verse quad en vers lid

Bedoel je dat je met ER9X de servo's kunt vertragen, wat vaak bij bijvoorbeeld een landingsgestel gebruikt word.

Btw: mijn 9X ligt al ingepakt klaar voor verzending bij HK, soms kan het snel lopen.

Lol, ja die truck werkt goed, die van mij is ook al gereserveerd, de order wacht alleen nog op twee extra ontvangers!

Bedoel je dat je met ER9X de servo's kunt vertragen, wat vaak bij bijvoorbeeld een landingsgestel gebruikt word.

Btw: mijn 9X ligt al ingepakt klaar voor verzending bij HK, soms kan het snel lopen.

jep, je kan ze "langzaam" laten lopen, of de met 1 schakelaar 2 kanalen aansturen zodat eerst de ene servo gaat en later pas de andere (seconde ertussen bijvoorbeeld) of als je throttle (of welke stick dan ook) boven of onder een bepaalde waarde komt de servo's pas kunnen bewegen of gaan bewegen..
eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken of je kan het wel doen..:p

goed om te horen dat het soepel gaat met de bestellingen!:cool:

Deze waarschijnlijk: HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Telemetry Module & V8FR RX

Zie je dan de telemetry op het scherm van de Tx of heb je hier dan een los scherm voor nodig?

Ja inderdaad, ik vind de tweede antenne niet zo mooi dus mogelijk ga ik voor de inbouw module, dit ligt er maar net aan wat me voor de voeten komt voor een mooie prijs.

Je kunt hier zo een los schermpje inpluggen of intern een aanpassing doen om het 9X scherm te gebruiken. Ik ga voor de 2e oplossing, ik heb op dit forum een mooie beschrijving gevonden.
turnigy-9x-telemetry-screen-mod-dmv-frsky

EDIT: Ik bedoel deze module: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Module_RX_V2_.html
Degene die jij aangaf is met een ontvanger zonder telemetry, ik had even niet goed opgelet.

Wederom een dankje voor Dutchcommando, dit is werkelijk een hele mooie zender met zeer veel mogelijkheden, die ik nog lang niet allemaal heb ontdekt in mijn vooronderzoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat ik me eigenlijk afvraag. ik lees altijd dat ie met die nieuwe software zo ongelofelijk veel in te stellen is, maar word het menu niet heel onoverzichtelijk dan?

wat ik me eigenlijk afvraag. ik lees altijd dat ie met die nieuwe software zo ongelofelijk veel in te stellen is, maar word het menu niet heel onoverzichtelijk dan?

valt behoorlijk mee..
in totaal 10 submenu's per model:
-model select (kan je 16 verschillende modellen in kwijt, netjes met een zelf te kiezen naam)
-setup hier kan je de basis instelling voor je model instellen zoals de naam van het model, timers, trim instelling, etc etc
-heli setup, hier zitten alle heli specifieke mixes in. (swash plate type collective control, etc etc
-expo en dual rates, hier ka je dus je expo's per kanaal en DR's per kanaal instellen en aan een switch toewijzen. hier zit nog een extra submenu waar je je expo's nog preciezer in kan stellen (9 verschillende curve points per kanaal) en met een goede visualisatie.
-mixer... de plek waar de magie onstaat!:Dhier zie je voor 16 kanalen wat je gemixed waar heen en met wat hebt. hoeveel verschillende mixen er per kanaal op zitten en nog zo wat. hieronder zit per kanaal een submenu waar je de mixes helemaal zo kan maken als je wilt.
-limits, hier kan je de maximale uitslag per kanaal instellen en nog zo wat..(ook weer voor alle 16 kanalen)
- curves... ja daar moet ik mij eigenlijk nog wat meer in verdiepen... PPm of PCM gerelateerd dacht ik:confused:
-custom switches, dit zijn software schakelaars. je kan dus een software routine hier maken en die in de mix toewijzen aan een kanaal. bijvoorbeeld dat er pas iets gebeurd als de throttle stick boven of onder een bepaalde waarde komt. bijvoorbeeld als je een nitro heli hebt, dat je wilt dat dat de plug gaat gloeien als de throttle onder de 20% komt en weer uit gaat als de throttle boven de 25% komt. of ingewikkelder: als de throttle boven 45% is en de rudder op +75 (3/4 naar rechts dus) plus de aileron -75 en de ele switch aan is een servo geactiveerd word.. (ik bedenk maar ff snel wat.. denk niet dat ooit zo een vage software mix nodig hebt.. maar het kan allemaal!) ow.. en als je telemetrie hebt kan je die info ook nog gebruiken, bijvoorbeeld als de temp boven een bepaalde waarde komt of een baro boven een bepaalde waarde komt er een extra motor gaat draaien of een servo gaat draaien..
-safety switches, software schakelaars voor extra veiligheid. bijvoorbeeld als je aan je quad iets moet doen met de spanning erop zonder dat de motoren kunnen gaan draaien ook al ruk je aan de throttle..
-templates, hier staan standaard mixes al klaar voor je. werkwijze is wel een beetje raar.. helemaal onderin staat de kanaal volgorde (welke stick op welk kanaal komt) die moet je eerst instellen (als die nog niet goed staat) en daarna pas de basis mix selecteren.

zow... als ik het zo opschrijf lijkt het in ene wel onoverzichtelijk..:oops:
maar dat is het dus eigenlijk helemaal niet!

wel is de volgorde van de menu's niet helemaal zoals ik het makkelijk zou vinden.
eerst model select natuurlijk, daarna expo en daarna mixes daarna custom switches en daarna pas de rest. dat zijn degene die je het meest gebruikt tenslotte.

als je eenmaal overal doorheen bladert en een model gemaakt hebt, kom je erachter dat het redelijk simpel is..

als je doorhebt hoe de hardware en software aan elkaar geknoopt zitten snap je ook meteen makkelijker hoe het geval werkt..

Er9x-howitworks.png

oftewel, alles wat je met je vingers kunt bedienen (sticks pots en switches) word omgezet naar digitale info en alles kan met alles verbonden worden dmv de software, in de software kan je ook nog switches maken en die ook weer overal aan vast knopen en dingen laten doen.
hierna is er een los stukje (limits) die ervoor zorgt dat alle verstuurde en gemixte data binnen de limieten blijft van maximale servo uitslag (-125/0/+125) of ESC.
hierna gaat de boel naar de output. (de zend module)

ps vinnygogo: als ik eens bij jou ben om de nukken uit mijn quad te krijgen moet je maar eens een paar minuutjes spelen met de zender, ik denk dat je snel gewend bent en zeer tevreden met de zender zou zijn!

ok zal idd als we een keer gaan vliegen is even door je zender kijken, ben benieuwd. heb nu een mx12 met frsky, en ook zeer tevreden over;)

zo, weer wat meer "airtime"gehad, en hij vliegt bijna helemaal goed.
er zit wel een hele berg trim op:confused: maar met de ER9X software op de zender was het makkelijk om dat goed te krijgen! :razz: gewoon quad in de lucht met de sticks recht houden zodat hij recht blijft en dan knopje omhalen op de zender en hoppa! de stick uitslag om level te blijven word omgezet naar trim! (behalve de throttle natuurlijk)

ik heb wel wat filmpjes, maar mijn PC is gecrashed (zit nu op de laptop) en daar staat video editing software op.. houden jullie dus tegoed van mij! (gaat een leuke film worden.. een quad die in een boom hangt bijvoorbeeld:rolleyes:)

ook ben ik een beetje aan het knutselen geslagen met de zender.
ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om de camera met een vinger te kunnen bedienen, hiervoor moet er een stick onder de zender komen (beste plek om de knuppels onder controle te houden)

dus eens proberen of ik van een oude PS2 controller de sticks kan gebruiken.
DSCF6432.jpg

DSCF6433.jpg

DSCF6434.jpg

en het werkt ook nog eens!

nu moet alles natuurlijk nog wel ingebouwd worden, en ik wil dmv een schakelaar kunnen kiezen tussen de stick en de pots.

ow.. en de stick moet natuurlijk passen daar waar ik hem wil hebben...:wink:

opzich zou j niet heel veel trim nodig moeten hebben, is je quad wel in balans? moeten we maar is ff naar kijken als we keer gaan vliegen?!

joystick zit op pot 1 en pot 3 aangesloten. is dus ipv de twee pots.

en filmpje. (pc weer kunnen reanimeren)

Gaaf gedaan, waar heb je joystick op aangesloten? Trainerport?

foto van de stick in de turnigy:
DSCF6443.jpg

DSCF6445.jpg

netjes binnen vinger bereik.
DSCF6446.jpg

---------------------------------------

en wat nog verslavender is dan quad vliegen is:.........................

quad vliegen in het donker!:D

en deze keer zowaar 2 lipo's leeg gevlogen zonder een prop te slopen! :banana::hammer:
(maar goed ook.... ik heb nog maar 1 reserve set..:mad:)

Kwam jou Turnigy 9X exemplaar ook via de UPS? Ik zie dat die van mij morgen bezorgd gaat worden, weet echter niet of je ook aan de UPS man eventueel moet betalen, iemand daar ervaring mee?

jep mijne kwam ook via ups, alle kosten (inklaren en btw!) zijn al door ups betaald. je hoeft alleen je handtekening te zetten en klaar!

voelt een stuk beter dan dat het met postnl komt.. eerst ligt het een paar dagen bij de douane (althans.. dat doen ze zelf.. douane zelf komt er niet bij kijken..) dan sturen ze je een brief waarin ze om een specificatie vragen, die stuur je terug en dan duurt het weer een week voordat ze wat doen.. en als de boel dan eenmaal in beweging komt kan je aan de deur nog ff contant betalen.. UPS en DHL zijn toch een stuk fijner..

Back