Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Blijkbaar kan je maximaal 5 films invoegen, verder met het verslag:

    Dan het trimmen en aftellen, hier zie je ook de bedoeling van "net uit de kluis" hangen, er moet nog wel een beetje worden getweaked maar het begint er op te lijken:



    Dan een volle functie test, ik heb de zender op de boot gelegd zo kunnen jullie min of meer zien hoe alles wordt gemanipuleerd:



    En om met af te sluiten de winch in closeUp in vol ornaat, Wow dit was een draak van een update, en heeft me meer dan 2 uur werk gekost, tijdens de laatste dagen dacht ik dat het fijn zou zijn alles eens uitgebreid te fotograferen en uit te schrijven maar ik denk dat dit toch net iets te is. op deze manier wordt een verslag een echte job, anyway ik hoop dat jullie het waarderen bij deze updat heb ik getracht mijn denk en werk wijze wat duidelijker te maken, ik hoop dat dit is gelukt.

    En speciaal voor Ferry, kan jij met nog even uit de nood helpen wat ik moet doen met die deksels?
     
    Bas botenbouwer, P Voogt, Arragon en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    Heerlijk uitgebreid verslag, dank voor je moeite, wordt zeker gewaardeerd!

    Over die anker standen, ik had bedacht dat ik er nog eentje bij zou maken: het anker net in het water, dus een cm of 5 onder. Dan zie je de ketting mooi het water in gaan maar kom je nooit vast in de troep. natuurlijk niet om werkelijk voor anker te gaan liggen (daar heb je de derde stand voor) maar voor demonstratie leek mij dat wel handig en prettig te weten dat je niet de hele ketting af laat lopen danwel dat je vast raakt) In de demo vijver niet zo belangrijk als op vreemd natuurwater. Dit kan je ook met 2 ankers of meer tegelijk doen, ze raken toch niet in de war, wat wel zou kunnen als ze op de bodem liggen en de boot zich verplaatst.

    Dit viel me top: kan de ketting IN de boegschroefmotor zakken in het geval het oprollen niet zoals gedacht gaat? Wellicht een overweging om dat onmogelijk te maken met een stukje bescherming.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2020
    Marc w en kaapstander vinden dit leuk.
  3. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Jan, dit is weer een stukje techniek waar ik een diepe buiging voor maak:wave. Te beginnen met de beveiliging in de vorm van een veer in de kettingtrommel. Fenomenaal, hoe kom je er op. Dan de vibratie van de boegschroefmotor gebruiken om de ankers een zetje te geven. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn. Foutje van mijn kant die weer goed gebruikt wordt. Maar dat je daar op komt. Geniaal. Ook de manier waarop de ankerketting wordt bediend vind ik heel mooi. Jammer dat er geen goede ketting te koop is op deze schaal en afmeting. Ik geloof dat de kleinste schalm hiervan nog steeds 6 mm lang is. Tja, dat is echt te groot. Toch nog weer een heel klein puntje. Je vraagt Ferry om een mening, die gaat hij ongetwijfeld geven. Ik zou het ook niet weten. Wat hij waarschijnlijk wel zal zeggen dat de , hoe heet dat ding ook alweer, sok geloof ik, aan de draad van de voorlier niet correct is. Dit is volgens mij ook een lus aan het einde.
    Al met al een fantastische update.
     
  4. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    281
    Beste mannen

    Ik Lees al langer mee in dit mooie verslag. (compliment !
    En inderdaad zoveel detail, vraagt ook om een schaal anker ketting. (en die zijn er wel).
    Bij Steba; http://www.steba.org/
    Pagina/Seite 15; vanaf 0.4 - 0.5 - 0.8 - 1 - 1.2 - en 1.5/mm.
    Had er een foto van willen plaatsen, maar zal mijn competentie zijn krijg het niet voor elkaar.
    Je kunt zo de catalog downloaden, ik heb er vaker gekocht en fijn adres.

    Succes Peter
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    Prachtige spullen in die winkel. Hierbij de pagina die je bedoelde denk ik:


    Schermafbeelding 2020-09-03 om 11.43.21.png Schermafbeelding 2020-09-03 om 11.43.12.png
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Peter, ik antwoord misschien even voor mijn beurt. De maten die jij geeft zijn de diktematen van het materiaal. De kleinste schalmmaat bij steba is 3.1x5.3 mm. ( messing) Tenzij je het in goud ( 1.4x2.9) of zilver ( 1.9x3.1) wilt. Heb het dan wel over Oval mit Steg ketting. Dat is namelijk wat er eigenlijk op moet. Prijs van de zilverketting is € 29,90 per meter en de gouden is € 74,50 per meter. Denk niet dat Jan dat er voor over heeft ;). Zie net dat Pentip de pagina al even heeft gedownload.
     
  7. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ha die Jan, en andere volgers,
    Mijn complimenten man. Zeer indrukwekkend en Zoals Sjoerd al zei, geniale oplossingen gevonden voor bepaalde 'problemen'. Je hebt ze toch maar weer gefixt.
    En zon een uitgebreid verslag word zeker gewaardeerd hoor, door mij in ieder geval wel.

    Wat betreft die deksels, dat ligt er een beetje aan wie daar aan dek verantwoordelijk voor is haha. Als je enkel een ankertest doet (vallen, halen) dan liggen ze er gewoon naast maar als je langere tijd ten anker gaat, terug zetten waar ze voor dienen, en lukt dit niet dan is er misschien een voorziening voor getroffen (beugel o.i.d.) Anders, zou ik ze opbergen in een dekkast of voorpiek. Kunnen ze niet wegraken enz.

    Op een sleepdraad zit meestal een socket. Deze word trouwens ingegoten met twee componenten hars. Vroeger ook wel met tin gedaan. Op de havenboten zoals de Union Ruby type zit er op de winchdraad van de voor- en achterwinch een lus met taluritklem op zonder kous. Maar aangezien de Wrestler een zeesleper is een socket (past jou socket wel door de kluis Jan ;))
    Hopelijk heb je er iets aan.
     
    Tug.NL en kaapstander vinden dit leuk.
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Heren, bedankt voor de weeral fijne commentaren, het wordt een toffe boot he?

    eerst een paar antwoorden,

    @ Pentip, allereerst spijt het me te horen dat jou bouwproject op hold wordt gezet, eerlijk zet het op zij maar niet on hold, doe ik ook... Daarnaast even ingaan op je 4 standen van het anker, eigenlijk is dat nog niet zo'n slecht idee, nu is dit op de taranis heel erg makkelijk op te lossen, ik weet niet met welke zender jij vaart? Maar hoe zit dit in de taranis, de 2 servo uitslagen min en max worden volledig door de output gedefineerd, de loop en het midden van de servo in de Mixer, ik had die hang functie op een "uit het center" midden gezet. Wat ik ook kan doen is dat midden punt een variable geven die ik gewoon kan verstellen zoals ik wil eventueel zelf kan laten optellen met een druk op de knop, of een timer of het maakt niet uit wat. Hoe ga ik het doen, wel ik zet er zeker een variable in voor de hang positie, maar ik maak deze vertelbaar in het menu. Misschien dat ik er een knop op stick aan toewijs, nu dat anker is niet iets wat je veel versteld vandaar dat ik er geen knop direct wil opzetten. Maar dat was een heel goeie input!!!
    Het kan dus en is ondertussen ook al gebeurd...
    Oh ja de ketting kan niet in de motor ondanks mijn stilaan verbeterende foto skills, kan je eigenlijk niet zien dat de ketting naast de motor valt, anderzijds is er geen draaien onderdeel waar hij kan in verstrikt geraken. Op dit moment laat ik het even zo.

    @HorsePWR, tja die ketting, Sjoerd en pentip hadden hierop al gerepliceerd, ik heb dan 2 meter nodig, en dat is ongenoemd duur he, nu zit er een stainless ketting op, beresterk en 2€/meter er zijn geen betaalbare opties en de ketting mag maximaal 3x2 zijn mocht ik oooooooooit een beter resultaat vinden veerander ik dit zeker, maar een geprinte trekt op niets (enkel versiering) en de deze is toch net iets boven mijn Paygrade en die is volgens mijn baas al veel te hoog.

    @sjoerd, bedankt voor de fijne en opbouwende zelf zeer lovende commentaren, jij weet als geen ander wat tijd en werk in deze boot zit dus waardeer ik dit enorm. Technische oplossingen zoeken eerlijk dat vind ik echt de max, je weet er is gewoon niets wat niet kan, soms met wat hokus pockus, soms met wat illusie maar er is altijd een oplossing. Ik moet zeggen dat ik dankzij Marten de Groot ben geïntroduceerd in de Taranis en dat deze zender heeeeeeeeeeel veel verschil maakt. Het is daardoor dat dit allemaal mogelijk wordt, ik denk dat er niets op de markt is wat dit kan evenaren.

    @Ferry, Thx voor de toffe reply, ik denk dat ik ter versiering de deksels er gewoon naast plak dan, ik moet zien want er moet nog een verhoog aan de boeg komen ook, het wordt ook heel erg vol op dat voordek moet ik zeggen. Dus aan mijn sleepdraden zitten allemaal socketten, als je goed kijkt, maar ik maar ker nog wel een foto van, zit er naast de socket ook een klassieke sleepdraad op de 2de tondel deze heeft een lus, ik denk dat ik de lussen wel ga hermaken omdat er inderdaad altijd een bescherming rond zit die ik er niet op heb gemaakt.

    Damn Ferry, jij hebt een scherp oog, ik zie dat ik met een 2de Sjoerd te maken heb, ik weet niet of de socket door het gat gaat, ik he het er wel naar gemaakt maar nooit gestest ik ga natuurlijk niet slapen voor ik dit weet! Ik zal het laten weten... (laat ons nu maar hopen...)

    Dan nog een algemene vraag, ik ben even weer naar het cosmetsiche overgestapt, maar zit met een probleem, vooral Ferry en Sjoerd en niet te vergeten JP, hebben jullie enig idee wat er onder het zeil zit zowel links als rechts te hoogte van het manschappen verbijf (eerste raam) net boven die leidingen naast de reling? Op al mijn foto's zie ik niets dan zeilen...
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan, als je deze bedoeld, dat is een touwladder. Je moet wel goed kijken, als je weet waar je naar kijkt, herken je het wel denk ik.
    Afbeelding 473.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    Nou ik vaar al een hele tijd niet maar heb wel een klassieke Mars Rex omgebouwd en nog een simpele frysky i6 naar 10 kanalen gehackt.
    Niet zo erg programmeerbaar maar ik ben met Arduino's bezig en die wil ik voorzien van macro's. Juist bij het anker: tempo versnelling/vertraging, posities en bijbehorende tierelantijnen als ankerverlichting en ankerbollen.

    Bij de Challenger niet nodig maar die krijgt t.z.t. wel wat anders aan slimmigheid aan boord (circuitjes varen of zo. of iets slims met de trims)

    Valt een beetje tegen eigenlijk, zo'n zeiltje met een touwtje rond een ladder. Zou ik eerder in een kast verwachten met de weersinvloeden en zo.
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @ Sjoerd, YES:banana: ik zie het nu, hoe heb ik daar nu niet aan gedacht? Waarschijnlijk zoals Frank al opmerkte dat verwacht je in een box of zo... Bedankt ik weet niet of ik dat ga namaken, ik zie niet echt het modelbouw nut, misschien een zeil met wat tokken eruit of zo...

    @Frank, wel bij mijn vorige boot heb ik ook extensief gebruik gemaakt van arduino, ik heb er zelfs een volledige Kraan met een veiligheids envelope met gestuurd ook alle luiken en veiligheden als ook de ankers liepen hierop.
    Je kan dat terug vinden bij de Gry Maritha, maar als ik eerlijk ben worden al deze functies gewoon mogelijk in de Taranis met openTX, dus ik zie niet direct een noodzaak meer voor de arduino, buiten dat wat speciale effecten zoals mijn buislampen simulator, en misschien een rookmachine die tijdens de start en tijdens acceleraties speciale uitstoot geeft al denk ik dat je dat ook in de taranis kan regelen. Toch ben ik blij te horen dat je de intresse houd, ik merk aan je input en vragen dat je kritisch naar de dingen kijkt en hoor nu dat je ook wel onderlegt bent in moderen modelbouw dat soort bouwers is schaars en wordt steeds minder naar mijn gevoel.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2020
  12. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    281
    Inderdaad Mannen, heb ik dat over het hoofd gezien.
    T'ja dan was het echt een bootje geweest met een echt "Zilveren randje" :thumbsup:
    Succes met de bouw, hoewel ik wel stiekem afkijk. ;)

    Groet Peter
     
  13. mrproper13

    mrproper13

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    Wij noemen dit ook wel eens een loodsen ladder
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. mrproper13

    mrproper13

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Antwerpen
    4 Ontvangers ?
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey mr proper, bedankt voor de info, ik wist niet dat er loodsen zaten op de slepers, lijkt raar maar daar het zee slepers zijn hebben ze waarschijnlijk niet de expertise van de havens zelf.

    ivm de ontvangers, tja het zijn redelijk veel functies he, even samenvatten:

    5ch: vooruit - achteruit + links en rechts & boegschoef
    3ch: main winch
    3ch front winch & anker
    2ch tuggerwinches
    5ch Palfinger
    4ch Fifi (2x360° + 2x ESC)
    2ch Sar Light (360°)
    2x Multiswitch (2x28 switches (Pins, forks, sidepins, lights sounds, radars enz...))

    dat zijn al 26ch en ik vergeet iets maar weet niet meer wat, ik had er 30 van de 32 nodig, dat zonder Sbus want die gebruik ik voor de USM2 + EXT2 module (misschien zelfs 2 stuks)
    met de 8ch versies zijn dat 4 ontvangers.

    Ik had dit ooit eens op film gezet, ondertussen is de zender nog heel wat geëvolueerd als ook mijn zender en OTX programmeer skills:



    Dat is het idee, ik zie wel vanzelf hoever ik kom, alleszins de besturing en alle winches werken al als ook de ankers en de Sidepins, op dit moment is het even cosmetic time...

    Vandaar meteen mijn vraag hier, aan iedereen die het zou kunnen weten:

    Op de stuurboord zijde is de verneveling FiFi installatie aangepast ter hoogte van de nieuwe David en RSQ600 boot, vroeger stond daar een nevel monitor naar het achterdek. Ik zie dat er op de leiding een stop is gezet en dat de leiding achter de cabine is afgetapt maar ik heb geen idee en geen foto's of die monotor er nog is op een andere plaats of niet meer.

    Ideeën iemand? of eventueel foto's van deze upgrade?

    Alvast bedankt.
     
    k-k en Tug.NL vinden dit leuk.
  16. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Verder dan deze foto kom ik ook niet Jan.

    IMG_8896.JPG

    IMG_8897.JPG
    Maar volgens mij had je deze al van me gehad.
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    hey Sjoerd, stiekem heb je wel de oplossing geboden, samen met een foto van de Fighter viel mijn Euro... De leiding die vroeger omhoog naar de sprayer liep buigt nu gewoon naar bakboord af om vervolgens onder het david platform achteraan aan de sprayer uit te komen die dan half onder de nieuwe david zit op deze foto kan je dat min of meer zien. Fighter-Imonr-9537525_dd-20180814_02_RZ-2048x1360.jpg

    Links en rechts zet ik er wel een flens op het zal niet 100% correct zijn maar bij gebrek aan betere foto's vrees ik dat ik met wat logische deductie en fantasie verder moet. Ook moet ik nog de spraytube op de maken, persoonlijk vind ik deze niet echt mooi omdat hij de mooie lijn van de boeg breekt maar omdat de rest nu bijna 100% correct is ga ik niet afwijken van de realiteit voor mijn persoonlijk gevoel.

    Ondertussen hebben jullie al door dat ik stilaan met de afsluiters, overdrukkers de verluchters de beluchters en ontluchters bezig ben, ook de verschillende fifi leidingen met hun sprayers enz... er zitten ook een heleboel buisjes met doppen aan de verschansing eigenlijk is er geen halve meter waar niets zit.
    Dit alles gaat naar alle waarschijnlijkheid weken duren en dan enkel maar voor de romp de cabine moet naderhand nog.

    Daar war de kraan moet komen ga ik iets moeten afwijken omdat deze demonteerbaar moet blijven. En ik vrees dat als alles er op staat ik waarschijnlijk het dek ga moeten her vernissen omdat krassen tijdens de bouw eigenlijk onvermijdelijk zijn. we zullen zien ik had ook al gedacht om er een laag op te leggen en zo te laten drogen maar dat zien we op het einde wel.

    Ik hoop dat vannacht alle leidingen op het voordek klaar zijn zodat ik vanaf morgen verder kan met het achter dek. Ook ka ik nog een ton nieuwe decals moeten maken want al die verluchtings probes hebben kleurcodes en verwijzingen...

    Anyway we zien wel waar we uitkomen.

    Sjoerd bedankt weeral heb je mij enorm geholpen!!!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Julianadorp
    Mijn dag ook weer goed. Graag gedaan Jan. Ik heb de Boxer niet uitgerust met dit type MOB boot, dus ook het vraagstuk niet tegen gekomen.
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Thx Sjoerd,

    Pffffff ik ben de laatste dagen enkel bezig geweest met buizen en buizen en buizen, verdorie wat een spaghetti, ik denk dat een aantal leidingen naderhand is aangebracht onder het plans systeem van waar is er hier nog plaats, door deze buis onder de deze over deze oei hier nog een nutteloos bochtje...

    Dus uren werk met weinig resultaat, nu op het voordek zitten alle afsluiters er op als ook al de buizen, ik zag dat er hier toch wel wat verschillen tussen de schepen zit, sommige ontluchters staan naar de andere kant dan de andere boten waarom? anyway ik heb dan maar meter per meter afgeschuimd op foto en elk onderdeel gemaak.

    Alles staat nu in ruwbouw natuurlijk heb ik links en rechts wat krassen op de boot gemaakt dus dat wordt een nieuwe vernis laag, niet echt erg want dan is alles terug 100%

    Hier wat foto's, er moet nu erg veel worden gespoten en decals geplakt, dan weer vernis dus ik ben nog zeker 14 dagen zoet...

    [​IMG]IMG_5759 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5761 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5762 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5764 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5765 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5767 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5768 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5769 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5770 by Jan Fabri, on Flickr

    Betere detail foto's volgen als het spuitwerk klaar is, naar mijn gevoel ziet het er goed uit dus als ik niets stuk doe met het schilderwerk komt dat wel in orde. Morgen doe ik het achterdek, hier is niet veel te doen maar toch ik denk niet dat het op 1 dag klaar zal zijn.

    Keep you posted!
     
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Wormerveer
    Mooi gemaakt jan.
    Hoe maak jij al die bochten erin. Wat soort pijp gebruik jij voor die leidingen?

    Mvg.
    Roald
     

Deel Deze Pagina