Verbouwing naar stoomsloep

Ik gebruik jachtlak. Werkt prachtig maar heeft het nadeel dat je minimaal vier lagen aan moet brengen voor een mooie "bolle" glans. Nu is tijd niet echt een probleem dus dat maakt niet zoveel uit. Wel na iedere twee lagen goed schuren om de laklaag uiteindelijk glad te krijgen. Doe je dat niet dan blijft de houtnerf zichtbaar in de laklaag.

@boris
Het valt me op dat je in veel stoomtopics in mijn ogen opmerkingen maakt die je kennis geen eer aandoen. Volgens mij weet je veel meer van de materie dan je laat blijken en dan is het jammer dat die indruk niet bij anderen overkomt door het soort opmerkingen die je maakt. Ik stoor me er persoonlijk niet aan overigens .
En nu weer " on-topic".

Hoi,

Ten eerste wat een prachtig schip erg mooi wat betreft de pop schaal 1:6 kijk eens naar het merk dragon deze heeft hele mooie poppen.

Succes

Mvg

Johan

Heb je misschien een site waar je ze kan bekijken / bestellen?
Heb een forum gevonden, maar alle links zin van voor 2006 en werken niet meer.

Bedankt voor de moeite, zal eens kijken.
Op MP koop ik niets, ik wens geen gezeur.
Gerenommeerde webwinkels geven zo nu en dan al stress genoeg.

Mijn bemanningslid is vandaag ook aangemonsterd .
Hij is notabene 10 jaar ouder dan ikzelf!

Hieronder de proefpassing.
2hz0bjp.jpg

Het is ook nog maar een proefpassing .
Aan de werkschoenen gaat nog gewerkt worden. Ook wil ik het mannetje laten bewegen dmv servo's als dat gaat. Ruimte genoeg met 30 cm lengte!

Ach, ik zie er geen krullen in hoor :)

De mechanisatie gaat gestaag door ondertussen . Ik weet niet of het vanavond al lukt om iets te laten maar anders zeker morgen.
En nee, Gerard Joling is niet uitgenodigd :). :)

belofte maakt schuld

Belofte maakt schuld!

Als eerste alvast excuses als er foto's op zijn kop staan! Photobucket doet nog niet helemaal wat ik wil !!!:confused:
Hier het beknopte ombouwverslag van de Actionman.

Als eerste heb ik het mannetje ontdaan van zijn rug aangezien dat een mooi luikje is naar het binnenste van de torso.
Armen, benen, hoofd en middel worden bij elkaar gehouden mbv een elastiek. Dat ging er als tweede uit. Wat rest is een verzameling onderdelen.
Het hoofd zit op een plastiek deel, dat kwam me goed uit aangezien ik dat op die manier kon verwijderen en daardoor niet kon beschadigen tijdens het ombouwen.

Daarna met de opbouw begonnen. Op de site van Churchill Creations heb ik het kunstje afgekeken en aangepast om te gebruiken in een Actionman pop. Churchill heeft ombouwpakketten die je met een pop van Dragon kan gebruiken maar dat werkt niet met een Actionman pop aangezien de ledematen daarvan veel beter de werkelijkheid benaderen.

Hieronder is het draai en knikmechanisme van het hoofd te zien. Alletwee zijn ze gekoppeld aan het plastieken deel waar het hoofd straks weer op komt te zitten
IMG_4219_zps6733c404.jpg

IMG_4218_zps519e6ac4.jpg

Daarna was de linkerarm aan de beurt. Omdat de arm redelijk wat krachten te verwerken krijgt en het kunststof redelijk flexibel was heb ik ervoor gekozen een messing deel in te lijmen waarin een kogellager is opgenomen waarin de arm draait.
De buitenzijde waar de arm op geschroefd wordt.
IMG_4223_zps39e2e43f.jpg

En de binnenzijde van de romp. De hevel is rond gehouden omdat eventuele servosnoertjes er dan wat minder makkelijk in blijven hangen.
IMG_4217_zpsa22d5f8c.jpg

Hier zit de arm erop geschroefd, omdat de scharnieren oorspronkelijk bedoeld waren stroef te lopen heb ik in totaal vier scharnierpunten in de arm aan moeten passen om ze soepel te laten lopen.
De schouder
IMG_4221_zps25b9f02f.jpg

Elleboog
IMG_4222_zpsb4839726.jpg

En de koppeling in de bovenarm is draaibaar gemaakt
IMG_4224_zps0c02da12.jpg

Het polsgewricht draait nu ook maar daar heb ik geen foto van het mechaniek helaas, het is vergelijkbaar met de vorige foto.

Als laatste de aanstuurhevel vanaf de servo naar het schoudergewricht. Het past allemaal maar net
IMG_4220_zpse4e71ec0.jpg

Ik heb hier trouwens dankbaar gebruik gemaakt van het verenstaal van Ad Bakker. Het is geweldig materiaal en mijn voorgevoel kwam dus toch uit!!

Toen was het tijd de romp weer te sluiten. De koppeling met de benen en het onderste deel van de romp gebeurt weer via elastiek dat ik ingekort heb en via een pen dat in het onderste deel van de romp zit laat lopen. In het bovenste deel zit ook een pen en daartussen dus ook een stukje elastiek. Aan de buitenkant merk je daar niets van en het functioneerd precies als het origineel.
IMG_4215_zps5b5846c7.jpg

Sluiting aan de bovenkant met twee krammetjes, lekker simpel maar doeltreffend
IMG_4216_zps2a73c255.jpg

Daarna het geopereerde ventje zijn kleren weer aangetrokken om een testrun te maken. Het armpje loopt nog niet helemaal zoals ik het wil maar het begin is er ! De kinderen staan er mee te praten alsof het een kaboutertje is. :)

Waarschijnlijk laat ik de bewegingen in de toekomst via een pololu bordje lopen, zodra ik uberhaupt snap hoe zo'n ding werkt trouwens. Het loopt nu nog erg schokkerig.
Het is een mooie aanwinst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Frederik, als je mij werkende servo's levert die in de borstkas van mijn kappie passen wil ik best een poging wagen.
Borstkas is 33 x 15 mm.

Ik denk wel dat hij lekker stijf zal blijven staan in zijn hut.

Back