Ok dan maar de Update, ik wou nog wachten maar omdat een aantal onderdelen maar niet binnenkomen doe ik maar een tussentijdse update,
We waren na vorige update geëindigd bij het achterdek, nu het volledig achterdek impliceert ook een werkende multiswitch omdat de pinnen via een relais module werkt, en een Multiswitch vereist dan weer een TeckRek, maar hiervoor is wel wat planning nodig en een hoop electronica, omdat dit ook een werk is stap voor stap kom je aldoende al snel tot de conclusie dat een aantal dingen moeten worden besteld...
Eigenlijk is op de functionaliteit van die pinnen het achterdek volledig af, wat nog moet gebeuren is een rubber lijmen (waterdichtheid) en het achterste deel met een silicone behandelen zodat dit relatief lang open en dicht kan zonder noemenswaardige waterinslijpeling. Nu dat laatste gaat niet helemaal lukken vandaar dat ik maar geopteerd heb om een lenspomp sturing op te nemen in het techrek, de pomp zelf is nog in bestelling als ook de FIFI pompen want het is lastig kleine krachtige pompen te vinden. (klein is dia 38mm x 50 hoog).
Zoals al eerder vermeld werk ik graag in modules, dit wil zeggen dat elk onderdeel van de boot min of meer los staat van elkaar.
Dus werd het nu tijd om de wiches volledig af te werken, dit wil zeggen de sturing, De ESC's blok was reeds maanden af, de programmatie hiervan gebeurt allemaal met de zender.
de instelling van de snelheden en maximale snelheiden gebeuren allemaal met de zender, eigenlijk super gemakkelijk dus!
Ok de onderzijde van de winch dus, het ESCstuurblok, de relais voor de Hook detectie enz... alles is ook gezekerd zodat er geen ongeplande rook in de boot optreed, ik heb gekozen voor Micro auto fuses, waarom omdat ze zo leuk en klein zijn.
Bijdeze:
IMG_5874 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5873 by
Jan Fabri, on Flickr
Wat je ziet is het volgende, de zwartgele draad op links is de verlichting op de betting die de voorste drum verlicht, deze gaat naar de multiswitch.
Dan zie je de blauwe ESCbox deze:
IMG_4741 by
Jan Fabri, on Flickr
Hij is opgebouwd uit 6 ESC's, voor de VoorWinch, 2 TuggerWinches, en de Mainwinch met 3 drums:
IMG_4750 by
Jan Fabri, on Flickr
De ESCbox is gezekerd met 7,5A normaal geraak ik daar nooit met 6 N20 motoren, de kans dat ze trouwens alle 6 samen draaien is nihil.
De draad die rechts boven uit de box steekt die gaat naar de voorwinch. Onderaan de box zie je de voeding 12V, voor de tuggers is dit iets te snel maar ik verminder daar de uitslag naar 50% in de zender dan lopen ze op 6V en een stuk trager, alle winches lopen via een exponentiële curve dus kunnen heel traag aanlopen en op volle snelheid toch redelijk snel een draad opdraaien.
Het zou kunnen dat ik hierop nog een VarioSPEED functie zet maar ik denk dat dat niet nodig is, deze functie had ik reeds uitgelegd bij het motor vermogen, ik zou niet de zelfde variable gebruiken omdat ik de modules aandrijving en winches zeker uit elkaar wil houden.
Een ander onderdeel voor het achterdek moest ook nog wat afwerking krijgen, niet aleen dat ze moest ook nog passen in de daarvoor uitgekiemde plaats, dat viel nog niet mee en het heeft nog 3 dagen aanpassingen aan dingen gekost om dit klaar te krijgen.
Een cosmetische foto heb ik wel gemaakt, de rest blijkbaar niet, die hebben jullie nog te goed dan:
IMG_5871 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5872 by
Jan Fabri, on Flickr
Alle decals zijn er en alles is vernist, ook heb ik nog een schakelaar vervangen en wat draden verlengt, als je iets installeert kom je soms tot de constatatie dat niet alles zo werk als je had bedacht.
Nu had ik alles eens geïnstalleerd en getest, dit werkt leuk!
Weeral is hier natuurlijk een TechRek voor nodig, het dringt zich echt op...
Gisteren morgen werd ik uit mijn bed gebeld door post NL, eindelijk was mijn Perspex er, ik kom er achter dat als de boot lange tijd stilstaat het wel een stof vreter is, en omdat het spijtig zou zijn als alles "lelijk & vuil" hierdoor zou worden moest er een oplossing komen.
Ik had het in een eerdere post al gevraagd, er moest een stolp komen nu de boot is niet klein met zijn 82x24cm fenders en banden inclusief, en omdat ik het toch wat leuk wil heb ik besloten om voor 970x360x600 te gaan en dit was toch DUUR!
Anyway vanavond aan begonnen:
IMG_5888 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5889 by
Jan Fabri, on Flickr
Morgen even kijken of dit goed is gelukt, ik heb het dun gelijmd (bedankt voor de tip) nu maar hopen dat het sterk genoeg is, het is 4mm dik dat zal het probleem niet zijn...
En dan kan je het onvermijdbare niet uit de weg gaan he, dus moest ik aan de slag voor een TechRek.
Weeral vanuit het zelfde moto het moet vooral simpel zijn, hier ben ik dan gegaan voor een demonteerbaar principe, er zitten in het onderste deel van de boot 24 kanalen en 28 switches, een TLlamp simulator, een Cabine bewoning simulator, een sound module met extentie hierop met multiswitch. Een water sensor voor rompwater, en nog wat pompen (als die eens aankomen)
Dit allemaal gestuurd door 4 batterijen met een redudancy sturing, BATT-1 motor 1, BATT-2 motor 2, BATT-3 ASD sturing 1 en boegschoef, en BATT-4 ASD sturing 4 enz...
Als er 1 Line stuk gaat of... is er steeds de mogelijkheid om terug te komen ook de sturing wordt over verschillende Rx'en verdeeld.
Er zit heel wat denkwerk achter vanuit mijn job, en ik denk dat ik het Airbus principe probeer te integreren waar mogelijk dit is het geworden, let op het is nog niet af, er missen nog 2 boxen (stereo sound) en wat terminals omdat ik geen oranje had, (Zwart = - Rood = 12V (S3) Oranje = 6V)
Het Bakboord deel:
IMG_5890 by
Jan Fabri, on Flickr
Een Ubec, die 2 Rx stuurt en ook de voeding voorziet voor de WinchModule en de KraanModule, in het ronde gat moet een speaker komen (in bestelling).
Alles is weeral gezekerd, kijk zelf hoe leuk deze Fuses zijn:
IMG_5894 by
Jan Fabri, on Flickr
De draad die de foto verknald is de voeding voor de WinchModule, deze gaat nog onder de plaat.
Het BBTechRek wordt gevoed door een 5,2As3LiPo en heeft 12V en 6V via de Ubec, de beide Rx'en staan op die 6V alsook de Palfinger. De WinchModule loopt op 12V Beide Rx'en en kraan zijn op 5A gezekerd, de Ubec op 20A
Het SBYTechRek is groter, maar omvat maar 1 Rx, ik had gehoopt dat ik de Powerbox die ik had gemaakt voor de Pinnen, kon hergebruiken voor de FIFI en de Smoke modules, maar zoals in de vorige posts is het waarschijnlijk al duidelijk dat voor welke reden ook deze ESC's niet samen werken met de Fans van deze SmokeModules, het zijn EASY hoogfrequent regelaars, waarschijnlijk de beste op de markt maar dus niet voor die stomme Fans. ik kijk nog hoe ik dit oplos.
Hier de setup:
IMG_5891 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5893 by
Jan Fabri, on Flickr
Van links naar rechts, eerst de Ubec, deze geeft de 12V en de 6V naar het TechRek, rechts daarvan de Fuses, daarachter de 3de Rx en de ESCBox of deze blijft valt nog te bekijken, dan verticaal gemonteerd de Lenspomp sturing, deze geeft input naar de USM-RC2 deze regelt alle sound en Multiswitches als ook servo sequenties enz... Hij is uitgebreid met een EXM-2 module voor meer mogelijkheden.
Deze componenten sturen de Pins, de verlichting, waarschijnlijk de Smoke, alle geluiden: de motoren, de winch geluiden, de hydraulische geluiden van de Palfinger, de ankers enz...
Achter deze modules komen nog de GND de 12V en de 6V terminals, voor allerlei aansluitingen (in bestelling).
Alle draden en aansluitingen in de boot zijn op maat gemaakt, het geheel is plug and play.
Een algemeen beeld:
IMG_5892 by
Jan Fabri, on Flickr
Wat nu nog moet gedaan worden is de programmatie, en dat zal wel wat weken gaan duren, de USM-RC2 en EXM-2 gaan via de S-bus sturing gaan, dit is blijkbaar nog nooit geprobeerd met de Arduino Mutliswitches, we gaan het zien, het zal nog wel even duren voor er muziek en light is...
Nu is het even wachten op bestellingen misschien dat ik met de cabine verder ga we zien wel, eerst nu een jaartje ouder worden en vieren,
CU guy's