Vandaag de Airy set voor de Master CP binnengekregen.
Airy Metal Rotor Head Upgrade Set For Master CP - HeliPal
Zoals ik al eens zei wil de stock swash makkelijk in tweeën gaan met een onzachte aanraking met de rotorbladen.
Daarom een alu van Xtreme gemonteerd. Van deze zijn de kogels veel te klein zodat er onnodig veel speling is op de ballinks. Ook de speling op boven- en onderhuis is te erg voor woorden. Kortom de Master is nauwelijks stil te houden. (Zwalkera)
De Airy set heeft een mooie spelingsvrije Swash met kogels waar de ballinks eerder te stroef dan te ruim op passen. Zeer licht dunne olie aanbrengen is hier de oplossing! Mankeert er toch wat aan? Ja! Het asgat is te ruim, zodoende speling radiaal op de as en de pen is dunner dan die van Xtreme, zodat er speling is in de penhouder. De meegeleverde as is goed op maat. De rotorkop heeft een iets te ruime boring waardoor de kop op de as wat radiale speling heeft. Dus speling op de kop-as-hoofdtandwiel. Dit is op zich niet erg omdat door de weerstand van de bladhoek de speling tot nul gereduceerd wordt. Op den duur echter zal de schroefdraad op de schroef die de kop op de as houdt wel meer speling gaan opleveren en zelfs kunnen breken. Dit zal dus bij 3D sneller gebeuren dan de ouwelullenvluchten die ik maak. Ik overweeg in de kop een smalle gleuf te zagen zodat de schroef de kop op de as klemtrekt.
Cijfertjes:
De Airy set zoals geleverd: 41,11 gram
Dezelfde uitvoering in stock: 28,55 gram
Xtreme swash: 5,74 gram
Stock swash: 5,05 gram
Airy swash: Vergeten te wegen
De hele handel in elkaar gemeubeld en afgesteld. Zender aan en Pang op de heli gezet. Hij komt mooi rustig en recht omhoog en laat zich prima besturen. Vliegt gewoon goed!
Eindconclusie:
Ik denk de Xtreme swash deels te kunnen redden door de klinkverbinding tussen boven- en onderhuis wat vaster op te stuiken. Blijft wel het grote probleem dat de kogels veel te klein zijn!
De stock onderdelen zijn het sterkst en het lichtst! De passing is perfect! De enige uitzondering is de køtswashplate die graag in gescheiden situatie zijn werk doet.
Dus mijn keuze is de swash van Airy met de stock onderdelen van Walkera!
Ik hoop dat je er wat aan hebt.