"Ultimate" Park/indoorflyer kit" deel 2

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door GJVO, 20 jan 2004.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Bedankt, ga ik maar es tapen...
     
  2. ronaldvisser

    ronaldvisser Guest

    Even twee vraagjes

    Een Ultimate lijkt me ook leuk speelgoed om eens achter mijn huis te vliegen. Zo de deur uit, het gras op en gaan. Hoef ik tenminste niet steeds naar het veld.

    Maar kan je met een Ultimate parkflyer buiten met rustig weer ook uit de voeten, of moet het echt helemaal bladstil zijn? Ik bedoel, is het net zo kritisch als met mijn Piccolo Fun helicoptertje? Deze heeft echt een zware hekel aan zichzelf verplaatsende lucht :roll:

    Ik heb nog helemaal niets, geen geschikte servo's, ontvanger, regelaar en motor. Bij de bouwhandleiding wordt de Schultze alfa 4 als ontvanger en Schultze Slim 10BE als regelaar als mogelijk toebehoren genoemd.
    Nu zag in dat er inmiddels ook 4 en 6 kanaals ontvangertjes van GWS op de markt zijn. Deze zijn heel licht, klein (en goedkoop), echter het bereik is 'slechts' 150 meter. Heeft er iemand ervaring of ideeen over deze ontvangertjes. De Schultze heeft volgens mij een groter bereik?

    Iemand tips over wat redelijk betaalbaar en toch kwalitatief goed micro electronisch materiaal is voor de Ultimate que ontvanger, servo's en regelaar?(of misschien heeft iemand nog wat moois in de aanbieding?) Als accu heb ik de Kokam 350-3s en ik wil in iedergeval bij de 'borsteltjes' blijven voorlopig...
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Met "zware" 3s1p 1500 kokams vliegt mijn ulti prima bij behoorlijk wat wind.

    Wel met een flink vermogen en voldoende propsnelheid (10000 rpm op 8x4HD = 16 m/s = 60 km/h).
    Paar keer moeten repareren en verstevigd, omdat de constructie de snelheid niet aankon.

    Met de oude combi met langzaam draaiende 10x4.7 prop ging het voor geen meter met wat wind.

    Voorbeeld:
    Als je binnen 10x4.7 prop gebruikt bij 2 lipo's, gebruik dan buiten 3 lipo's en 8x6 prop.
     
  4. Phoenix

    Phoenix Guest

    Harold,

    klopt het dat jij je Ultimate vliegt met een 6/3D? Ik meen jou met een foto van jou met een ulti met 3D motor in een van de andere draadjes gezien te hebben. Of heb ik het mis? Ik ben nl benieuwd hoe je deze motor precies aan de romp bevestigt.

    Anyway, binnenkort kom ik in het bezit van een Ulitmate kitje, ik wil hier als 'zunige' nederlander componenten inzetten van m'n andere kistjes die ik momenteel even zat ben. Ik zit te denken aan de volgende combi:

    • * Servo: 3 x Dymond 5.4gr servo
      * Motor: 1 x Typhoon Micro 6/3D
      * Prop: 9x4.7 APC slowfly (heb ik nog liggen nl.)
      * Ontv.: Graupner XP10 of nieuw aan te schaffen Schulze 4 mits ze nog te krijgen zijn.
      * Accu: En omdat het voor indoor/hangaar gebruik is wil ik m'n E-tec 2S1P 1200 (8.5-10C en weegt 55gram) gebruiken. Ingangsvermogen is dan ca. 75Watt, lijkt me meer dan zat om mee te beginnen. Kan later altijd nog 3S1P worden.
    Dus concreet mijn vragen:
    1) Wat vinden de experts van deze combi?
    2) Hoe bevestig ik de Micro 6/3D aan de romp?
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik had een epoxiplaatje en daar de gaaten in gemaakt
    in de romp blokjes gemaakt van balsa en in de hoeken geplakt
    in de hoeken van de epoxiplaat ook en die met servoschroefjes vast gezet
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ja. typhoon 6/3D. Met 2s een 9x5 HD GWS, maar beter nog met 8x4 HD GWS en 3s. Kan trouwens al hoveren met 2s en de 8x4 prop, maar ik heb nu eenmaal meerdere 3s1p 350 kokams.

    Bevestigd aan de achterkant op een baarleduuk kartonnen waterflesdop (gepatenteerd "aquacap" bestiging).
    Het kartonnen deel plak je met dubbelzijdigplakband op je ultimate.

    Alles lekker flexibel, dus ook bij een stootje breekt er niets.


    Gewoon (voor of achter) een triplex of epoxy plaatje gaat ook prima. Dit ging echter sneller en je kan de motor makkelijk op een andere kist zetten door de dop eraf te schroeven. Vind ik belangrijk.[/quote]
     
  7. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ok, bedankt voor de antwoorden. Gaat dus wel lukken met mijn configuratie. Ik ben al druk aan het oefenen op de sim en dat gaat goed :D

    Overigens viel het me op dat de foto's uit deze draad en vorige ulti draad allemaal als X verschijnen :? . Jammer want hier stonden toch nog wel het e.e.a. aan tips op.
     
  8. Phoenix

    Phoenix Guest

    Kitje zojuist ontvangen, erg compleet 8) . Nu nog op zoek naar Waypoint 060 servo's... of toch maar de dymond of GWS Pico :? . Deze zijn wat makkelijker te krijgen momenteel.
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    [​IMG]

    mijn nieuwe
    hij weegt nu 72gram :oops: 8O :(
    105 gram aa rc moet er in een 3s paket
    met een 2s paket dus 95 gram:) aan rc
    het gaat mij benieuwen of ik het haal
     
  10. Phoenix

    Phoenix Guest

    Hoi raymon,

    zwart depron??? ziet er wel goed uit. Ik zie dat jij de middensteun van de vleugels precies zo hebt gedaan als ik. En ik zie dat je de vleugelsteunen (dus tussen de vleugels) in principe verkeerd om hebt zitten.

    Hier zit ik nu ook mee. Als je nl de vleugelmiddensteun recht laat lopen dan moet je de steun wel omdraaien om dezelfde hoogte in het midden en bij de steunen te krijgen. Volgens de bouwbeschrijving moet de steun juist andersom en dan klopt het juiste hoogte verschil niet meer. Tenzij de bouwbeschrijving niet klopt.

    Om e.e.a. uit te sluiten:

    - Hebben beide vleugels dezelfde instelhoek?
    - Hebben beide vleugels geen V-stelling?
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    geen v steling
    de bovenste heeft negatieve instel hoek
    3mm aan de achterkant omhoog
     
  12. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Mooi kissie Raymon, hebbie nog tijd om er ook nog 1 voor mij te bouwen ;) ... ach die maak ik dan ook maar weer stuk... 'k zal de mijne wel weer wat oplappen.
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    haha als ik depron zou hebben hind hind
    ik kan nog niet verder want ik zit met de motor die er nog niet is
     
  14. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Beste allemaal,

    Ik heb het FB Ultimate kitje inmiddels in huis, maar nu breek in mijn hoofd over wat er allemaal in moet..na veel lezen speuren en surfen op het net, heb ik het volgende in gedachten:

    Typhoon 6/3D motor
    castle Phoenix 25 regelaar
    E-tec 2 cel Lipo's 1250 mah
    GWS of APC 9*4.5 prop
    w084 servo's
    Ontvanger en zender moet ik ook nog kopen (FC18 bij shamrock voor 89 Euro) en een lader voor de lipo's

    Zo kan ik bijna alles in een keer bij Aircraft-world bestellen, scheelt weer, nu de dollar zo goedkoop is voor ons.

    Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen hier van? Tips zijn welkom.

    Ik hoop toch wel over een week of wat te kunnen vliegen hier in hangar 5.

    Het is mijn eerste indoor EN electrisch kistje...jaja, ik hou wel van een uitdaging :p voorheen altijd motorkisjes gevlogen.

    Marco
     
  15. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Marco.

    Ik denk dat je veel meer indoor plezier aan je Ultimate zult beleven als je op alle componenten nog wat gewicht weet te besparen.

    Voorstel: Typhoon 5/3D, 2sEtec 700HP cellen, CC 10 regelaar, GWS 10x4,7 prop, W060 servo's en een Schulze Alpha 435 ontvanger.

    Bovenstaande componenten zijn niks duurder maar wel bijna 50 gram lichter. Indoor betekent dat een "wereld" van verschil in de vliegprestaties.
     
  16. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Bedankt voor de tips!

    Ik denk inderdaad dat die wat lichtere lipo's beter zijn...scheelt bijna de helft in gewicht zag ik zojuist! maar kan ik met de setup die je voorstelt bij rustig weer ook nog buiten de deur vliegen? (meer snelheid?)

    En wat is het verschil tussen de typhoon 5/3d en 6/3d? als het vermogen ogeveer gelijk is maakt het me inderdaad niet veel uit. maar als de kracht met de helft minder wordt en maar 10 gram minder gewicht, dan lijkt het mij toch beter de 6/3d te kiezen. Maar ik kan daar verder niet meer over vinden, kan iemand hier opheldering over geven?

    De regelaar is de lichtste van de serie tot 10A, met de 700 mAh lipo's is dat natuurlijk prima..

    vwb de servo's, de W-084 is maar 2.4 gram zwaarder, maar leverd wel bijna twee keer zoveel kracht, met het vooruitzicht er ook buiten mee te vliegen, lijkt me dit iets beter, of zie ik dt vrkeerd?

    Dus, lichtere lipo's en andere regelaar..ga ik doen, motor weet ik nog niet zo zeker.

    Het wordt er allemaal niet makkelijker op, met zoveel keus.

    Marco
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Python60 (45 euro zeer aan te bevelen!)
    10x4.7 prop
    Waypoint 060 servo
    CC10
    Polyquest 2s1p 880 mah 10.2A continue dus ruim voldoende
    Voor indoor de 350Kokam cellen nemen ( 2 cellen is echt genoeg, 3 is over powered)
    Recept is een bewezen combinatie!

    Mijn Mini Funtana weegt 230 gram(vliegtuig is veeels te zwaar) Maar gaat op half gas verticaal.
    kan dus nog beter wanneer het tuigje lichter is.

    Succes :wink:
     
  18. Phoenix

    Phoenix Guest

    Verschil 5/3D en 6/3D

    5/3D 31 gram, max. 80% eff., ca. 80 Watt max.
    6/3D 35 gram, max 82% eff., ca. 90 Watt max.
     
  19. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Dat zie je denk ik verkeerd; Het maakt niet uit waar het toestel vliegt, de kracht op de roeren is alleen afhankelijk van het oppervlak en het luchtdebiet... voluit is voluit en daarvoor zijn de W060 servo's sterk genoeg.
     
  20. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Dat snap ik, maar mijn gedachte was eigenlijk dat je buiten de neiging hebt sneller te vliegen, waardoor de krachten groter worden. Maar als w060 ook dan genoeg kracht heeft, waarom niet.

    Marco
     

Deel Deze Pagina