Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Vandaar de Arduino, als de startup sound gaat moet deze na enkele seconde een hoop geven, dan zacht naar idle gaan, en bij elke stick uitslag die relatief veel is moet er een boost plaats vinden... Of dit gaat lukken met enkel de zender daar twijfel ik aan...
     
  2. AvdH

    AvdH

    Lid geworden:
    12 jan 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Warwickshire, Verenigd Koninkrijk
    Interessant idee! Ben benieuwd of het gaat lukken!
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom had ik de ESC op de pot meter gezet?
    Bij verdraaiing opensturen van de ESC kon ik de snelheid goed regelen.
    Overigens de gebruikte ESC is voor een 3Lipo.
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Jafa

    Paus of geen Paus?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Ik probeer op mijn manier een beetje mee te denken. Je wilt met het starten en gas geven een pluk rook zien, simultaan met de stand van het gas, of toerental van de motor. In mijn optiek bereik je dat niet door de rookgenerator cq fan meer debiet te laten leveren. Je zou een voorraadje rook moeten hebben en dat schoksgewijs (uitlaatslagen per cilinder van de diesel) los kunnen laten. Denk eens aan een toerengeregeld soort schoepenrad in je uitlaat, die schoksgewijs rook laat ontsnappen. Dat regelt beter en lijkt echter dan het fluctueren van de fan. En dan is er nog een heikel punt waardoor ikzelf geen rookgenerator aan dieselgeluid koppel. Witte rook uit een diesel is geen teken van overbelasting, maar van koelwaterlekkage. Zelf zou ik zwarte rook willen zien, maar dat is ongezond en vervuilt. Maar dat is erg persoonlijk. Het schoepenrad dat ik in gedachten heb is met even lange open en gesloten stukken. Die laat dan steeds plukjes rook ontsnappen. Stukken beter dan een soort golvende sliert. Kijk maar of het je iets lijkt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
    kaapstander en Tug.NL vinden dit leuk.
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    leuk detail,. ik wil ook rook inbouwen op de multicat. wil dan ook wat rook uit de ventilatie roosters laten komen,. zou mooi zijn als de schoorstenen proportioneel gaan met het motor vermogen en of op toeren komen (zwarte rook)
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok dan maar de Update, ik wou nog wachten maar omdat een aantal onderdelen maar niet binnenkomen doe ik maar een tussentijdse update,

    We waren na vorige update geëindigd bij het achterdek, nu het volledig achterdek impliceert ook een werkende multiswitch omdat de pinnen via een relais module werkt, en een Multiswitch vereist dan weer een TeckRek, maar hiervoor is wel wat planning nodig en een hoop electronica, omdat dit ook een werk is stap voor stap kom je aldoende al snel tot de conclusie dat een aantal dingen moeten worden besteld...

    Eigenlijk is op de functionaliteit van die pinnen het achterdek volledig af, wat nog moet gebeuren is een rubber lijmen (waterdichtheid) en het achterste deel met een silicone behandelen zodat dit relatief lang open en dicht kan zonder noemenswaardige waterinslijpeling. Nu dat laatste gaat niet helemaal lukken vandaar dat ik maar geopteerd heb om een lenspomp sturing op te nemen in het techrek, de pomp zelf is nog in bestelling als ook de FIFI pompen want het is lastig kleine krachtige pompen te vinden. (klein is dia 38mm x 50 hoog).

    Zoals al eerder vermeld werk ik graag in modules, dit wil zeggen dat elk onderdeel van de boot min of meer los staat van elkaar.

    Dus werd het nu tijd om de wiches volledig af te werken, dit wil zeggen de sturing, De ESC's blok was reeds maanden af, de programmatie hiervan gebeurt allemaal met de zender.

    de instelling van de snelheden en maximale snelheiden gebeuren allemaal met de zender, eigenlijk super gemakkelijk dus!

    Ok de onderzijde van de winch dus, het ESCstuurblok, de relais voor de Hook detectie enz... alles is ook gezekerd zodat er geen ongeplande rook in de boot optreed, ik heb gekozen voor Micro auto fuses, waarom omdat ze zo leuk en klein zijn.

    Bijdeze:

    [​IMG]IMG_5874 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5873 by Jan Fabri, on Flickr

    Wat je ziet is het volgende, de zwartgele draad op links is de verlichting op de betting die de voorste drum verlicht, deze gaat naar de multiswitch.

    Dan zie je de blauwe ESCbox deze:

    [​IMG]IMG_4741 by Jan Fabri, on Flickr

    Hij is opgebouwd uit 6 ESC's, voor de VoorWinch, 2 TuggerWinches, en de Mainwinch met 3 drums:

    [​IMG]IMG_4750 by Jan Fabri, on Flickr

    De ESCbox is gezekerd met 7,5A normaal geraak ik daar nooit met 6 N20 motoren, de kans dat ze trouwens alle 6 samen draaien is nihil.

    De draad die rechts boven uit de box steekt die gaat naar de voorwinch. Onderaan de box zie je de voeding 12V, voor de tuggers is dit iets te snel maar ik verminder daar de uitslag naar 50% in de zender dan lopen ze op 6V en een stuk trager, alle winches lopen via een exponentiële curve dus kunnen heel traag aanlopen en op volle snelheid toch redelijk snel een draad opdraaien.

    Het zou kunnen dat ik hierop nog een VarioSPEED functie zet maar ik denk dat dat niet nodig is, deze functie had ik reeds uitgelegd bij het motor vermogen, ik zou niet de zelfde variable gebruiken omdat ik de modules aandrijving en winches zeker uit elkaar wil houden.

    Een ander onderdeel voor het achterdek moest ook nog wat afwerking krijgen, niet aleen dat ze moest ook nog passen in de daarvoor uitgekiemde plaats, dat viel nog niet mee en het heeft nog 3 dagen aanpassingen aan dingen gekost om dit klaar te krijgen.

    Een cosmetische foto heb ik wel gemaakt, de rest blijkbaar niet, die hebben jullie nog te goed dan:

    [​IMG]IMG_5871 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5872 by Jan Fabri, on Flickr

    Alle decals zijn er en alles is vernist, ook heb ik nog een schakelaar vervangen en wat draden verlengt, als je iets installeert kom je soms tot de constatatie dat niet alles zo werk als je had bedacht.
    Nu had ik alles eens geïnstalleerd en getest, dit werkt leuk!

    Weeral is hier natuurlijk een TechRek voor nodig, het dringt zich echt op...

    Gisteren morgen werd ik uit mijn bed gebeld door post NL, eindelijk was mijn Perspex er, ik kom er achter dat als de boot lange tijd stilstaat het wel een stof vreter is, en omdat het spijtig zou zijn als alles "lelijk & vuil" hierdoor zou worden moest er een oplossing komen.

    Ik had het in een eerdere post al gevraagd, er moest een stolp komen nu de boot is niet klein met zijn 82x24cm fenders en banden inclusief, en omdat ik het toch wat leuk wil heb ik besloten om voor 970x360x600 te gaan en dit was toch DUUR!

    Anyway vanavond aan begonnen:

    [​IMG]IMG_5888 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5889 by Jan Fabri, on Flickr



    Morgen even kijken of dit goed is gelukt, ik heb het dun gelijmd (bedankt voor de tip) nu maar hopen dat het sterk genoeg is, het is 4mm dik dat zal het probleem niet zijn...

    En dan kan je het onvermijdbare niet uit de weg gaan he, dus moest ik aan de slag voor een TechRek.

    Weeral vanuit het zelfde moto het moet vooral simpel zijn, hier ben ik dan gegaan voor een demonteerbaar principe, er zitten in het onderste deel van de boot 24 kanalen en 28 switches, een TLlamp simulator, een Cabine bewoning simulator, een sound module met extentie hierop met multiswitch. Een water sensor voor rompwater, en nog wat pompen (als die eens aankomen)

    Dit allemaal gestuurd door 4 batterijen met een redudancy sturing, BATT-1 motor 1, BATT-2 motor 2, BATT-3 ASD sturing 1 en boegschoef, en BATT-4 ASD sturing 4 enz...

    Als er 1 Line stuk gaat of... is er steeds de mogelijkheid om terug te komen ook de sturing wordt over verschillende Rx'en verdeeld.

    Er zit heel wat denkwerk achter vanuit mijn job, en ik denk dat ik het Airbus principe probeer te integreren waar mogelijk dit is het geworden, let op het is nog niet af, er missen nog 2 boxen (stereo sound) en wat terminals omdat ik geen oranje had, (Zwart = - Rood = 12V (S3) Oranje = 6V)

    Het Bakboord deel:

    [​IMG]IMG_5890 by Jan Fabri, on Flickr

    Een Ubec, die 2 Rx stuurt en ook de voeding voorziet voor de WinchModule en de KraanModule, in het ronde gat moet een speaker komen (in bestelling).

    Alles is weeral gezekerd, kijk zelf hoe leuk deze Fuses zijn:

    [​IMG]IMG_5894 by Jan Fabri, on Flickr

    De draad die de foto verknald is de voeding voor de WinchModule, deze gaat nog onder de plaat.

    Het BBTechRek wordt gevoed door een 5,2As3LiPo en heeft 12V en 6V via de Ubec, de beide Rx'en staan op die 6V alsook de Palfinger. De WinchModule loopt op 12V Beide Rx'en en kraan zijn op 5A gezekerd, de Ubec op 20A


    Het SBYTechRek is groter, maar omvat maar 1 Rx, ik had gehoopt dat ik de Powerbox die ik had gemaakt voor de Pinnen, kon hergebruiken voor de FIFI en de Smoke modules, maar zoals in de vorige posts is het waarschijnlijk al duidelijk dat voor welke reden ook deze ESC's niet samen werken met de Fans van deze SmokeModules, het zijn EASY hoogfrequent regelaars, waarschijnlijk de beste op de markt maar dus niet voor die stomme Fans. ik kijk nog hoe ik dit oplos.

    Hier de setup:

    [​IMG]IMG_5891 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5893 by Jan Fabri, on Flickr

    Van links naar rechts, eerst de Ubec, deze geeft de 12V en de 6V naar het TechRek, rechts daarvan de Fuses, daarachter de 3de Rx en de ESCBox of deze blijft valt nog te bekijken, dan verticaal gemonteerd de Lenspomp sturing, deze geeft input naar de USM-RC2 deze regelt alle sound en Multiswitches als ook servo sequenties enz... Hij is uitgebreid met een EXM-2 module voor meer mogelijkheden.

    Deze componenten sturen de Pins, de verlichting, waarschijnlijk de Smoke, alle geluiden: de motoren, de winch geluiden, de hydraulische geluiden van de Palfinger, de ankers enz...

    Achter deze modules komen nog de GND de 12V en de 6V terminals, voor allerlei aansluitingen (in bestelling).

    Alle draden en aansluitingen in de boot zijn op maat gemaakt, het geheel is plug and play.

    Een algemeen beeld:

    [​IMG]IMG_5892 by Jan Fabri, on Flickr

    Wat nu nog moet gedaan worden is de programmatie, en dat zal wel wat weken gaan duren, de USM-RC2 en EXM-2 gaan via de S-bus sturing gaan, dit is blijkbaar nog nooit geprobeerd met de Arduino Mutliswitches, we gaan het zien, het zal nog wel even duren voor er muziek en light is...

    Nu is het even wachten op bestellingen misschien dat ik met de cabine verder ga we zien wel, eerst nu een jaartje ouder worden en vieren,

    CU guy's
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020
    P Voogt, k-k en Bert V vinden dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Proficiat met je verjaardag :)
    We drinken er één op uit eigen voorraad.
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Thx Herby, zeg ik begreep niet echt wat je bedoelde met die paus uitspraak, kan je me even verhelderen?
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    paus = witte rook, geen paus is zwarte rook,
    Bij het gas geven krijg je zwarte rook door de niet-volledig verbrande dieselolie.
    De courante rookgeneratoren geven echter witte rook.
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ah ok, nu ben ik inderdaad mee, ja die zwarte rook Klaas had het daar ook al over, menig modelbouwer heeft zich daar op stuk gebeten.

    Vanuit mijn technische achtergrond denk ik dat zwarte rook nooit gaat gebeuren omdat bij elke normale verbranding de eigenlijke verbranding altijd beter is als de transitie momenten bij een verbrandings motor, deze motoren hebben een verschikkelijk rendement ongeveer 25% als ze optimaal lopen bij versnelling of vertraging kan dit terugvallen tot 8% en ja dan krijg je een hele hoop overschot aan brandstof die dan slecht verbrand en zwarte rook geeft... Bij electronica is dit nagenoeg onmogelijk, ook zijn alle brandolieën zoveel zuiverder dan de dikke brij die de schepen verbranden dat ik genoegen ga moeten nemen met witte rook denk ik al sta ik zeker open voor suggesties. Ik ken 1 modelbouwer die zwarte roet mee in de blower doet maar na elke beurt moet het zaakjes worden uitgekuist, dat wil ik ook niet.

    We kijken wel hoever we komen...
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    uit persoonlijke ervaring vermoed ik dat je beter de verwarmings weerstand kan aansturen ipv de ventilator om meer of minder rook te verkrijgen.
    als je het ventilator debiet smoord komt de rook via je lucht inlaat eruit ipv via je rook uitlaat, het lijkt dan wel of heel je schip in de fik staat.
    je moet immers een overdruk houden binnen ( vooraan) je rookgenerator vermits de inlaat opening veel groter is dan je uitlaat buizen.
    hoop dat het duidelijk is, vgr Marc
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    De rook sturing zal op beide gebeuren zowel de fan als de weestand, vandaar dat ik ook nog met 2 en 1 ohm wil testen 5 Ohm werkt goed maar is niet snel genoeg voor mij de ESC stuurt zowel de weerstand als de fan aan, alles blijft onder de 2A dus dat moet wel goed komen...
     
  14. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , al eens gedacht aan een electronische sigaret ?
    Als ik sommige mensen over straat zie lopen als een volwaardige stoomtrein moet daar voor U toch ook een oplossing in liggen .
    Van zodra er een luchtstroom is veroorzaakt zo'n vernevelaar al een rookdamp .
    Die is makkelijk te beheersen met een te regelen ventilator .
    Groetjes
    Ronny
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ronny,

    Dat had ik al eens bestudeerd, het probleem met deze Vape's is dat de verbrandings coil niet lang mee gaat en dan bedoel ik echt niet lang, bij continue gebruik een uur of 3 dus dat is eigenlijk geen optie ook zijn die dingen niet echt goedkoop, een esc, weerstand en fan, en een bus baby olie kost mij bijna niets, de units voor de rook hebben ongeveer 6€ gekost all in en 4€ baby olie.
    Die vape coils, althans krachtige kosten al snel 10€/st dus dat wordt een dure grap.
    Ook is dat iets wat volgens mij binnen een aantal jaar niet meer bestaat, en dat probleem heb je niet met huidoliën.

    Nu er is ook nog geen witte smoke hoor ik heb een test gedaan met 5 en 15Ohm en dit werkt maar niet snel genoeg om echt proportioneel te zijn vandaar de 2 en 1 Ohm in bestelling zijn, natuurlijk die 1 Ohm gaat serieus wat Amp's trekken daar ben ik bang voor, nu de 5 Ohm was eigenlijk bijna goed dus gaat de 2 Ohm volgens mij meer dan snel genoeg zijn, maar ook deze trekt 5amp bij vollast he natuurlijk hoeveel % heb je vollast nodig... misschien 10% per uur en dan kan ik nog zien hoe en wat he.

    Eerst maar eens kijken of ik een goedkope duurzame en goed werkende Smoker kan maken dat zou voor veel mensen hier een oplossing kunnen zijn denk ik dan, voor een goede smoker vragen ze al snel meer dan 100€ misschien wat overdreven, al heb ik dat bij mijn vorig model ook gewoon gedaan...

    Wordt zeker vervolgt...

    Het is trouwens helemaal niet zeker of ik het wel in de boot inbouw het is tenslotte een vuile bedoening met al die olie he...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Je kunt toch twee 5 Ohms weerstanden parallel zetten en anders 3. Kom je op 2,5 of 1,67 Ohm uit. En probeer mijn voorgesteld doseerwieltje eens. Weet wel het is extra werk, maar dan werkt het veel echter. Gr. Klaas.
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Klaas natuurlijk kan dat maar daar gaat het niet om, het gaat vooral om de opwarming van de weerstand.

    Dus een 5 Ohm paralel met een andere gaat veel minder opwarmen dat 1 weerstand van 2,5 Ohm omdat deze als het ware de stroom deelt, voor al onze toepassingen denken we meestal zoals jij nu doet echter voor een rook installatie wil je die warmte wel hebben!

    Dan moet er dus veel stroom door de weerstand, en 2 weerstanden van 5 Ohm geven inderdaad maar 2,5Ohm maar veel minder warmte dan een 2 Ohm het is weeral dezelfde formule maar nu hebben we de andere component nodig, en omdat in deze vergelijking de weerstand liniair met de stroom zal lopen (bij constante spanning) is de temperatuur ongeveer parallel hiermee, dus als die stroom omhoog moet moet die weerstand naar beneden maar niet door ontdubbeling want dan vermeerder je het vermogen in de kring, en je wil net niet meer vermogen!
    Omdat hoe minder het vermogen van de kring kan opnemen hoe warmer het zal worden.

    Is mijn uitleg min of meer duidelijk?
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, Is duidelijk hoor Jan. Die roestige tandraderen van me komen wat moeilijk op gang. Totaal gaat er wel een hogere stroom lopen, maar per weerstand niet. En dat is wat je wilt. Bedenk opeens dat het dan ook wel wat vol zou kunnen worden in je bakje met olie. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Klaas uit ervaring weet ik dat die roestige tandwielen veelal de beste zijn, daar zou ik niet over inzitten. Nu ondertussen heb ik ook maar een 3 en 4 ohm besteld, voor die extra Euro voor 10 weerstanden komt het niet, zo krijg ik ook de meest correcte testwaardes.

    Eens alles een keer is getest weet ik welke weerstand het beste is en heb ik een oplossing voor altijd, de zwarte rook dat gaat nooit gaan, die temperatuur is niet veilig haalbaar. ik ga me tevreden stellen met grijze, als deze al mooi proportioneel loopt en mee met de motor belasting ben ik al ver.
    Ik ga er dan maar vanuit dat mijn motoren in de Wrestler extreem goed zijn afgesteld en geen zwarte transitie rook geven hahaha!

    Bedankt voor je altijd zeer fijne inputs!
     
  20. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Kan je niet een hete weerstand in de bak olie dippen met een servo als je een dot gas geeft? Volgens mij is stroom sturen over fan en weerstand veel te graag voor het effect waar je naar op zoek bent...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina