U2540 (ZX6R): Bouw boeg, midden & techrek

Discussie in 'Duikboten' gestart door ZX6R, 20 dec 2006.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja printplaat is makkelijk te bewerken
    draaien frezen schuren en zagen met een metaal zaagje
    en het is stijf en je kan er iets aan solderen

    groeten raf
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Met plexiglas ringen moet het best kunnen. Alleen oppassen met die dingen zelf op de draadeinden vastzetten. De moeren niet te strak, anders krijg je van die kleine haarscheurtjes rond de gaten. Die zie je in eerste instantie niet eens, maar kunnen plotseling door gaan breken.
     
  3. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  4. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Vandaag weer even tijd gevonden om verder te knutselen. Het is buiten niet zo mooi weer, dus motorrijden werd het niet. Ik ben tóch verder gegaan met de plexiglas schijven. Mocht het uiteindelijk stuk gaan dan kan ik altijd nog wat anders bedenken. Zoals eerder verteld heb ik zes schijven voor in de dikke buis en twee schijven voor in de oospronkelijke buis. Alle schijven komen met 4 draadstangen aan elkaar. Om wat werk/montageruimte te creeeren heb ik de stangen niet in een vierkant maar in een rechthoek geplaatst. Als eerst echter de 6 schijven op elkaar gelegd en met schroeven en moeren stevig aan elkaar bevestigd. Toen met een zaag wat grove stukken eraf gehaald. Daarna kleine stukken eraf gehaald met een metaalzaagje. Toen de zaak op een accutol gezet, accutol op de werkbank en met een vijl de boeg 'netjes' rond gemaakt.
    [​IMG]

    Even uitgeteld hoeveel moertjes en ringetjes ik nodig heb. Ik kom moertjes te kort, daar heb ik mijzelf toch even verteld, ik dacht echt dat ik er voldoende had. Morgen maar even naar de bouwwinkel. Per schijf per draadstangdoorvoer heb ik aan iedere zijnde één moer en ééring nodig. Per schijf wordt dat dus 2x4=8 moeren en 2x4=8 ringen.
    [​IMG]

    Om de draadstang door te voeren moet je een hoop omwentelingen maken, en iedere 15 cm komen er weer ringen en moeten extra op de stang. Om dit allemaal wat sneller te laten verlopen heb ik de accutol er weer bij gepakt, die vastgeklemd aan het draadeind zodat de draadeind lekker snel ronddraait. Om de voorkomen dat de moeren gaan meedraaien, wat dus niet opschiet, heb ik met wasknijpers ervoor gezorgt dat één zijde van de moer beneden blijft. Dan duurt het nog maar een paar minuten per draadstang.
    [​IMG]

    Dit is het resultaat. Overigens is dit nog niet het complete techrek, er dient nog een alu-schijf te komen voor de motoren. Daarnaast is rek nu 1 meter lang, en de buis is veel langer. Omdat ik nog niet precies weet hoe lang, en waar de smallere buis begint heb ik daar nog geen stappen voor ondernomen. Wel moet ik straks twee stukken draadeind aan elkaar fabriceren.
    [​IMG]

    De volgende stap wordt het groter maken van de bestaande spanten op de dikkere buis. Hiervoor ik heb ik uit hout twee schijven gemaakt, op aanraden van Toneburst. Een schijf met de buitendiameter van de oorspronkelijk buis en één schijf met de buitendiameter van de dikke buis. Als ik die op elkaar zet (gecentreerd) past de kleine schijf in de spant en kun je met de grote schijf de nieuwe diameter aftekenen.

    Groet,

    ZX6R
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.023
    Locatie:
    rijssen
    ziet er al goed uit hoor
    ik vind het ook heel makkelijk werken als alle componente in een rek verwerkt zitten ,je kunt dan overal lekker makkelijk bij.
    [​IMG]
    groeten Gertjan
     
  6. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Ik heb weer even kunnen bouwen. Helaas is in de herfstvakantie onze digitale camera stuk gegaan dus geen foto's dit keer. Wel een vraag:
    Ik moet een ring aan een stang vastsolderen, beide zijn van messing (denk ik).
    Waarmee dien je dat te solderen? Ik heb een soldeerbout voor electronica, daar lukt het alvast niet mee.... Waarschijnlijk wordt die niet heet genoeg.
     
  7. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik momenteel bezig een Tiger tank aan het bouwen ,schaal 1:10 ,en heb gisteren heel wat solderingen gemaakt,messing op messing en RVS en dat doe ik gewoon met een klein propaan brandertje waar je van die camping gas tankjes onder in kunt schroeven,daar kun je ook een klein vlammetje mee maken.Als vloeimiddel gebruik ik S-39 RVS daar kun je alle metalen behalve aluminium mee solderen.

    Gr.Joop
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo

    joop S-39 is een shit product
    je kan er inderdaad veel mee solderen maar het wreet daarna wel je messing op

    in die S-39 zit een soort zuur en dat blijft nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang na werken
    zelfs met spoelen en aceton en benzine niets lijkt het doorwreten van dat zuur tegen te houden

    S-39 is een goed product waarvoor het ontworpen is namelijk het aan elkaar zolderen van koperen waterleiding buis
    en voor de rest deugt het geen meter
    de ervaring met het doorwreten van het product kan je aan de toren van mijn torenstructuur van de HOOD bekijken
    daar is na 10 jaar reeds menig gat in gekomen
    groetjes raf
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf

    Ik heb het niet over S-39 maar S-39 RVS! dat is een totaal andere soldeervloeistof,is rood van kleur.Ik soldeer er ook meestal staf materiaal mee en wat dikke messing plaat.
    Bij de installateur waar ik vroeger werkte maakten wij S-39 zelf,zink oplossen in zwavelzuur.En zinken dakgoten soldeerden wij met puur zwavelzuur en daarna met water afspoelen en gaan dan minstens 40 á 50 jaar mee zonder uit elkaar te vallen.

    Gr.Joop
     
  10. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Het gaat al beter. Bij de bouwmarkt een kleine gasbrander (modelletje dikke viltstift) gehaald. Daarmee wordt e.e.a. heet genoeg denk ik. Tenmiste, het ringetje zit nu goed vast aan het staafje. Nog wel even veel oefenen, de verbinding ziet er nu niet zo mooi uit. Maar goed, het werkt.
     
  11. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Toren

    Hallo,

    Heeft iemand detailfoto's van de toren? Ik ben inmiddels met de toren begonnen (als zijstapje, als ik de bouwbeschrijving volg ben ik er nog niet aan toe). Nu zit ik bij de bouwbeschrijving foto 283 t/m 286. Daar heb ik wat onderdeeltjes uitgeknipt en die moeten nu passend gemaakt worden. Het passende deel is straks nog maar een fractie van het uitgeknipte deel. Klopt dat?

    Betreffende onderdeeltje 14.10, heeft een mooi afgeronde hoek aan een kant. Maar dat gebruik je niet. Klopt dat? Nog een vraag, dit onderdeel aan de bakboordzijde valt dus in de toren, maar daarboven en onder zitten ook gaten waar een stang doorheen zou kunnen. Dit zit elkaar dan wel in de weg. Hoe zit dit nu precies?

    Vooralsnog durf ik nog even niets op maat te maken of vast te lijmen. Eerst maar even de periscopen e.d. verder maken, dan weet ik wat elkaar straks in de weg zit.

    Groeten,

    Bas

    PS: Voor de motorrijders onder ons. Eind november is de mijne gestolen. Dus als iemand nog een rode Kawasaki van het type ZX6R Ninja ziet rijden... Het kon de mijne wel een wezen.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Plaats eens een foto'tje van dat onderdeel. Ik heb legio detailfoto's, maar geen bouwbeschrijving meer, met die nummers kan ik niet zoveel.

    PS Mooi kl*te van je motor! Ik zal de rode Kawa's in de gaten gaan houden!
     
  13. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    Het gaat om dit onderdeel:
    [​IMG]

    En dat moet hierin:
    [​IMG]

    En dat past niet en dus moet je overig materiaal wegsnijden. Maar het deel wat in de toren valt zit dan mogelijk in de weg met een stang die verticaal door de toren loopt....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Dat zijn de bakjes voor de positielichten, maar dat wist je waarschijnlijk al. Het gat in de toren moest bij mij ook iets vergroot worden, en dan het bakje met de haakse achterkant naar achter er in lijmen. Het gat daarbij alleen hoger maken, niet langer. De ronding dan dus naar voren, die blijft bijna geheel uitsteken. De achterwand van het bakje moet daarbij dan paralel lopen aan de wand van de toren daar achter. Er blijft dan inderdaad erg veel uitsteken, gewoon wegsnijden en vlak schuren. Van dat pinnetje heb je straks geen last, dat is maar een kort stompje dat in de toren gelijmd gaat worden. Opletten dat je bij de fabricage van die antennes dat stompje dan niet te lang maakt. Uiteindelijk zou het er zo uit moeten gaan zien:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Dank je! Je noemt intussen ook iets wat wellicht een betere werkwijze is. Gewoon het hele ding erin lijmen en daarna afsnijden wat uitsteekt. Ik zag mezelf al rommelen met erin stoppen, aftekenen, eruit halen, afsnijden, weer erin stoppen, o iets te weinig eraf, weer eruit, afsnijden, weer erin, O IETS TEVEEL ERAF....

    Even een andere vraag: De 'gaas'-antenne, bij wil wil de soldeer er niet op pakken. Hoe heb jij dat vastgemaakt aan de messing rand?
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Logisch dat het niet pakt, dat gaas is Aluminium.... :puppydogeyes:
    Ik heb het met secondenlijm (CA) aan de rand gelijmd.
     
  17. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Aluminium...

    Als ik ook maar twee seconden langer had nagedacht...
     
  18. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Afgelopen maanden is de voortgang niet geweest zoals ik wilde maar vandaag toch wat tijd vrijgemaakt om weer even te kijken waar ik was gebleven. Ik heb twee houten cirkels gemaakt waarmee de gaten in de spanten 4.4 t/m 4.8 groter afgetekend kunnen worden. Dit uiteraard in verband met de grotere WTC. We hebben overigens onze digitale camera vervangen door eentje die het weer doet zoals je mag verwachten, dus ik kan ook weer wat foto's plaatsen.

    De twee houten cirkels.
    [​IMG]

    En de afgetekende spanten:
    [​IMG]

    Zoals je op de spanten kunt zien komt e.e.a. goed dichtbij de wand van de boot. 4.4 en 4.8 zijn ook de twee uiterste spanten welke ik groter kan maken. De spanten welke daar weer achter komen blijven de oorspronkelijke diameter houden, daar komt ook de oorspronkelijke wtc weer doorheen.

    Als ik niet kan zagen e.d. ben ik met andere onderdelen bezig. Zie hier twee koepels:
    [​IMG]

    En de kleine wtc:
    [​IMG]

    De kleine wtc is nog niet af en ik vraag me af of ik deze zo moet laten. De behuizing is erg klein, voelt breekbaar aan en als het dicht gelijmd is kan ik er nooit meer bij. Ook zit er voorop, waar de stuurstangen de behuizing uitkomen nog een klein gat waar ik niet weet waar deze voor dient. Dat moet ik nog even uitzoeken, zo laten kan niet want dat is de wtc dus niet waterdicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Ik heb even een stukje tekst opgediept uit het verslag:

    En twee foto's van dat doosje:
    Hier het ding in elkaar, met bovenop de bewuste alu-versteviging.
    [​IMG]
    De klemmetjes maken: stripje 0,5mm alu dubbelvouwen. Dan met een 1mm messung stripje ertussen in de bankschroef fijndrukken zodat je een U-vormige strup krijgt met 1mm ruimte ertussen.

    En hier het inwendige zoals ik dat toen gemaakt heb. Het is krap, maar het past verder wel allemaal. De ABS plaatjes aan de zijkant van de servo's zijn 1mm dik, en zetten de wand klemvast tegen de servo's aan. Stukje extra stevigheid. De micro-switch is voor de beweeg beveiliging bij inklappen.
    [​IMG]

    Bij mij zat de boel zo stevig en waterdicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Devreese

    Devreese Guest

    Hallo Lex,

    ik ben nu ook in die fase van de U-2540. Ik ben van plan om mijn onderzeeer tegen de zomer af te werken, maar ik heb een stuurprobleem met die 2 vorenste diepteroeren, ik gebruik een Robbe Futuba FC18 V3+, maar met de schuifpotentiometer beweegt de servo maar enkele mm. Ken jij iemand die deze zender gebruikt en weet hoe die te programmeren?

    Groetjes,

    Frank
     

Deel Deze Pagina