U 47 van Robbe

hallo
vandaag in de boeken kunnen klijken
en er sitten ongeveer een stuk of 5 standaard maten tussen de twee maten die ik zelf hier nu heb
er is ook verschil in zachtheid en dat is ook te voelen bij de twee die ik heb
welke goed gaat zijn geen idee
morgen naar maastricht en O ringen halen
dan heb ik nog een paar dagen om te testen

lex ik breng ze zondag mee kan je eens kijken wat een vereschil het maakt
volgens de mechanieker zouden deze O ringen tot een druk van 50 a 60 bar moeten blijven afdichten
als ik deze druk haal dan gaat er niet veel meer van mijn modellen over schieten denk ik

groetjes raf
ik ga bij de knijnen het gras afrijden nu
 
Hallo Raf,ik ben net terug van duikbootjes kijken en wil even op de "O" ringen terug komen.

Ik werk dagelijks met O ringen in koelinstallaties ,en als je niet weet welke maat je moet hebben ,moet de O ring 20 % dikker zijn dan de diepte van de gleuf dan moet hij goed afdichten,ook bij een lage druk zo als bij jou boot.

Gr Joop
 
hallo


ik heb nu de diameter gemeten van de buitenring en kom op 102.30
de binnen ring waar de o ring opkomt is 98.72
dit geeft een dikte verschil van 3.58
dus als ik het goed heb zou een O ring van 1.79 moeten afdichten
dan wordt deze nog wel niet plat gedrukt dus moet hij nog ietsje dikker zijn

hallo joop

20% diekker dan de diepte van de gleuf
komt uit op 2.12

ergens wordt ik gek van al die getallen (moet aan mij liegen hoor)
ik ga vandaag naar maastricht en die mensen zullen wel weten wat er in zou moeten kunnen

vanaf nu maak ik ze helemaal zelf dan heb ik geen probleem er mee

groetjes raf
 
He Raf,

Ik heb zelf ook het probleem gehad met een o-ring voor de akula maar ik heb de boot gewoon mee genomen naar
een zaak hier in de buurt en dan te plekke gepast,en heb tot nu toe geen last weer gehad en heb direct de maat
laten op schrijven voor de volgende keer.maar moet er wel bij zeggen dat ik ook nog kraanvet gebruik en dat
bevalt mij heel goed.

succes er mee.
 
hallo


ik ben deze namiddag bij brammer geweest in maastricht
vriendelijke mensen die echt willen helpen
maar nu komt het
de maat van O ring die in de bajonetsluitingen moet wordt niet meer gemaakt als standaard maat

ik heb nu O ringen mee 90/2.0
en ze dichten beter af dan de originele maar lekken nog
alleen ze lekken niet in alle boten dus er zit nog een verschil tussen de bajonetsluitingen zelf

ik heb nu gemailt om een 90/2.5 te bestellen

de originele O ring die kwam maar 0.01 mm boven de groeve uit en kon haast niet afdichten
de nieuwe komt er ietsje verder bovenuit maar nog net niet genoeg
ik heb nu oracover er onder zitten maar het blijft behelpen
er waren genoeg O ringen van 3 mm maar deze waren te dik en de maat 90/2.5 was niet meer op voorraad
ik ben nu eerst bezig met de u47 en dan ga ik beginnen aan de u2540 te voorzien van de nieuwe ringen
en zo verder met de akula en de type 7 F
dus voor het weekeinde kom ik niet meer aan een 90/2.5 ring grrrrrrrrrrrrrrrrr
maar voldoende oracover er onder moet toch lukken om de u47 zondag te kunnen laten varen

groetjes raf en tot zondag
 
Hoi raf,

Kijk ook eens of er geen krasjes en / of beschadigingen in de ring zitten. Dan op het vlak van de buitenring waar de o-ring op af moet dichten. Met het in en uit schuiven wil je dat vlak wel eens beschadigen met de nokken van de bajonet. Is mij ook eens overkomen, er zit aan stuurboord onder nog steeds een zwakke plek in de afdichting. Als er lucht lekt is het daar. Met de tape er nu onder is dat weg, maar het zou bij jou ook zomaar kunnen. Vooral als je zegt dat het in de ene boot goed afdicht, en in de andere niet.
 
hallo

the neverendig story of the robbe U47
hahahahahahaha
kon wel een soap serie op tv worden

nadat de bajonet eindelijk afsluit
knal blub blub blub (belletjes gelijk spa rood)

het probleem is die verdomde supper lijm die op geen barst trekt
net zoals bij de u2540 is ook hier de volledige binnen ring van de bajonet sluitign los gekomen
deze was ook met die shit lijm gelijmt

HEIN WAAR BLIJVEN DIE TWEE TUBES LIJM
zitten die al aan utrecht of zo want als ik de u47 nog varend wil krijgen tegen zondag dan moet die lijm nu toch reeds een eindje gevorderd zijn
nederland gaat nog maar hier bij ons zit er een rem op de post (staking)

hier een paar foto's

DSC00003.JPG

DSC00004.JPG

DSC00005.JPG

DSC00006.JPG


zoals je ziet zit de lijm nog wel tegen de eindstop aan maar van de alu is hij gelost
deze was opgeruwd maar toch geeft de lijm restant een supper gladde oppervlakte weer????
de lijm vliegt in stukjes als je der spanning op zet
normaal blijft deze lijm ietsje flexible maar ik denk dat door het water deze glashart is geworden
dat verklaart ook het knal effect dat tehoren was toen hij volledig los sprong
het roze is een kleurstof die ik gebruikt heb bij het testen maar dat was ook geen succes
of ik hem zondag nog varend krijg denk ik niet
geen nood ik heb nog boten die het wel doen
maar ik breng hem toch mee
dan kunnen jullie met eigen ogen de zaak eens bekijken want dat is nogaltijd beter dan een foto niet ????
de kriek komt ook mee met al zijn problemen
eens kijken of we hier ook van die lijm hebben gebruikt ?????

groeten raf ik ga bedenken hoe ik aan die uhu 300 lijm kan komen tegen het einde van deze week


groetjes raf
 
@Raf,

we beginnen niet te jagen he???
Die paar dagen kunnen er ook nog wel bij.

HEIN WAAR BLIJVEN DIE TWEE TUBES LIJM
zitten die al aan utrecht of zo want als ik de u47 nog varend wil krijgen tegen zondag dan moet die lijm nu toch reeds een eindje gevorderd zijn
nederland gaat nog maar hier bij ons zit er een rem op de post (staking)


En nog een belangrijk ding!!!!!!
Die lijm moet wel uitharden ik meen minimaal 48 uur.
En donderdag wordt hij gehaald en gaat dan op de post.
Of ik moet je een gebruikte set sturen.

Hein
 
hallo hein

hahahaha nee doe maar rustig aan
ik haal zondag toch zowiezo niet meer
maar als ik hem nu lijm wil ik wel dat als er iets los komt het de deksel is en niet de bajonet sluiting want met die stomme bexane heb ik nu wel genoeg ellende gehad
ik ga nu elke boot kontroleren waar er ook maar een gram van die lijm zit gaat hij er ook meteen uit want daar komt toch alleen maar ellende van

en nu is er nog geen probleem maar als eenmaal de nieten set er op zit en er gebeurt zo iets mee dan flip ik kompleet door denk ik
want het is niet alleen de bajonet maar dan gaat ook heel de boot voor een stuk mee in de vernieling om alles weer mooi strak te krijgen

groetjes en reeds bedankt voor de moeite
 
Halo Raf

De O ring moet min.2,15 mm dik zijn als de speling van het mannetje en vrouwtje minimaal is,als de speling b.v.0,1 mm of meer is moet je die speling bij de dikte van de ring optellen,op zo,n manier heb je echt een goede afdichting,ook bij deze lage druk ,want hoe hoger de druk hoe beter de O ringen afdichten.

En wat een gedoe om bij jullie aan spullen te komen,lopen er soms ook nog koppensnellers bij julie in het bos?
 
hallo joop

nee maar als klein meisje zou ik toch maar oppassen want niet alle gekken zitten vast
en dat is hier zelfs relatief want wegens procedure fouten komen er wel de laatste tijd een hele hoop van die (mensen) op vrije voeten


het is echt een gedoe hier
en als je dan aan spullen geraakt dan is het nog maar te zien of ze doen wat ze zouden moeten doen
BV een boortje van 2.2 moet gewoon een gat boren van 2.2 amen uit
een draai bank waar je een gat mee boort verloopt niet als je de positie van het gat gecentert hebt
een boor kolom kan nog wel iets verlopen maar een draaibank niet (of zie ik het weer verkeert)
mijn center punten staan als ik ze in de klauw zet en de boorkop recht over elkaar dus normaal zou een gat recht geboort moeten worden

dan met de lijm die we hadden
eerste proeven waren en zijn nog steeds uitstekenthet geeltje nummer 1 vaart nog steeds zonder problemen en die is met die bexane helemaal inelkaar gelijmt

wil ik hobby materiaal dan ga ik naar bergeyk
want hier moet ik zeker 70% bestellen

hier vind je voor vliegtuigen en auto's 1000 den onderdelen
maar voor boten ????????????????


groeten raf
 
Wat je voor die hobby toch allemaal moet overhebben raf.
Zo dichtbij als die grote steden als Hasselt en Maastricht en Eindhoven ook lijken met hun doe-het-zelf- en hobbywinkels maar die niet te bereiken zijn...
Blij dat ik in centrum Vlaanderen woon, alles lekker dicht in de buurt 8O

Kan ik je misschien ergens mee helpen, je producten bezorgen, je op de goede weg helpen? Een boortje van 2,2 misschien??
 
hallo

ik krijg al hulp van hein die gaat me de lijm opsturen
en die boortjes heb ik ook reeds gevonden hoor
het is niet dat je nergens aangeraakt maar dat het allemaal zo lang duurt
een eenvoudig email of telefoontje zou voldoende moeten kunnen zijn om een bestelling te plaatsen
een voorschot kan betaald via de bank en dan het afschrift doormailen als bevestiging

ik kan langs de andere kant ook de bedrijven begrijpen hoor dat er soms bestellingen gedaan worden en nooit afgehaalt
maar als je nu al jaren klant bent dan moet het toch allemaal makkelijker kunnen
ze zetten een nieuw gebouw op een nieuwe lokatie en meteen kan je haast niets meer of het moet langs omwegen

en om iets over te hebben voor mijn hobby hahahaha
dat maakt de hobby nu juist zo lekker interresant
maar er is tegen woordig meer rommel dan goed spul te koop
om een goede rechte staf rvs te vinden om er een as van te maken moet je wel haast hemel en aarde verzetten
want de assen in de bouwdozen roesten voor je ze kan inbouwen
dat ze dan de prijs wat optrekken en er tenminste goed materiaal in duwen inplaats van rommel

toen ik nog nachtpost maakte was het makkelijker om ergens naartoe te rijden
dan had ik wat meer tijdover maar nu met die wisselende posten is het behelpen en lijken inderdaad de winkels verder weg dan ooit
ookal omdat deze sluiten voor het weekeinde en we normaal zaterdag voormiddag gaan winkelen om eten en dergelijke in huis te halen (moet de vrouw ook nog wat verzorgen hahaha)is het haast onmogelijk om ergens naartoe te rijden

we hebben op het werk 3 nieuwe modellen dus moeten er ook overuren geklopt worden
er gaat zoveel tijd in dat werken in zitten dat er voor de hobby haast niets meer over blijft
je verdient bakken geld maar je hebt geen tijd om het uit te geven

vandaag ga ik nazien waar ik nog van die bexane lijm in mijn modellen heb gebruikt en dan een inventaris opmaken van de te verwachten schade
die ik ga oplopen

groetjes raf
 
hallo

vandaag eens gaan kijken waar die rommel overal in en op zit

de u 2540 is er ook door geinfecteerd
de assen zijn er mee vast gezet maar voorlopig geen actie daar het allemaal nog dicht is en er geen scheurtjes tezien zijn
het gat in de eind dop is er ook mee dicht gemaakt maar langs binnen uit zoals een klinknagel door het gat naar buiten geperst
hier ook nog geen actie

de kriek is er ook door besmet en hier moet wel aktie ondernomen worden
aan de binnen ring zie je dezelfde barstjes als bij de u47
dus tussen de ring en de einddop
deze is dus vermoedelijk ook aan het los komen
hopelijk komt hij ook zo helemaal zonder stukken los zoals bij de twee vorige boten

tot zover de update

groetjes raf
 
hallo

vandaag is de lijm van hein aangekomen en heb ik nu nog de koppeling er terug opgelijmt

eerst de oude lijm van de einddop er afgehaalt
dan met een vijl de dop opgeruwd
en daarna de bajonetring ook ruwgemaakt met een dremel met een schuurtolletje er op
daarna alles ontvet met aceton

dan de bajonet zonder O ring inelkaar gezet en juist gecentreerd op de buis
dan de WTC er in geschoven en lijm aangebracht en dan het staartstuk IN de bajonetring gedrukt

nu wachten tot morgen om naar het resultaat te kijken

de oude lijm die sprong in stukjes zo ik er met een plat schroevendraaiertje aan kwam
hij hechte wel een beetje op de einddop maar niet echt dat het druk bestendig zou zijn

nu spannend wachten tot hij is uitgehart om naar het resultaat te kijken


groetjes raf
 
hallo

vandaag de twee romphelften uitelkaar gehaalt wat gelukkig goed verlopen is zonder alteveel kracht te hoeven zetten

nu is de ring aan het uitharden en donderdag zal de eerste proefvaart terug opnieuw beginnen in de test tank

het lood voorin is nu ook vastgezet en de trim loodjes ook
nu moet alleen de brugge regelaar nog naar de bakboord kant verhuizen omdat ik nu niet aan de regelschroef kan

dit was voorlopig alles tot donderdag

groetjes raf
 
hallo hein

ja ik heb nu de u47 en de u2540 terug opnieuw gelijmt
volgens u zou de lijm 48 uur moeten uitharden en die zijn nu voorbij
zaterdag ga ik proef varen met beide modellen

de kriek krijgt een nieuwe tech rek
het probleem is dat de spantjes van een materiaal gemaakt zijn wat wel goed lijmt maar dat in stukken vliegt zo snel er tegen gestoten wordt
deze ga ik nu vervangen door printplaat

ook het systeem met de draadstangen wordt veranderd
inplaats van 60 moertjes ga ik de techniek van jos toepassen met messing buisjes tussen de spanten

dit kan eenvoudig gebeuren zonder al te veel moeite te kosten
daar het tech rek los kan van de romp

groetjes raf
 
hallo

niet kunnen wachten en vandaag de eerste duikproeven gedaan

en waarempel de endfast lijm houd de druk dus wel

HEIN bedankt voor de tip en de lijm
al de rest gaat de vuilbak in want als ik zo aan het kijken was dan is er hier en daar ook nogal wat los gekomen aan het techrek

en nu dit allemaal terug vaststaat met endfast is het tech rek ook terug stijver geworden
en zo moet het dus zijn
geen belletje meer te bespeuren en de koppeling dicht als nooit tevoren
bij de u2540 komen er hier en daar nog wel heel fijne belltjes boven maar dat is door de dichtingen van de stuurstangen en daar heb ik dus nu ook de oplossing voor gevonden en dat is dus de volgende operatie
maar zoals het er nu uitziet zijn de lekjes zo klein dat ik er wel noat van heb genomen maar nog geen herstelling ga uitvoeren
dit gebeurt na de volgende grote beurt wat bij mijn boten om het jaar gebeurt
nu de rest terug in orde brengen

het systeem dat ik toe pas in al mijn boten heeft voordelen wat constructie betreft
al de stukken zijn hetzelfde wat je moet draaien
maar als je dan een fout aan een boot ontdekt wat zich dan afspiegeld in al je andere boten dan licht heel je vloot aan de kant

hopen dat het na deze problemen opgelost is

groetjes raf
 
hallo

vandaag een film ploeg van de vrt over de vloer gehad
en een lokqtie gevonden voor 2008 een duikboten weekeinde te houden
ja ik begin reeds aan volgend jaar te plannen
het is een duikclub met een watertje waar je u kunt tegen zeggen maar daar komt nog wel een topic over

de u2540 heeft vandaag zijn diepduikproeven afgelegd
hij heeft op de bodem van de vijver gelegen en dit was op een diepte van 5 meter
waarna hij zijn opduik is beginnen aanvangen
dit is verschillende keren gebeurt zonder ook maar 1 druppeltje te lekken

meneer HEIN bedankt voor de lijm
het varen ging niet probleem loos daar de sensor ietsje te gevoelig blijkt te reageren op het water aldaar
het heeft een Ph van 0.0 en daardoor kunnen er geen algen in groeien
en je hebt daar dus een klare blik tot een metertje of 3
daarna wordt het donker en de licht inval speelt een grote rol
je ziet gewoon weg wel je boot maar je kan de diepte dus niet schaten en zo zit je direkt 1.50 diep

maar er is meer dan 1 uur gefilmd en ik hoop dat ik deze band toegestuurt gaan krijgen zodat ik jullie mee kan laten genieten van dit mooie ogenblik


groeten raf
 
Back
Top