US style Low Bed 3D printed (gedeeltelijk)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 24 feb 2020.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank allen voor de bloemen en de feedback. Ik ervaar goede feedback nooit als kritiek. Ik had wel wat gegoogled op trilex maar er ook geen onderzoek van gemaakt. Ik dacht inderdaad dat ik met mijn dubbel lucht wel binnen de marges zat. Het blijft natuurlijk schipperen. De basis is en blijft (de verkeerde) tamiya velg.

    Kijk, de ontwerper heeft dit speciaal voor de dubbel lucht van tamiya ontworpen als optische verfraaiing. Dat is ook mijn doel. Helaas is echte samengestelde trilexvelgen tekenen niet binnen mijn mogelijkheden. Maar de dubbel lucht kunnen zo blijven lijkt mij dus.

    Dan de reserve wielen. Dat is een dilemma dan. De kale tamiya velgen is geen optie. Helemaal niets op de "hals" is voor mij ook geen optie. Ben al met een kist of tank bezig geweest maar ook dat werkt niet.

    Ik had al zo'n vermoeden natuurlijk. Eens kijken of ik nog wat anders kan vinden. Aan de andere kant hoeveel mensen weten dat het niet klopt? Vermoedelijk zal 95% van het publiek zeggen wat mooi die passende reserve wielen en ikzelf vind het ook wel mooi....maar je nu ik het weet?!?

    Ik zal wal es kieken wat ut wurd.....
     
    VOLVO FH 16 750 en Helicor vinden dit leuk.
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Ha Rolf,
    Ik vind hem persoonlijk heel mooi zo. Een kist of tank zou log staan denk ik.
    Al is het niet 100% klopt, is het de vrijheid waarvan je geniet als modelbouwer...
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Absoluut!
    Alleen maar omdat jij je dit afvraagd, even het volgende:
    Die rode naaf is inderdaad de naaf van de as, daar zitten dus (bij het voorwiel) de lagers in.
    ALS je de reserve wielen echt origineel zou willen maken, dan kan je de kern uit de Tamiya velg zagen, waardoor je alleen de rim, waar de band op zit, overblijft. In het midden zit dus helemaal niets, dan.
    Precies!

    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Cor. Aan dat uitzagen/boren heb ik ook gedacht. Moet dan een andere bevestiging maken. Zal eens kijken of ik nog wat oude velgen heb.
    Die velgen hebben dan verder geen gaten ofzo he?
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Klopt Rolf, van de Tamiya velgen blijft dan alleen het cilindrische gedeelte over, de 'schijf' die er in gelast zit, verdwijnt helemaal.

    Maar doe alleen gewoon wat jij mooi vind.
    Voor het bevestigen een beetje 'hot-glue'?
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Cor, tuurlijk doe ik alleen wat ik leuk vind, ik ben 50 geweest dus...... Maar ik vind het ook wel leuk om te kijken wat kan en mag. Ik ga er geen velgen voor kopen maar een oude om te proberen kan ik nog wel verknallen.

    Hot Glue??? Ik maak niet zulke mooie dingen en dan met hot glue :hammer:
    Dan zou ik ook een beugel/draagconstructie ontwerpen en printen. We zullen zien, eerst nog wat andere zaken.

    Wellicht ten overvloede mijn advies aan jullie om nooit iets vast te lijmen aan je model waar je dan nog meer van nodig hebt en je nog moet kopen.......

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hout bijvoorbeeld. Ik had voor maat nemen en preview en passen al 2 latjes opgeplakt. Ik wist dat ik het bij de Gamma vandaan had en dacht ik haal wel wat bij..... Nu ja, nee dus. Gamma, Karwei en Enorm, geen van allen deze maat. Dus eraf met die latjes. Gelukkig had ik het met Bison Tix gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met wrikken en snijden de latjes er zo goed als heel afgekregen (kan ik ooit nog wel ergens voor gebruiken) en de lijmresten kon ik er eerst afsnijden en dan na geweekt te hebben met remmenreiniger eraf krabben/poetsen.

    De nieuwe latjes op maat zagen en de randjes iets rond schuren. Staat mooier als koud tegen elkaar vind ik.

    [​IMG]

    Stuk klevend schuurpapier op het werkblad en schuren maar.

    [​IMG]

    En het begint weer ergens op te lijken.
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dacht je echt dat ik dat meende?;)
    Misschien was het handiger geweest als je hot glue had gebruikt hier :bier::bier:

    Maar latjes lijmen, daar heb ik nog wel het een en ander van, zal eens zoeken....
    Cor
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ha ha, ben tevreden met mijn Bison Tix daarvoor.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, latjes
    En nog krom ook, met er tussenin ook nog eens 1 mm brede mahonie lijntjes

    IMG_3779.JPG

    IMG_3782.JPG

    Ik heb nog wel wat Rolf.....

    Cor
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Tip :
    Als je nu nog eens iets gelijmd hebt met Bison Tix en je maakt weer het los, omdat het niet goed zit, of in jouw geval geen latjes meer leverbaar zijn.
    De Bison Tix verwijderen met Thinner.
    Wel even buiten doen of een mondkapje voordoen als je het binnen doet en goed ventileren, thinner is niet echt gezond en nogal brandbaar.

    Niet gebruiken op kunststof, want dan lost de kunststof ook op !
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Daarom gebruik ik remmenreiniger en geen thinner Pieter. Dat gebruik ik alleen in uitzonderlijke gevallen. Ik had het nu in 10 minuten weg 's avonds in het donker binnen op de hobbykamer met radio aan ;) Het lijkt me trouwens niet zo handig om met thinner op een 3D geprint object te werken. Dus geen thinner voor mij...in dit geval.

    Mooi werk Cor. Botenbouw doe ik (nog) niet aan al ligt er wel een plastic schuit te wachten. Kan je jacht in aanbouw wel vervoeren binnenkort al zal deze een erg grote kiel hebben denk ik.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat valt erg mee Rolf, die kiel is proportioneel, maar er zit , net als bij de echte, well een paar kilo lood in de kiel.

    IMG_3852.JPG

    En nu weer terug naar de oplegger....
    Cor
     
    ramses23, peter 55 en trialrolf vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En wel voor de op 1 na laatste keer..... voorlopig. Ik ben nu echt aan het afwerken. Bij de volgende fotoshoot moet ie maar klaar zijn. Maar zoals alles bij mij voorlopig want er kan altijd wel weer wat nieuws opduiken.....

    Ik ben in de afwerkfase maar daar gaat wat tijd en denkwerk in zitten zeg. Vooral het solderen van de zijverlichting was een crime. Achter de leds is de ruimte beperkt. Voor had ik daar in eerste instantie onvoldoende ruimte. Dus passen en meten en dremelen onder andere maar het zit. Nu moet ik nog een kabelboom maken en vanaf de gooseneck naar voren brengen. Er komen 2 aansluitingen. Op de Freightliner Cascadia moeten dan ook nog 2 contacten gefabriekt worden.

    [​IMG]

    Tussen door ook nog wat stickerwerk gedaan. Er gloort op een paar plekken nog wat alu.

    [​IMG]

    Daar komt nog een likje verf op.

    [​IMG]

    Dit was ook een deel van de crime. Ik wilde eigenlijk achter de naam verlichting hebben. Die ik dan apart zou kunnen schakelen. Ik heb echter de moed opgegeven. Om een mooi egale verlichting te krijgen moet je eigenlijk een soort mini TL hebben. Bovendien is de ruimte erachter erg beperkt mede door de bedconstructie. Ik had dit in een eerder stadium van de bouw moeten voorbereiden. Echter dat is helaas ook voor mijzelf soms niet mijn manier van bouwen. Ik bedenk nog wel eens wat ad hoc of vergeet gewoon goed vooruit te denken. Nu dus alleen een rood plaatje erachter. Heb nog overwogen om deze delen opnieuw te printen maar besloten ze toch gewoon te gebruiken.

    [​IMG]

    De trailer is in de State of New York gekeurd en op kenteken gezet. Das veel goedkoper dan bij mij in Illinois.

    [​IMG]

    Het hout zit er inmiddels op. Ook daar is een klein ongelukje gebeurd maar is opgelost zover.

    Zo, ik ga hem afmaken en hoop eind deze week of volgende week jullie het eindresultaat te kunnen showen!
     
    Ghossie, Ro-tje, raoul00123 en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En dan is het zover. Hij is klaar! De laatste loodjes zijn het soldeerwerk en stekkers en klein beetje afwerking.

    Voor de stekkers heb ik gekozen voor Binder stekkers. Vroeger noemde ik die altijd Blocher stekkers omdat ik ze daar het eerste had gezien.
    Ze zijn echter ook bij andere zaken te koop zoals Conrad of Fechtner bijvoorbeeld. Wetronic heeft ze niet op de site.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    IK heb de 7 aders verdeeld over 2 stekkers. Ik had er maar eentje van 4 polen dus de andere is een 5 polige geworden. Op zich geen probleem maar ik moet wel goed kijken en opschrijven wat ik waar aan soldeer.

    [​IMG]

    De hele kabelzooi op deze trailer is mij eigenlijk een beetje een doorn in het oog. Het geeft namelijk een wat verstoord beeld. Ik heb de fout gemaakt niet goed na te denken. Dat komt helaas vaker voor, niet alleen bij mij hoop ik. Ik had voor het dek te sluiten en vast te lijmen eerst de verlichting moeten aansluiten. Ik dacht slim te zijn met de flatkabel maar das dus anders gebleken. OK, aan een dergelijke trailer in het echt lopen ook allerlei kabelbomen en leidingen aan de buitenzijde. Nog veel meer dan bij mij maar ik had het toch iets subtieler voor ogen.

    Zoals in het bouwverslag van Leon al aangegeven kun je dan met verf soms ook nog wat verbloemen.

    [​IMG]

    VOOR!!

    [​IMG]

    NA!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas is het zo ook niet als krulkabel uit te voeren. Was een beetje een keuze. De bestaande 7 polige stekkers die ik ken zijn nogal groot.
    Moet maar even kijken hoe het gaat zo. Ik moet ook nog een slangenrek voor de Cascadia maken/ontwerpen. Daarvoor moet ik nog wat inspiratie opdoen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De boot past ook mooi erop.

    [​IMG]

    Of een containertje van Bruder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het kontje.

    De reservewielen blijven nog in Trilex style. Ik kies even voor "vorm boven functie" ;)
    Ik heb geen 2 oude wielen om te verzagen en ook wil ik de trailer nu afronden om met andere zaken verder te gaan. Eerst maar eens mee rijden en kijken hoe het gaat. Had ook al een 3D geprinte King Hauler gevonden. Kan er mooi voor! Miisschien nog eens ergens een oude King Hauler als project op de kop tikken en een daycab van maken. Zal mooier staan dan de Cascadia.

    Met dat ik dit aan het maken ben denk ik opeens aan de stickers "Oversize Load" die ik had gemaakt. Daar moet ik nog een bordje voor maken. Dat komt dan nog.

    Ik hoop dat jullie het ook een leuk project vonden. Ik heb er weer veel van geleerd. Hoop dat jullie ook je voordeel kunnen doen en van mijn fouten hebben geleerd ;)
     
    Ghossie, stoomertje, Ro-tje en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Rolf,
    als je het niet erg vind om voor die stekkers een plat type te gebruiken, Google dan eens op JST stekker.
    Die zijn er met een tussenruimte van 2,54 mm maar ook 2,5 mm (let dus even op wat je bestelt eventueel) maar ook nog kleinere, met een spatie van 1,25 mm.
    Het mannetje is meestal een deel wat op een print wordt gesoldeerd, maar je kunt daaraan prima draden solderen, en met krimpkousjes afwerken.
    Als je de tijd hebt, dan zijn die dingen in China voor een habbekrats te krijgen, vaak ook met pig-tails, dus een kort stukje draad van zeg 100 mm.
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank voor het meedenken Cor maar dat vind ik juist niet mooi. Je krijgt dan of een platte van 8 aansluitingen breed of 2 van 4 op elkaar. Dat is haast niet te camoufleren of je moet het echt inbouwen ergens. Ik wilde ronde aansluitingen. Dat lijkt nog het meest reëel.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Prima, je vind het dus wèl erg, en dat mag!
    Maar ik heb geen tips voor ronde met 7 of meer pennen in een redelijk formaat..:koud:
    Als je wat vindt, laat me weten.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  18. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    De laadvloer is prachtig geworden :wave
    Echt mooi afgewerkt
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  19. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    een mooi geslaagd project Rolf,

    is een practige diepladder geworden waar je trots op mag zijn. :beer:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  20. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Heel mooi Rolf! Ik heb jouw verslag met veel plezier gelezen en vind het echt een geslaagd model geworden.
     
    trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina