(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

Ik heb de rolroeren ook omlaag, dat remt enorm! :) Hij reageert wat minder goed dus dat wordt gecompenseerd door meer uitslag.

Ik heb nog geen kanalen over voor remkleppen ;) Was al lastig met de retracts.... komt als er een sterkere motor in zit ;)

Ken je het veld in emmeloord? Daar is het landen ook gelukt :) Daar kon ik niet teveel afremmen want het was enorm turbulent dus moest je wel iets snelheid houden. Dus gas erop tot 20 meter voor de rand van het veld en dan gas dicht en flaps doen. Dat is net een anker uit gooien! Hij komt dan stapvoets binnen maar dan nog zweeft hij een heel eind verder...

Rolroeren omlaag tijdens de landing is echt een "No-go"!
Tip-stal gevaarlijk, aangezien je de invalshoek van de vleugel tippen vergroot.
De rolroeren moeten omhoog! Tip-stal gevoeligheid wordt veel minder, (minder invalshoek van de tippen) dus beter en de rolroeren fungeren dan als spoilers. Het zogenaamde "CROW".

Klopt..... wou ik nog een keer aanpassen.

Toch blijft hij enorm stabiel en kan je hem niet overtrekken. Hij valt gewoon perfect recht met de neus omlaag. Als je up blijft geven zelfs recht naar beneden. Geweldige trainer niet :)

Hij heeft nu geen elevator correctie nodig. Is dat anders met roeren omhoog? Ik vermoed van niet. Het enige nadeel aan deze methode is dat de start flap stand neit gebruikt kan worden dan. Ik heb het nu op een schuif en deze moet ik dan na de start in het midden krijgen. Met een schakelaar zou dit nog wel kunnen. Liever dan geen start flaps...

Het weekend toch weer slecht weer, dan maar de roeren aanpassen ;)

Zowel mijn Elan als mijn Ultra Lightning hebben crow.
Dit geeft een "pitch-up" moment. Je moet dus wel wat "down" in mixen.
Als je een zender hebt met "flap-elevator compensatie" of beter "flight-modes", is dit geen probleem. De jets worden lekker "draggie" en zijn veel beter te landen. :-)

Nee maar ik mix gewoon 5% down mee met roeren up ;) Misschien wat meer, liever flink aan up hangen dan down drukken in de landing (ik heb eens verkeed om gemixt..... dat lande erg bijzonder :))

Zal het ook helpen om het springen tegen te gaan? Als ik nu iets te snel binnen kom dan springt hij erg snel. Omdat roeren down meer lift geven komt hij makkelijker weer los. Zal flaps omhoog helpen om het meer op de grond te houden? Zou erg mooi zijn.

cockpit

Hallo Herman.
De cockpit nog een beetje aan kleden piloot ,, binnen kant zwart ,, misschien een idee.
gr Gerrit Jan.

Even gekeken hoe het lijkt :

acf%2019%2004%2009%20018.preview.jpg

Wordt dan:
preview.preview.jpg

Dat lijkt een stuk beter :)

Laatst bewerkt:
Zowel mijn Elan als mijn Ultra Lightning hebben crow.
Dit geeft een "pitch-up" moment. Je moet dus wel wat "down" in mixen.
Als je een zender hebt met "flap-elevator compensatie" of beter "flight-modes", is dit geen probleem. De jets worden lekker "draggie" en zijn veel beter te landen. :-)

jij bent niet wijs , laat die dingen nu fijn omlaag wijzen..
heb je dubbele flaps!.

Eh, "crow"houdt toch in: Flpas omlaag en rolroeren iets omhoog?!?!? (niet dat ik het toepas maar zo ken ik het eigenlijk alleen maar......).

De handel enkel en alleen naar beneden. Desnoods de flaps op 90 graden zetten. Remt als een blok en vleugeltips en rolroer blijft dan tov de rest van de vleugel negatief genoeg.
Hele volksstammen vliegen zo...

Met rolroeren en flaps kan je inderdaad beter een crow toepassen. Alleen flaps omlaag remt ook natuurlijk. Met alleen rolroerne heb je maar 2 opties: Omlaag of omhoog. Omlaag zorgt ervoor dat hij niet zo goed meer reageert. Met omhoog test ik binnenkort.

Ik had als oplossing de rudders tegengesteld sturen, dan heb je echt speed brakes :) Dat werkte ook goed maar koste teveel kanalen. Die heb ik nodig voor retracts dus blijven alleen de rolroeren nog over.

Cockpit smoke spuiten en de achterkant zwart lijkt al beter natuurlijk. Toch blijft hij met dat rood en die gele strepen wat speelgoed achtig :)

jij bent niet wijs , laat die dingen nu fijn omlaag wijzen..
heb je dubbele flaps!.

O ja, haha........ niet wijs ben ik zekerrrrrr!! :-)
Gaan we toch op je Flash de ailerons omlaag gooien.
Houd mn video camera gereed bij landen. ;-)

Hele volksstammen vliegen zo...

Ik ken hele volksstammen die nog steeds op 35 mHz vliegen en NiCd accu's in hun kist hebben want "dat heeft ook altijd goed gewerkt". ;-)
Soms is vernieuwing helemaal niet erg erg en in dit geval hebben jets met een relatief lichte vleugelbelasting meer profiet van crow. :-)

Gisteren de jetjoe er maar uit gehaald. Met retracts en straks flaps red die dat nooit meer. Ik heb de hvd (66mm) er inzet. Even nieuwe beugels maken, ecu wisselen en klaar. Past prima :) CG komt met de retracts zo beter uit. Motor ga ik eerst reduceren tot 7kg.

Net even de boel getest en ik heb wel een hitteschild nodig achter denk ik. Met de jetjoe was er nooit een probleem maar de achterkant warmt nu wel erg door door de stralings warmte van de grotere motor. Met wat wind geen probleem maar als hij binnen staat af te koelen is het wat minder handig. Tijdens het vliegen zou het koel genoeg moeten blijven.

De motor start ook mooi rustig met wat vlammen net voor de 20k maar later niet meer. Idle op 440 :) Wel 1 groot nadeel: Hij duwt idle (34k) nog erg veel....... De conus moet echt aangepast denk ik. Die draai ik er met 3 m3 boutjes af dus kan ik veel mee spelen. De formost is zo echt niet te landen zonder flaps, hij remt dan gewoon niet af. Het is nog lang geen vliegweer dus er kan nog veel gebeuren :)

Hier nog de inbouw:
cimg6042.preview.jpg

Vandaag de formost weer de lucht in gestuurd. -5.....bbbbrrrr...... Na wat start problemen (ecu met doorgebrande print banen edg) liep de motor prima. Hij was ook zo los. Beetje rechts trim en klaar. Snelheid zat er goed in nu. Hij vloog ook lekker qua zwaartepunt, zat best aardig. De ecu snapte de pomp alleen nog niet zo en de motor varieerde flink in toeren nog. Naja, hij vloog wel goed. De landing ging wat minder. -5 en plastic velgen gaan niet samen. De landing was iets snel en wat hard en de grond is nu beton. Rechter velg was direct weg waardoor de poot uit de retracts werd getrokken. De kist gleed rustig op de rechter vleugel en heeft de achterste staartboom wat beschadigd. Niets bijzonders. Vlak voordat hij stil stond begaf de andere velg het ook en toen stond de kist zo stil. Maar goed ook, veld was op ;)

Nu opzoek naar nieuwe poten met het hart van het wiel onder de poot. De retracts zijn nog wel bruikbaar na een ontmoeting met de hamer ;)

he knutsel
jij bent ook niet te stuiten je ruikt een verse cero voorraad en brand er weer vrolijk op los het was weer gezellig bij de kachel of erachter na het landen om op te warmen
gr.Pieter

rem plaps

Vandaag de formost weer de lucht in gestuurd. -5.....bbbbrrrr...... Na wat start problemen (ecu met doorgebrande print banen edg) liep de motor prima. Hij was ook zo los. Beetje rechts trim en klaar. Snelheid zat er goed in nu. Hij vloog ook lekker qua zwaartepunt, zat best aardig. De ecu snapte de pomp alleen nog niet zo en de motor varieerde flink in toeren nog. Naja, hij vloog wel goed. De landing ging wat minder. -5 en plastic velgen gaan niet samen. De landing was iets snel en wat hard en de grond is nu beton. Rechter velg was direct weg waardoor de poot uit de retracts werd getrokken. De kist gleed rustig op de rechter vleugel en heeft de achterste staartboom wat beschadigd. Niets bijzonders. Vlak voordat hij stil stond begaf de andere velg het ook en toen stond de kist zo stil. Maar goed ook, veld was op ;)

Nu opzoek naar nieuwe poten met het hart van het wiel onder de poot. De retracts zijn nog wel bruikbaar na een ontmoeting met de hamer ;)

Om de formost goed te kunnen landen heeft hij rem kleppen nodig en behoorlijk ik had en heb er 2 standen kleppen op zitten. hij is zo op een klein veldje te landen. wist je wel.
zou ik doen hij komt bij na loodrecht naar beneden met vol kleppen zonder de neiging om weg te vallen . met het af vangen blijft hij mooi hangen.
je heb in ieder geval gevlogen brr wel iets te koud.
gr

@Tadango

Kijk jij bent een BIKKEL om met dit brrr weer te gaan vliegen, gelukkig heb je weinig schade, tja en -5 en plastieken velgen dat gaat niet.

Gefeliciteerd met je maiden kerel.

Gr Japiooooooooo

Bedankt :) Nog een paar maanden voordat het echt goed weer is dus ik ga de rolroeren in 2en delen. De kist was enorm kriebelig op rol, dat is niet lekker. Ik ga eens flap servo's zoeken en wat betere poten. Dat moet wat beter landen. Rolroeren exact op 50% opdelen? Even puzzelen met kanalen edg.... Andere ontvanger moet maar.

Ecu log liet erg mooie resultaten zien. Niets boven de 600 en op 65k zelfs 420 oid. Rusting rond vliegen op 75k doet iets van 470. Alleen de start en wat meer verticaal werk kwam rond de 550. 106k op 565 heb ik ook al gezien. Motor doet het echt met gemak. Na 3 min wel 1 liter weg.... Naja, 2 liter moet ook leeg, landt makkelijk ;)

Motor loopt nu ook nog mooi vrij dus het kleven lijkt geen probleem meer. Zelfs met -5 ;) Ik heb een P80 zien protesteren...... ik zeur nooit meer over teveel olie in de lagers...

Back