van banckert naar A950 Valcke

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 18 jan 2022.

  1. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Zie dat je ramen nog in de patrijspoorten heb zitten.
    Hoe ga je die mooi rond aftappen?
    Voor het spuiten.

    Mvg ronald
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    glas zit niet "nog" maar " reeds" in de patrijspoorten :)
    In de modelbouw wereld van het verven heb je veel hulpmiddeltjes om iets netjes geschilderd te hebben.
    Naast de door iedereen gekende afplaktape bestaat er ook maskering vloeistof en kneed gom.
    De vloeistof is meer gel-achtig en laat na drogen een film achter die je na het schilderen makkelijk kan verwijderen figuurschilders maken hier regelmatig gebruik van. De gom word veel gebruikt om camouflage schilderingen aan te brengen bij militaire bouwsels.
    Soms eens gaan snuffelen in een andere tak modelbouw kan leerrijk zijn. Per slot van rekening gaat het altijd om werken op schaal en de moeilijkheden daaraan verbonden.
     
    Zeiler, Gerrit-Jan, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Gelijk gegoogeld op maskering vloeistof.
    Had er nog nooit van gehoord.
    Deze tip ga ik zeker onthouden.

    Mvg ronald
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. AvdH

    AvdH

    Lid geworden:
    12 jan 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Warwickshire, Verenigd Koninkrijk
    Ik durf het bijna niet te vragen, maar...
    hoort het zwart van de romp niet donkerblauw te zijn...?
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als mijn ogen me niet bedriegen is dit toch zwart niet ? :)
    36272-1275413437-cac5ca0b1d41c376756b8f5c732c798c.jpg
    of misschien heel donker blauw, maar daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan eerlijk gezegd.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Marc w vindt dit leuk.
  7. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl Belgiƫ
    Het is donkerblauw, ik heb nog een 2-tal liter originele verf staan :koud:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  8. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl Belgiƫ
    Hier nog een paar foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    :goal:banana: en daar komen ze nu mee aandraven een half jaar nadat ik de romp heb gespoten :stout:
    ga er eerst eens een paar :bier::bier::bier::bier::bier::bier::bier::bier::bier: drinken voor ik hier een beslissing over neem.

    hoe dan ook, toch bedankt om even mee te denken en te melden, had ik mijn research maar wat beter moeten doen.
     
    Zeiler, Jaap Smith, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Damn dat is altijd lastig nu je gaat je altijd storen aan die kleur hoor, ik zou hem "even" "snel" herdoen:p, je gaat je er wel beter bij voelen naderhand denk ik?
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    vrees het ook JaFa, Misschien wil Speedy Bob wel een plankje verven in de originele kleur en kan ik het ophalen als ik naar Blankenberge moet (bijna maandelijks)
    Gaat waarschijnlijk de enige mogelijkheid zijn om de juiste kleur te bepalen want RAL nr's kennen ze niet in het Leger vrees ik.
    En vanop foto ..... het is al mis gelopen dat blijft gokken :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    stilletjes aan gaan we de hoogte in, weliswaar nog dry fit en hier en daar nog wat plamuurwerk voor de schilder langs kan komen.
    De mast begint vorm te krijgen al was het met al die uitsteekseltjes en afrondingen niet de makkelijkste klus.
    De trapladder nu nog gaan plooien en daarna het bovenste gedeelte dat ik neerklapbaar ga maken om het transport te vergemakkelijken.

    20221207_204332a.jpg
    20221207_204344a.jpg

    Maar ik merk dat ik stilletjes aan vast aan het lopen ben. Door de inham in de stuurhut ga ik eerst moeten verven voor ik echt verder kan met definitief te monteren.
    Achter het hoekje spuiten gaat me niet lukken :) trap is ook nog niet vast gemonteerd op deze lokatie.
    20221207_204403.jpg
    Tot later ( zaterdag voor zij die langskomen op de NVM modelbouwdag)
    Marc
     
    P Voogt, Jan Walpot, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    rond de feestdagen hier en daar wat tijd gevonden om wat verder te knutselen.
    De verf is ondertussen ook gearriveerd , zodoende kan er terug wat meer vaart komen in het verder afbouwen.
    Nadat ik de verfplank een beetje vol gebouwd had met allerlei zaakjes die ik nodig had om het mogelijk te maken het dak op de stuurhut te plaatsen.

    20221224_222433.jpg

    hierna alles even in de primer gespoten, meestal merk je daarna nog onvolkomenheden op en volg er hier en daar nog een correctie met behulp van wat fijn plamuur.
    20230104_231522.jpg
    Dan even alles uitstallen en starten met schilderen
    20230101_114003.jpg
    en zodra alles een beetje voldoende uitgehard kan er ook nog aan de assemblage gedacht worden .
    20230104_231455.jpg
    zo , nu hier en daar nog een beetje terug bijwerken waarna we onze werktafel terug een beetje op orde kunnen brengen voor het aanvatten van het volgende hoofdstuk.
    tot later , Marc
     
    P Voogt, Jan Walpot, MikeMohawk en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Zie dat he de patrijspoorten ook wit heb geverfd.
    Heb je eerst iets op de raampjes gesmeerd?
    Zodat de verf er makelijk af gaat?

    Mvg Ronald
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey Ronald, op 1 dec heb je nog gezegd dat je het nooit meer ging vergeten:)
    Niet erg hoor , er zit maskeervloeistof op maar volgens mij kan het ook met wat houtlijm, zou het eens moeten proberen voor de toekomst want mijn potje is uitgehard moet dus dringend nieuwe gaan kopen of zelf eens testen met houtlijm ;)
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo te zien hoog tijd voor nog eens wat vorderingen te laten zien. Veel is het helaas niet maar toch een uurtje tijd gevonden, waarschijnlijk door de weersomstandigheden hier in de kempen, met overdag temp rond het vriespunt, dichtgevroren vijvers en een laagje sneeuw overal.
    Heb dus de compressor en de airbrush maar boven gehaald om de eerste dekken van een kleurtje te voorzien.
    Een belangrijke stap naar de toekomstige afwerking van het dek. Hopelijk kan ik volgende week de boeiing in een kleurtje zetten :)
    20230123_103426.jpg
    tot later, Marc
     
    P Voogt, Jan Walpot, Zeiler en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    weinig te melden, schilderen neemt nu eenmaal meer droogtijd in belag dan je effectief kan schilderen.
    Dek geraakt stilletjes wel afgewerkt daarna kan ik aan de relingen en trapleuningen beginnen solderen
    20230131_194406.jpg
    20230131_194415.jpg
    tot later, Marc
     
    P Voogt, Jaques, MikeMohawk en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ook hier weer ff bijgelezen, en ook dit ziet er allemaal geweldig uit, mooi hoor Marc :worship::worship:
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo , weeral een half jaartje verder zonder veel modelbouw tijd of zin om te bouwen, prive probleempjes zijn hopelijk achter de rug en nu een poging om dit scheepje verder af te bouwen.
    Afgelopen dagen enkele ledjes en de leidingen voor de blusmonitoren ingebouwd in het plafond van de stuurhut en daarna als bij een potje dekseltje er op en laten drogen.
    20230619_202912.jpg
    20230619_235754.jpg
    deze morgen helaas trieste ontdekking , al het glas was mat geworden van de lijm dampen. Ondertussen dak er terug afgesloopt, gelukkig zonder andere schade, en het glaswerk eruit geprutst.
    20230620_171120.jpg
    gaan we nog eens over nadenken voor we dit terug gaan sluiten. De eerste relingen geraken ondertussen ook gesoldeerd .
    20230619_202933.jpg
    zo,... nu maar hopen dat ik hier opnieuw wekelijks een vervolg kan aanbreien :)
    tot later, Marc
     
    P Voogt, Jan Walpot, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het lijkt er op dat de zin om te bouwen terug is :)
    stuurhutje met reling en dak staan nog los net als de schoorsteen.
    Maar de trapleuning , houders voor de reddingsvlotten en het steuntje voor de signaal bakken staan eindelijk vast.
    Was me dat en prutswerkje na jaren niet meer in 1/50 gewerkt te hebben.
    20230622_172111.jpg
    20230622_172129.jpg
    ondertussen reeds van start gegaan met de reling van het 1 ste verdiep en de hef arm om de zodiak overboord te zetten.
    hopelijk gaat dit wat vlotter dan de trapleuningen :)
     
    P Voogt, Zeiler, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina