Vapextech oplaadbare batterijen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gammapooka, 12 feb 2005.

  1. Xander G

    Xander G

    Lid geworden:
    6 nov 2004
    Berichten:
    80
    Locatie:
    ellewoutsdijk
    sterkte aan de belgen, kans op podiumplaatsen moet er welw ezen!

    Xanderrrr.
     
  2. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    even een vraagje aan Robert K

    in het begin van dit topic was je gematigd ethausiast over de vapex.
    de punch was er snel uit maar hij had een verschrikkelijken lange duur.
    is dit met de nieuwe cellen veranderd, oftewel zijn ze nu qua punch te vergelijken met bv. een gp of een sanyo?

    Sander
     
  3. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Sinds Robert gesponsord wordt door Vapextech zullen die cellen wel een heet stuk harder gaan :wink:

    Serieus: ook in de xtremercboats wereld zijn een paar kanonnen erg blij met Vapex, vooral met de 4300's volgens mij.
     
  4. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    de kwaliteit is dus in een half jaar behoorlijk verbeterd :banana:
    misschien dus ook wel goed voor gewone wedstrijden

    Sander
     
  5. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sander, de eerstre serie cellen waar ik op reed waren 3300's. Gif groene cellen. Deze vond ik persoonlijk matig van kwaliteit. Maar ik zeg er bij dat we de pakketten wel mishandeld hebben, Tevens reden we een 1000 ronden race, maar in mijn ogen "voel" je dan meer van je accu dan een 5 minuten race. Inmiddels heb ik ligting A gehad, met wederom gif groene cellen, ditmaal 4300. Deze bevielen mij super, zoals hierboven beschreven. Een dezer dagen krijg ik een 2de ligting, ditmaal met losse rode cellen (zoals te zien is op de site). Ook deze ga ik uitvoerig testen.

    Zoals ik hierboven al beschreven had, heb ik met zowel een nieuw 3300 pakket, een 4200 IB pakket en een 4300 Vapex pakket (groene versie) gereden. Persoonlijk vondt ik bijvoorbeeld qua punch nihiel verschil. Misschien dat de IB's een nihile fractie meer hebben (kan ook aan andere factoren gelegen hebben). Qua rijtijd, had de Vapex ook iets meer winst. Maarliefst anderhalve minuut (met 19T indoor).

    Ook komt er nog een moment dat de accu inzakt. Normaliter bij dure accu's is dat in 1 klap leeg. Zo heb je het meeste profeit van je punch. Bij de Vapextech 4300 was dit vrijwel gelijk. Ik denk (vermoed) dat ik zelfs nog iets meer punch overhield aan het einde.

    De ronde tijden met de IB en de Vapex lagen gelijk, dus de hoge piek spanning ligt ook gelijk, zowel voor mijn gevoel, als in de ronde tijden.

    Ik wil nog een keer de pakketten met Modified testen, jammergenoeg viel de afgelopen keer in het water.

    Wa mij betreft ben ik super tevreden over de pakketten, en reuze benieuwd naar de "rode" cellen.

    Groet Robert

    PS: Jaap, je hebt ooit aangekaart op de sluis dat ik nu "als schijn" vrij positief ben over de accu's. Nu wil ik er even op duiden dat ik het hierboven geschreven ook zeker meen. Ik ben reuze tevreden over de cellen, en zit niet domweg een merk te promoten. Anders probeer ze de volgende clubwedstrijd zelf eens :wink:
     
  6. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach, ik heb altijd zo mijn bedenkingen bij de mening van mensen die door het een of het ander gesponsord zijn. In dit geval geloof ik je echter gelijk; ik hoor er meer goede verhalen over. Ik hoef ze niet te proberen, maar bedankt voor het aanbod.
     
  7. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vandaag dus ook eindelijk de Vapextech accu's op een Modified motor kunnen testen. Met een modified motor trekt natuurlijk veel meer Amperé's waardoor de accu's veel meer belast worden. Ik heb 3 accu's ter test genomen.
    Een nieuwe Corally 3300 Gemached/Gepushed pakket
    Een IB Intellect 4200 Ongemached
    Een Vapextech 4300 Mah accu.
    Alle accu's waren niet van te voren geladen, en kwamen direct van de lader voor de test. Alle accu's zijn met de zelfde motor en zelfde lader getest.

    Over de punch te spreken.
    De 3300 schoot tenaanzien van de andere 2 tekort. Ik had een hogere top met beide de andere accu's.
    Voor mijn gevoel had de Vapextech net even iets meer Punch. Een fractie meer, maar die fractie kan je wel een paar plaatsen kosten :wink: Ik vondt ook de motor een iets hogere toon maken bij de Vapextech 4300mah accu, dan bij de IB. Dat zou betekenen meer toeren.

    De Rijtijd. Deze was voor alle accu's vrijwel gelijk. Ik reed met iedere accu ongeveer een minuut of 8. Wederom schoot de Vapextech accu er boven uit met 8:39:42 (Volgends de zender). Goed dit is natuurlijk wel terug te redeneren in rijstijl. Als ik met de ene accu iets aggresiefer heb gereden dan met de andere zal daar een merkbaar verschil in zitten. Vandaar ook dat ik weinig waarde hecht aan deze test. Tevens rijdt men geen 8 minuten Modified.

    Het leeg-raak-proces. Een goede accu, (zoals bekend) stort op het einde in als hij leeg is. Alle 3 de accu's deden dat. De nieuwe 3300 was erg goed merkbaar. De IB was slecht merkbaar en verliep "langzaam". Zo wil je het eigenlijk niet zien. De vapextech zat er tussen wel duidelijk merkbaar, maar niet direct "leeg". Je kon er nog een ronde of 2 mee door rijden. Met de IB kon je meerdere rondes door rijden. Jammer dat is toch verlies.

    Al met al raak ik steeds enthousiaster over de Vapextech accu's. Het geen mij wel opviel, en ik ook minder prettig vond. De accu komt "heter" van de lader af, en ook "heter" uit de auto in tegenstelling tot de andere 2. Terwijl alle 3 de accu's het zelfde geladen zijn. Opzich merkte ik geen nadelig effect hiervan op de baan.

    Groet Robert
     
  8. mustang

    mustang Guest

    Ik ben zeer benieuwd geworden naar de accu's !!
    Als recreatieve wedstrijd rijder zal ik niet in staat zijn kleine verschillen op te merken !... maar toch erg benieuwd !

    Groeten,
    Ruben

    P.S. vergeet de foto niet !
     
  9. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Heb je de deltapeak wel aangepast bij de IB en de Vapex? voor deze accu's zie je vaak dat deze een stuk lager is als bij een GP3300. Dus lijkt me dat je ze dan niet het zelfde moet laden?
     
  10. Al Coholica

    Al Coholica

    Lid geworden:
    25 nov 2005
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Antwerpen
    Om even terug te komen op de prestaties van de nieuwe vapex 4300 cellen: ik heb ze twee weken terug voor het eerst getest en in wedstrijd ingezet en ze zijn goed bevonden. Er komt meer power uit dan de vorige vapex cellen (4000 compitition) en ze geven effectief ook meer capaciteit. Dit overschot aan capaciteit heb ik in snelheid willen omzetten en ik kan nu met grotere schroeven als voorheen varen. De snelheden worden nu overdreven met een onstabiele boot tot gevolg. We zijn aangekomenn aan een tijdperk dat we de boten zullen moeten aanpassen om deze absurde snelheden baas te kunnen. Zelf probeer ik dit door een eigenbouw model (houten oermodel; mal trekken en daarna lamineren) te maken. Vandaag heb ik de tweede test met de zelfgemaakte boot achter de rug en dat is na aanpassen van de rails al een stuk beter. De snelheid en vaartijd ligt allebei hoger dan voorheen en dat stemt me zeer gelukkig.
    De resultaten van de wedstrijd in Engeland (natinaal kampioenschap) waren niet slecht maar het had beter gekund: mono1: 5de vd 18 en mono3: 3de vd 7. Volgend jaar gaan we terug maar dan met grotere (mss zwardere) boten.
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb een aantal maanden geleden na veel verhalen gelezen te hebben de gok genomen en 2 paketten van 7 cellen 3700mAh nimh gekocht bij vapextech voor 60euro.

    Het duurde maar liefst 5 weken voordat ik ze binnen had, terwijl 2 weken toegezegd was, wat een teleurstelling.

    Maar goed, ik heb ze tot nu toe veel gebruikt in een elektro heli met een belastingsstroom van tussen de 12 en 19 A en vlieg er 10 tot 11 minuten mee.
    Ik laad ze met 5A en ze worden wel heet vlak voor de delta peak afslag (warmer dan mijn sanyo 2400 nicd).
    Ik moet zeggen dat ze tot nu toe niet tegenvallen, sterker nog, ze bevallen me erg goed, het is echt laden, vliegen , afkoelen, laden, vliegen etc.

    Als de levertijd niet zo idioot lang zou zijn had ik er wellicht nog vaker iets besteld, maar 5 weken zijn me echt te gortig, je moet ergens een grens trekken ...

    Anyway, voor het geld prima cellen voor een "niet wedstrijd vlieger" zoals ik
     
  12. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    Aangezien ik een leuke waardebon van VapexTech heb gewonnen in de verloting van Vrienden van het Modelbouwforum :D :D ben ik mij aan het oriënteren welke accu's ik zal aanschaffen. Ik heb al zeker een jaar enkele pakketten van 3300 mha en die bevallen goed. Nu zie ik op de website 3700 en 4300 pakketten. Zijn deze behalve de capaciteit verder hetzelfde? Zijn er mensen met gebruikerservaringen? (anders dan in dit topic al beschreven)
     
  13. bono

    bono Guest

    ik ben ook overgestapt naar de vapextech cellen (2x 3700mAh en 2x 4300mAh)
    ik ben ook erg tevreden over deze accu's MAAR naar mijn idee geven de 3700 meer spanning af als de 4300???????
    rijd met beide soorten accu's dezelfde rondetijden (de 3700 iets sneller) en echt maar een fractie langer met de 4300 accucellen.. maar de 3700 lijken meer power uit de motor te krijgen dan de 4300 (simpel uitgelegd met de 3700 moet ik remmen voor de bocht om hem goed te nemen met de 4300 rij ik er nagenoeg volgas doorheen.)
    klopt dit of is dit gezichtsbedrog dan maar?
    aan het gewicht kan het niet liggen verschilt 20 gram als ik t goed heb. daar krijgt hij niet meer grip van oid maar toch...

    moet de werkelijke spanning eens nameten maar rij altijd met een vriend van me en die was t ook opgevallen :?

    kan iedereen trouwens de vapextech accu's aanbevelen.. hebben ZEER goede prijs/kwaliteit verhouding..
    is als zeker als competatieve voor hun prestaties maar ook als recreatie rijders accu aan te raden vanwege hun prijs... (ja kom op zeg €40 is toch een lachertje in vergelijking wat je ermee terug krijgt)

    rijd zelf al geruime tijd bij rc-motorsport in wervershoof op een indoor (tapijt) baan. bij het begin was iedereen er een beetje wanttrouwig om (voor zulk geld kun je nooit kwaliteit kopen is een veelgehoorde) maar heb ze samen met een vriend van me de mond kunnen snoeren want heb (nog steeds, zijn nu 2 a 3 maanden oud ongeveer) geen problemen gehad met de accu's en me ta-05je vliegt er (nog steeds)over :D

    groeten Ronald (bono)

    ps: excuses voor het '(nog steeds)' tussendoor maar heb nogal risico nemende rijstijl op de baan (sky's the limit, how fast is your fast, wie later remt rijd langer hard en nog meer van dat soort motto's heb ik zeg maar :D )en tja dan hou je hem neit altijd meer onder controle :oops:
     
  14. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Aller eerst wil ik aangeven dat er 2 versie's van 4300 cellen zijn. Er zijn Stickpack's en er zijn losse (rode) cellen. Zelf heb ik ze allebei. Ik moet eerlijk zijn ik heb het idee dat de groene (stickpack) iets minder spanning geven, maar dat dit een miniem verschil is. Tevens ligt het er ook aan hoe je ze laad. Ik laat ze op 12mV per cell afslaan omdat ik ze met stock wel spanning wil hebben, met 1:12 Modified laat ik ze op 4mV per cell afslaan, omdat ik juist dan iets meer rijtijd wil proberen te creeëren.

    Verder vind ik het tof dat je zo te spreken bent over de cellen, dat ben ik zef ook. Zeker nu ze ook EFRA Legaal zijn, en dus gewoon in het NK gebruikt mogen worden.

    succes met de accu's probeer ze eens anders te laden, misschien helpt dat.

    Groet Robert
     
  15. bono

    bono Guest

    ik laad ze beiden op met 0,8C tot 1C.. de afslag kan ik niet zelf instellen (robbe delta peak) maar zou het hier aan liggen?
    las ik lager dan 0,8C ga slaat de delta mpeak cutt-of soms echt heel laat af en overladen is ook weer funest voor je cellen dus..
    mischien een tip hoe ik dit anders kan aanpakken dan?
     
  16. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom met 0,8C? De meesten laden hun 4200-cellen toch op 5,5 - 6 A.
     
  17. bono

    bono Guest

    omdat volgens de FAQ je op deze manier de accu's voller krijgt dan bij nog sneller laden.. ik laad de accu's maximaal met 4,5A als wat meer haast bij is eigenlijk..
    dacht dat dit voor de levensduur en capaciteit van de accu's beter was? verkeerd begrepen?

    met hoeveel ampere kan je de accu's ontalden eigenlijk? me spintec gaat tot 35A ontalding... kan dit op deze accú cellen (3700 en 4300)?
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Laden met een lagere laadstroom komt de levensduur van een accu altijd ten goede. Maar ik denk dat je een keuze moet maken; een iets langere rijttijd of een iets hogere topsnelheid.
     
  19. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee hoor, niet verkeerd begrepen. Maar als je met bijvoorbeeld 6 laadt, heb je meer snelheid. Je cellen slijten sneller, maar dat nemen de meesten voor lief.
     
  20. bono

    bono Guest

    haha de lader waarmee ik nu laad kan 5,5 geven.. maar ga ik dat maar proberen dan..
     

Deel Deze Pagina