Ik meen dat het net andersom was, op een aardige hoogte GPS en in het lagere gedeelte luchtdruk en ILS en andere hulpmiddeltjes om niet meteen al tijdens de landing van het vliegtuig een tunnelboor te maken.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Ik weet niet hoe het vandaag is, maar "in mijn tijd" was de barometrische hoogtemeting de belangrijkste gegevensbron qua hoogte en snelheid. Je kalibreert dat bij vertrek en bij aankomst; je krijgt de lokale luchtdruk, omgerekend naar zeeniveau, van de verkeerstoren, en je stelt die in op je hoogtemeters. Tijdens de overgang naar je kruishoogte, stel je een standaardwaarde van 1013,2 mBar in, zodat iedereen eenzelfde referentie waarde gebruikt. Dit is om te verzekeren dat een vliegtuig dat in Brussel vertrekt met een luchtdruk van 1000 mBar eenzelfde hoogtemeting heeft dan het vliegtuig dat die boven de oceaan tegenkomt dat in NYC vertrok met een luchtdruk van 900 mBar. Bij het dalen kalibreer je terug op de luchtdruk van je bestemming. GPS speelde geen echte rol hierin, die gegevens verschenen ook niet op de instrumenten.
In de jaren 90 kwam er dan de zogenaamde Reduced Vertical Separation, waardoor de minimale verticale afstand tussen vliegtuigen verkleind werd (van 2000 naar 1000ft of 300m), om zo meer verkeer boven de oceaan toe te laten, en dat vergde een update van alle air data instrumenten, voor verhoogde nauwkeurigheid.
Laag tegen de grond, bij de nadering, wordt zogenaamde "radio altitude" gebruikt; via een systeem van radar wordt de afstand tussen vliegtuig en grond gemeten (een radiogolf wordt verticaal naar beneden gezonden, en weerkaatst tegen de grond, en wordt terug ontvangen bij het vliegtuig), wat nogal gekke sprongen qua indicatie kan geven als je over een heuvel of berg vliegt. Die radio altitude wordt de primaire bron van hoogtemeting bij de finale nadering en landing.
ILS geleidt je naar de baan, volgens een glijpad, radio altitude zegt je waar het terrein onder je is. De baro altitude zegt op dat moment niets over het terrein: op 5000ft baro altitude kan je nog tegen een berg aanknallen. Radio altitude wordt ook gebruik voor de beslissing "landen of niet": op een vooraf ingestelde radio altitude krijg je een melding, en als je dan de baan niet kan zien, start je door.
Ik heb net iets van GitHub geplukt, voor welk arduino bordje is dat gemaakt?
Ik gebruik aan Arduino Pro Mini 5V versie
Dat doet mijn pitot ook.. alleen zitten die static ports op de buis zelf.
Klopt, kan ook handig zijn voor die snelle en slanke zwevertjes, heb je ineens je snelheid ook.