U2540 (ZX6R): Bouw boeg, midden & techrek

Discussie in 'Duikboten' gestart door ZX6R, 20 dec 2006.

  1. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Je hebt inderdaad een aantal verschillende klasses van U-boten. Kijk de meest bekende zijn de VII, IX en XXI. In iedere klasse zijn weer een aantal sub-klasses te onderscheiden. VII, VIIC, XI-C, IX-D2, etc. Daarnaast zijn er in de VII en IX klasse een aantal verschillen torens te onderscheiden, TURM I, II, III en IV.

    Soms is het mogelijk om van een bepaalde boot en andere te maken door wat aanpassingen te doen. Je zult dan wel binnen dezelfde klasse, sub-klasse moeten blijven. Ten slotte werden de boten continue aangepast aan de laatste technologie. Zo werden de VII aan het einde van de oorlog uitgerust met een snorkel. Voor de pietje-preciesen onder ons is het dus alleen mogelijk om een specifieke U-boot op een specifiek moment na te bouwen.


    M.v.g. Mathijs
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Z, (wat Jos ook al aangaf, een voornaam communiceert wat prettiger ....... :wink: )

    Die 2540 in de verslagen op de site is eerst dynamisch gebouwd, en toen met inderdaad alleen de inhoud van de wtc aan te passen statisch genaakt. Om een beeld te krijgen of de boot goed te bouwen en varen is heb ik haar eerst helemaal volgens de hanleiding van Robbe gebouwd, anders krijg je geen eerlijk verslag. De conclusie was dat de boot zo standaard goed en waterdicht te bouwen was, en mooi voer, alleen het duiken zou nooit een schoonheidsprijs kunnen winnen. Daarom heb ik toen de ombouw gedaan naar statisch duiken, daarna dook ze als de beste.

    Je zou het ook zo kunnen doen, en net als ik toen een paar "opties" open houden, met de ombouw naar statisch in het achterhoofd:
    -de verdeelschotten bij de accu's niet vastlijmen, die moeten later verplaatst worden
    -niet de originele accu's gebruiken, zijn erg groot. Beter meteen nicad of nihm cellen gebruiken
    -meteen Brüggen doorvoeren voor de stuurstangen gebruiken, inbouw gaat bij de nog losse onderdelen makkelijker
    -de schakelstang en aan-uit schakelaar vergeten, en meteen een magneetschakelaar inbouwen. De opening die dan overblijft is voor de waterinlaat voor de ballasttank
    -meteen keerringen op de schroefassen inbouwen, gaat ook los veel makkelijker
    -de plaatsing van de roerservo's anders doen zodat je meer ruimte achter de motoren overhoud
    -de twee staven lood in het midden (de buitenste twee kan wel) niet vastlijmen. Daar moet je na de ombouw mee spelen om het gewicht aan te passen aan het statisch duiken

    Het voordeel van het eerst (grotendeels) origineel bouwen is dat je gewoon de Robbe handleiding kunt volgen, en geen dingen zelf uit hoeft te denken. Zoals gezegd is ze zo prima te bouwen. De ombouw achteraf is ook goed te doen met slechts minimale verbouwingen aan de boot, zeker als je de "opties" al in de boot verwerkt hebt. Op jou vraag "wat gooi je weg": eigenlijk alleen wat ABS materiaal dat weggezaagd / freest moet worden. Er komen bij de ombouw alleen nog dingen bij :wink: Wat sommigen ook doen is het ABS frame vervangen door een metalen frame, zoals Jos en Jan bij hun UU 5080 project. Dit moet dan alleen wel vanaf het eerste begin gedaan worden, en is technisch wat lastiger. Het ABS frame bij mij doet het nog steeds prima, het is alleen bij de tank versterkt met een aluminuim strip om de trekkrachten te kunnen hebben. De boot heeft tot nu toe nog geen druppel water binnen gehad, afgezien van die ene keer toen ik vergeten was de centrale schroef aan te draaien en ze dus los het water in ging.... :oops:
     
  3. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Hallo allemaal,

    Dan denk ik dat ik eerst dynamisch duikend ga doen, als je toch eigenlijk niets weggooid kun je er ook geen grote buil aan vallen. Wel zal ik de tips in de gaten houden zodat ik dingen niet onomkeerbaar bouw. Nog bedankt daarvoor.

    Afgelopen dagen heb ik een 17 pagina tellend U-2540 thread zitten lezen, heel erg informatief! Koste wel even behoorlijk tijd.... maar ja.... Ik wilde nu eenmaal een modelbouwproject waar ik meer tijd aan kwijt zou zijn.

    Volgens Robbe is de U-2540 33 cm hoog. Weet iemand of dat de maximale hoogte is? Dus van het laagste puntje van de bodem tot de hoogste punten in de periscoop e.d.? Voor opslag heb ik nog ruimte boven een deurpost maar misschien heb ik nog extra ruimte nodig voor beugels/plankje en de standaard. Wie kan mij het vertellen?
    Stel dat ik voor testen even een testbak bouw met water erin. Hoe diep moet die zijn dan? Aan 33 cm zou je voldoende moeten hebben maar iets dieper is misschien praktischer?

    Voor mezelf heb ik inmiddels besloten dat het een U-2540 gaat worden, eerst dynamisch dan statisch en daarna eens kijken of een bewegende periscoopradar en verlichting mogelijk is. Ik ben gisteren even wezen rondrijden naar enkele modelbouwwinkels maar helaas heeft niemand die doos staan zodat ik er eens in kon kijken. Uiteraard konden ze hem wel voor me bestellen maar daar ben ik maar niet op in gegaan want dat wilde ik nog even niet doen. Komt bij ze in iedere modelbouwwinkel net iets anders vertellen (het lijkt een beetje op de gang van zaken toen ik voor zonnescherm (screens) enkele winkels bezocht heb, iedereen vertelt iets anders en soms zelf tegenstrijdig(!).

    Behalve de doos heb ik dus nog wat extra's nodig als ik het mezelf makkelijk wil maken:
    - Waterdichte doorvoeren van Brüggen. Wie weet welke en hoeveel?
    - Magneetschakelaar. Kan ook van Brüggen of die op Triple-s. Die laatste heeft een lichte voorkeur omdat de contacten niet op de printplaat zitten maar op een draad en hierdoor wellicht beter te plaatsen zijn.

    Ik wil dus een beetje voorkomen dat ik moet stoppen met bouwen omdat er iets besteld moet worden... Dus van tevoren bestellen.

    Wie weet het?

    Groeten,

    Bas
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Ik heb even gemeten, bij mij is ze 44 cm hoog met uitgeschoven periscopen, 36 bij ingetrokken toestand (tot de vaste antennes op de toren).

    Waterdichte doorvoeren heb je er twee nodig, op de site naar Dichtungen, het zijn de Gestängedurchfürungen. Twee afdichtingen voor de schroefassen: 4-11-6 BA. Nogelijk als je toch bestelt een LR2 erbij.

    De magneetschakelaar van Norbert heeft nog een 'nadeel', hij kan tot 2 Amp schakelen. Die van Tripple-s 16 Ampere. (maar nu moet ik oppassen voor belangenvestrengeling...)

    De fietsbanden worden voor het RCABS duiksysteem gebruikt, kijk maar eens in het desbetreffende draadje.
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Bas,
    wees voorzichtig met wat je gaat doen.

    U-2540 gaat worden, eerst dynamisch dan statisch

    Om bouwen van dynamisch naar statisch is later vaak zeer moeilijk.
    Waarom bouw je niet de 2540 niet zoals hij nu is als Wilhelm Bauer.
    Dan heb je een XXI maar toch heel anders als al die andere XXI ers die er zijn.
    In Bremerhafen licht de Wilhelm Bauer.

    De doervoeringen moet je gewoon bij Norbert bestellen.

    - Waterdichte doorvoeren van Brüggen. Wie weet welke en hoeveel?

    Er zijn mensen die de dingen zelf maken maar dan is het wel makkelijk als je een draaibank hebt.
    Ik heb ze zelf gemaakt in het verleden van messing maar koop ze nu ook bij Norbert.

    En de elektronica is gewoon goed die Norbert heeft.
    Overigens die van Engel is afgeleid cq gemaakt door Norbert gedeeltelijk.
    Alleen het bestellen duurt soms wat lang.
    Met die van Lex heb ik geen ervaring, ook nog geen klachten over gehoord trouwens.

    Hein
     
  6. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hoi Bas,

    Ik ga mijn Robbe VIIC ook direct ombouwen naar statisch nu ik met de bouw van de boot ben begonnen.
    Ik heb geen zin om eerst alles in te bouwen en dan weer te moeten gaan "slopen" om weer aan het bouwen te slaan.
    Wil niet het risico lopen (mede door geringe ervaring) straks te zitten met dingen die opeens niet passen om dat ik er geen rekening mee heb gehouden.

    Er zit genoeg bouwwerk in de boot om lekker bezig te kunnen zijn en te gelijk door te sparen voor duiksystemen enz.
    Het meeste heb ik toch al liggen dus zonder onderdelen kom ik niet zo snel te zitten.

    Gisteren besloten om werkende torpedoluiken te maken (alleen de bovenste links en rechts) en dat levert al genoeg extra werk op voor de aankomende dagen...

    Groeten,

    Joris
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hier een foto van de doorvoeringen zoals ze nu al 19 jaar in de 206 zitten.
    Van messing koppelingen gemaakt.
    Werken heel goed en zijn dicht.

    Hein
     
  8. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hoi Hein,

    Zijn die dan ook druk vast?
    Dit is zelfbouw? Ziet er goed uit :!:

    Bedankt,

    Joris
     
  9. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    @Hein: Ik begrijp wat je bedoeld, maar als ik het ombouwverslag zo lees dan zie ik geen grote problemen eigenlijk. Desnoods vervang ik de complete WTC door een nieuwe, grotere PVC-buis. Dat kijkt mij ook niet al te ingewikkeld. Je zult wel secuur moeten werken.
    Wat bedoel je met 'zoals hij nu is als Wilhelm Bauer'? Is dat speciaal?

    @Lex: Dank je. Voor het hele statisch duiken wilde ik sowieso e.e.a. bij triple-s vandaan halen. Waarom? Lokaal, duidelijke website, Nederlands. Niet dat in het buitenland rommel gemaakt wordt, maar in je eigen taal is alles toch veel duidelijker! Dat is ook het bestaansrecht van de nederlandse forums denk ik...
    Dank je voor het meten, boven de deurpost heb ik 50 cm vrij, daar heb ik dan een mooi opbergplekje aan... Op een foto-bouwverslag van Joop O.H. (meen ik mij he herinneren) zie ik dat hij e.e.a. op twee 'magnetronbeugels' heeft opgeborgen. Dat ga ik ook doen denk ik.

    Ik heb er steeds meer zin in...
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @ZX6R,
    de 2540 is een XXI die men heeft laten zinken aan het eind van de oorlog.
    Hij is meen ik in 1956 geborgen en er is een opleidingsschip van gemaakt.
    De toren is wat verandert.
    Hij ligt nu in Bremerhafen een uur rijden boven Bremen in het museum.
    Dus ook nog makkelijk om te kijken voor details.
    Maar pas wel op, de XXI van Robbe wijkt op veel plaatsen af van de echte.
    En je XXI springt er uit tussen de andere XXI ers.

    @Mustang64,
    als die niet drukvast waren was veel hydroliec of gasleiding ook lek.
    Daar komen ze vandaan.
    De 206 is op 5,5 meter diepte geweest in zwembaden in Bremen en Schwelm.
    En ze zitten er al 19 jaar in.

    Hein
     
  11. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    @ Hein:

    Wat heb ik nodig om dit te maken voor mijn U-96?
    En waar eventueel kan ik dit kopen?

    Bedankt,

    Joris
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb ze gekocht toendertijd in Maastricht.
    Het was een winkel voor gas, olie en perslucht leidingen.
    Ze hadden ook O-ringen.
    Er zit dus ook een O-ring en een metalen schijfje in voor de afdichting.
    Die van Norbert zijn eigenlijk het zelfde, goedkoper en kleiner.
    Ik zou ze dus gewoon bij Norbert bestellen.
    Op de Duitse Ebay staan ze vaak 4 stuks voor € 12,00 plus porto er nog bij.
    Maar toen, 19 jaar geleden was er nog niks en moest het zelf gemaakt worden.
    Joop uit Oldenzaal kan je er misschien aan helpen.

    Hein
     
  13. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Bedankt Hein!

    We zijn weer een stapje verder! :D

    Groeten,

    Joris
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Hein

    Ik ben Oldenzaler maar woon al een tijdje in Hengelo,maar gekheid op 'n stokje,ik gebruik die kunststofwartels(wurgwartels)die wij op de zaak voor de schakelkasten gebruiken en zijn water en gas dicht tot 5 Bar,ik heb ze in de Wilhelm Bauer zitten en hebben tot nu toe geen druppel water gelekt en zijn bij de betere bouwmarkten verkrijgbaar.

    Ik ben nu bezig met een X-craft aan het bouwen en heb de techniesche ruimten klaar(WTC) een voor de motor en de servo's en de andere voor de R.C. en magneet ventielen,hier heb ik die wurgwartels ook in zitten,8 totaal,ik heb al een poging gewaagd om foto's te plaatsen maar tot heden nog niet gelukt.

    Op de begin site van mijn bouwprogamma staan ook foto's van de Wilhelm Bauer van binnen en buiten die ik in Willemshaven heb gemaakt,is van het type XXI.

    GR.Joop
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    He Joop is weer boven water.
    Ik wist dat jij ook wat anders gebruikte, maar niet wat.
    Als het maar waterdicht is he.
    De Wilhelm Bauer ligt in Bremerhaven, in Wilhelmshaven is meen ik een 205 en nog een model.
    Is ook mooi dat museum in Wilhelmshafen.
    Bremerhaven is een stuk groter en het loont zich zeker om de Wilhelm Bauer eens te bekijken.
    Het model wat daar staat is van een Nederlander, de oudere duikboot bouwers weten wel van wie.
    En daat zijn ook veel boeken te krijgen in het museum.
    Ze hebben ook een mooie munt met het schip er op afgebeeld.
    Op deze link is de Wilhelm Bauer in Bremerhaven te zien.

    http://www.dsm.de/3ubor.htm
    Hein


    Das U-Boot wird nicht vom Deutschen Schiffahrtsmuseum selbst betrieben, sondern vom Verein "Technikmuseum U-Boot WILHELM BAUER".
    U-Boot WILHELM BAUER (U 2540) aus dem Jahr 1945 im Museumshafen.

    Das U-Boot "Wilhelm Bauer" ist das einzige noch vorhandene Unterseeboot des Typs XXI der deutschen Kriegsmarine, von dem bis Kriegsende 1945 noch 123 Einheiten fertig- und 119 in Dienst gestellt worden sind. Nach Strecken des Kiels am 20.10.1944 in Hamburg auf der Werft Blohm & Voss AG erfolgte am 13.1.1945 als "U 2540" die Indienststellung. Noch während der Ausbildung seiner Besatzung wurde es von ihr nach einem Angriff britischer Jagdbomber bei Fehmarn einen Tag später am 4. Mai 1945 beim Flensburg-Feuerschiff selbstversenkt.
    Nach Hebung 1957 und Wiederherstellung bei den Kieler Howaldtswerken wurde das Boot am 1.9.1960 vom Schiffserprobungskommando der Bundesmarine in Kiel mit dem neuen Namen "Wilhelm Bauer" in Dienst gestellt. (Sein Namenspate gilt als der erste deutsche U-Boot-Konstrukteur 1851 mit seinem 8 m langen, 2 m breiten und 3,7 m hohen "Brandtaucher" in Kiel.) Von 1970 bis 1980 war das Boot mit jetzt ziviler Besatzung der Erprobungsstelle 71 in Eckernförde unterstellt, wurde dann aufgelegt und nach 37 Jahren am 15.12.1982 endgültig außer Dienst gestellt. Ein Jahr später konnte das Boot vom Kuratorium Deutsches Schiffahrtsmuseum e.V. zusammen mit dem Förderverein Deutsches Schiffahrtsmuseum e.V. in Bremerhaven
     
  16. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Hein

    Ik bedoelde BREMERHAVEN.

    Gr.Joop
     
  17. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Z,

    Ik begrijp wat je bedoeld, maar als ik het ombouwverslag zo lees dan zie ik geen grote problemen eigenlijk. Desnoods vervang ik de complete WTC door een nieuwe, grotere PVC-buis. Dat kijkt mij ook niet al te ingewikkeld. Je zult wel secuur moeten werken.

    Dit is zeker niet mogelijk, om de WTC te vervangen door een grotere.
    Als je eerst de standaard buis heb ingebouwd van Robbe.
    De boot is als het ware om de buis heen gebouwd met behulp van de spanten waar in de gaten zitten voor de buis.
    De spanten zijn gelijmd op de buis. Hierdoor krijg je de buis er niet meer uit.
    Misschien kun je er nu al vast rekening mee houden en de boel alleen hechten.
    Het is ontzettend onverstandig om zo te werk te gaan.
    Wil je een grotere buis inbouwen kijk dan op het forum naar de mensen die dit al gedaan hebben.
    E.e.a. is zeker aan te raden, maar bbouw hem dan ook gelijk naar statisch duikend.
    Een techrek inbouwen kun je dan ook gelijk beter doen, het is veel toegangkelijker en economischer.
    Het techrek moet je middels de 4 draadstangen gelijk aan de achterdeksel monteren, hier komt een behoorlijke trekkracht op als je het geheel in elkaar zet om te gaan varen.

    Je kunt ook het systeem met de fles gebruiken van Lex.
    Dan kun je het bestaande abs frame gebruiken.
    Maar met een grotere WTC buis gaat dit weer niet op.

    Ik zelf heb de U-47 en de U2540 beide omgebouwd en weet dus hoe veel werk het is en wat je tegen komt.
    Voorkom teleurstelling en denk goed na voor je een beslissing neemt.
    Wij kunnen je altijd helpen.

    mvg Rene
     
  18. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Bas,

    Renee heeft helemaal gelijk v.w.b. zijn opmerkingen over de WTC!!! Als je de boot in eerse instantie bouwt om de bijgeleverde Robbe-pijp is het een haast onmogelijke klus om naderhand een grotere WTC in te bouwen. Zoals Renee ook zegt wordt de boot 'om de WTC heen gebouwd'. In de praktijk wil dit zeggen dat de spanten van de boot door Robbe exact lasercut worden aangeleverd met de passing voor de WTC exact gecentreerd. Dit is noodzakelijk omdat de boot eigenlijk 'drijft' op de WTC. Als je nu een grotere WTC naderhand in zou willen bouwen moet je de passing/uitsparing (de Mickey-Mouse vorm zoals bij de boot van Jan op de foto hieronder) in de spanten uitvijlen/ruimen terwijl deze spanten in de romp zitten ingelijmd. Ik hoop dat je dan lange armen hebt, want de voorste spanten zitten wel een meter ver weg...
    [​IMG]

    Als je dus een WTC met grotere diameter wilt plaatsen is het verstandig dit vooraf al te plannen: het is dan vrij simpel om de diameter van de uitsparing van de WTC in de spanten buiten de boot te vergroten. Dit is het makkelijkste te doen met een mal die je van MDF o.i.d. maakt. Als je een beetje secuur werkt weet je zeker dat de WTC in ieder geval horizontaal zit t.o.v. de waterlijn en hoef je niet als een speleoloog de spanten uit te vijlen terwijl ze in het schip zitten.

    En dan heb ik het nog niet over de aanpassingen die je zult moeten uitvoeren voor het inlijmen/bevestigen van de eindkap van de WTC in het achterschip.....bekijk de foto's in m'n XXI galerij maar 's nauwkeurig: http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=979

    Greetz,

    Jos
     
  19. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Hallo Jos en Rene (en de andere utieraard),

    Jullie hebben me overtuigd, dan meot er maar gelijk een andere WTC in. Die beslissing ga ik nemen als ik de bouwdoos voor mijn neus heb, dan heb ik in ieder geval de Robbe-WTC gezien.

    Rene, wat bedoel je hiermee:
    Is het systeem van Lex niet bruikbaar met een grotere WTC-buis? Of bedoel je dat dat systeem wel werkt maar niet op het bestaande abs-frame?

    Ik ga nu maar eens een modelbouwwinkel zoeken die de bouwdoos kan leveren, dat praat toch makkelijker... Misschien dat ik dan nog wel veel meer vragen heb.

    Een goede jaarwisseling en tot volgend jaar!

    Bas
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Je moet het duiksysteem los zien van de ballasttank zelf. Of er nou een 500 ml tank of een 1500 ml tank gevuld en geleegd moet worden maakt niet uit. Het enigste is de tijd die het duurt ivm de capaciteit van de pomp. Fles, PVC buis, of wat voor constructie dan ook maakt niet uit.

    Wat Rene denk ik bedoelt is dat die 1 liter fles precies in het originele abs frame past. En ook voor de 2540 met originele Robbe WTC de goede ballasthoeveelheid is. Een grotere WTC betekent meestal ook een grotere ballasttank.

    Ook voor jou een goede jaarwisseling, zie je aan de andere kant van het vuurwerk weer!
     

Deel Deze Pagina