van banckert naar A950 Valcke

degene die dit schip vroeger heeft ontworpen..... mijn god al die hoogte verschillen van enkele treden hebben mij wel zere vingers bezorgd en gelijktijdig enkele tientallen cm messing staf en meerdere relingspaaltjes in de schrootback.
Maar de relingen staan er op, althans die op het gangpad rond de kajuit en die ter hoogte van de stuurhut.
Bovenop de stuurhut waren vorige week reeds geplooid en gesoldeerd.
sommige relingen heb ik uit kunststof gemaakt omdat er toch geen kracht op kan komen en dit nu eenmaal mooier rond geplooid kan worden dan messing of makkelijker te bevestigen was op die plaatsen.
Nu die van het tussenverdiep op de schoorsteen nog :(
De hefmast voor de rib is ook klaar alleen blijft ie niet mooi rechtop staan, hier gaan we nog wat op verzinnen :)
Hier en daar zit er wel een kronkeltje in dat er niet thuishoort, maar moet je maar denken dat dit gebruik slijtage is :)

20230627_224833.jpg

20230627_224909.jpg

tot later, Marc

Hoi Marc,
Wordt heel mooi, jij bent goed in solderen!!
Wat een gepriegel met het reling werk.
Welke schaal is dit model?
De Valcke is toch een sleper van de Belgische Marine?
Komt er ook nog bewapening op, zoals een machine geweer of klein kanon?

suc6 verder met de Valcke.

wat solderen betreft, het gaat me ook niet altijd evengoed af hoor, maar aldoende leer je het met de tijd.
normaal bouw ik op 1/32 of nog groter (1m tot 1,5m lang) maar de Valcke is op 1/50 en is met haar 60 cm lengte bedoeld om makkelijker mee naar een vaarwater te kunnen nemen.
de Valcke is inderdaad een Belgische marine sleper geweest, voor zover ik weet heeft er nooit vaste bewapening opgestaan.
Momenteel is hij terug als museum schip de steenbank te NL te bezoeken.

Eindelijk :) maar ach wat zouden we anders doen.
De relingen zijn gesoldeerd en zitten deels reeds vast en andere zijn nog afneembaar om te schilderen.
We zijn reeds aan het volgende hoofdstuk aan het denken maar dat beloofd er niet makkelijker op te worden.
De werkende navigatie en scheepsverlichting, eerst maar eens bekijken in hoeveel groepen ik het ga aansturen.
En hoe ik het kan gaan in elkaar knutselen. ( misschien ga ik wel een gedeelte niet brandend maken )
we zien nog wel, maar eerst nog en foto van het laatste relingswerk op de mast

20230701_095947.jpg

tot later, Marc

Ik lijk opnieuw mijn oude bouw tempo gevonden te hebben :banana:
Na wat 3D tekenwerk de printer wat lampkapjes laten printen voor de signaal lampen. Voor de gangpad verlichting wat stukjes op de led gekleefd en rond geschuurd.
Daarna alles van een laagje verf voorzien.
Een oud transfoke gesloopt voor de juiste draad en opnieuw aan het solderen gegaan.
De eerste lampjes zitten al op hun plaats.
20230703_102718.jpg

20230703_102756.jpg

20230709_111608.jpg

20230709_111616(0).jpg

20230709_111645.jpg

Tot later, Marc

Laatst bewerkt:
EINDELIJK :(
jongens wat was me dat een lijdensweg en het ergste is dat we nog maar half weg zijn.
ledjes solderen enkele in serie en enkele parallel, dat was de bedoeling..... maar je raad het al, het wou langs geen kanten lukken.
sommige ledjes wilden dan wel en dan weer niet branden afhankelijk van welke groep ik bij opkoppelde op de voeding ??????
Maar we zijn er achter :) alles opgelost en de looppad verlichting de zoeklichten en werkspots branden als ook de signaal verlichting.
Helaas moet alles nu nog een beetje gefatsoeneerd worden want.... door de lijm die ik gebruikte om de transfo draad aan de reling te kleven loste de vernislaag op waardoor ik de gekste fouten kreeg. Het heeft even geduurd eer ik dit doorhad maar daarna alle draadjes uitgemeten en de defecte vervangen, helaas met hier en daar wat sloopwerk.
Voor we dus verdergaan met de mast en stuurhut verlichting binnen in en er bovenop eerst maar eens alles terug een beetje ordelijk maken. Opnieuw bijschilderen zullen we maar even uitstellen.
05 (1).jpg

05 (2).jpg

05 (3).jpg

05 (4).jpg

tot later, Marc

ik dacht dat de bouw bijna voltooid was , maar ik blijf zaken ontdekken die nog dienen toegevoegd worden en sommige zijn zelfs niet van de kleinste :)
we starten met het dak van de stuurhut en de buiten post die er op gevestigd is. daarna het bovenste gedeelte van de mast dat ik neerklapbaar wil maken.
Scheelt bijna 10cm in de transportbak :)
06 (1).jpg

06 (2).jpg

daarna ontdekte ik dat er nog een rooster en beluchter moest komen als ook enkel kisten op het voordek.
meteen ook maar enkel bijlen en een hamer aangeschaft voor in noodsituatie's de tros te kappen.
06 (4).jpg

06 (5).jpg

06 (6).jpg

en dan natuurlijk de sleephaak en bolder niet vergeten :)
06 (3).jpg

zo , de schilder kan weer langskomen net als de elektrieker.
groetjes ,Marc

De shilder had hier en daar nog wat plamuurwerk voor hij echt aan de slag kon maar uiteindelijk is alles geschilderd geraakt.
Aan de binnen zijde was er toch weer meer werk dan gedacht om alle draadjes en weerstanden een beetje geschikt te krijgen. volgende x toch maar een printje nemen om alles op te solderen.
uiteindelijk alle onderdelen samengevoegd en daar staat ze dan..... oh nee nog helemaal niet klaar maar het onderdeel bouwen en verven is afgerond.
Vanaf nu kunnen we terug in de machine kamer om alles aan te sluiten en werkende te krijgen. Maar ook bovendeks dient er nog wat bekabeling ,stickerwerk en andere te gebeuren.
Ach ja en natuurlijk nog wat bemanning ronselen. Dit alles nog voor het einde van het vaarseisoen rond krijgen gaat bijna onbegonnen werk worden.
Dus ga ik opteren om dit droogdok even te sluiten en nu de temperatuur nog voldoende hoog is te starten met een nieuwe romp voor een volgend project om daarna terug dit scheepje verder klaar te maken voor het volgend vaarseizoen.
07 (5).jpg

07 (2).jpg

07 (1).jpg

hier dus vermoedelijk tot ergens in november en alvast welkom op de weldra te openen nieuwe werf.
tot later, Marc

oeps, het is reeds december, hoog tijd om dit scheepje opnieuw op de werktafel te plaatsen.
Zoals altijd vraagt de afwerking meer tijd als voorop gepland.
Om elektrisch alles naar behoren te laten werken zoals ik wenste was plaatsen van een extra relais die de waterpomp volledig uitschakelt mocht de verbinding met de zender wegvallen. De aandrijf motor en servo kon ik via de fail-save functie van de zender instellen.
1 bemanningslid had ik reeds geschilderd en staat in de stuurhut achter het stuurwiel, maar enkel extra op het dek voelt mijn inziens toch beter aan.
Ik vind het altijd een vreemd gezicht die RC schepen en auto's zonder bemanning of bestuurder.
verder de ankerketting om de lier geplaatst als ook de ankers in de ankerkluizen gelijmd. Ze kunnen dus niet echt voor anker gaan
smile.gif

Om tenslotte de stuurhut wat vaster op de romp te krijgen alvast enkel magneetjes geplaatst die straks de hut moeten vasthouden.

08 (5).jpg

08 (4).jpg

08 (3).jpg

08 (1).jpg

08 (2).jpg

Dochter lief is ondertussen hopelijk enkel stikkers aan het printen en uitsnijden alsook enkel vlaggen zodat die straks eveneens kunnen geplaatst worden. Maar er is nog meer dat moet gebeuren , dus tot later met meer nieuws.
Marc

Enkele dagen vakantie schept natuurlijk tijd om alvast dit project helemaal af te werken.
de bemanning moest nog een bevestiging pennetje in de voet krijgen en vastgezet op het dek.
De zodiac moest voorzien worden vastleg koorden en een takel aan de kraanarm om hem te water te kunnen laten.
tenslotte nog de vlaggen in de mast eentje van de Belgische vloot en eentje van onze club.
en als laatste nog enkele eindfoto's maken en testvaren in het zwembad waarbij ik maar meteen een filmpje van gemaakt heb.
09 (01).jpg

09 (2).jpg

09 (4).jpg

09 (5).jpg

09 (3).jpg

zo dat was het dan wat dit project betreft, hebben we meteen wat meer tijd voor de 2 andere die nog lopende zijn.

tot later, Marc

Laatst bewerkt:
Back