Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Ik hoop dat het met de gezondheid weer helemaal top wordt.
Ondertussen mag je je van mij een meester bouwer noemen het wordt een prachtig model ben ik wel jaloers op zoals jij bouwt .
Groet Cees
 
Nou Piet, nog ff volhouden en dan maar hopen dat je snel de oude weer bent, dat kan nog net voor je met pensioen gaat, toch... ;);)

Ps de romp ziet er met die aanpassing geweldig uit :thumbsup::thumbsup:
 
Resultaat intake gesprek pijnpoli; volgende week krijg ik een apparaatje dat stroomstootjes afgeeft, waardoor de betreffende zenuw minder pijn zal gaan afgeven. De uiteindelijke behandeling is op dinsdag 2 februari en bestaat uit een Epidurale infiltratie. De arts spuit dan een ontstekingsremmer met een lokaal verdovingsmiddel in de epidurale ruimte. De epidurale ruimte is de ruimte rond het ruggenmerg, daardoor word de zenuw ter plaatse verdooft, hetgeen langdurig werkt, waardoor de zenuw tijd krijgt om te herstellen. Deze behandeling heb ik al eerder gehad in de rug, dat heeft toen 2 x een aantal maanden gewerkt, maar uiteindelijk was een operatie dan toch noodzakelijk. De anesthesist heeft uitgelegd dat het ook zo kan zijn dat het zo goed werkt dat een operatie niet nodig is, mede omdat de slijtage in de nek niet zo erg is als destijds in de rug, dus laten we er maar weer het beste van hopen....
 
Laatst bewerkt:
:( krijg je een Tence met van die elektrodenpleisters. Helpt wel als je het korte tijd gebruikt. Scheelt pijnstillers. Hopen dat de blokkade met de spuit ook werkt. Je zal meteen resultaat merken. Tenminste bij mij wel. Succes!
 
:( krijg je een Tence met van die elektrodenpleisters. Helpt wel als je het korte tijd gebruikt. Scheelt pijnstillers. Hopen dat de blokkade met de spuit ook werkt. Je zal meteen resultaat merken. Tenminste bij mij wel. Succes!
Ja, dat klopt een Tence (kon ff niet op het woord komen) en is inderdaad voor korte tijd om de tijd te overbruggen tot de behandeling op 2 febr.
 
Nou Piet, ook ik zal wat schietgebedjes doen, en dan maar hopen dat het inderdaad snel weer beter gaat...:thumbsup::thumbsup:
Dank je wel Koos, ik heb er wel vertrouwen in, de arts op de pijnpoli heeft alles uitvoerig met me besproken en heeft mij verzekerd dat mocht het eventueel toch niet helpen dat er nog wel andere mogelijkheden zijn. Maar we gaan er vanuit dat alles goed afloopt...:)
 
Gisteren middag 4 latten + 2 instekers voorbereid, op maat gemaakt en voorgebogen.

In de laatste update op de vorige pagina (post 178) liet ik zien dat ik bij de boeg aan beide kanten de sterk omhoog lopende latten heb weggesneden, de reden hiervoor word pas echt duidelijk nadat de volgende lat aan de spanten is gepind, deze sluit nu mooi aan zonder de lat te verjongen;
JPG_1148_6033_bewerkt-1.jpg


Bij het achterschip is het tijd voor de 1e insteker, vanaf de witte verticale lijn rechts is te zien aan de stippellijn dat de lat richting de achtersteven omhoog (respectievelijk omlaag) loopt (gele pijl). Dit betelend dat de volgende lat geforceerd in die richting moet worden geleid en om dit te voorkomen lassen we een insteker in om de boel weer netjes recht te trekken. Op de foto is de insteker op maat gemaakt en in de juiste vorm gebogen,
JPG_1146_6031_bewerkt-1.jpg


De volgende gang die ook in vorm is gebogen, kan nu zonder al te veel moeite verlijmd worden. (latten zijn hier nog allemaal dry-fit en worden vandaag verlijmd (tenminste dat is de bedoeling)...
JPG_1147_6032_bewerkt-1.jpg

Op bovenstaande foto is goed te zien dat de volgende lat die gewoon los op het model ligt nagenoeg prefect past dankzij de insteker...
 
Laatst bewerkt:
Hey Pietsan,
Ik zie dat jij (al een tijdje geleden uiteraard) De kiel, voorsteven en roer hebt gemonteerd aan het model. Mij lijkt dit ook een stuk makkelijker om de latjes dan op te laten aansluiten, maar volgens de handleiding van mijn huidige en vorige model diende dit pas na het beplanken gedaan te worden.

Is dit vooraf monteren van de eerder genoemde onderdelen een keuze buiten de handleiding om of verschilt het voor- of achteraf monteren per model?
 
Hey Pietsan,
Ik zie dat jij (al een tijdje geleden uiteraard) De kiel, voorsteven en roer hebt gemonteerd aan het model. Mij lijkt dit ook een stuk makkelijker om de latjes dan op te laten aansluiten, maar volgens de handleiding van mijn huidige en vorige model diende dit pas na het beplanken gedaan te worden.

Is dit vooraf monteren van de eerder genoemde onderdelen een keuze buiten de handleiding om of verschilt het voor- of achteraf monteren per model?
Dit is mijn eigen keus, de meeste handleidingen plaatsen de kiel na het beplanken omdat een passende opening vijlen/schuren in de beplanking om de kiel passend te maken makkelijker is dan alle latten passend maken aan kiel en stevens. Het voordeel vind ik dat de latten naadloos tegen de kiel en stevens kunnen worden gelegd/gelijmd, maar het vereist dus wel wat meer pas en meetwerk.

(het roer is nog niet gemonteerd hoor, dat heet de achtersteven, waar later wel het roer aan gemonteerd word)
 
Laatst bewerkt:
Niet alles is gelukt gisteren wat ik van plan was om te doen, veel meer dan een goed half uurtje is op het moment nog niet mogelijk. De 3e gang vanaf de kiel + de instekers zijn verlijmd, te zien onderop de foto. De foto daarboven is de zelfde als de laatste foto van de vorige update;
My Collage_bewerkt-1.jpg

Te zien is na verlijming dat de de laatste lat nog steeds niet helemaal goed loopt, dus is er nog een kleine insteker nodig, waarna de volgende gangen allemaal verlijmd kunnen worden met een beetje verjongen bij boeg en achterschip. Het verjongen is nodig omdat het middenschip duidelijk breder is dan voor- en achterschip.
 
Ja het beetje schuren dat je op de tweede foto lijkt te hebben gedaan ziet er mooi als een geheel uit. Praktisch niet meer te zien dat je een insteken hebt gedaan in mijn ogen. :thumbsup:
 
Ja het beetje schuren dat je op de tweede foto lijkt te hebben gedaan ziet er mooi als een geheel uit. Praktisch niet meer te zien dat je een insteken hebt gedaan in mijn ogen. :thumbsup:
De insteker mag gewoon zichtbaar blijven, dat is geen enkel probleem. Daar de latten zijn vast gepind en geklemd waardoor eventuele lijm niet direct kan worden verwijderd, schuur ik dit altijd weg nadat de klemmen zijn verwijder. Het eigenlijke schuurwerk komt pas nadat de romp helemaal beplankt is.
 
Back
Top