Verbouwing naar stoomsloep

Een dartzaak was ik nou niet opgekomen Frederik.
De link van Henry is ook erg handig . Bij Eriks hebben ze ook niet de goede maat.
Ik heb mijn probleem nu opgelost maar voor de toekomst zijn beide opties goed om te weten.

De koppelingen zitten er nu ook op. Lekker prutswerk allemaal. Vanavond het membraan aanbrengen en dan ik echt gaan testen. Ik heb het voordeel dat ik twee compressoren heb zodat ik de 'gasdruk' en de 'stoomdruk' apart kan regelen .
7225D733-5AFD-4B27-A54D-A602C6A869CE-2969-000003893339A109_zps22ce7a53.jpg

Laat die Wiliam maar prutsen ;) ziet er weer goed uit man !

Ik ben ook wel eens kleine o-ringen tegen gekomen op een 18 + site, er schijnen ook mensen te zijn die dit soort atributen voor een andere hobby gebruiken. Maar goed was wel de maat die ik nodig had voor een afdichting en wat kan mij het dan schelen waar het dan vandaan komt :D.

Gr Martin :D

Hahaahaha,

Moet je je wel afvragen wat iemand dan met die minimaatjes moet. ;)

De drukregelaar werkt ondertussen naar behoren op lucht. Wel heb ik het membraan alsnog geheel gasdicht gekregen mbv ouderwetse vaseline (als we het dan toch over hulpmiddeltjes hebben).
Nu eerst nog een verwarmingsleiding leggen onder de gastank om die op temperatuur te houden tijdens het gebruik en dan kan ik weer testen. Zal wel van de week worden denk ik.
Jij bent trouwens ook lekker bezig al zeg ik het zelf!

Nou Wiliam zal ik je dat eens haarfijn uit de doeken doen .... hahahaha.

Had iets van doen met injectienaalden, piercings en grotere voorwerpen en verder wil ik daar niet zo veel van weten is een andere tak van sport ;)

Maar nu weer :ontopic:

Gr Martin :D

:xmas: Allereerst iedereen een vrolijke kerst toegewenst. :xmas:

Dat het maar weer een vredige tijd mag worden.

Om jullie op de drukke dagen een beetje afleiding te geven hier een filmpje van de werking van de regulator.

De ketel is met lucht op 60 psi gezet waarna de hoofdtoevoer zodanig is afgesteld dat er net geen lucht naar de brander gaat behalve dan via de instelschroef van de waakvlam. Daarna is de druk verlaagt naar 30 psi waarbij de hoofdtoevoer op 75 % staat. Vanaf 20 psi staat de brander vol aan.

Alle tests zijn gedaan met lucht, dat werkt toch wel makkelijker en vooral veiliger.

:proost:Geniet van de familie de komende twee dagen!:celebrate:

Laatst bewerkt door een moderator:
Is wel de bedoeling Harm. Er komt sowieso nog een extra kraan tussen de drukregelaar en de gastank.
Die kan ik dan dmv een servo open en dicht doen. Alleen De terugkoppeling over het feit of de vlam aanstaat is lastig als je het niet elektronisch wilt oplossen.

uitslag van een bimetaal versterken?
Palletje wegtrekken en met veer kraan laten dicht trekken.
Ik weet niet of het zo dicht bij de vlam en wel in de ketel voldoende temperatuur verandering geeft.

Dat zou kunnen Harm,

Blijft natuurlijk de vraag waar ik dan weer bimetaal vandaan kan halen.
Ik zal eens met de plaatselijk CV installateur gaan bellen of hij nog oude spullen heeft liggen waar ik misschien wat aan heb .

Interessant,

Even een vraagje tussendoor.

Ik zie op sommige stoomslepers een soort hoorn dat klinkt als een uit de kluiten gewassen turkse fluit. Het is dus geen stoomfluit maar eerder een hoorn.

Heeft iemand een idee hoe zo'n ding heet en hoe het werkt?

Voorbeeldplaatje:

oth23.jpg

Een stoom-sirene, werkt met een draaiende trommel met bladen. Vergelijkbaar met een luchtalarm of z'n fluitje van vroeger met een soort turbine blad. Je moet eerst de trommel op toeren brengen en dan pas vol om op geluid te komen. Je hoort ze ook altijd eerst aanjagen voordat het wat zware geluid eruit komt. Volgens mij heeft de Elfin, Hercules en de Noordzee er één. Zelfs te koop: http://www.minieisenbahn.de/modellbau_Allg_/Dampfsirene/dampfsirene.html

inderdaad, wat Puffin zegt, een stoomsirene.

tis maakbaar, maar het geluid zal niet bepaald "zwaar" zijn.
Ook qua druk is zeker minimal 3 bar nodig om de rotor aan het spinnen te krijgen.

In het blad "onder stoom" van de stoomgroep holland heeft een paar jaar geleden een tekeing gestaan van een kleine sirene.

het bestaat uit een kleine trommel met smalle sleuven in de lengte richting.
Een stoom nozzle blaast stoom tegen die sleuven aan, het geluid wordt versterkt door de hoorn.
De truuk is om de trommel zo licht mogelijk, maar speling vlrij in het huis te laten draaien.
Een paar druppels condens en de zaak draait niet meer.

Jazeker John,

Ik had die site ondertussen ook gevonden en daar heb ik eigenlijk een van de weinig bruikbare foto's kunnen vinden.
Verder ben ik ook nog tegen een bouwverslag van een 3,5 inch sirene aan gelopen met tekeningen.

Al met al genoeg info om het te proberen na te maken.

En dat is gelukt! Doorsnede van het huis zit op 15 mm en de lengte is 25 mm.
IMG_4666_zps80554c21.jpg

En een geluid dat er uitkomt !!!! Oordoppen op!
De hoorn moet ik nog maken en de rotor pas ik nog wat aan om het aanlopen beter te maken. Het geheel loopt nu aan vanaf 2,5 bar en dat probeer ik terug te krijgen tot 1,5 bar.
Onderstaand filmpje geeft een impressie van de herrie.

Ook heb ik de pomp een eigen leiding vanaf de ketel gegeven en er een eigen kraan en smeerapparaat opgezet om de regeling van de pomp te verbeteren. de pomp loopt nu aan vanaf 0,5 bar zonder dat de machine terugval in toeren heeft of vice-versa. Verder is de vulvoorziening van de gastank nu voorzien van een extra afsluitkraan die de snelkoppeling geheel afsluit van de gastank, just in case...

De regelkraan voor de vulnippel van de gastank
IMG_4553_zps6109e6ae.jpg

Het aangepaste stoomleidingwerk
IMG_4664_zpsec91992d.jpg

Het aangepaste regelwerk met twee kranen en twee smeertoestellen
IMG_4663_zps7c989356.jpg

Het wordt steeds meer compleet zo.

Dat ziet er goed uit William.
Petje af hoor, dan zeg je wel dat je maar wat prutst.:wink:
Maar dat valt dus wel mee.
Groeten en nog de beste wensen.
Norwin

Dank jullie wel,
Het moet toch echt lukken met die ene vent Roel.
Ik heb gelukkig wel 9 kanalen tot mijn beschikking , dat scheelt weer.

Back