Uitlaat nademper

Nee, nog niet. Zijn er nu 3 van, om nog ff verder te testen, met andere rijders dan Salven enzo.... (wellicht ga ik volgende week ook wel de 1/8 uit de kast pakken en afstoffen....)

Prrrrr.... Die lijkt sprekend op die gummie dingen die ik al jaren heb liggen van Kyosho; de standaard opzet demper van een Kyosho Giga Crusher DF.
Die dempen het geluid ook goed en effectief!

ad6105df1221919e819bf47d19e90d85.jpg

en het andere model

335f4a55b17e8bd21cfec4de3bb504b5.jpg

en die zijn gewoon te koop voor 8 euro p/s...

Die dempen het geluid ook goed en effectief!

en die zijn gewoon te koop voor 8 euro p/s...

Zou kunnen Jaap.
We hebben gisteren ook de demper nog open gemaakt, hebben daar alleen geen foto's van gemaakt, krijgen we weer discussies... :p
Dat gebogen uitgangspijpje, loopt binnen in helemaal door tot naar voren.
over de gehele lengte zitten wat gaatjes, en in het begin van de demper, nabij waar hij over de uitlaat wordt geschoven, zit een schijf in de nademper, met gaatjes.
uiteindelijk is dit dus een 2 kamer einddemper.
'k zal ff een tekeningentje maken, zo gedaan....

Een resonatie demper met absorptie dus.... De plek van de tussen schijf bepaald de resonantie en die moet afgestemd zijn op de afmetingen van de expansie uitlaat en op de cilinderinhoud van de motor...

De vliegtuig mannen waren daar al in het jaar kruik (1979) mee bezig: Lees dit PDF-je maar eens

Een resonatie demper met absorptie dus.... De plek van de tussen schijf bepaald de resonantie en die moet afgestemd zijn op de afmetingen van de expansie uitlaat en op de cilinderinhoud van de motor...

De vliegtuig mannen waren daar al in het jaar kruik (1979) mee bezig: Lees dit PDF-je maar eens

Tja, was toch al bekend dat het een idee afkomstig uit het jaar kruik zou gaan worden?...
Is toch ook geen probleem, als het maar werkt.

Eerder is geprobeerd meer demping te halen uit de huidige uitlaten, maar dat werd niet heel enthousiast ontvangen.... :p

Eerder is geprobeerd meer demping te halen uit de huidige uitlaten, maar dat werd niet heel enthousiast ontvangen.... :p

Yep, maar daar heeft een instantie bepaalt hoe een uitlaat eruit moet zien en heeft het idee gehad van hoe meer kamers en hoe smaller de doorlaat des te meer het geluid gedempt wordt, volgens mij heb jij ook nog de Quatro uitlaat thuis waar dit ook al in zat.

Deze constructie is al heel oud en heel normaal voor normale dempers voor brommers en auto's.

Volgens mij hoef je maar een klein tikje van opzij te krijgen en is je uitlaat zelf geknikt/zit je nademper in je demper. Heeft iemand al geprobeerd of het past als je de uitlaat 90 graden draait en de nademper OP de oorspronkelijke uitlaat ligt. (dan nog een body met een mooie chimney a la F1)

volgens mij heb jij ook nog de Quatro uitlaat thuis waar dit ook al in zat.

die zilveren rechte pijp?

Maar ik heb daar niks meer van, kwam een quattro enthousiasteling tegen, heb hem alles voor een zacht prijsje mee laten nemen....

Zo te zien aan de lineaal die er naast ligt zal dit ding zo'n 25 mm zijn in diameter? Zoiets kun je denk ik net kwijt tussen je demper en body, als je de uitlaat zo dicht mogelijk tegen je zij-pulley aan zet. Maar dit ding zal ook wel warm worden ga ik zomaar even vanuit ... ? Lijkt me niet fijn voor je body ... :???: Zelf-klevend alu folie in je body helpt dat voldoende, zodat ie niet inbrandt?

Bij mijn 1:10 komt de uitlaat ook vaak tegen de body aan. Heb daar nooit problemen mee gehad. Ik doe er wel altijd wat duct-tape tussen om beschadigingen door het schuren te voorkomen.

uiteraard wel hitte bestendige tire wraps.
anders verkolen ze, en kunnen breken.
en dat wil je niet tijdens het rijden.

Hitte bestendige Tie-wraps (zo heten die dingen...) met militaire specs (zo ongeveer de beste die er zijn) kunnen max 120graden C hebben.
Het zou mij niet verbazen als dat dempertje een stuk warmer wordt! Dus dan moet je metalen tie-wraps gaan gebruiken...

zomaar een idee; is 2 slangen klemmen niet makkelijker? of gewoon maar een bij het tuitje want bij het pijpje blijft die wel zitten denk ik. Maar moet het uitlaat pijpje nu ingekort worden??

Klemmetje kan ook natuurlijk, ijzerdraadje werkt ook, ty-rap ook wel, want dat deden we vroegah ook en toen ging het ook niet stuk, dus waar hebben we het over.... ty-rap verkolen niet zo snel, dus vervangen is altijd een optie, zijn natuurlijk wel heel duur, dus ik kan me voorstellen dat dat een punt van discussie is....

Ja, uitlaatpijpje zal je een stukje in dienen te korten, zeker als die onder een hoek staat...

Maar goed, de meeste (zo niet iedereen) in de 1/8 heeft meerdere uitlaten dubbel, oudere, die niet zo mooi meer zijn, prima geschikt voor dit doeleind....
Zeker omdat je motor iets zuiniger zal worden, kan die oude niet gebruikte hele snelle slurppijp er weer onder... 2052 bijvoorbeeld, ik noem maar iets....
Past ie onder de body? Ik moet het nog testen, maar dat ga ik binnenkort zelfwel ondervinden.
Voor nu, hier een foto van mijn auto, oordeel zelf.
Dit is de 2015 uitlaat.
GroteFoto-JYQOCWJW.jpg

GroteFoto-MCABQVNF.jpg

Back