US style Low Bed 3D printed (gedeeltelijk)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 24 feb 2020.

  1. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er goed uit :thumbsup:
     
  2. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan

    ziet er goed uit maar 100 % infil is niet nodig ik meende dat 60/75 net zo sterk is scheelt een hoop tijd
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat ziet er goed uit. Ik print met 50% infill. Ik weet niet of ie massief niet te breekbaar gaat worden. Verderop meer.

    Ik ben namelijk ook weer verder gekomen.

    Ik had de achterframebalken en bedgedeelte ook geprint inmiddels en dus kon de aluplaat geboord worden.

    [​IMG]

    Eerst voorzichtig de M3 moertjes erin getrokken. De gaatjes ook even met een 3mm boortje opgeboord.

    [​IMG]

    Hier de voorkant.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    ....en de achterzijde.

    Nu terugkomend op hetgeen Ruben schreef. Ik heb op deze manier best een beetje flex in de achterzijde. Nu heb ik altijd geleerd iets wat buigt breekt niet maar waar ligt de grens? Ik hoef natuurlijk geen 25 kg bagger te vervoeren maar mijn eigen bagger zou er wel op moeten kunnen. Ik zit ook nog een beetje met de lengte. Hij gaat ca 1 meter lang worden met een laadbed van 54cm. Dat is al 6 cm korter dan mijn Goldhofer.

    Op dit moment ligt een deel van de gooseneck op de printer.

    [​IMG]

    Hier kun je de 50% infill zien.

    [​IMG]

    Op moment dat ik dit tik is ie zover ongeveer. Ik ga nu dus nog de 2e helft van de Gooseneck printen en van daaruit verder. Ik heb besloten hem eerst eens op de wielen te zetten en van een kingpin te voorzien. Dan gaan we verder bekijken waar de schoen eventueel wringt. Het bed krijgt dadelijk nog stijfheid door een ruggengraat en het hout. Het achterframe krijgt nog dwarsliggers en de assen. Met een extra alu plaat of andere versteviging lukt het denk ik ook wel. Ook moet ik nog eens kijken of hij geen stuurbare assen moet krijgen.

    En Ruben wil ook nog weten hoe ik hem elektrisch maak.... Zal eens kijken hoe ik dat doe want weet het zelf ook nog niet.

    See Ya
     
    Mark300, Ro-tje, Ghossie en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    zelfs met 20-25% infil is het best sterk, veel hangt ook af hoe het deel ook geprint word.
    breuk lijnen liggen vaak tussen de geprinte lagen.
    back on-topic:
    ziet er goed uit Rolf :beer:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie wel voor het meedenken en lezen! We gaan weer wat verder want ik moet eerst eens wat op de wielen zetten voor ik echt kan zien wat ik nu heb.

    De gooseneck is uit de printer gekomen in 2 delen. De versie 1 had 4 delen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op zich heeft de ontwerper er echt werk van gemaakt. Beide delen schuiven als het ware in elkaar en door de overlappen en de boutjes er doorheen zet alles zich tegen elkaar vast. Die ontwerper heeft vast goed opgelet met de cursus 3D tekenen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    op de laatste foto het koppelstuk ook gemonteerd. De voorgeprinte ruimte voor de moeren was echter verkeerd van vorm of bedacht voor vierkante moeren die ik niet heb. Ik heb het geheel doorgeboord en met M3 draadeind een doorlopende "bout" gemaakt. Had echter niet meer voldoende draadeind voor 2 stuks....na 2x verkeerd meten....zucht.

    [​IMG]

    Dan even verder met de achterkant. Daar moesten nog 2 dwarsverbindingen komen. Daar is ook een printbestand van maar jullie hebben toch ook wel van zulke doosjes/bakken?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze dieplader is ontworpen om samen met een Tamiya Flatbed omgebouwd te worden naar dieplader.
    Vandaar dat deze tamiya delen ook perfect passen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na wat verder zoeken in doosjes en bakjes kwam ik tot de ontdekking dat ik toch niet alles had voor een complete wielophanging. Erger nog ik heb niet eens genoeg velgen/banden. Ook dat is allemaal printend op te lossen maar eerst eens morgen op de ruilbeurs in Hengelo (OV) kijken.

    Het geheel blijft tot nog toe wel flex houden. Dat zit met name in het achterframe en in het bed. Zelfs een 3mm alu plaat flext nog behoorlijk. Ik zal met het bed ook nog wat denkwerk verrichten om dat op te bouwen zodat er verlichting in kan en de kabels naar de achterlichten erdoor lopen.

    Of ik er ook een Beier module in ga bouwen weet ik nog niet. Allereerst waar laat ik de SM IR 16 dan? en de lipo? Dan moet ik er al kistjes op gaan bouwen. Allemaal latere zorg want eerst moet ie rijtechnisch in orde en mijn bagger kunnen dragen. Daarna zien we verder.

    See ya
     
    raoul00123, Catwoman, Mark300 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dit ziet er goed uit.

    Tip/advies :
    Dit is deze keer gratis Smiley Tanden laten zien Klein.jpg Smiley Tanden laten zien Klein.jpg

    Het doorbuigen van het diepbed kan je eenvoudig oplossen !
    Aan de bovenkant ook een aluminium plaat monteren en daartussen (aan de buitenkant) in de lengterichting een aluminium hoek of U profiel te monteren.
    Het hoek of U profiel wel helemaal doorlaten lopen van de achterkant van het kunststof tot aan de voorkant van het kunststof.
    Misschien moet je de nek en het zwanenhals en het achterdek ook nog versterken met aluminium plaat of hoek profiel.

    Of het kunststof materiaal net zo sterk is als waar de Bruder dieplader van gemaakt is, dan moet de versterking met de aluminium bovenplaat en de profielen voldoende zijn.
    (Bruder is hufterproef)

    Voor meer tips : 3 D printen, op naar Bleskensgraaf .
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoiets had ik inderdaad al wel in gedachten. Bleskensgraaf sla ik over
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  8. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Ziet er goed uit Rolf!
    Mooi te lezen hoe je het stapsgewijs aanpakt en opbouwt.
    Ben erg benieuwd na het eind resultaat, maar ik ga eerst genieten van je bouw verslag.

    Succes nog!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  9. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Toppie Rolf, je gaat lekker
    Alu Hoeklijntjes aan de zijkant geeft al veel extra stevigheid (Op Thingiverse zijn het ook alleen maar hoeklijntjes)
    ga lekker door zo :beer:
     
    arm1948 en trialrolf vinden dit leuk.
  10. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Heb ondertussen je uitleg op Youtube bekeken.
    Als absolute leek duidelijke info met overzichtelijke beelden.

    Ik had vooral veel moeite met de begrippen als PLA PETG etc...
    Zojuist wat info met je doorgenomen, en in combinatie met je filmpje en daarna nog eens goed door je verhalen lopen wordt een hoop duidelijk!

    Ik word met de minuut nieuwsgieriger.
     
    arm1948, trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk, dat moeten we hebben. Ik moet zelf ook nog veel "ervaren" en meemaken. Ik ben ook nog maar een echte beginneling. Ik probeer jullie mee te nemen hierin. Ook om zelf er van te leren maar ook om mijn ervaring te delen zonder daar altijd meteen een oordeel of verklaring voor te hebben.
     
  12. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ik leer met je mee Rolf :beer:, ben net zo'n beginner :goal
     
    trialrolf, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En we leren er weer lustig op los. Dit keer geen 3D print spul maar echt ouderwets aluminium. Mijn voorkeur gaat er naar uit vooral uit mijn voorraad te putten. In de tijd dat ik wat meer budget had kocht ik nog wel eens wat onder het motto....dat zou je nog wel eens kunnen gebruiken. Ik had dus nog alu H profiel van Alfer liggen en laat dat nou precies 7 mm zijn. Dit is de hoogte van het geprinte front en eind stuk dat op de alu plaat vast zit. Op zich is H profiel ook buigvast en 4 stuks moeten de klus wel kunnen klaren. Ik had nog 2 meter!

    Maar in H profiel gaatjes boren om ze op een vlakke plaat te monteren......MMhh dat gaat niet lukken, althans mij niet.
    Dus......

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit had ik al eens voor alu gebruikt en dat werkte prima. Nu zit het ook opgesloten in de vloer dadelijk dus heb goede hoop.
    Goed opruwen en ont vetten en lekker inklemmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de buitenste exemplaren heb ik al 3mm gaatjes geboord voor de zijverlichting in de toekomst. Als ik de vloer sluit dan wil ik deze natuurlijk zo min mogelijk moeten demonteren. Ik zit te denken aan een soort luik erin maar voor de zekerheid wil ik al wat draden trekken.

    In de binnenste 2 h balken zitten ook wat gaten om kabel door te halen eventueel.

    [​IMG]

    Dit zou het moeten doen. Nu wachten op de wielophanging die onderweg is. Als ie eenmaal op de wielen staat kan ik hem aankoppelen en er wat op zetten. Kijken hoe het loopt achter de Cascadia.
     
    Marker, raoul00123, Ghossie en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie manier om die extra stevigheid in je model te krijgen, toppie Rolf
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je. Lijkt een hoop te doen. Het dek doet dadelijk de rest hoop ik.

    Ik heb de wielophanging binnen. Om het coronageweld een beetje te ontvluchten lekker een avondje modelbouw en voortgang maken. Morgen is het nog mooi weer daarna al weer minder. Kan ik morgen mooi een testrit maken!

    [​IMG]

    Pakketje binnen!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van de bouw verder geen details want het is gewoon een standaard "tamiya" ophanging maar dan van Hercules. Mooiere zwarte boutjes en moeren!!!

    [​IMG]

    De banden heb ik ook van de Hercules set gebruikt. Er zit een harde insert in en ze zitten strakker op de velg. Het rubber is ook net een tikje zachter. Iets meer weekmakers......

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het geheel zit erop. Dan nu het moment supreme!!!!

    [​IMG]

    Zo goed als 150 cm op de kop af. Nog maar even wachten met een extra assen stel.....of ik maak een dolly....

    [​IMG]

    Even ter verbeelding een Bruder container erop. Die valt in het niet zowat.

    Morgen buiten wat betere foto's en een geslaagde testrit hoop ik.

    Ik moet zeggen ik vind het toch wel gaaf van de ontwerper dat ie dit eigenlijk zo maakt en dan ook gewoon kostenloos voor iedereen beschikbaar maakt. Dat is toch wel de real spirit. Net als al die andere zaken op Thingiverse trouwens.
     
    Marker, Ghossie, Ro-tje en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Nice Rolf, ziet er goed uit. :thumbsup:
     
    trialrolf en arm1948 vinden dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er echt mooi uit Rolf
    :wave
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    De dieplader ziet er mooi uit achter de Amerikaan, dit is zo een mooi (Amerikaanse) combinatie !

    SMILEY APPLAUS.gif
     
  19. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ik denk dat ik toch ook maar je voorbeeld moet gaan volgen Rolf, en deze dieplader ook te gaan maken/printen.
    een set achterassen heb ik al liggen.......

    :yes:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  20. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Prachtig Rolf! Zeker een mooi combi. Ben erg benieuwd wat de rij ervaring is. Succes morgen en veel plezier!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina