Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Over een weekje ben je er weer?
Het is een tijd geleden , maar ik dacht dat ik het staafje gedraaid had , t'is maar een goeie cm lang.A
neen
Henk,
rvs staafje van 3 mm.
Lasdraad rvs 304?
Willum
O ja nu zie ik het , het lijkt op een fotoshop , maar dat is het niet! Het peilglas is met een klein stukje zelfklevendWillum,
Ik ga nu iets gemeens schrijven.
Volgens mij worden wij "gepiepeld".
Waarom?
In een stoommachine zijn er punten/afmetingen, waarbij je bij een werkende machine niet onder uitkomt.
Een van deze is de pen in de zuigerstang, gaffelkop. Deze dient minimaal ø2mm te zijn.
Dit is volgens mij correct, daar de as van de krukas ca. 2 maal dikker is, geeft een as van ø4m( op de tekening3mm).
Uitgaande van de foto op https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/page-2#post-4034940
is de afstand tot het hart van de krukas ca. 3 x de pendiameter.
Dit houdt naar mijn idee een slag in van 2 x 3 x 2 = 12mm.
Dit zou volgens redelijk overeenkomen met de zuigerstang en ook de lengte van het cilinderhuis.
De lengte van een cilinderhuis is de slag vermeerdert met de dikte/hoogte van de zuiger en de eventuele groeven voor de pakking.
De getoonde stoomleiding klopt met de diameter van de krukas, 3mm.
Deze afmeting exponeren naar de aansluiting van het peilglas heeft deze een aansluiting van M10 x 1mm.
Foto's geven meer informatie dan verwacht.
Ik hoop, dat ik dit verkeerd zie.
Kijk ook naar de tekening, die ik geplaatst heb bij :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheidsklep.270841/page-3#post-4035206
Henk
"Gea,
i.v.m. het nieuwe ketelreglement ook wat moeten vertellen ,
maar ik durf al ni meer.
Dirk
Jij en niet durven.
Zo kennen we jou niet.
Aleh Dirk,
kom op,
vertel.
Omdat iedereen gerust zou slapen heb ik daarstraks een veiligheidsklep gemaakt voor mijn cracker.
Ik wou niet te veel aan het uitzicht veranderen en daarom een klep gemaakt met de veer IN de ketel.
Hoogte boven de ketel blijft daarom beperkt tot enkele mm.
Dirk
![]()
O ja nu zie ik het , het lijkt op een fotoshop , maar dat is het niet! Het peilglas is met een klein stukje zelfklevend
plakband achter tegen de bufferbalk geplakt zodat hij rechtop blijft staan voor de foto.
De originele cracker uit 1996 is van Ernest Glaser en is op spoor 0 .
voedingswater komt uit de sloot,(zure regen) ketel bleef redelijk schoon.
Na 2 uur varen is gastank leeg, verder geen omkijken naar de machine een stuart 10V doet het stampwerk.
De cracker spoor 0 heeft een vlampijp van 13 mm binnenkant.Dan zijn wij er beiden achter, dat de foto aanleiding kon geven tot verkeerde interpretatie.
Ik had deze gezien als het lokje met een ketel van ø45mm.
Dus achteraf niet juist, sorry
Verder dank ik je voor de achtergrond informatie en de onderliggende uitleg:
Maar een vraag: Hoe ga jij dit kleine lokje onder stoom brengen?
Of wel, waar laat je de vlam?
Ben benieuwd naar je antwoord.
Henk
"Gea,
i.v.m. het nieuwe ketelreglement ook wat moeten vertellen ,
maar ik durf al ni meer.
Dirk
Jij en niet durven.
Zo kennen we jou niet.
Aleh Dirk,
kom op,
vertel.
Allee vooruit dan:
Dirk
Dat heb je duidelijk uitgelegd.
Waar ik nu door jou op gewezen wordt, dat er 100 jaar geleden
al modelbouwers bezig waren met werkende stoomtreinen.
Ik heb dit al vaker gezien, gehoord en gelezen.
Welke mensen waren dit?
Een eenvoudige arbeider met waarschijnlijk een gezin zou dit niet kunnen veroorloven.
Zou hij er überhaupt aan denken.
Vrije tijd was voor gezin, voetbal en het moestuintje.
En dan nog, wie had een draaibank, freesbank of kolomboor thuis staan.
De meeste huishoudens hadden daar zelfs nog geen stroom genoeg voor in huis.
Dan moest je een werkgever hebben die dit bouwen toestond.
Mijn persoonlijke ervaring, het zien (ca. 1965) van mensen die thuis bezig waren met het bouwen van hun eigen uitvindingen.
Gereedschap en materiaal was echt geen gemeengoed.
Dat was echt shoppen. Onze overbuur kwam met vaste regelmaat voor allerlei schroeven.
Toen ik ca. 1970 voor het eerst echt iemand een trein zag bouwen dacht ik echt so hey.
En meer van die ervaringen lang geleden.
Je hebt mij weer aan het denken gezet.
Mooi.
"mijn club KMYCA in Antwerpen"
Mooie vereniging.
Wetten, regelgeving, voorwaarden, mogelijkheden...
Veel plezier met je heel mooie hobby.
Veel modelbouwplezier,
Willum