Verbouwing naar stoomsloep

veel te kort is. 15 minuten op een 200cc tank lijkt mij echt te weinig.

Ik verbaas me nergens meer over.
Vandaag op 1/3 toerental gedraaid en die kar van mij drinkt 20 mL per minuut weg. . . .
Daar gaat een partij warmte inzitten. . . . .
(overigens gebruikt die machine volgens de handboeken maar 8,25 mL/minuut. (heel interessant hoe ze dat dan doen) :confused:

Ik verbaas me nergens meer over.
Vandaag op 1/3 toerental gedraaid en die kar van mij drinkt 20 mL per minuut weg. . . .
Daar gaat een partij warmte inzitten. . . . .
(overigens gebruikt die machine volgens de handboeken maar 8,25 mL/minuut. (heel interessant hoe ze dat dan doen) :confused:

Ik heb het over 220 Gram Harm en niet over C C
mvg
Frederik :D :D

Ik heb de raad van Frederik opgevolgd en de aansluitingleiding naar de brander los gemaakt en de gaskraan een klein beetje opengezet tijdens het vullen. Voor mijn gevoel gaat er nu inderdaad meer in.
Ook merk ik bij het terugkijken van de film dat ik de brander continu vol open had staan, dat zal ongetwijfeld ook schelen denk ik.
Volgende test maar eens kijken wat het opgeleverd heeft.
Hieronder de beloofde film. De tik die je hoort is er ondertussen ook uit. Een van de scharen stond iets te ver tov de andere waardoor die aanliep. Nu is het weer een naaimachientje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat jij doed met het ontluchten daar moet je mee uitkijken
Want als er wit uit komt zit hij te vol (overvol dus)
En dan krijg je rare dingen te zien
Slecht tot helemaaal niet branden
Steekvlammen en nog zo het een en ander
Je moet gewoon genoeg ruinte over huiden waar dus geen Gas zit
mvg
Frederik:D

80% vulling is het streven Frederik.
Een kwestie van proberen,
Nu kwam er in ieder geval nog geen vloeibaar gas uit.

draait netjes.
wat is je waterverbruik gedurende een paar minuten?

Daar heb jij toch niets aan Harm
Hij heeft een voldruk machientje
En jij eentje met een hoge en eeen lagedruk toch
Als jij teveel water gaat gebruiken bij de vorige keer vergeleken dan
Zal je iets aan je afstelling moeten doen
Je heb je excentrieke toch los gehad
Miniatuur stoom is wel wat anders als 1:1 hoor
mvg
Frederik

Frederik, als ik zijn slag en diameter weet met een "ongeveer" toerental kan ik kijken of die formule die ik gebruik net zoveel waterverbruik oplevert als wat hij werkelijk verbruikt.
Als zijn werkelijke verbruik ook 2.5 maal groter is, is die formule waardeloos verkeerd.
En dan klopt de uitgerekende ketel ook van geen kant.(veel te klein)

En mijn machine is, vanaf de ketel gezien, ook gewoon een 1 cilinder machine.(zijn halve machine)
Met een vulling van circa 75%.
Ik heb bovendien alleen de excentriek ringen open gemaakt, de schijven met de "timing" heb ik laten zitten.

Verbruik heb ik nog niet echt naar gekeken. Eerste prioriteit was het draaien op stoom.
Als ik er een schatting van moet maken, ik heb ongeveer 25 minuten halfgas gedraaid op een 400 cc water (daar zit dan ook de grootste schatting), dat zou dan omgerekend neerkomen op 16 cc per minuut.
Als ik meer info heb bij de volgende keren houdt ik je op de hoogte!

Daar heb jij toch niets aan Harm
Miniatuur stoom is wel wat anders als 1:1 hoor
mvg
Frederik

huh, bestaan er verschillende soorten stoom dan ?
"kleine stoom"
"grote stoom"

tis allebei heet
tis allebei nat
tis allebei potentieel gevaarlijk

Maar ik snap wat je punt is Frederik, qua afstellen en verbruik is miniatuur wel iets anders als 1:1.

huh, bestaan er verschillende soorten stoom dan ?
"kleine stoom"
"grote stoom"

tis allebei heet
tis allebei nat
tis allebei potentieel gevaarlijk

Maar ik snap wat je punt is Frederik, qua afstellen en verbruik is miniatuur wel iets anders als 1:1.

Goh is er toch nog iemand.
Die mij snapt he

Vanavond 3 tankjes leeggestookt.

Per tankje ongeveer 30 minuten, dan is er 400 ml water verstookt.
Komt neer op 13 ml per minuut bij 360 toeren per minuut gemiddeld.

Boring is 19 mm en de slag ook.

De ketel is in staat volgens de opgave van Maccsteam om 800 Cubic Inches per minuut te leveren op 3,4 bar. Staat gelijk aan 13110 ml/minuut.

Nu heb ik de brander tegen het minimum aan gehad en heb rond de 25 psi (2 bar) op de ketel gehad gedurende het halfuur.

Hopelijk heb je genoeg aan de info zo Harm.

De machine loopt nu helemaal als een zonnetje. Het wordt tijd de isolatie aan te gaan brengen om de leidingen. Iemand suggesties. Ik heb mensen gezien met glasvezel, omwikkeld met teflontape of met dik touw en dat witgeschilderd.

Volgens mij zijn er weer veel wegen naar Rome op dit gebied :)

De gastank doet het perfect nu trouwens. Met het lage gasvlammetje wat ik nodig had kon ik de boel zeker 1 uur laten branden op een tank. Ben nu wel door al mijn gasvoorraad heen. Morgen maar weer eens inslaan denk ik.

In 1e instantie had ik de stoomleidingen omwikkeld met dik garen, op de leidingen gelijmd met velpon. Isoleerde goed, was alleen een kliederboel om op te brengen.
Na verloop van tijd werd het smerig door oliespetters en condensaat.
Op advies van Henk Bunte heb ik dat garen er af gehaald, en pijpenragers gebruikt. Te koop bij de sigarenboer.
Werkt makkelijk: er zit getwist ijzerdraad in verwerkt; je draait het om de leidingen heen en het blijft gewoon zitten. Geen lijm nodig. De uiteinden ook even in elkaar draaien; je ziet niet waar de ene ophoudt en de ander begint.
Henk heeft het ook op zijn eigen stoomsloep gebruikt.
Na verloop van tijd worden deze uiteraard ook bruin van het condensaat en oliespetters: je kan ze er makkelijk weer afhalen en vervangen door nieuwe.
Ik gebruik witte ragers, maar ze zijn er in allerlei kleurtjes; zoek maar eens op google op "pijpenragers" en afbeeldingen.

cimg0693.jpg

De enige plaats waar ik nog garen heb gebruikt is om de leiding naar het condensatievat. Dat staat vlak naast de ketel, en daar had ik geen ruimte voor de pijpenragers. Maar dat deel blijft schoon, dus dat garen hoeft niet snel vervangen te worden.

Die Sigarenboer schrikt zijn eigem het lazarus.
Die denkt minstens die rook zijn eigen achter elkaar dood.
Als jij daar om van die ragers komt halen.
Want hoeveel heb je er wel niet nodig voor een meter leiding van buitenmaat 6 mm
mvg
Frederik :D :D

Die sigarenboer schrikt helemaal niet, Frederik; die verkoopt deze dingen per pakje van 50 stuks. En ik heb er op mijn machientje exact 15 gebruikt.
Er zijn pijprokers die er per dag netzoveel gebruiken.

Gisteren de machine voor de laatste keer (ik hoor al wat mensen lachen) uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet met gebruik van loc-tite e.d.

Ook meteen de pakkingen vervangen door Vitonringen, dubbele bij de zuigerstangen omdat de moer waarmee je de ringen aandraait al erg op zijn uiterste punt zat. Nu heb ik nog wat instelmogelijkheid over bij het eventueel slijten van de ringen.

Het was ook de bedoeling om spuikranen te monteren maar doordat er aan de bovenzijde twee boutgaten zitten recht boven de plaats waar de spuikraan zou moeten komen is dat niet mogelijk:hammer:

Dat is dus een nadeel wanneer je de machine niet geheel zelf hebt gebouwd.
Ook heb ik een boutgat aan de onderzijde die uitgelubberd was vergroot naar 6BA ipv 7BA. Apart boutje gedraaid en gefreesd waardoor je het aan de buitenkant niet ziet.
De machine loopt nu als een droom op lucht. Minimale snelheid ligt rond de 120 toeren per minuut op circa 0,3 bar. Ga ik nog lager dan stopt het bij een zwaar puntje in de omwenteling. Wellicht dat dit na het inlopen nog verder verdwijnt. Ik hoop het wel want die lage snelheden zijn wel heel realistisch.

Hieronder een filmpje.
Ik ga me nu weer verder bemoeien met de sloep want daar is al een half jaar niets aan gebeurt .

Laatst bewerkt door een moderator:
haha4.gif

""aan de bovenzijde twee boutgaten zitten recht boven de plaats waar de spuikraan zou moeten komen""

STUART zeker?

Ik kwam er achter toen ik (in de steentijd) de tekeningen aan het omrekenen was naar mm en daarbij de tekening maakte.

Het draait netjes.
Nu nog op stoom hè?

Back