pielklusjes
Ik weet niet wat het is met deze sloep.
Waar ik vorig jaar augustus er echt stellig van overtuigd was dat ik er met een maand of drie mee klaar zou zijn kom ik steeds meer tot de conclusie dat stoomwerk synoniem staat aan "handen uit de mouwen" en " creatief zijn".
Om de koppeling tussen de machineplaat en waterreservoir zo makkelijk mogelijk te maken heb ik twee knelkoppelingen toegepast. Simpelweg een koppeling toepassen is makkelijker gezegd dan gedaan want ten eerste koop je die niet bij de gemiddelde modelbouwshop om de hoek en om nu voor ieder onderdeel een bestelling te moeten plaatsen gaat me ook te ver. Bovendien heb ik constant te maken met het verschil tussen de engelse maten op de ketel en machine en de metrische maten op de rest.
Zelf maken dan maar weer, zucht.....:???:
Moedermateriaal is een messing bout uit een tuinstoel van een grijs verleden, eindproduct ligt eronder.
Ook heb ik nagedacht over de smering. Als eerste idee wilde ik een systeem toepassen wat ze in het engels "wick feed" noemen.
Kortgezegd heb je een reservoir, gevuld met vrij dunne olie. Aan dit reservoir zitten koperen buisjes waarin dan weer een touwtje zit. Het touwtje werkt dan als lontje waardoor de olie vrij regelmatig afgegeven wordt.
Nadeel is dat dat ook gebeurt als de machine stilstaat met een plas olie onder de machine tot gevolg. Echt gelukkig was ik er dus niet mee.
Afgelopen weekeinde in Dordrecht goed de ogen de kost gegeven en daar zag ik dat ze in het groot vrijwel allemaal mechanische smering toepassen, gekoppeld aan de machine.
Ik ben daarom de uitdaging aangegaan om het in het klein te maken.
Op internet is niet heel veel info te vinden over de die dingen er van binnen uitzien maar toch voldoende om een poging te wagen.
De bedoeling is dat er een bakje komt waarin de olie zit, dikke stoomolie in mijn geval. Verder zitten er in het bakje een pompje dat wordt ingedrukt door een excenterschijfje. Het excenterschijfje is dan weer met een asje en een ratelsysteem gekoppeld aan de machine. Zodoende maakt de excenteras een volledige slag bij twintig slagen van de machine.
Als eerste ben ik begonnen met de pomp.
Als "kleppen" dienen kogels uit een oud kogellager. Als moedermateriaal is 5 mm messingstaf gebruikt.
De plunjer is 2 mm in doorsnede en kan maximaal een slag maken van 7 mm.
Daarmee verpomp ik theoretisch per slag 0,015 ml. Dat lijkt niks maar in de praktijk zal ik nog moeten gaan knijpen ook denk ik want het is toch best veel.
Als ik uitga van 200 tpm voor de machine dan maakt de pomp straks 10 tpm en dat komt neer op 0,15 ml.
De druk die het dingetje opbouwt is ook enorm! Het is niet met de vingers tegen te houden, ondanks dat het om een gaatje van 1 mm gaat!
Hieronder de pomp en een idee hoe het moet gaan worden.
mechanical lubricator van www.americanmodeleng.com
Al met al niet veel zichtbare vooruitgang maar wel lekker bezig hier.
P.S. Ik weet dat ik met de sloep door zou gaan maar om alles straks in een keer goed te doen wil ik toch eerst het mechanische helemaal klaar hebben.