Vaardigheden, tips en weetjes...

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 26 dec 2019.

  1. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Zoiets was ik ook nog van plan om te maken voor mijn zaagtafeltje :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Stomme vraag natuurlijk, maar hoe gebruik je zo'n plaat? Ik kan het wel ongeveer bedenken, maar waar gebruiken jullie het vooral voor?
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Bescherming van je vingers voornamelijk. Maar ook zeer stabiel om te gebruiken. Zo kun je makkelijker kleine dingen zagen zonder dat deze door de kamer vliegen. Alles is ook haaks. De mijne heeft nu een nauwkeurigheid van 0,1 mm over een afstand van 100 mm. Het is allemaal wat nauwkeuriger en veiliger dan zonder.

    Er zijn veel YouTube filmpjes te vinden over het gebruik van een crosscut sled. En hoe je deze maakt en afstelt.
     
    TIMBERWOLF en Eduard Renger vinden dit leuk.
  4. frank74

    frank74

    Lid geworden:
    31 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    gemert
    Hallo, mijn naam is Frank en heb al 9 zeilschepen gebouwd. Maar ik ben nog steeds niet tevreden over de touwladders op mijn schepen. Ik heb altijd gewoon platte knoopjes gedaan maar ik heb altijd dat de hoofdtouwen niet mooi recht blijven. Ik zou graag mastworpjes willen toepassen op mijn volgende model. Weet iemand waar ik een video kan zien waar dit goed duidelijk gedemonstreerd wordt?
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Beste Frank,
    Even hier bij de vaardigheden zoeken of ff googelen op het world wide web, daar is van alles te vinden
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Op mijn kanaal heb ik bij mijn eerste schip een video gemaakt.

    Maar principe is dit
    e0d36aca3ffd8c4a7e931b4ae0b15dac.jpg

    Betere video waar het iets duidelijker is


    Je kan ook mijn verslag raadplegen over de dikte van de weeflijnen en hoe je ze recht er op krijgt.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ostindiëvaarder-herman-ketting.271569/page-43
    In eerste instantie zie je de hulpmiddelen hoe aan te brengen. Deze touwen heb ik naderhand weer vervangen omdat ze te dik waren.
    De weeflijnen lopen evenwijdig met de rusten waar de jufferblokken zitten en horen ook evenwijdig met de mars uit te komen. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
     
    kaapstander en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  7. frank74

    frank74

    Lid geworden:
    31 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    gemert
    Bedankt voor deze waardevolle informatie Stephan. Ik ga er mee aan de slag op mijn volgende model: de Beagle van Occre.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    graag gedaan
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het evenwijdig laten lopen met rusten zal denk ik niet meevallen. Vandaar evenwijdig met de waterlijn.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2021
    Pingu57, Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zal het nog maar eens uitleggen want sommige zijn zo overtuigend in hun wetenschap dat men niet openstaat voor de feitelijkheid die beschreven is in diverse handleidingen voor de zeevaart.

    Ik citeer: To Rattle Down. Draw a line parallel to that of the vessel's sheer across the shroud-legs on both sides through the points where it is intended to seize on the lower ratlines, so that the latter may correspond with the line of the sheer-poles. If these marks are continued up to the trestle-trees at the proper distance (fourteen inches) apart, the work of rattling down can be carried on in several parts of the rigging at once, without referring constantly to the measuring stick. bron: Text book of seamanship pag 118 https://maritime.org/doc/luce/part3.htm

    vrij vertaald lopen de weeflijnen in lijn met de zeeg van het schip (Vessel's sheer). Hetgeen ook voor de rusten geld.

    Anderzijds na het bestuderen van oude modellen en schilderijen zoals vd Velde en andere uit die tijd (de beste referentie om te raadplegen) zie je dat de weeflijnen altijd op gelijke afstand van de juffers op de rusten zitten, in diverse tekeningen in boeken over tuigage wordt dit ook zo afgebeeld.
    Zou men de waterlijn aanhouden dan zal men vaak zien dat men niet gelijk met de jufferblokken uitkomt en men halverwege moet afbreken.
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Jouw manier van schrijven staat niet open voor iets anders Stephan...
    Je schrijft letterlijk dat sommige zo overtuigend zijn in hun wetenschap...of niet open zou staan....
    Ik ga hierover verder niet in discussie want die ga ik nooit winnen van iemand die overtuigd is van zijn eigen gelijk.
    Mogelijk dat kenners hier een mening over hebben want ik heb slechts pas 10 schepen gebouwd en mogelijk allemaal verkeerd en ben helaas niet zo onderlegd als jij.
    Wat doe je als de mars een andere stand heeft als de rusten? En wie weet heb je wel gelijk hoor.........
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Zu Montfeld, pagina 273 ;);) Maar ja die zal het dan ook wel mis hebben.......
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat doe je met een hele schuine geplaatse rust die meeloopt met het berghout? Foto zelf is even gestolen van de Fluit Ab Hoving. fluit ab.PNG
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mondfeld spreekt zich zelf tegen in de uitgebreidere Engelse versie van het boek.
    en Witse toont het zo. Net als op het model van de William Rex en de PW in het museum. Maar ook op de tekeningen van vd Velde. Volgens Ab was dat de beste referentie. Moderne schrijvers waaronder hijzelf (zijn eigen woorden) kon je niet als referentie gebruiken om als bewijst te dienen.

    witse.jpg
    op bovenstaande foto kan je dan mooi zien wat je met die schuingeplaatsten rust die met het berghout meeloopt moet doen.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je logisch nadenkt kan een weeflijn niet schuin staan, dan glijd je met de zijkant van je voet tegen het want .
    De tekening die je toont is zeer slecht daar is van alles aan mis.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Er wordt veel geschreven hoe wel en hoe niet. Ik kijk naar tekeningen en schilderijen en soms ook zeer oude boeken als ik ergens over twijfel.
    https://books.google.nl/books?id=Zu...ge&q=ratlines parallel to sheerlines?&f=false
    de ene zegt waterlijn de andere het dek. Wat ik zie in de meeste tekeningen is dat ze onder gelijk lopen met het dek en boven met de futtock. Als je dan goed kijkt zie je dat de weeflijnen dan niet onderling parallel lopen. Ook is het verwarrend met de Engelse en Franse schepen vanaf de 19e eeuw, die niet zo'n sterke zeeg hadden en dat de rusten over de gehele lengte nagenoeg parallel met de waterlijn liggen. Ik denk dat de schrijvers daar ook een denkfout maken.
    Maar de hele oude boeken en tekeningen laten zien dat ze met de rusten gelijk lopen. Daar hou ik mij aan omdat dit overtuigender is. Ook ziet dit beter uit op je model om rechte lijnen boven je jufferblokken te hebben en geen lijnen die halverwege het want ophoren. Dit zie je nooit in een oude tekening, tenminste ik ben het nog niet tegengekomen. Dus bouw lekker je bootje zoals jullie dit willen en denken hoe het hoort, ik doe het lekker op mijn manier. En vergeet niet, ik ben deze discussie niet begonnen.
    je vergeet dat de weeftouwen slap tussen het want hangen en niet strak gespannen.
    nog een mooie tekening van vd Velde om af te sluiten

    velde.jpg
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Weeflijnen definitie; (uit 4 verschillende bronnen, de encyclopedie voor de zeilvaart, de VOC site en de Nederlandse schrijver van boeken over tuigage, Hidde Manhoudt ook Orazio Curti heeft in zijn boek over zeilschepen en hun tuigage over horizontale lijnen).

    "Dunne einden, welke horizontaal in de hoofdtouwen geweven zijn, zodat zij ladders vormen, waarlangs openteren in het tuig mogelijk word".

    Wat nu precies horizontaal is mag een ieder voor zichzelf uitmaken, alhoewel daar vast ook wel een definitie over te vinden valt...;)
     
    Pingu57, Herby63, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    In de bb van shipyards Kamper kogge stond een heel eenvoudige manier om jufferblokken op exact gelijke hoogte te krijgen. Dat wil ik hier graag met alleen delen.
    Bevestig eerst de onderste jufferblokken, dan kan je je daarop richten. Maak de strop in een wanttouw en leg dat om de masttop in de juiste volgorde. Zorg dat het wanttouw zo lang is dat je het onder het model door, kan vastknopen dan het wanttouw van andere zijde. Zorg dat dat wanttouw correct loopt langs de rust met het onderste jufferblok.
    En dan de truc: Lijm het jufferblok op de gewenste hoogte met de zijkant tegen het wanttouw. Doe zo ook met de andere jufferblokken tegen de andere wanttouwen en zorg dat ze allen op de gewenste hoogte zitten. Als de lijm droog is kan je de wanttouwen losmaken en verder om het jufferblok heen knopen.
    [​IMG]
     
    P Voogt, Michiel fritz, Ptèr en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    haha - dat is slim!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  20. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    De adviezen en tips over de weeftouwen is wel een interessante. Ik ben zelf onvoldoende onderlegd om het te weten, maar ik denk graag met jullie mee.
    Ten eerste zal de bouwer van het model zelf een keuze moeten maken of deze weeflijnen parallel, evenwijdig aan de waterlijn of aan de rusten lopen.

    Ten tweede is het lastig omdat we in de geschiedenis te maken hebben met verschillende typen schepen uit verschillende landen met verschillende bouwstijlen en waarbij de zeeg (langsscheepse kromming) door de tijd steeds "platter" is geworden.
    Wel zien we overeenkomsten door de tijd heen. De rusten werden doorgaans op of onder of gelijk aan de berghouten gehouden. De berghouten volgen de zeeg en niet de waterlijn. De onderste jufferblokken volgen ook de rusten maar de bovenste jufferblokken ook? Is de afstand tussen de jufferblokken over de breedte van een rust ook altijd gelijk? Ik denk dat dit niet zo is en dat daarmee de hellingshoek van de weeftouwen te beinvloeden zijn. Anders zou het staande want (weeflijnen) echt hele rare schuintes krijgen. Dus over de breedte van een rust kan de afstand van de taliereep tussen een jufferpaar tussen de voorste en achterste behoorlijk in lengte.verschillen. Zie onderstaande plaatje.
    Daarmee denk ik dat we de weeflijnen behoorlijk meer richting het horizontale vlak kunnen krijgen. Dat betekent dat ze wellicht net niet evenwijdig lopen aan de waterlijn maar wel aan aan de rusten?

    [​IMG]

    Ik heb toen bij het bouwen van mijn schip Santa Maria hier rekening mee gehouden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina