Veiligheidsklep

"Stoompomp,
De komende dagen heb ik genoeg leesplezier.

We zullen je missen Henk.
Over een weekje ben je er weer?

Willum
 
"Stoompomp,
Echt niet.
De komende week de Dockyard V onder stoom testen
en daarnaast de Theodor Heuss
voorzien van afstandsbesturing met telemetrische terugmelding van de acculading.


Dan is de week te kort.
Dat wordt overuren draaien.

Willum
 
Willum,
Ik ga nu iets gemeens schrijven.
Volgens mij worden wij "gepiepeld".
Waarom?
In een stoommachine zijn er punten/afmetingen, waarbij je bij een werkende machine niet onder uitkomt.
Een van deze is de pen in de zuigerstang, gaffelkop. Deze dient minimaal ø2mm te zijn.
Dit is volgens mij correct, daar de as van de krukas ca. 2 maal dikker is, geeft een as van ø4m( op de tekening3mm).
Uitgaande van de foto op https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/page-2#post-4034940
is de afstand tot het hart van de krukas ca. 3 x de pendiameter.
Dit houdt naar mijn idee een slag in van 2 x 3 x 2 = 12mm.
Dit zou volgens redelijk overeenkomen met de zuigerstang en ook de lengte van het cilinderhuis.
De lengte van een cilinderhuis is de slag vermeerdert met de dikte/hoogte van de zuiger en de eventuele groeven voor de pakking.

De getoonde stoomleiding klopt met de diameter van de krukas, 3mm.
Deze afmeting exponeren naar de aansluiting van het peilglas heeft deze een aansluiting van M10 x 1mm.
Foto's geven meer informatie dan verwacht.
Ik hoop, dat ik dit verkeerd zie.
Kijk ook naar de tekening, die ik geplaatst heb bij :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/page-3#post-4035206

Henk
O ja nu zie ik het , het lijkt op een fotoshop , maar dat is het niet! Het peilglas is met een klein stukje zelfklevend
plakband achter tegen de bufferbalk geplakt zodat hij rechtop blijft staan voor de foto.
Dit is een peilglas van een 2,5 duim loc , het glas is 6 mm en veel dunner kan niet om een betrouwbare aflezing te krijgen.
Over die 2,5 duim locomotieven zou ik i.v.m. het nieuwe ketelreglement ook wat moeten vertellen , maar ik durf al ni meer.:oops:
Dirk
 
"Gea,
i.v.m. het nieuwe ketelreglement ook wat moeten vertellen ,
maar ik durf al ni meer.:oops:
Dirk



Jij en niet durven.
Zo kennen we jou niet.

Aleh Dirk,
kom op,
vertel.
 
Waarom niet?
Door het delen van kennis, kan je anderen beschermen tegen fouten door onvoldoende kennis.
Ik heb ook moeten leren van anderen, die hun kennis wilden delen.
Zie je aanvulling tegemoet,
Henk
 
Omdat iedereen gerust zou slapen heb ik daarstraks een veiligheidsklep gemaakt voor mijn cracker.
Ik wou niet te veel aan het uitzicht veranderen en daarom een klep gemaakt met de veer IN de ketel.
Hoogte boven de ketel blijft daarom beperkt tot enkele mm.
Dirk
I2cF72d.jpg

Dat is helemaal niet nodig de machine is oscillerende de veer welke de cilinder tegen de spiegel drukt is hier de veiligheid als je hem niet te strak aan draait, een peilglas is ook niet nodig als de grote van de gastank zo is dat de gastank eerder leeg is als de ketel.
Op mijn puffer vuurgangketel heb ik nooit een peilglas geplaatst, voedingswater komt uit de sloot,(zure regen) ketel bleef redelijk schoon.
De pomp is zo ingesteld dat deze het stoom verbruik bijhoud.
Even de boot schudden en water door de machine geeft aan dat er voldoende water is.
Drukmeter heb ik ook nooit nodig gehad, als de veiligheid goed is ingesteld is dat afdoende.
Na 2 uur varen is gastank leeg, verder geen omkijken naar de machine een stuart 10V doet het stampwerk.


Groetjes Ebro
 
Holala Ebro , dat zijn gedurfde uitspraken , respect !! :wave
Dat had ik hier ook geschreven maar durf niet meer uit angst naar Alcatraz te worden verbannen.:rofl:
Dirk
 
Durf niet meer uit angst naar Alcatraz te worden verbannen.:rofl:

Oho?
Bang geworden Dirk?
Moet niet veel gekker worden.
Alcatraz? Dat is zeer eenzaam.
Zou ik ook bijna bang worden.
Kan ik dat hier ook leren?
Bang worden.

Blijf maar lekker modelbouwen.
Veel plezier,
Willum
 
Voedingswater komt uit de sloot,
(zure regen) ketel bleef redelijk schoon.


Slootwater is toch slappe niet smakende koffie?

Zure regen, bestaat dat nog?
Slootwater kan zeer divers in PH waarde zijn.
Maar inderdaad,
ik wil wel aannemen dat onversneden slootwater eerder zurig is dan neutraal.


Ebro
Veel modelbouwplezier.

Voorzichtig met vuur en stoom.
Beide heet
en aan beide kun jij je flink verbranden.
Willum
 
O ja nu zie ik het , het lijkt op een fotoshop , maar dat is het niet! Het peilglas is met een klein stukje zelfklevend
plakband achter tegen de bufferbalk geplakt zodat hij rechtop blijft staan voor de foto.

Dan zijn wij er beiden achter, dat de foto aanleiding kon geven tot verkeerde interpretatie.
Ik had deze gezien als het lokje met een ketel van ø45mm.
Dus achteraf niet juist, sorry

Verder dank ik je voor de achtergrond informatie en de onderliggende uitleg:
De originele cracker uit 1996 is van Ernest Glaser en is op spoor 0 .

Maar een vraag: Hoe ga jij dit kleine lokje onder stoom brengen?
Of wel, waar laat je de vlam?

Ben benieuwd naar je antwoord.
Henk
 
voedingswater komt uit de sloot,(zure regen) ketel bleef redelijk schoon.

Inderdaad, schoon opgevangen regenwater is inderdaad licht zuur, tussen de 5 en 6pH.
Maar het grootste voordeel is de zachtheid van het water.
Hoe zachter het water, hoe lager de geleidendheid, hoe lager de verontreiniging, denk aan Calciumcarbonaat, ketelsteen. In de regio Rijnmond heeft het water een geleidendheid van ca. 450 micro Siemens(µS).
Regenwater zit tussen de 60 en 45 µS. Bij het begin van de bui is de waarde hoger dan later.
Dus eigenlijk heb je gebruik gemaakt van "zacht" water.
Uitgaande van je gebruik van slootwater, ga ik ervan uit, dat je dit filtert.
 
Na 2 uur varen is gastank leeg, verder geen omkijken naar de machine een stuart 10V doet het stampwerk.

Opmerkingen plaatsen is vragen opwekken.
Je hebt een Stuart V10, een eencilinder stoommachine. Eencilinder stoommachines zijn niet zelf startend.
Vraag, alleen vooruit varen, of heb je voor manoeuvreren een keerkoppeling?

Volgens mij, heb ik je een keer gesproken in Hoogvliet.
Jij pompte het water waarin je vaart naar de ketel, dus geen voorraadwater aan boord.
Indien correct, je sleepboot weet ik niet meer, wel, een "oud" type sleepboot met relatief hoge schoorsteen achter het stuurhuis.
 
Opmerking plaatsen is vragen, prima toch!
Nee, ik heb een Puffer (vaart niet meer ivm trein hobby, maar nu weer terugkerende met moderne sleper, zie mijn avatar (heet dat geloof ik :().
Inderdaad een 1 cilinder!.
En het antwoordt is slip excentriek, aan gestuurd met elektromotor.

360.jpg


Ik heb geen water aan boord en filter dit ook niet, praktische ervaring is dat deze boot zo'n 8 jaar heb gevaren.
Als de foto's worden bekeken dan zie je een ketel met peilglas en drukmeter, maar dat is nieuwigheid :).
Al gouw bleek dat ik niet aan die appendages had, en eigenlijk nadat ze defect raakten zijn ze afgedopt.
Heb mijn eigen voorgesteld in de modelkroeg topic
https://www.modelbouwforum.nl/threads/voorstellen-als-je-nieuw-bent.203414/page-5

groetjes Ebro
 
Dan zijn wij er beiden achter, dat de foto aanleiding kon geven tot verkeerde interpretatie.
Ik had deze gezien als het lokje met een ketel van ø45mm.
Dus achteraf niet juist, sorry

Verder dank ik je voor de achtergrond informatie en de onderliggende uitleg:


Maar een vraag: Hoe ga jij dit kleine lokje onder stoom brengen?
Of wel, waar laat je de vlam?

Ben benieuwd naar je antwoord.
Henk
De cracker spoor 0 heeft een vlampijp van 13 mm binnenkant.
Of bedoel je de kleine h0 ? die heeft een spiritus tankje vooraan met een open vlam onderaan keteltje ( een potketel dus )
Dit is een voorbeeld van een commerciële uitvoering :
Dirk
 
"Gea,
i.v.m. het nieuwe ketelreglement ook wat moeten vertellen ,
maar ik durf al ni meer.:oops:
Dirk



Jij en niet durven.
Zo kennen we jou niet.

Aleh Dirk,
kom op,
vertel.

Allee vooruit dan .
3,5 - 5 - en 7,25 spoorbreedte kennen we allemaal , maar 2,5 duim bestaat ook nog.
Daar is 100 jaar geleden alles mee begonnen . Daarvoor was het niet mogelijk een volwassen persoon te trekken met een model loc.
Curly Lawerence was de eerste die een kolengestookte loc bouwde . De 2,5 duim "Ayesha". Dat locomotiefje bestaat trouwens nog altijd !!
https://en.wikipedia.org/wiki/Curly_Lawrence
Ondertussen is die spoorbreedte volledig vervangen door 3,5 en groter. In Engeland zijn er nog verschillende banen met die spoorbreedte.
Bij mijn weten is er in Europa maar 1 baan van 2.5 duim , juist, bij mijn club KMYCA in Antwerpen.
Daar zijn maar 2 personen die dit soort loc's bouwen , een koppige Engelsman en een eigenzinnige Ikke.
Waarom 2,5 ? Ze zijn niet te groot , goedkoop en makkelijk te bouwen. De verkrijgbare tekeningen zijn veelal van voor de tweede wereldoorlog.
Uiteraard is alles redelijk klein , tussen frame platen is er 49 mm plaats. De rooster is daarom smal en je moet je aandacht goed bij het vuur houden of het dooft.
Nu komt het , met het nieuwe ketelreglement is de rooster nog max 23 mm breed , vroeger was dat 33 mm en neem van mij aan , die 10 mm is een groot verschil.
Met 2,5 duim is geen rekening gehouden.
Een oplossing is een wijde ketel boven op het frame ( die zijn er niet veel ) of een smalspoor met binnenliggende wielen.
Een andere uitzondering is een droge vuurkist , dan stopt de watermantel boven het frame ( 53 mm breed )
De vuurkist loopt dan verder door naar beneden ( 30-35 mm) zonder watermantel.
Dit ontwerp heb ik met succes al toegepast bij een kolengestookte spoor 1.
In het ketelreglement spreken ze hier niet over. Wat denken we ervan ?
Dirk
 
Allee vooruit dan:

Dirk
Dat heb je duidelijk uitgelegd.
Waar ik nu door jou op gewezen wordt, dat er 100 jaar geleden
al modelbouwers bezig waren met werkende stoomtreinen.
Ik heb dit al vaker gezien, gehoord en gelezen.

Welke mensen waren dit?
Een eenvoudige arbeider met waarschijnlijk een gezin zou dit niet kunnen veroorloven.
Zou hij er überhaupt aan denken.
Vrije tijd was voor gezin, voetbal en het moestuintje.

En dan nog, wie had een draaibank, freesbank of kolomboor thuis staan.
De meeste huishoudens hadden daar zelfs nog geen stroom genoeg voor in huis.
Dan moest je een werkgever hebben die dit bouwen toestond.

Mijn persoonlijke ervaring, het zien (ca. 1965) van mensen die thuis bezig waren met het bouwen van hun eigen uitvindingen.
Gereedschap en materiaal was echt geen gemeengoed.
Dat was echt shoppen. Onze overbuur kwam met vaste regelmaat voor allerlei schroeven.
Toen ik ca. 1970 voor het eerst echt iemand een trein zag bouwen dacht ik echt so hey.
En meer van die ervaringen lang geleden.

Je hebt mij weer aan het denken gezet.
Mooi.

"mijn club KMYCA in Antwerpen"
Mooie vereniging.

Wetten, regelgeving, voorwaarden, mogelijkheden...

Veel plezier met je heel mooie hobby.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Allee vooruit dan:

Dirk
Dat heb je duidelijk uitgelegd.
Waar ik nu door jou op gewezen wordt, dat er 100 jaar geleden
al modelbouwers bezig waren met werkende stoomtreinen.
Ik heb dit al vaker gezien, gehoord en gelezen.

Welke mensen waren dit?
Een eenvoudige arbeider met waarschijnlijk een gezin zou dit niet kunnen veroorloven.
Zou hij er überhaupt aan denken.
Vrije tijd was voor gezin, voetbal en het moestuintje.

En dan nog, wie had een draaibank, freesbank of kolomboor thuis staan.
De meeste huishoudens hadden daar zelfs nog geen stroom genoeg voor in huis.
Dan moest je een werkgever hebben die dit bouwen toestond.

Mijn persoonlijke ervaring, het zien (ca. 1965) van mensen die thuis bezig waren met het bouwen van hun eigen uitvindingen.
Gereedschap en materiaal was echt geen gemeengoed.
Dat was echt shoppen. Onze overbuur kwam met vaste regelmaat voor allerlei schroeven.
Toen ik ca. 1970 voor het eerst echt iemand een trein zag bouwen dacht ik echt so hey.
En meer van die ervaringen lang geleden.

Je hebt mij weer aan het denken gezet.
Mooi.

"mijn club KMYCA in Antwerpen"
Mooie vereniging.

Wetten, regelgeving, voorwaarden, mogelijkheden...

Veel plezier met je heel mooie hobby.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Klopt helemaal , 100 jaar geleden moet het niet gemakkelijk geweest zijn.
Draaibankjes waren niet met een elektrische motor , maar met trapper zoals bij een oude naaimachine.
Een freesmachine was ondenkbaar , zelfs een boormachine was zeldzaam .
Zilver solderen was met een benzine brander en grotere ketels werden gedeeltelijk in een bak met kolen gestopt om te verwarmen tijdens het lassen.
Als je kans hebt moet je zijn boek eens lezen.
https://www.camdenmin.co.uk/products/lbsc-his-life-and-locomotives-digital-version
Curly ( lbsc) was een eenvoudige trambestuurder en heeft meer dan 100 locomotieven getekend. Een grondlegger voor onze hobby.

Dirk
 
Back
Top