Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hey Jan,
    Om dan toch ook nog even een puntje van kritiek toe te voegen, vind ik wel dat Sjoerd gelijk heeft wat betreft de tuggerdraden (ook wel pieldraad genoemd)
    Die ogen toch wat fors en de socket hoort er ook niet aan. Een pieldraad is om mee te "pielen", een soort van alles en nog wat draad. Je zet er iets mee vast (boei, container, je gebruikt ze om te meren, even iets verslepen op het achterdek, noem maar op.
    Het moet een dunne draad zijn die je ook even makkelijk ergens op zet en even met twee man van de trommel trekt enz. Niet te zwaar en zeker geen socket er op. Meestal hebben deze draden een lus met een kous (zie de foto`s) er in. Je kunt er dan een sluiting op zetten met een klephaak of een stukje ketting enz. Waar je hem op dat moment voor nodig hebt. Bestudeer het nog maar eens.
    Er zijn trouwens hele mooie sockets op Shapeways te vinden, voor op de sleepdraad. Stefan Tieken heeft ze getekend.
    Grt,
    Ferry
     
    kaapstander en Tug.NL vinden dit leuk.
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @ heren

    Damn stelletje criticasters, :p tis ook nooit goed, eerst 1 hollander, en dat zwelt direct aan naar 2 ik ga maar zwijgen want dit win ik nooit. (grapje)

    Als ik je goed begrijp Ferry is de draad op de tuggers te dik, deze is 0,8 heb ik nagekeken er is nog 0,5 misschien moet ik deze eens bestellen, dat maakt op schaak 2,5cm dat lijkt me nog een redelijke staalkabel inderdaad, de 0,8 wordt met 4cm waarschijnlijk al te dik. Nu draad veranderen is geen probleem enkel op de Reel drum gaat dit niet omdat de verhouding van de reelbar in functie van de draaddikte is.
    De socket is er snel af, en een lus erin met bescherming (krimpkous of zo) is snel gemaakt natuurlijk.

    Ik ga eens kijken wat ik er nog van maak...

    Toch bedankt voor de suggestie het is niet altijd direct duidelijk voor een landrat (in mijn geval dan vleermuis zeker) maar met deze inputs komen we hopelijk tot een min of meer realistisch model...

    Ondertussen ga ik rustig verder, momenteel heb ik op wat verf retouches na het achterdek op orde. Ik ben enkel nog even aan het kijken hoe ik dit best bevestig.
    Ook heb ik de pinnen klaar ter installatie als ook de zijpinnen.

    En sinds gisteren heb ik mij op de voorwinch gestort, toch een moeilijke winch hoor, die kan behoorlijk veel, je hebt 2 gelinkte drums. dan de verhaalkoppen, dit werkte al zoals jullie gezien hebben in de vorige posts, maar nu kwam ik op het punt dat ze ook de ankers moet kunnen lichten. Ze doen dat blijkbaar gewoon met wat hendels als ik het goed heb bekeken is het de keuze tussen verhaal koppen of de ankers. De maindrum zetten ze dan vast met de rem neem ik aan? Ik moet dus een systeem uitdokteren dat ik de verhaal koppen kan uitzetten en dan de ankers kan bedienen aan elke zijde apart.

    Wel de hoofd delen hiervan zijn net in de primer gegaan, misschien laat ik jullie op het einde van het weekend het resultaat wel zien, het enige probleem is de ketting er is geen ketting te vinden van 3x2 met tussen stukken dus dit gaat waarschijnlijk een puntje van commentaar opleveren maar ja, ik moet jullie ook iets geven he :D


    Oh ja nog een vraag, de anker ketting deze wordt vaak witgeschilderd op het deel dan over de winch hangt, ik zag dat bij de Wrestler er ook een rode lijn is geschilderd maar moet deze komen op de winch of net uit het ankerdek als de anker opgehaald is?

    CU
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2020
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , gisteren heeft mijn Fairplay 26 op 1/50 zijn doop gekregen , voor de eerste keer in het water .
    Ik heb mijn schottels aangestuurd met een 90° servo met tandwiel 60tanden op de schottel naar 30 tanden en tijdvertraging .
    Ik kan ongeveer 340 graden rond met de schottel maar ga dit in mijn zender toch beperken naar twee maal 100graden .
    Het is moeilijk varen , zeker in de haven manouvreren , omdat je geen stand van de schottels weet .
    Hierbij enkele foto's .
    Groetjes
    Ronny
    DSC_0004.JPG DSC_0005.JPG DSC_0008.JPG
     
    AvdH en kaapstander vinden dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Mooi schip geworden Ronny. Hallo Jan, zoals je de werking van de voorlier beschrijft lijkt mij juist te zijn. Ik heb gekozen om de ankers niet te laten werken dus heb dit probleem niet. Maar jij bent Jan en dan moet het dus wel. Ik kijk weer uit naar hoe je dit gaat flikken. Ik twijfel er niet aan dat het je gaat lukken trouwens. Wat de draad op de Tugger Winches betreft, blijft natuurlijk altijd benaderen van de werkelijkheid, alleen lukt dat niet altijd. En ja, ik ken Ferry al heel lang en die heeft een uitgebreide nautische achtergrond, veel kennis aanwezig dus. Doe er je voordeel mee.:)
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ronny, wat een mooie boot! daar had je een verslag moeten van maken! Voor zover ik kan zien is hij mooi strak, en het vaarbeeld lijkt mij nagenoeg perfect eigenlijk.
    Dat je de trusters moet aanpassen en bijregelen, tja ik denk dat er geen perfect systeem zal zijn. Als je alle vrijheid wil kan dat maar dan is het moeilijk om mee te varen als je dat niet heel veel doet. ik weet het zelf ook nog niet, mannen zoals Sjoerd hebben hier al wat ervaring mee, het blijkt dat zij uiteindelijk allemaal het vrij klassiek houden. Ik denk dat het ook heel veel scheelt of je "in de boot" vaart of zoals wij buiten de boot vooral in omgekeerde wijze wordt het dan lastig... Nu ik vind jou boot allesinds zeeeeer mooi gelukt, tis maar te hopen dat de mijne dat ook wordt. Wie weet varen ze in het kort nog wel eens samen.


    Hey Sjoerd, die ankers is het probleem niet ik vind dat veel mensen dit allemaal erg ver gaan zoeken met ultra ingewikkelde ankerwinches enz... Je weet het he ik houd alles altijd heel erg simpel :D. Het enige waar ik nog aan twijfelde was de anker ketting, ik heb er dan maar een eigen draai aan gegeven gebaseerd op foto's. Nu veelal is die volledig verroest dus ik maak er maar het beste van.

    Van de werking van de voorwinch was ik inderdaad erg zeker, ik heb echt alle foto's hiervan en je ziet het ganse mechanisme en de werking duidelijk. Het enige wat ik niet helemaal door heb is dat ze de hoofd drum vastzetten met hydraulische remmen (via die rem banden) maar volgens mij blokkeert dan ook de hoofdas hoe ze dan nog de ankers laten draaien is mij niet duidelijk. maar het kan want ik heb het al op film gezien. Anyway de winch werkt, de ankers ondertussen ook, nu is het nog een kwestie van monteren en afstellen, alles is ook geschilderd.

    Ik heb vandaag wat gevochten met mijn verf, voor de een of andere reden droogt deze in de kelder mat op en in het bureau glanzend, pffff ik ga nooit iets snappen van verf... Maar ja dan maar een extra laag en alles in het bureau te drogen gelegd, waarschijnlijk met een echtelijke ruzie tot gevolg maar ja je moet prioriteiten stellen he.

    Ook mijn balanceer lood is binnen dus ook daar kan ik mee verder.

    Ik zit aleen al even te tobben over het volgende. Het techrek ik wil dit vooral handig hebben, met de ingang voor batterijen via de cabine.
    En dit moet nu toch stilaan ik begin een hele boel functies klaar te hebben en zou die direct willen "volledig" in orde hebben op de zender en mechanisch, anders blijf je prullen vind ik, naderhand kan er altijd nog wel wat worden getuned... Dus het techrek moet er nu min of meer toch van komen. Maar hoe ik moet mij er eens bij neerzetten denk ik... (Sugesties zijn altijd welkom)
     
    k-k en Tug.NL vinden dit leuk.
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    Heerlijk leesvoer weer.

    over die kelder vs bureau: vergelijk de luchtvochtigheid eens? En bij welke temperatuur. Oftewel: vergelijk de dauwpunten van de ruimtes. Zelf heb ik zojuist een kelderventilatie gemaakt (oefenen met de arduino) die aan en uit gaat op basis van die dauwpunten: er wordt dus alleen buitenlucht ingezogen/kelderlucht uitgeblazen als het zin heeft omdat de buitenlucht nadat ze in de kelder terechtgekomen is en daar afkoelt, nog steeds droger zal zijn dan de kelderlucht zelf.

    Daarbij neem ik trouwens zomaar aan dat het effect op je verf veroorzaakt wordt door iets met de lucht en dat kan alleen temperatuur en luchtvochtigheid zijn (en tocht, stof etc maar als dat niet in orde zou zijn zou je er niet zitten)
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Lucht vochtigheid heeft veel met je verf van doen, als die hoog is slaat je verf dof uit.
    Grt peter
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    He Jan,
    Veel succes met de Anker/Sleeplier . Begrijp dat je alweer aardig op weg bent, zie binnenkort het resultaat wel. Wat betreft je Techrek. Heb daar ook lang over nagedacht omdat ik ook wil dat dit netjes en overzichtelijk is. Je hebt grotendeels dezelfde opzet als mij. Je zou dus in principe ook hetzelfde systeem kunnen gebruiken. Het complete stuurhuis kan afgenomen worden. Het gat is zo groot mogelijk gemaakt. Hierdoor kan ik de accu's ( 2 x 12V 7.2Ah) gemakkelijk in en uithalen. Voor het opladen is dat niet nodig want heb op het techrek ook laadpluggen zitten. In mijn verslag kun je vervolgens zien hoe k dit techrek heb opgebouwd. Da kabels naar het techrek zijn zo geplaatst dat ik het rek aan het grote oog op kan tillen en naar voren kan kantelen. Als het rek naar voren is gekanteld kan ik nog steeds de accu's uitnemen of plaatsen.
    Her ligt de bak voorover gekanteld en kun je het begin zien van de invoer van de kabels. Onderin is het nog een rommeltje maar dat wordt gaandeweg beter. Ook zie je de lippen waar de bak op rust.

    P1000581.JPG

    Vanaf de bovenkant ziet het er dan zo uit. Wat je nu ziet liggen is de printplaat met daarop de connectors alsmede de blokleds ( controle) voor de printzekeringen die daar geplaatst gaan worden.
    P1000582.JPG

    Hier een klein printplaatje en een recht opstaand printje. De rechtopstaande is de verzamelprint voor alle verlichting van het werkdek. Deze wordt met een 4 aderige kabel met connectors weer geplaatst op het liggende printje. Op het liggende printje links de connector voor de verlichting van het werkdek, De langere connector daarnaast, is voor de kabel met connector die van het afneembare stuurhuis af komt. Zie ook de steeds terugkerende kleuren van kabels. Iedere kleur heeft zijn eigen functie. De achtdelige connector rechtsboven zijn 12V aansluitingen die elders op het techrek nodig zijn.
    P1000583.JPG

    Dit was de opzet in eerste instantie. De UBEC is wel daar geplaatst. De bedoelde 16 kanaals decoder is vervangen door 2 speciaal gemaakte 8 kanaals decoders.
    P1000585.JPG

    en nog weer even een idee hoe je de kabels onder het rek kunt invoeren
    P1000586.JPG

    En nog een overzichtje hoe dit onder het stuurhuis is aangesloten. De stepdown moule wordt gebruikt om het voltage naar de radars aan te passe voor de snelheid. Verder weer een printplaatje waar alle kabels bij elkaar komen en gezamenlijk worden aangesloten op de connector naar het techrek.
    P1000866.JPG

    Het techrek nog voor dat de specale decoders op hun plaats lagen. Alle kabels dus nog niet aangesloten. Links boven onder de verhoging zijn 2 plus en 2 min stekker bussen aangebracht waardoor k de accu's kan laden. Vlak daarvoor 2 compartimentjes waar 2 ESC's geplaatst zijn voor het regelen van de snelheid va de lieren, Dan het eerder genoemde printplaatje waar ook het afneembare kabeltje te zien is voor de verlichting naar het achterdek. Daarnaast nog weer een stepdown module die de stroomverzorging voor de ompoolmodule voor de Karmforks en de Towingpins omlaag brengt naar 5V. Dit is nodig voor de besturing van deze module.
    P1000937.JPG

    Mogelijk dat je dit ook al in mijn verslag hebt gelezen ( weet ik wel zeker) maar zo heb je alles weer even bij elkaar en mogelijk voor andere collega's ook nog wel interresant. Is msschien een idee Jan. bevalt mij goed in ieder geval. Compact en toch overzichtelijk. Ook heel belangrijk, alles is zonder moeite te demonteren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k, Tug.NL en Stoompomp vinden dit leuk.
  9. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Nou sjoerd dat zet mij weer aan het denken voor een volgende boot, tnx voor de tip.
    Wat ik me er bij bedenk is dat er voor het mooie een stekker verbinding ertussen zou moeten om het nog makkelijker te maken, of zie ik dat verkeert?
    Grt peter.
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hmmm als ik dat zo bekijk heb ik nog heeeeeeel veel werk... Inderdaad wil ik het ook gewoon mooi en netjes overzichtelijk, maar gezien ik met 4 ontvangers werk gaat het nooit simpel worden vrees ik.

    Ik ga er nog wat over tubben, eerst maar eens afwerken waar ik tot nu toe aan begonnen was...
     
    mrproper13 en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Gaat je lukken Jan, succes.
     
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank voor de foto's Sjoerd,
    Zoiets was ik ook van plan voor mijn multicat. Weer een stapje verder..
    Maar nu eerst mijn kraan mockup afmaken.

    Mvg, Roald
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Update tijd,

    Laat ons de vorige update vervolgen met de toenmalige delen die nog ontbraken. Ik had wat problemen met verven maar waarschijnlijk komt dit toch doordat de luchtvochtigheid te hoog is in de kelder, dit is wel vaker het probleem in de zomer...

    Anyway ik heb de restante delen van de FiFi afgewerkt als ook de Sjoerdbuis bij deze:

    [​IMG]IMG_5722 by Jan Fabri, on Flickr

    De verschillende aansluitpunten:

    [​IMG]IMG_5714 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5713 by Jan Fabri, on Flickr

    Enzo is het winchdek eigenlijk klaar, er moeten nog enkele kleine retouches gebeuren maar dat zal gaandeweg wel eens plaatsvinden...

    Ook het achterste overzet-dek is klaar, al zoek ik nog naar een eventueel betere bevestigingsmethode maar het idee is er al het dek is verder ook helemaal klaar met cargorails en al.
    Ik heb gekozen ze op het dek te zetten omdat ze dan ook dienen om dit makkelijk op en af te halen.
    Uiteindelijk komt hieronder een perpexdek (zoals bij de duikboten) voor de waterdichtheid.
    Ook dit dek is klaar maar ik moet enkel nog de Pins & Forks monteren als ook de siliconen of waterdichte band, hier ben ik nog niet helemaal uit, zetten.

    Wat foto's:

    [​IMG]IMG_5693 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5691 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5689 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5687 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5686 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5685 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5684 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5683 by Jan Fabri, on Flickr

    Eerlijk het is een heel mooi dek geworden, links en rechts zitten er wel kleine afplak foutjes maar het is ook zo complex dat dit waarschijnlijk moeilijk beter kan.

    En dan nog een impressie van het duo om af te sluiten, er is nog veel meer klaar maar ik ga het in stukjes breken om jullie niet teveel te verzadigen...

    Het geheel met het perspex dek op de achtergrond, als ook de voorwinch "teaser" :D:

    [​IMG]IMG_5717 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5718 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5719 by Jan Fabri, on Flickr

    En een overfly om af te sluiten:



    De rest is waarschijnlijk voor vanavond...

    Bye...
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2020
    AvdH, Bas botenbouwer, Jan Blonk en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    71
    Locatie:
    thuis
    Prachtig dekje Jan, zo strak in de lak zie ik ze zelden!

    Ik doe mijn best het zo te krijgen maar op een of andere manier zie je op foto's altijd weer een onregelmatigheid, stofje of afplak foutje.
    Denk dat ik er de discipline en schone werkplaats gewoon niet voor bezit...

    Hoe heb je de hout nagebootst, perfect met die naadjes?

    Chapeau!
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooi Jan.
    Als ik thuis zulk parket als van jou achterdek zou hebben, dan moesten de schoenen uit!
    Die buis met alle aansluit details: TOP!
    Gr. Peter
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Wormerveer
    Jan,
    gigantische wat een detail.. dat gaat mij voorlopig nog niet lukken.
    ik ben al blij met mijn kraan ;)
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Jan, ik zit weer met de vreetklep open. Wat een schitterende details en ook, wat strak in de lak. En die Sjoerdbuis, geweldig.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    hey Pim, ja ik weet het deze schaal is heeeeeeel ondankbaar omdat je op de foto's echt elke fout ziet, zelf ondanks het er erg goed uitziet vind ik nog dat het in het echt nog veeeeeeeeel beter is het is echt, en ik overdrijf niet vaak rete strak, dan neem je een foto en kan je bijna huilen maar ik denk dat alle 1/50 bouwers dit probleem wel kennen waarschijnlijk zoomen we ook veel te hard in gemiddeld is deze zoom op 14X gemaakt en ja dan is elke oneffenheid een gebergte. maar desalniettemin weet ik ook wel dat het echt een heel erg strakke boot aan het worden is. Het gaat moeilijk worden dit nog te overtreffen voor mezelf dan toch. Nu eerlijk is eerlijk ik ik werk er ook wel hard naar toe om het zo strak te krijgen.

    De planken zijn meranti strips van 3mm, en een 0,5mm strip van iets ebbenhout of zo, gelijmd tot plank en dan laten zagen in strips van 2mm bij de houthandel. En ook geschaafd of geschuurd. plankje heeft wel 20€ aan bewerkings kost gekost... Maar ja, niets is gratis he.

    Haha, ik loop ook niet op het dek met mijn schoenen hoor :D, die buis, Peter zeg nooit zomaar buis, dat is de Sjoerdbuis! (hahahaha, grapje) Ja die moest eigenlijk het pronkstuk worden van de boot als je het verlag doorneemt zie je dat ik een, terecht, zetje hiervan kreeg van Sjoerd, vandaar dat ik deze buis opdraag aan hem.

    Hey Tug, als ik zo stiekem naar jou kraan kijk denk ik toch dat jij erg goed bezig bent, je aanpak is ietwat anders maar ik denk dat daar zeker heel veel uit te halen valt.
    Kijk dit is mijn filosofie, er zijn er waarschijnlijk betere maar dit is de mijne, ik maak alles wat beweegt of waar enigsinds wat kracht op komt uit messing of koper uitzonderlijk uit aluminium als het stijf moet zijn of ik de kleur hiermee beter benader.
    Al de rest maak ik in styreen omdat dat heel mooi is af te werken zonder machines met veel minder werk dan bij messing, bijna 80% van de boot is enkel cosmetisch dus...
    Ook moet ik toegeven dat als ik iets kan kopen ik dat vaak prefereer omdat zelf maken toch nooit goedkoper is en vaak maar half zo goed, vandaar dat ik zo blij ben dat ik Sjoerd en Pim heb leren kennen!
    Iedereen hier op het forum heeft altijd wel leerzame inputs of ideeën.
    Ik denk dat ik binnen enkele weken ook bij mijn kraan aanbeland, dit is op deze boot een Palfinger 32000 veel en veel kleiner dan jou Heila. Misschien haal je daar ook wel ideeën uit. Ik werk niet met hydraulica, veel te duur en ook complex vrees ik. Trouwens voor deze kraan veel te groot. Ik denk dat de kracht van een mooi model vaak te vinden is bij het "out of the box" denken, dan zie je vaak de beste oplossingen...

    Hey Sjoerd, eerlijk, deze update was volledig voor jou! Zoals ik hierboven al zei stilaan begin ik ook te zien dat de boot wel heel erg leuk aan het lukken is en dan staat er nog ver van alles op, alle afsluiters en leidingen moeten nog en de volledige cabine. Ja ik zit er ook soms erg blij naar te kijken! (stilaan begint het schilderen inderdaad erg goed te lukken en het gaat ook erg vlot vooruit moet ik zeggen.)

    Heren erg bedankt voor al de fijne commentaren weer voor mij is dit altijd een boost om weer verder en beter te doen!
     
    kaapstander en Tug.NL vinden dit leuk.
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Wormerveer
    Jan.
    Dank voor de uitgebreide reply.
    Dit is ook alleen een proef kraan..straks nabouwen uit messing. Wou alleen kijken of het uitkwam net de hydraulica.
    Inmiddels hijs proef gedaan. 250 gr. Op een korte giek heeft 1.5kg nodig op de giek cilinders. Die leveren we kg samen bij 10 bar..dus ik heb nog wat ruimte. Doel is 176 gr. dat ie schaal gewicht voor 21ton op een lange giek. Dat gaat natuurlijk met styreen niet lukken
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Zoals belooft de volgende update voor de dag voorbij is.

    Stilaan begin ik dekwerk te doen en dan moet er links en rechts wat electronica bij, lampjes motoren enz... Daar kan je niet omheen vorig weekend heb ik mij bezig gehouden met de achterdek verlichting, in een vorige post hadden jullie al gezien dat ik de lampjes uit epoxy lijm en playdoh heb gemaakt, nu was het tijd om ze af te werken.

    Ledje, draadje buisje en lijm en dan krijg je dit:

    [​IMG]IMG_5624 by Jan Fabri, on Flickr

    En over het ganse dek:

    [​IMG]IMG_5620 by Jan Fabri, on Flickr

    Je zal waarschijnlijk wel zien dat ik hier en daar met zwarte verf wat moet bijwerken aan de led draadjes, het was siliconen draad en de verf hecht daar echt heel erg slecht op. dus nu alles vast staat en niet meer beweegt een paar veegjes erover en dan is alles min of meer strak, de Lampjes zijn 1mm dik en 3,5mm lang dit wordt wel erg klein.

    Dan werd het tijd om dat volgende groot onderdeel te maken, de boot bestaat voor mij uit 8 grote clusters nl.:

    - De aandrijving
    - De achterwinch partij

    - De voorwinch partij
    - De Pins en forks
    - De Palfinger
    - De Cabin en mast
    - De brug
    - Sound en eventueel smoke

    Sommige van die clusters kunnen moeilijk zonder de andere vandaar dat ik misschien de volgorde nog wijzig maar zo zit het in mijn hoofd, buiten deze clusters is het slechts wat cosmetische opsmuk.

    Bij elk van deze 8 delen wil ik wel iets heel speciaal proberen, tot nu toe werkt dit de 360° sturing was voor mezelf een overwinning, de achterwinch is naar alle waarschijnlijkheid uniek. Nu is het de beurt aan de voorwinch. Qua detail en functionaliteit is dit gewoon fantastisch geworden. Laat ons even terug gaan naar de begin fase:



    Zodoende was de winch klaar maar er ontbraken toch een aantal belangrijke delen, allereerst de onderplaat, niets speciaal, maar het moet een stevig klein plaatje worden niet te dik, het probleem stelde zich wat doe ik met de kettingstoppers, zet ik deze op het dek, op de plaat en hoe doe ik dit dan netjes maar zeker ook sterk?

    Ook hoopte ik om de ankers te kunnen laten werken, zonder water binnen te krijgen als ik bij 12 beaufort vaar. heel wat problemen, weeral!

    Ok beginnen met de plaat niets speciaal, het moet dun en sterk zijn, het zit boven het zwaartepunt dus logischerwijze kies ik voor aluminium, het geheel wordt voor de montage gespoten, op deze manier wordt elektrolyse voorkomen dus ook daar maak ik mij geen zorgen over.

    Veel bla bla voor een stomme plaat, dit is ze (maar op deze manier kunnen jullie de planning volgen...):

    [​IMG]IMG_5626 by Jan Fabri, on Flickr

    De 2 buizen zijn de ketting buizen naar het ruim, onder de plaat komt een mosrubber van 1 mm, dit is samen te drukken tot 0,1mm zonder kracht, ja fantastisch materiaal, gevolg volledig waterdicht!

    Je ziet aan de voorkant 2 uitsteeksels, deze hebben een dubbele functie, ze dienen als steun voor de kettingstopper, en de concave vorm zorgt voor de ketting geleiding en direct het beschermen van de verf in de ketting buis.

    Onder de alu plaat zit een 3mm styreen plaat die de centrering verzekerd in het winch gat. de gaten zijn natuurlijk voor de bouten en de stroomvoorziening.

    Meten is weten daarvoor de noodzakelijke dryfit sessie:

    [​IMG]IMG_5627 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5628 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5629 by Jan Fabri, on Flickr

    Wat leuk is is dat op de echte boot ook gewoon een versteviging plaat is gelast op het dekdeel waar de winch staat, dit zorgt er dan weer voor dat ik niet van het origineel afwijk op deze manier.
    Hier een voorbeeld van die plaat op het zusterschip de Boxer, de snap aanduiding bij de Wrestler is naast de winch bij de Boxer tussen de kettingstoppers, raar, het is nochtans dezelfde winch...

    [​IMG]Afbeelding 515 by Jan Fabri, on Flickr

    Nog wat testen met de ankers, om te kijken dat alles min of meer goed zit, dit alles zijn echt wel heel wat uurtjes planning en prullen.

    [​IMG]IMG_5640 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5641 by Jan Fabri, on Flickr

    Je moet ook altijd redelijk voorzichtig zijn met het ruw metaal op de reeds gespoten delen, het kan snel misgaan.

    Ok, jullie zien ook dat alles min of meer juist staat.

    Nog 1 heel belangrijk ding, de mechanisatie, de winch hadden jullie reeds gezien deze werkt op een kleine N20 motor, nu de Drum en de verhaalkoppen zitten op een vaste starre as, Op de echte boot werkt de winch as volgt ze draait en de drum wordt door een hydraulische koppeling gelinkt of ontkoppeld. de verhaalkoppen en de ankers werken met mechanische koppeling, je kan dat op de winch zien aan de in gefreesde koppelstukken aan de binnen zijde van de verhaalkoppen. de hendels worden naar binnen geduwd en koppelen dan de koppen aan. Voor de ankers worden deze naar buiten geduwd en is de anker winch actief. Dus de verhaalkoppen en ankers kunnen eigenlijk nooit samenlopen.

    Ik ga dus schakelen tussen de ankers of links of rechts of de drum met verhaalkoppen, de verhaalkoppen apart dat gaat niet maar op een model heeft dit ook geen zin als er geen mensen zijn om de touwen daar de begeleiden.

    Dus heb ik 2 units nodig voor de ankers, simpel ze moeten omhoog en omlaag maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben vertrokken van 2 sailwinches deze draaien ongeveer 6 toeren, dat geeft met de gebruikte drums een 60cm ketting, natuurlijk is dit ver van de verschaalde realiteit maar voor meer zie ik geen nood.

    Maar er is nog wel een probleem met deze winches, ze hebben een gearedpot meter en die is niet super nauwkeurig, de winches trekken 13kg, genoeg om brokken te maken. Omdat ik dat niet ambieer moet ik hier een veiligheid in bouwen, ook is het bijna onmogelijk om de ankers in de Up positie altijd mooi strak gespannen te zetten zonder dat er dan een stress van 13kg op de ketting staat.
    Weeral veel bla bla er moet dus een drum met ketting strain bescherming op deze winches. Wat doet dit systeem, als de servo iets te ver draait zorgd een veer dat deze de ketting niet breekt.

    Eerst de winches deze zijn natuurlijk onder de winch gemonteerd, er is niet heel veel plaats maar dit is toch heel goed gelukt, het ziet er bijna professioneel uit:

    [​IMG]IMG_5638 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5639 by Jan Fabri, on Flickr

    De ketting beveiliging:



    Terzelfdertijd heb ik een oud probleem en een nieuw probleem opgelost, de boegschroef die jullie op de foto's zien onder de servo's steekt erg lang uit wat bij bepaalde toerentallen vibraties genegeerd.
    Die vibraties zijn ongewild maar terzelfdertijd soms ook wel nuttig, ik verklaar mij nader. Als de boegschroef draait is het niet fijn om harde vibraties te hebben omdat dat vervelend geluid geeft. De winches aan de andere kant zijn met een ketting gewonden, daaraan hangt een anker en soms bijna nooit maar ik heb het 2x gehad dat de anker niet mooi loskwam omdat er iets lichtjes teveel weerstand geeft. Waarschijnlijk op het water waar de boot beweegt zal dit niet spelen maar als dit toch het geval is zorgt een zeer korte puls op de boegschroef voor de vibratie nodig om er 100% zeker van te zijn dat de ketting valt. Ik dacht bij mezelf dat is weer leuk opgelost, bij het zakken van het anker geeft de zender een tiende van een seconde een boegschroef puls, te kort voor beweging maar een goede schok voor een verzekerde anker release!

    Dus moet die boegschroef over gebracht worden naar de winches voor de vibratiestabilisatie en de "dropinsurance" op deze manier:

    [​IMG]IMG_5731 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5730 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5727 by Jan Fabri, on Flickr

    Het werkt voortreffelijk!

    Hier een drytest zelfs zonder anker, (ook zonder winch)



    De ketting was nog niet getrimmed vandaar dat de rechter winch op het einde terug omhoog trekt.

    Hier een voorbeeld van de anker beveiliging voor het bakboord anker, het stuurboord systeem was fout gewonden, stom maar ja je begrijpt de bedoeling wel met dit filmpje:



    De bedoeling is om 3 posities te hebben voor het anker, OP in de ankerkluis, NEER op de bodem dus, en een positie waarbij het anker net uit de kluis hangt te bengelen, ik vind dit altijd cool om zo'n anker te zien vandaar, noem het maar een van mijn vele rariteiten...

    Hoer heb je ongeveer een idee wat ik bedoel, je ziet ook hoe ik het wil besturen, met een 3pos schakelaar.



    Ok, even terug naar het cosmetische, er moest nog een olie opvangbak worden gemaakt en een beetje geschilderd worden.

    [​IMG]IMG_5643 by Jan Fabri, on Flickr

    Ook de kettingstopper staan mooi in de lak, je ziet nu mooi het aanslag waar ze komen te staan.

    [​IMG]IMG_5650 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5651 by Jan Fabri, on Flickr

    Een beetje ZAP doet wonderen:

    [​IMG]IMG_5652 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan wat detail foto's, bij deze reeks heb ik even de hulp van Ferry nodig, ik hem mooie deksels gemaakt, normaal staan deze over het gat maar als de ankers werken maken ze dit los, waar ligt op die moment dat deksel? gewoon er naast? Ze passen mooi op het gat maar dan zit de ketting vast, lijm ik dit er naast? Ze zijn wel goed gelukt dus ik moet er iets mee. Laat maar weten hoe jullie dit deden.

    [​IMG]IMG_5655 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5659 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5664 by Jan Fabri, on Flickr

    Dat ziet er wel ok uit denk ik dan...

    Hoe zit heel dit geheel vast, met een tap van voor, en een vleugel moer of een kartel moer (moet nog zien wat er in de rommel bak ligt)

    [​IMG]IMG_5666 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5667 by Jan Fabri, on Flickr

    Nog een paar kiekjes, omdat ik eigenlijk erg blij ben met het resultaat het is echt wel meer dan ok!

    [​IMG]IMG_5668 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5669 by Jan Fabri, on Flickr

    En dan was het tijd voor de "merge" ok dit lijkt niet moeilijk maar het heeft 5 uur ja 5 uur geduurd voor die winch op dat plaatje stond pfffff.
    Ik ga de details besparen maar het was een moeilijk huwelijk maar na een heel aantal tegenslagen is het geheel vaak sterker zeggen ze :D.

    Dit is het geworden, oh ja ook de decals zijn er natuurlijk:

    [​IMG]IMG_5670 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5671 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5672 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5673 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5673 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5675 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5710 by Jan Fabri, on Flickr

    Oh ja soms is het goed om een referentie te hebben dan zie je dat dit eigenlijk een klein winchje is:

    [​IMG]IMG_5710 by Jan Fabri, on Flickr

    Nu beginnen de werken pas natuurlijk, het geheel moet nog werken ook dus alles aansluiten en prepareren:

    [​IMG]IMG_5733 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5739 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan de uiteindelijke fitting testen, ik denk, so far so good...

    [​IMG]IMG_5744 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5745 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5743 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5744 by Jan Fabri, on Flickr

    Dat is toch echt wel OK niet?

    MEDIA limiet, het verslag gaat meteen verder...
     
    Bas botenbouwer, P Voogt, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina