draait verkeerd en is dan weer goed.
    Wat is nu het probleem Raf??
    Ik denk dat er meer mensen zich dat afvragen.
    Bouw eens wat rustiger en maak er geen accoord werk van.

    Hein
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo ??????
    ik heb 11 boten die kunnen varen
    dus ik kan aan die 11 boten problemen hebben
    je moet dus de topic's waar de postings in gebeuren niet door elkaar halendaarom zal ik ze eventjes op een rijtje zetten voor jullie
    de kriek
    motoren zitten er niet goed in doordat de assen niet goed uitgelijnt zijn is opgelost
    de duikroeren zitten vast doordat er ca lijm is tussen gelopen is opgelost
    de assen lopen tezwaar doordat de originele voorzien waren met een diameter van 2.2 en er nu assen van 4 in zitten wordt opgelost door de bussen te ruimen of vervangen

    de u2540
    de bajonet sluiting was los gekomen doordat de lijm gelost heeft is opgelost
    de bajonet sluit niet 100 % de oorzaak is gevonden en wordt deze week opgelost
    de romp is gebarsten daar ik de boot anders heb gebouwd dan voorzien wordt ook deze week opgelost

    de u47
    heeft tot nu toe goed gevaren en nu is er een lucht lekkage
    de oorzaak was een lekkende bajonetsluiting daar ze met dezelfde lijm was gelijmt als de u2540 is opgelost
    nu lekt er lucht langs de O ring en deze wordt deze week nog vervangen door eentje die iets dikker is en ik heb nu goed vet van stefaan gekregen dus is haast opgelost

    het probleem met de servo is irellevant aan dit alles maar staat wel ergens in het topic bij de u47
    deze dient om het ventiel te bedienen en is vervangen door een die in de goede richting draait
    dus ik heb er eentje over en is opgelost

    de orka
    brandje gehad in doordat de regelaar opbrande tijdens het varen oorzaak nooit gevonden het was een rookie van robbe
    deze is vervangen door een water dichte van conrad en is dus opgelost

    een nieuwe romp voor de orka gebouwd doordat de polyester door de brand beschadigd was en ik de zaak niet meer vertrouwde was opgelost

    de nieuwe romp lekt steeds harder oorzaak kon niet worden gevonden
    de romp is dan leeg gemaakr en de lek zat in het batterij vak is opgelost

    de romp lekt nog een heel klein beetje???
    een aantal lekjes door lucht bellen in de polyester
    oorzaak de temperatuur waneeer de romp gebouwd was zal te koud geweest zijn of de gelcoat te oud is opgelost

    de orka krijgt een nieuwe rugvin die kan worden afgenomen
    net het zelfde principe zoals een zwaard bij een zeilboot maar dan anders om
    dit om de orka beter te kunnen transporteren en de kist wordt dan 15 cm lager wordt aan gewerkt

    het type 23

    problemen met het roer zijn opgelost
    de gebroken staart door de tentoonstelling is opgelost
    het verloren tandtwieltje is opgelost
    deze boot licht nu eventjes stil onder een doekje te wachten

    thypoon
    assen zitten er in en de motoren zijn uitgelijnt
    eerst de problemen met de bajonetsluitingen oplossen want deze is dezelfde als die van de u2540 en de u47
    voor de rest geeft deze boot nog geen problemen

    de akula
    geen problemen buiten dat de bajonet sluiting dezelfde is als de u2540 deu47 en de thypoon
    dus deze boot staat ook in het droogdok te wachten op een oplossing


    de george
    licht te wachten op een bajonet sluiting
    diegene die ik gemaakt had is net ietsje tegroot naar mijn goesting

    manta rog
    probleem dat ik de rolroeren niet naar mijn goesting krijg ingebouwd


    dat was het voorlopig zowat
    de andere boten werken naar behoren

    groetjes raf

    hopelijk kunnen jullie er nu terug aan uit
     
  8. Harrie68

    Harrie68 Guest

    He raf,

    dan ben ik toch blij dat ik maar twee onderzeeers heb,en ik me druk maken over een paar stippen te zetten op de
    patrick henry,ja dan mag niet zeuren. :oops:

    Ik wens je veel succes en sterkte er mee :thumbsup: en laat eens wat foto`s zien kunnen wij ook zien wat de problemen zijn,misschien leer ik er nog wat van.
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Harrie,
    je hebt gelijk.
    Laat ons dan maar wat minder boten hebben.
    We kunnen wel varen.
    En problemen?
    Wat zijn dat?
    Ja jou stippen en cirkel op je boot.
    Dat zijn problemen he!
    Maar voor de rest..................

    Hein
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    niet kunnen varen is veel gezegd

    maar het eigenlijke probleem is dat ik bij norbert brugge bajonetsluitingen heb gekocht die niet dicht zijn

    na het opmeten van de opening in de bajonetring waar de O ring in moet komen lijkt deze opening tegroot voor de O ring

    dit probleem staat helemaal los van de verkeerde lijm keuze
    dit wordt opgelost zo snel ik de lijm in huis krijg (opgestuurt door hein)

    maar blijf ik nog met het O ring probleem zitten
    de zelf gemaakte bajonetsluitingen zijn wel dicht ????

    maar op dit ogenblik zijn er dus 4 boten waar dezelfde gekochte sluitingen in zitten
    en deze staan dus nu op het droge en ik kan je zeggen dat ik dat KL**en vind
    want dit is helemaal niet te voorzien en een oplossing is er voorlopig ook nog niet

    ik heb plakband onder de O ring gekleeft en dat brengt oplossing maar voor korte duur
    ik moet dus opzoek naar dikkere O ringen
    maar volgens stefaan zijn boekje is er geen maat meer tussen 1.77 en 2.66
    of het zou een niet standaard maat moeten zijn

    en of je nu 10 of maar 1 boot hebt maakt in dit geval niet uit
    lek is lek en dat is dus best onaangenaam
    en het heeft zelfs niet te maken met snel of onzorgvuldig werken
    want het stuk dat lekt is aangekocht
    en voor 100 euro mag je wel een sluiting verwachten die ook echt afdicht
    of zie ik dat verkeert (kan ook natuurlijk )

    wat de orka betreft is het een kleine wijziging om hem beter en makkelijker te kunnen transporteren
    en het probleem met de manta rog is dat ik het zoals gepland niet mooi vind
    het werkt wel maar ik vind de combinatie richting duikroeren niet mooi aansluiten aan de romp
    een cosmetisch probleem zeg maar


    groeten raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is een bekend probleem, heb ik ook last van. Oplossing: een stukje 2mm breed plakband in de groef plakken (ontvetten !), en dan de ingevette o-ring omheen eronheen leggen. Dan wordt de groefdiameter een fractie groter, en presto, de ring dicht wel af. Één maal rondom is bij mij voldoende met oracover trimlijn. Nooit geen lekkage meer via de bajonetring.

    jij schrijft dat het bij jou niet werkt, dan twee maal eromheen??

    Of anders een 2,66 ring erom die te klein is. Door het oprekken wordt de doorsnede ook kleiner. Even experimenteren.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo lex


    ik heb onder de O ring een laag dikke plakband liggen maar dat was niet genoeg
    dan drie lagen oracover tape er nog maar eens mee onder maar nog steeds niet genoeg
    en 4 lagen lukt niet want dan krijg ik de sluiting niet meer dicht

    en een dikkere O ring zit er nog niet in want dinsdag kan ik maar eerst naar de winkel want die sluiten vanaf zaterdag middag tot dinsdag morgen
    en daar ik morgen post heb tot 14.00 kan ik maar naar de middag naar de winkel
    en zit ik hier nu dus achter de pc muziek te draaien
    van fransje bouwer LOL

    stefaan had daar ook reeds over gepraat donderdag maar ja het is hier een lang weekeinde geweest voor sommige
    en dus alles dicht

    ik had nog een dikkere ring liggen maar deze was 2.66 en ik kon hem niet genoeg oprekken om hem klein genoeg te krijgen
    het voordeel is wel dat ik dinsdag op de fabriek in de kasten kan gaan snuffelen om te kijken wat er allemaal tekrijgen is (lekker dikke boeken of pc)
    en hulp van collega's die voor een kopje gratis koffie (ik moet die dus betalen hahaha)nog wel iets willen doen voor me

    wat is de wereld soms toch schoon he al vind ik het nu knudde dat er 4 boten stil liggen en er eerst een oplossing moet gezocht worden

    maar als je een andere O ring hebt gestoken heb je daar de maten nog van lex
    dan kan ik daar van die maat reeds uitgaan
    pak ik een kleinere en een ietsje grotere mee
    van de winkel
    ik moet dan nog wel eens terug over en weer maar dan kan dat allemaal in 1 keer met weer wat reserve O ringen

    groetjes raf
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf.

    Nee, geen maten meer. Het was toen ook een experiment om het dicht te krijgen, maar toen het met de tape lukte ben ik ermee gestopt. Het was een 2,5mm dikke o-ring dacht ik, maar de diameter is gissen. Anders neem ik m'n bakje ringen wel mee Zondag, kun je testen.
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    als je dan vrij hebt ga dan naar Maastricht.
    daar is een winkel die heeft alle buitenaardse maten o-ringen.
    De afrit naar het Academisch Ziekenhuis langs de autoweg Maastricht-Luik.
    Bovenaan rechts, dan zie je links het bedrijf liggen.
    Het verkoopt lagers, materiaal en o-ringen
    Neem je boot mee!!!!!!!!

    Hein
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein


    ik heb gelukkig nog een stel losse ringen liggen
    losse is veel gezegd

    ik heb met deze ringen de boot getest zie het topic er over
    dus een deksel met de binnen ring
    en een buis met een buiten ring
    ik heb deze reeds in de auto liggen en ik wil die zeker mee nemen
    als ze daar op passen dan passen ze ook op de andere

    ik zal eventjes op internet zoeken of ik het bedrijf vind

    want het is echt om gek te worden weetje
    alles zit vast en is klaar en het heeft gewerkt (maar wel met een plakbandje er onder) en opeens dikke ellende
    loskomen is ook erg maar dat kan je herstellen door het terug vast te lijmen
    maar dit is niet zomaar opgelost met wat lijm

    heb je soms een naam van dat bedrijf????

    ik ben sneller in maastricht dan in hasselt hoe gek het ook is

    groetjes raf
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    RAF,
    voorheen was het "Het Lagerhuis"
    Hoe ze nu heten weet ik niet.
    De afrit van het Academisch Ziekenhuis moet je hebben.
    Aan het eind rechts en bij de verkeerslichten links en dan weer links.
    In die straat is ook een drukkerij.
    NEEM JE BOOT MEE ! !
    Dat helpt daar.

    Hein

    Je kunt je ring ook zelf maken.
    In Duitsland verkopen ze die rubber per meter.
    In Sonar staat vaker een advertentie daarvoor.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    doen ze hier ook
    maar stefaan heeft gezegd dat de mogelijkheid bestaat dat de ring lekt juist daar waar hij aan een gekleeft is
    en als er eentje is die dat kan weten dan ben ik bij stefaan wel bij de juiste persoon denk ik niet ???

    dus ik heb liever een ring uit 1 stuk
    ik zal eens verder zoeken want ik kom niet via de auto strade naar maastricht ik kom via lanaken en zo aan het stadshuis richting europa brug
    de auto strade is een heel eind omrijden via kleine wegentjes van uit genk
    en via zutendaal ben ik snel in lanaken en zo de grens over

    groeten raf
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    heb iets gevonden


    kogellagerhuis
    het graanmolen 20
    6229 pa maastricht
    043-3560707

    dat zou het moeten zijn
    ga er morgen eens naar telefoneren

    groetjes raf
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    niet bellen maar er naar toe gaan.
    Mondeling is beter dan via de telefoon.
    En je ziet ook meteen wat ze nog veeeeeeeeeeeeeel meer hebben.
    Ik meen ook dat ze nu perslucht materiaal hebben.
    En dat de o-ringen na verloop van tijd niet meer goed afsluiten is ook normaal.
    Het is rubber wat harder word en wat krimpt.
    Vaak worden ze slecht door het vet wat we gebruiken om de ring in te vetten.
    Maar neem een reserve ring mee.

    Hein
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    ik bel eerst om te kijken of ze open zijn
    en als ze open zijn er als een speer naartoe wat dacht je
    en een reservering ze kosten geen 10 euro per stuk wel ??????
    ik neem er meteen als ze passen een doosje van mee
    normaal zitten er 10 in zo een doosje dus met die 5 boten ben ik er zo doorheen

    groetjes en ik laat wel iets weten
     

Deel Deze Pagina