Zoals belooft de volgende update voor de dag voorbij is.
Stilaan begin ik dekwerk te doen en dan moet er links en rechts wat electronica bij, lampjes motoren enz... Daar kan je niet omheen vorig weekend heb ik mij bezig gehouden met de achterdek verlichting, in een vorige post hadden jullie al gezien dat ik de lampjes uit epoxy lijm en playdoh heb gemaakt, nu was het tijd om ze af te werken.
Ledje, draadje buisje en lijm en dan krijg je dit:
IMG_5624 by
Jan Fabri, on Flickr
En over het ganse dek:
IMG_5620 by
Jan Fabri, on Flickr
Je zal waarschijnlijk wel zien dat ik hier en daar met zwarte verf wat moet bijwerken aan de led draadjes, het was siliconen draad en de verf hecht daar echt heel erg slecht op. dus nu alles vast staat en niet meer beweegt een paar veegjes erover en dan is alles min of meer strak, de Lampjes zijn 1mm dik en 3,5mm lang dit wordt wel erg klein.
Dan werd het tijd om dat volgende groot onderdeel te maken, de boot bestaat voor mij uit 8 grote clusters nl.:
- De aandrijving
- De achterwinch partij
- De voorwinch partij
- De Pins en forks
- De Palfinger
- De Cabin en mast
- De brug
- Sound en eventueel smoke
Sommige van die clusters kunnen moeilijk zonder de andere vandaar dat ik misschien de volgorde nog wijzig maar zo zit het in mijn hoofd, buiten deze clusters is het slechts wat cosmetische opsmuk.
Bij elk van deze 8 delen wil ik wel iets heel speciaal proberen, tot nu toe werkt dit de 360° sturing was voor mezelf een overwinning, de achterwinch is naar alle waarschijnlijkheid uniek. Nu is het de beurt aan de voorwinch. Qua detail en functionaliteit is dit gewoon fantastisch geworden. Laat ons even terug gaan naar de begin fase:
Zodoende was de winch klaar maar er ontbraken toch een aantal belangrijke delen, allereerst de onderplaat, niets speciaal, maar het moet een stevig klein plaatje worden niet te dik, het probleem stelde zich wat doe ik met de kettingstoppers, zet ik deze op het dek, op de plaat en hoe doe ik dit dan netjes maar zeker ook sterk?
Ook hoopte ik om de ankers te kunnen laten werken, zonder water binnen te krijgen als ik bij 12 beaufort vaar. heel wat problemen, weeral!
Ok beginnen met de plaat niets speciaal, het moet dun en sterk zijn, het zit boven het zwaartepunt dus logischerwijze kies ik voor aluminium, het geheel wordt voor de montage gespoten, op deze manier wordt elektrolyse voorkomen dus ook daar maak ik mij geen zorgen over.
Veel bla bla voor een stomme plaat, dit is ze (maar op deze manier kunnen jullie de planning volgen...):
IMG_5626 by
Jan Fabri, on Flickr
De 2 buizen zijn de ketting buizen naar het ruim, onder de plaat komt een mosrubber van 1 mm, dit is samen te drukken tot 0,1mm zonder kracht, ja fantastisch materiaal, gevolg volledig waterdicht!
Je ziet aan de voorkant 2 uitsteeksels, deze hebben een dubbele functie, ze dienen als steun voor de kettingstopper, en de concave vorm zorgt voor de ketting geleiding en direct het beschermen van de verf in de ketting buis.
Onder de alu plaat zit een 3mm styreen plaat die de centrering verzekerd in het winch gat. de gaten zijn natuurlijk voor de bouten en de stroomvoorziening.
Meten is weten daarvoor de noodzakelijke dryfit sessie:
IMG_5627 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5628 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5629 by
Jan Fabri, on Flickr
Wat leuk is is dat op de echte boot ook gewoon een versteviging plaat is gelast op het dekdeel waar de winch staat, dit zorgt er dan weer voor dat ik niet van het origineel afwijk op deze manier.
Hier een voorbeeld van die plaat op het zusterschip de Boxer, de snap aanduiding bij de Wrestler is naast de winch bij de Boxer tussen de kettingstoppers, raar, het is nochtans dezelfde winch...
Afbeelding 515 by
Jan Fabri, on Flickr
Nog wat testen met de ankers, om te kijken dat alles min of meer goed zit, dit alles zijn echt wel heel wat uurtjes planning en prullen.
IMG_5640 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5641 by
Jan Fabri, on Flickr
Je moet ook altijd redelijk voorzichtig zijn met het ruw metaal op de reeds gespoten delen, het kan snel misgaan.
Ok, jullie zien ook dat alles min of meer juist staat.
Nog 1 heel belangrijk ding, de mechanisatie, de winch hadden jullie reeds gezien deze werkt op een kleine N20 motor, nu de Drum en de verhaalkoppen zitten op een vaste starre as, Op de echte boot werkt de winch as volgt ze draait en de drum wordt door een hydraulische koppeling gelinkt of ontkoppeld. de verhaalkoppen en de ankers werken met mechanische koppeling, je kan dat op de winch zien aan de in gefreesde koppelstukken aan de binnen zijde van de verhaalkoppen. de hendels worden naar binnen geduwd en koppelen dan de koppen aan. Voor de ankers worden deze naar buiten geduwd en is de anker winch actief. Dus de verhaalkoppen en ankers kunnen eigenlijk nooit samenlopen.
Ik ga dus schakelen tussen de ankers of links of rechts of de drum met verhaalkoppen, de verhaalkoppen apart dat gaat niet maar op een model heeft dit ook geen zin als er geen mensen zijn om de touwen daar de begeleiden.
Dus heb ik 2 units nodig voor de ankers, simpel ze moeten omhoog en omlaag maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben vertrokken van 2 sailwinches deze draaien ongeveer 6 toeren, dat geeft met de gebruikte drums een 60cm ketting, natuurlijk is dit ver van de verschaalde realiteit maar voor meer zie ik geen nood.
Maar er is nog wel een probleem met deze winches, ze hebben een gearedpot meter en die is niet super nauwkeurig, de winches trekken 13kg, genoeg om brokken te maken. Omdat ik dat niet ambieer moet ik hier een veiligheid in bouwen, ook is het bijna onmogelijk om de ankers in de Up positie altijd mooi strak gespannen te zetten zonder dat er dan een stress van 13kg op de ketting staat.
Weeral veel bla bla er moet dus een drum met ketting strain bescherming op deze winches. Wat doet dit systeem, als de servo iets te ver draait zorgd een veer dat deze de ketting niet breekt.
Eerst de winches deze zijn natuurlijk onder de winch gemonteerd, er is niet heel veel plaats maar dit is toch heel goed gelukt, het ziet er bijna professioneel uit:
IMG_5638 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5639 by
Jan Fabri, on Flickr
De ketting beveiliging:
Terzelfdertijd heb ik een oud probleem en een nieuw probleem opgelost, de boegschroef die jullie op de foto's zien onder de servo's steekt erg lang uit wat bij bepaalde toerentallen vibraties genegeerd.
Die vibraties zijn ongewild maar terzelfdertijd soms ook wel nuttig, ik verklaar mij nader. Als de boegschroef draait is het niet fijn om harde vibraties te hebben omdat dat vervelend geluid geeft. De winches aan de andere kant zijn met een ketting gewonden, daaraan hangt een anker en soms bijna nooit maar ik heb het 2x gehad dat de anker niet mooi loskwam omdat er iets lichtjes teveel weerstand geeft. Waarschijnlijk op het water waar de boot beweegt zal dit niet spelen maar als dit toch het geval is zorgt een zeer korte puls op de boegschroef voor de vibratie nodig om er 100% zeker van te zijn dat de ketting valt. Ik dacht bij mezelf dat is weer leuk opgelost, bij het zakken van het anker geeft de zender een tiende van een seconde een boegschroef puls, te kort voor beweging maar een goede schok voor een verzekerde anker release!
Dus moet die boegschroef over gebracht worden naar de winches voor de vibratiestabilisatie en de "dropinsurance" op deze manier:
IMG_5731 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5730 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5727 by
Jan Fabri, on Flickr
Het werkt voortreffelijk!
Hier een drytest zelfs zonder anker, (ook zonder winch)
De ketting was nog niet getrimmed vandaar dat de rechter winch op het einde terug omhoog trekt.
Hier een voorbeeld van de anker beveiliging voor het bakboord anker, het stuurboord systeem was fout gewonden, stom maar ja je begrijpt de bedoeling wel met dit filmpje:
De bedoeling is om 3 posities te hebben voor het anker, OP in de ankerkluis, NEER op de bodem dus, en een positie waarbij het anker net uit de kluis hangt te bengelen, ik vind dit altijd cool om zo'n anker te zien vandaar, noem het maar een van mijn vele rariteiten...
Hoer heb je ongeveer een idee wat ik bedoel, je ziet ook hoe ik het wil besturen, met een 3pos schakelaar.
Ok, even terug naar het cosmetische, er moest nog een olie opvangbak worden gemaakt en een beetje geschilderd worden.
IMG_5643 by
Jan Fabri, on Flickr
Ook de kettingstopper staan mooi in de lak, je ziet nu mooi het aanslag waar ze komen te staan.
IMG_5650 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5651 by
Jan Fabri, on Flickr
Een beetje ZAP doet wonderen:
IMG_5652 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan wat detail foto's, bij deze reeks heb ik even de hulp van Ferry nodig, ik hem mooie deksels gemaakt, normaal staan deze over het gat maar als de ankers werken maken ze dit los, waar ligt op die moment dat deksel? gewoon er naast? Ze passen mooi op het gat maar dan zit de ketting vast, lijm ik dit er naast? Ze zijn wel goed gelukt dus ik moet er iets mee. Laat maar weten hoe jullie dit deden.
IMG_5655 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5659 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5664 by
Jan Fabri, on Flickr
Dat ziet er wel ok uit denk ik dan...
Hoe zit heel dit geheel vast, met een tap van voor, en een vleugel moer of een kartel moer (moet nog zien wat er in de rommel bak ligt)
IMG_5666 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5667 by
Jan Fabri, on Flickr
Nog een paar kiekjes, omdat ik eigenlijk erg blij ben met het resultaat het is echt wel meer dan ok!
IMG_5668 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5669 by
Jan Fabri, on Flickr
En dan was het tijd voor de "merge" ok dit lijkt niet moeilijk maar het heeft 5 uur ja 5 uur geduurd voor die winch op dat plaatje stond pfffff.
Ik ga de details besparen maar het was een moeilijk huwelijk maar na een heel aantal tegenslagen is het geheel vaak sterker zeggen ze

.
Dit is het geworden, oh ja ook de decals zijn er natuurlijk:
IMG_5670 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5671 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5672 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5673 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5673 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5675 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5710 by
Jan Fabri, on Flickr
Oh ja soms is het goed om een referentie te hebben dan zie je dat dit eigenlijk een klein winchje is:
IMG_5710 by
Jan Fabri, on Flickr
Nu beginnen de werken pas natuurlijk, het geheel moet nog werken ook dus alles aansluiten en prepareren:
IMG_5733 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5739 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan de uiteindelijke fitting testen, ik denk, so far so good...
IMG_5744 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5745 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5743 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5744 by
Jan Fabri, on Flickr
Dat is toch echt wel OK niet?
MEDIA limiet, het verslag gaat meteen verder...