Hey allemaal,
wat een discussies hier wow, nu even wat dingen rechtzetten en of verduidelijken,
ik heb in het begin inderdaad enkele keren zelfs gevraagd voor wat repliek en interactie, vooral om het topic wat interessant te houden voor mij, het is tenslotte maar mijn 2de boot en ik ben verre van een expert.
Maar ik begrijp dat het voor sommige wat extreem en nogal technologisch kan overkomen, dat is ook helemaal geen probleem denk ik, mocht je iets niet begrijpen dan leggen we het toch gewoon uit.
Anderzijds diegene die mij een beetje kennen weten ondertussen wel dat ik helemaal geen criticaster ben, zeker niet op iemands anders werk, op mijn eigenwerk is dat wat anders.
Ook denk ik dat ik echt wel probeer de mensen verder te helpen in hun bouw perikelen, soms door uitleg soms door wat tekeningen of inzichten, soms zelf door volledige componenten voor hen te bouwen.
Anderzijds kan ik vanuit beroepsmatig gewoonte erg goed met kritiek om en probeer dat eigenlijk altijd wel om te zetten (indien mogelijk) in een update of upgrade aan de bouwwerkzaamheden...
Dus gasten leef jullie uit maar hou het netjes

.
Maar ik weet ook dat het in het verleden anders was, op sommige andere subfora hier lees ik nog altijd opmerkingen van mannen die alles beter kunnen, wel goed voor hen, laat ons dan maar verder klungelen dat is vaak nog het leukste ook!
Genoeg gezeverd, een update, er is door de lockdown eigenlijk wel heel wat gebeurd, beginnen met het begin.
Tussendoor ben ik begonnen met wat beslag te maken, niet voor taart dat doet mijn wederhelft (bij mij 3kg in 3 weken NIET OK!) maar met alle onderdelen die je aan de cabine hebt hangen, ook heb ik de ganse verschansing in orde gemaakt.
Ik kwam dan tot de conclusie dat de de verlichting wel erg klein is op 1/50, en de gebruikelijke leds van 3mm zijn eigenlijk perfect van vorm maar toch wel wat groot, ze zijn bijna 5 hoog en 3mm in dia, dat zouden dan lampen van 25 op 15cm zijn toch wat groot naar mijn aanvoelen. ik heb dan maar geprobeerd om de LEDs wat kleiner te maken en in de draaibank gestopt ze zijn nu 3mm hoog en nog 2,2 in dia en ja ze werken nog dus Ok!
IMG_5028 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan heb ik nog een heleboel aan de romp gedaan, de ankerbuizen geplaatst, ik heb deze bewust uit styreen gemaakt omdat ik niet zeker ben dat het anker zal werken over de winch heen, er is best wel een kans dat door het geringe gewicht dit blijft haperen en dan kan ik alsnog makkelijk de ankerbuis doorzagen en het rechtstreeks op de ankerservo zetten (dit is voor latere automatisering) maar eerst zo maar proberen.
Hier zie je ook de verschansing die zo goed als klaar is (ok ik weet het, het is wat troebel ik leer het nooit)
IMG_5059 by
Jan Fabri, on Flickr
Vervolgens ben ik verder gegaan met de voor fender, alle bevestiging bouten zijn hier geplaatst als de boot geschilderd is komt hierin een stootrubber.
IMG_5058 by
Jan Fabri, on Flickr
Ook tussen de onderste fender en de rubberen stootrand (geen idee hoe deze dingen noemen) zitten alle moeren ingewerkt:
IMG_5053 by
Jan Fabri, on Flickr
aan de stuurboord zijden net achter het manschappenverbluif heb ik ook het platform voor de "nieuwe" david, de monoarm van Palfinger gemaakt. Later komt hierop nog een RHIB
IMG_5049 by
Jan Fabri, on Flickr
Vervolgens bij de achter fender een variatie op het thema...
IMG_5045 by
Jan Fabri, on Flickr
Ook het plafond en de vloer van heet manschappendeel zijn min of meer klaar, op deze foto zie je het begin, de I profielen en bording, ondertussen zijn ook de afwatering buizen geplaatst het geheel ligt nu bij de spuitstand...
IMG_5044 by
Jan Fabri, on Flickr
Uiteindelijk is het dit, de romp is klaar voor de volgde GROTE (en voor mij angstaanjagende) stap het spuitwerk.
IMG_5057 by
Jan Fabri, on Flickr
Na zo'n 12 lagen, waarom 12 wel zoals gewoonlijk komt je grootste vrees uit, ik spuit alles mooi in Primer, dan had ik RAL verf laten maken, maar tijdens het spuiten van de trusters was ik als licht geïrriteerd door de "dikke" spuit druppels en de enorme hoeveelheid verf er uit die bus kwam.
Ook moet ik zeggen hoewel ik die verf speciaal heb laten maken, en naderhand de RAL kleur toch ook nog eens heb gecheckt ik eigelijk vond dat de verf te bruin is. Gelukkig kent mijn wederhelft alles van kleur en zij onderbouwde mijn bevinding. De RAL verf is te bruin
Uiteindelijk ben ik wat gaan vergelijken met kleuren kaarten enz... Veel zever en gezeur ik heb de verf roder gemaakt!
Doordat ik toch had geprobeerd de dikke stroop verf te spuiten op de romp was het resultaat een ganse avond een lastige heel lastige Jan. Het trok op niets je zag de verf bubbels en door de grote hoeveelheid verf die uit de bus kwam had ik ook nog eens 2 lopers...
Deze 2 lopers heb ik proberen weg te krabben en zo kwam ik met het probleem dat de romp niet meer effen was... Dus spuit plamuur schuren enz. dit lukte niet, dus heb ik de oneffenheid er maar helemaal uitgespoten, Wat betekend: Spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren enz.
Uit eindelijk na 2 weken spuiten is dit het resultaat:
IMG_5081 by
Jan Fabri, on Flickr
Je ziet dat ik nog enkele kleine dingen heb bijgeschuurd deze zijn doffer,
IMG_5083 by
Jan Fabri, on Flickr
En een overfly:
Het geheel is vrij strak gespoten al zeg ik het zelf, dit is echt niet mijn sterkste kant maar het is uiteindelijk wel goed gekomen, maar natuurlijk nog niet klaar.
Nu nog wat detaillering, uren en uren heb ik naar fotos zitten kijken hoe en wat dit zijn de uiteindelijke laslijnen:
IMG_5086 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5087 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5088 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5089 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5090 by
Jan Fabri, on Flickr
Hierover volgen nog 2 spuit lagen, het afplakken was deze middag ondertussen zit de 2de laag er op, morgen seal ik het met matte vernis.
Maar omdat de tape er nu al 2 weken opzit en er heel wat lagen verf opzitten vrees ik wel wat om deze er af te krijgen zonder de verf te beschadigen, ik had al in gedachte om met een mesjes de verf in te snijden, op de verf naad komt achteraf toch een klein zwart biesje om de naad strak te maken, ik zal het morgen eens bekijken...
Nu stop ik even met de update ik ben ondertussen toch weeral een uur of meer aan het typen en uploaden enz.
De beslag delen komen waarschijnlijk eerstdaags aan bod...
Groeten en tot de volgende.