Vandaag was het enigszins fatsoenlijk weer; niet teveel wind. Dus moest het er maar eens van komen, de 1e proefvaart. Afgelopen weken de machine uittentreure getest en afgesteld en alles loopt goed, dus...
Ketel, gastank en smeertoestel gevuld, accu's van zender en ontvanger geladen, smeerpunten gesmeerd, kleine schroef op de as gezet, en richting waterkant. Eerst de boot eens te water gezet om te kijken hoe ze zou liggen. Ja, dat dacht ik al: redelijk voorover. Dus moest er ballast achterin. Ik had een 6V loodaccu mee en een paar nicads. Met de loodaccu achterin lag de boot redelijk goed. Iets teveel achterover, maar acceptabel. Boot vervolgens in de luwte van de auto gezet, brander aangestoken en 9 minuten later stond de drukmeter op 2 Bar. Nog even proefdraaien op de kant en toen: te water! Altijd spannend, en zeker met stoom. Het viel me niets tegen. Ondanks dat de schroef aan de kleine kant was, kwam ze redelijk goed vooruit. Ze reageerde goed op de stand van de regulateur en op de omkeer-inrichting. Geen enkele keer haperde de machine als ik van vooruit naar achteruit overschakelde. Ook reageerde ze goed op het roer, zelfs bij achteruit varen. Van een wiel-effect was weinig te merken, maar dat komt wellicht door de kleine schroef. Boven de 2 bar kwam de fluit ook goed tot zijn recht, onder de twee bar doet die niet zoveel. Wel een indicatie of je nog behoorlijk druk in de ketel hebt. De veiligheid is geen enkele keer opengegaan. Teken dat je varend toch meer stoom verbruikt dan statisch. Een kort filmpje geeft een impressie:
Kanaal van roeltlv106 - YouTube
Het grootste deel van de film vaar ik met de regulateur half open, alleen de laatste tien seconden vaar ik even vol gas. En dan zie je dat ze (ondanks de duidelijk te kleine schroef) best vooruit wil.
Na zo'n 25 minuten stomen (en regelmatig het peilglas controleren!!) heb ik haar weer op de kant gehaald; het peilglas stond toen op ongeveer 1/4. Een aardige veiligheidsmarge. Op mijn Futaba 7C heb ik de timer op 20 minuten ingesteld; dan gaat hij irritant piepen ten teken dat het tijd wordt om de boot naar de kant te halen.