Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

En een 500 vliegt ook als een raket en die kun je vliegen met 2 lipo's van de 450. Scheelt ook weer in de investering. Het kan allemaal. Hangt ook van het budget af natuurlijk..

Helemaal waar Chow. Ik vloog mn 550 met 6s 5000mah. Over vermogen was al niet te klagen en wat betreft vliegtijd ook niet :)

Daarom heb ik ook een 500 en geen 600. Ik kan m'n lipo's op de 450 en 500 gebruiken. Dat scheelt fors in de investering.. En de 500 is best al een fors stuk groter dan de 450..

Als je je 450 snel wil hebben met hoge headspeed moet je hem op 6S gaan vliegen:

Nope, zelfde headspeed.IS een 1700KV motor ;)

Maar op een 450 wel de meest efficiente set up die je kan hebben met de meeste power. Maar 4S. zoals ik vloog is ook zat hoor .

Ik vloog 2800rpm met 360mm bladen. Deze bladen zijn ook breder. Met 2800 rpm meer power dan een 3S set up op 3300 rpm, en veel stabieler.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of je doet net als meneer dahl 4000 rpm op je 450 jelleee ;) :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn motor kan dat niet aan vrees ik, misschien dat ik toch eens een turnigy motortje ga kopen op hobbyking. Als het terug goed weer wordt ga ik eens een grote bestelling maken bij hobbyking, lipo sets enz

Ik vlieg ongeveer met een headspeed van 2862

maakt je heli een stuk minder stabiel. Ik zou de toeren wat omhoog gooien,dan komt de 450 pas echt tot leven.

Idle up lekker op 100% vliegen, dan is je set up ook het meest efficient.

Waarom een v curve? gewoon 100 flat of n governor gebruiken... Ik vlieg mn 250 ook gewoon 100flat omdat er anders geen pit in zit.

Als je met je TC op 100% gaat zitten niet. En hoeveel pitch heb je? Je hebt te weinig rpm om bijvoorbeeld 12 graden pitch te vliegen. Dan stort hij zeker in.

MIts je natuurlijk goed collective management hebt. Als je steeds teveel collective geeft dan stort hij ook in. Maar in jouw geval is dat het niet denk ik hoor.

V curve gebruik je indien nodig

brandstof MOET een v curve hebben, anders overtoert de motor en ontploft er vanalles. de governor houd de curves vaak als backup, mocht de governor er de brui aangeven valt de heli terug op de curves.

Electro zou het niet nodig moeten hebben, aangezien die geen last hebben van een koppelkromme etc waardoor ze een specifiek toerental moeten draaien.
Maar als het nodig mocht zijn maakt het geen fluit uit als je er toch een v curve inzet.
Als jouw motortje het niet trekt (en je hebt geen abnormale graden op je pitch), heb je dus een V nodig.
Zolang je maar een beetje snapt waar je mee bezig bent, komen de curves vanzelf goed. Beetje vogelen en testen.

kan best zijn dat jouw motor wat weinig watt kan verstoken, waardoor er relatief weinig energie word afgegeven. Daardoor kan het zijn dat hij inzakt bij redelijk normale figuren, omdat hij gewoon de power mist om het toerental goed te houden.
stel je het gas dan een beetje "trekkend" in als er meer gevraagd wordt, wil de motor optoeren als er wat van gevraagd word, en zal hij minder snel de neiging hebben om in te zakken.
Alles tot een bepaalde hoogte natuurlijk, op een gegeven moment is het op en zakt het toerental alsnog. Grotere v in de curve heeft dan dus geen zin meer..

De align 450 mx kan max 500 watt verstoken dacht ik, de 430 xl 200 a 300 uit mn hoofd..
die laatste zat er bij mij in, en dat liep goed. Die eerste zit er nu in, moet ik nog testen (zal wel leuk worden ;-))
Is jouw motor extreem heet geweest, kan het nog zijn dat je magneten een oplazer hebben gehad, waardoor ze minder magnetisch geworden zijn
motorwerking word dan ook anders

Een V curve toepassen zoals Jelleee dat doet is niet de oorzaak van zijn probleem wegnemen maar het maskeren. De set up draait het meest efficient op 100% TC en de 450 heb gewoon echt meer RPM nodig dan die 2800 diehij nu heeft. De TC op 100% vlakke TC zetten zal een groot verschil maken.

MIts je natuurlijk goed collective management hebt. Als je steeds teveel collective geeft dan stort hij ook in. Maar in jouw geval is dat het niet denk ik hoor.

wat is het grote voordeel van een hoog toerental tov een laag toerental bij dezelfde motor?

laag rotortoerental en klein motortandwiel= lichter voor de motor = minder amp
maar instorten van het toerental zal dan niet snel aan de orde zijn, de motor probeert gewoon zijn throttle curve vast te houden.
dat zal naar mijn idee bij een klein tandwiel beter lukken dan bij een groot tandwiel, de motor word immers wat ontzien

hoog rotortoerental en groot motortandwiel = zwaar voor de motor = meer amps, dus ook eerder inkakken

Pitch maakt dan m.i. niet uit
de motor met het kleine tandwiel slingert het gewoon makkelijker rond dan de motor met het grote tandwiel
Je staart is een ander verhaal, die vind erg lage toerentallen niet leuk (maar daar gaat het hier niet over)

naar mijn idee, als je merkt dat de motor het niet trekt en met v curves krijg je het niet goed zou je eigenlijk juist een tandwiel kleiner moeten pakken (dus toeren omlaag) om het beter voor elkaar te krijgen..
of een andere motor natuurlijk

En met v maskeer je niets, je stelt de curve gewoon in voor jouw specifieke machine.
als hij moeite heeft met climb outs en teveel inzakt, zet ik er ook een v in
vaak trekt hij het dan net wat beter.
en 2800 lijkt me idd wat laag voor je vliegstijl, wat voor motor zat er ook alweer in en wat voor tandwiel?

wat is het grote voordeel van een hoog toerental tov een laag toerental bij dezelfde motor?

laag rotortoerental en klein motortandwiel= lichter voor de motor = minder amp
maar instorten van het toerental zal dan niet snel aan de orde zijn, de motor probeert gewoon zijn throttle curve vast te houden.
dat zal naar mijn idee bij een klein tandwiel beter lukken dan bij een groot tandwiel, de motor word immers wat ontzien

hoog rotortoerental en groot motortandwiel = zwaar voor de motor = meer amps, dus ook eerder inkakken

Pitch maakt dan m.i. niet uit
de motor met het kleine tandwiel slingert het gewoon makkelijker rond dan de motor met het grote tandwiel
Je staart is een ander verhaal, die vind erg lage toerentallen niet leuk (maar daar gaat het hier niet over)

naar mijn idee, als je merkt dat de motor het niet trekt en met v curves krijg je nhet niet goed zou je eigenlijk juist een tandwiel kleiner moeten pakken (dus toeren omlaag) om het beter voor elkaar te krijgen..
of een andere motor natuurlijk

Brushless motoren maar vooral de ESC zijn het meest efficient van 95 tot 100% . Dat betekend dat de esc niet zo heet wordt als op een lagere TC. De set up zal dan minder amps trekken in verhouding tot het vermogen wat het levert.
Hoe groter je pinion hoe hoger je je headspeed moet hebben om het efficient te houde.Immers als je een te lage headspeed hebt met een grotere pinion stort de zooi juist wel in.

KLeiner tandwiel en lage TC????? Dat lijktme helemaal niet slim, dan zit hij nog lager met zijn Headspeed.

ik had het in mijn verhaaltje natuurlijk over gelijkblijvende throttle curve ;-)

een regelaar is op zijn best tussen de 75 en 100 %, is mij altijd verteld en kom ik overal tegen. Of het rendement bij 100% hoger is als bij 90% zou ik je niet kunnen zeggen..
persoonlijk heb ik hem liever op 90 of 95%, dan kan de regelaar nog wat reserve schakelen indien nodig. misschien een stom idee, ik kan het ook niet onderbouwen... Gevoel wil ook wat ;-)

Punt is, bij een hoger toerental wordt de weerstand ook erg veel hoger
oftewel je moet (veel) extra energie in de bladen stoppen alleen al om dat toerental te bereiken, en dan ook nog eens (veel) extra energie om dat hoge toerental vast te houden
Goeie kans dat een motor die het perfect doet op 12 T tandwiel, helemaal instort bij (gelijkblijvende throttlecurve) en 13 T
dan heb je dus de grens van de motor te pakken...

Heb je een motor die niet zo gek veel watt kan verstoken (zoals jelle waarschijnlijk) ben je eigenlijk gedwongen een v te gebruiken en eventueel een kleiner tandwiel erin te zetten. puur om de motor gewoon lekker te laten lopen zonder dat hij stilvalt
Bij jou (Pieter Bas) is de motor dus niet de bottle neck, en kun je gewoon met een flat curve af. Jelle zn motor is wel de bottle neck, dus moet hij een v gebruiken en eventueel lager in de toeren gaan...
Zelf vind ik mijn 430xl ook wat lekkerder lopen met een tikkie v in de curve..
maar dat is ook gevoel, geen onderbouwing met meetgegevens etc..

Grens van de regelaar is simpeler... Die wordt vanzelf heet of ontsteekt in een vreugdevuur :mrgreen:
Al kan een regelaar ook bloedheet worden door de bec...

Back