Uitlaat nademper

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door arie manten, 3 feb 2011.

  1. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nee Daan, er wordt hier erg makkelijk over het feit heengestapt dat het meer kost dan een demper, als die demper niet goed is of niet past. Die nademper is acceptabel als een rijder een demper aanschaft en verder geen onkosten heeft.
    In het kort komt het en nu op neer dat als je een Sirio of Orion uitlaat hebt, je deze voor 1 NK mag kapotzagen... Een stinger iets inkorten is tot daar aan toe... geen problemen mee, de stevigheid / design van een uitlaat even aanpassen is iets heel anders.

    Kortom, terug naar de tekentafel!
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2011
  2. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Ik kan zo even niet bedenken waarom een Sirio/Orion uitlaat compleet moet worden aangepast?.
    Vanwege de kleine versteviging die tussen de uitmonding en behuizing zit?.

    Voor zover ik weet moet bij elke uitlaat het uitstroompijpje iets worden ingekort om de nademper passend te maken.
    Wat ik verder van Roelof heb begrepen is het nog helemaal niet zeker of de 1/8 dit jaar een NK op de Mach heeft, de 1/8 sectie wilt geloof ik eerst zelf testen met de beschikbare mogelijkheden voordat ze tot een beslissing nemen.
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Waar staat dat?

    Waar over nagedacht moet worden bij het design van een verplichte nademper is dat deze op alle uitlaten moet passen, vandaar ook de vraag (zie paar pagina's terug) "past het op deze uitlaat?"

    Dat de sectie wil testen lijkt mij een voorwaarde om het te gebruiken, we hebben daar wat ervaringen mee uit het verleden wat elke rijder veel pijn heeft gedaan qua kosten.
     
  4. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Kapotzagen lijkt mij toch wel een ingrijpende aanpassing, net zo als het design aanpassen. :wink:

    Wanneer je een aparte einddemper gaat maken die op de huidige uitlaten moet passen ontkom je er niet aan om de stinger in te korten, aangezien anders de einddemper niet binnen de body past.

    Wanneer je je echt zorgen maakt over het wel of niet passen van de einddemper op de door jouw gebruikte uitlaat zou ik zelf even contact op nemen met Mielke. Lijkt mij dat die op dit moment het enige duidelijke antwoord kunnen geven.
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Zal ik zeker doen, Dubbel D!...

    Die Richard, wat een betoog... :worship:
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Lijkt mij dat als je één item / merk verplicht stelt, dit moet voldoen voor het gehele veld van rijders zonder noemenswaardige impact. Daar moet een leverancier over nadenken en niet de gebruiker.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Interessant onderwerp waar je alleen al een heel topic over kunt vullen. Ga je terug naar de oude tijden (30+ jaar terug) was het normaal dat er geknutselt moet worden, zelfs tandwielen en complete koppelingen werden in div. schuurtjes gemaakt. Vandaag de dag zijn er nog maar weinig mensen die weten wat "knutselen" is, zelfs een zakje met M3 schroefjes moet een label van hun favoriete RC merk bevatten want anders kan het niet goed zijn.....

    Natuurlijk mogen uitlaten standaard niet verbouwd worden maar dat hebben we in de regels tot op een zekere hoogte aangepast. Een hoekje weg vijlen vind ik persoonlijk nu niet echt een obstakel en zoals opgemerkt zullen de meesten een oude uitlaat pakken om verdere "beschadigingen" toe te laten.
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Spijkers, laagwater...
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Hehe … [​IMG]

    Ze zijn er nog wel hoor Roelof … van die prutsers die zelf van alles in elkaar knutselen. ;)
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Nee, dat is pas als jij het zelf eerst kapot hebt gemaakt, da's anders... ;)
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim

    Zekers! [​IMG]
     
  12. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Nogmaals, waarom zou het niet passen op de Orion/Sirio uitlaat wanneer je alleen de stinger inkort en eventueel het hoekje iets wegvijlt?.

    Bij elke uitlaat moet je een aanpassing doen om de nademper passend te krijgen. Het is simpelweg niet mogelijk om iets over de stinger te schuiven wat vervolgens onder de kap past zonder de stinger in te korten.
    Mielke had ook een compleet nieuwe uitlaat kunnen ontwerpen, maar ik denk zelf dat dat een mindere oplossing is aangezien een uitlaat nooit goed kan werken met alle verschillende merken motoren.

    +1 :wink:
     
  13. djiewie

    djiewie Guest

    De heren 1/8 rijders zijn lekker met de 1/10 jongens aan het babbelen zie ik. Leuk dat de sfeer goed is. Maarrrr ik zie dat de demper zeer snel geregeld is voor de collega 1/8 rijders op de MACH .Hulde aan het bestuur voor hun cordate optreden, dat mag ook wel eens genoemd worden met daarbij de hulp van een aantal neem ik aan.:zon: Het bestuur staat achter hun rijders dat is duidelijk. De MACH Een circuit met een zeeerrr uitdagende kantine bocht waar de jongens van de mannen gescheiden worden. Komt allen het uitproberen nu met de nademper.:D:D:banana:

    effe een stukje reclame mag wel toch:cool:;)
     
  14. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    hmmm is toch gewoon dat lange rechte eind waar je een beetje moet bij sturen :)
     
  15. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Met die taartscheppen wel ja....:D
     
  16. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Gniffel en nu net wat extra gewicht aan de zijkant kunnen we er nog harder door heen .
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nog 6 maanden wachten Alex :)
    Tot die tijd kunnen er nog veel dingen gebeuren.
     
  18. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    nog 2 weken dan mogen we weer
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb gisteren de mogelijkheid gehad om de nademper zelf te testen.
    Zoals Roelof al aangaf in het andere topic, heb ik geen "voor" en "na" vegelijkingsmateriaal, maar zoals Julius terecht ook daar aangaf, wat boeit dat eigenlijk.

    Mijn snelste rondetijd was 15.6, met een toch vrij gladde baan (understatement). Vorig jaar heb ik met dit type motoren (standaard Picco, geen EM) rond de 15.3-15.4 als snelste gereden, dus als ik nu maar 0.3 sec langzamer was, is dat genoeg bewijs voor wat ik ook al kon voelen, met de performance zit het wel prima! Omdat het minder geluid maakt, geeft het wellicht de indruk langzamer te zijn, maar ik had gewoon punch onderuit, en hoewel de speedtrap als snelheid maar -20.2 aangaf, ging hij toch ook gewoon hard.... ff aan de specialisten vragen of de speedtrap goed aangesloten kan worden, momenteel rijdt iedereen achteruit volgens mylaps. ;)
    Ik heb de nademper getest met de Novarossi 2052, zoals bekend, de dikste uitlaat die er is, en dit past bij een Serpent, met een Zytec erop zonder problemen.

    De motor kon zoals verwacht een stuk armer, maar ik had hem binnen 1 minuut op de startbox al weer redelijk staan. De motor bleef steeds mooi pluimen, en nameting wees uit dat ie maar 90 graden was, tot 2x toe iets armer en uiteindelijk op 110 graden ongeveer uitgekomen, totaal geen afstelproblemen meegemaakt.

    Bevestiging had ik gedaan met het bijgeleverde carbon plaatje en wat ijzerdraad, bleef prima zitten, ikzelf had een wat betere kwaliteit ty-raps bij me van Thomas & Betts welke ik ook om het geheel erbij had gedaan als duurtest, deze hebben zich prima gehouden, niet verkoold of wat dan ook, wel wil ik nog een keer proberen met alleen deze ty-raps, maar dat moet tot een volgende keer wachten.

    Mooi voordeel is dat per toeval de wethouder er ook was en dus met eigen oren kon horen dat momenteel de 1/8 net zoveel en misschien wel iets minder geluid maakt dan een 1/10 doet, want dat konden we ook concluderen.
     
  20. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ook hebben we (Bart en Ik) nog ff zitten brainstormen, en zoals de demper nu is opgebouwd, kun je vrij simpel met een kleine aanpassing door middel van inserts meer of minder gaatjes intern open/dicht zetten, dus is deze (of dit soort) nademper met elke uitlaat en naar eigen smaak met wellicht nieuwe toekomstige meetmethodes (i.p.v. de idiote homologatie) voor een ieder goed toe te passen!.....
    Stof tot nadenken.
     

Deel Deze Pagina